Fenomenul Vladimireşti
- Părinte Jan Nicolae, pe lângă îndeletnicirile dvs. duhovniceşti şi profesorale, aţi dedicat pasiune şi timp pentru a întocmi o carte şi un film despre părintele Ioan Iovan, de la Mânăstirea Recea, căruia i-aţi fost, ani la rând, ucenic. Ce v-a motivat, în mod special, în acest demers?
- Vedeţi, noi, românii, ne ataşăm foarte repede de mari duhovnici şi sfinţi străini, în special greci şi ruşi, dar pe ai noştri deseori îi ignorăm. Or, eu cred că e necesar să-i cunoaştem şi să-i recunoaştem întâi şi întâi pe părinţii noştri duhovniceşti. Pentru aceasta trebuie să dăm mărturie despre ei imediat, pentru că îmbătrânim, uităm şi sunt fapte şi învăţături pe care, mai târziu, nu va mai avea cine să le transmită în mod nemijlocit. Desigur, timpul are rostul lui. Am lăsat să treacă şapte ani de la mutarea Părintelui Ioan Iovan la cele veşnice - un soroc simbolic - l-am lăsat să se odihnească şapte ani, iar acum îl punem să lucreze. Aşadar, am început să strângem mărturii despre el. Nu a fost numai dorinţa mea de a face această operă de redare a memoriei publice a Părintelui Ioan. Mai multă lume resimţea nevoia aceasta de a-l onora, cu atât mai mult cu cât se manifestă o anumită jenă de a-l pomeni pe Părintele Ioan Iovan în rândul marilor duhovnici din România. Nu înţeleg de ce. După părerea mea, este unul dintre cei mai însemnaţi duhovnici ai noştri. Nu am mai văzut un om cu o simplitate şi o masivitate duhovnicească ca a lui. Am cunoscut marii duhovnici români din ultimele decenii, am slujit cu unii dintre ei, am luat binecuvântare, m-au sfătuit, îi preţuiesc pe toţi, dar acest Părinte, care a mărturisit credinţa în plin stalinism, cu un curaj exemplar, merită şi el cunoscut. Este şi o datorie morală a noastră, a celor care îl ştim, dar şi una duhovnicească, de a-l arăta lumii aşa cum a fost. Spre bucuria mea, m-am întâlnit în gândul acesta cu părintele Moise Iorgovan de la Oaşa, şi cu operatorul Bogdan Pârlea, care au făcut şi alte proiecte de acest gen. Părintele Moise a studiat mult în arhivele de la CNSAS şi a văzut, în cele peste 2.500 de file ale dosarului întocmit de Securitate, cât a fost de nedreptăţit Părintele Ioan atât de autorităţile politice, cât şi de cele bisericeşti. Amândoi credem că trebuie să i se facă dreptate.
- Probabil că puţini dintre cititorii revistei noastre ştiu cine a fost şi ce-a pătimit Părintele Ioan Iovan, şi s-ar bucura să-i afle povestea.
- Întotdeauna, puterea politică a încercat să comande şi asupra spiritualului, iar uneori a reuşit. Aşa s-a întâmplat şi în comunism, când Bisericii i-au fost impuse cu anasâna anumite lucruri. De pildă, să fie caterisiţi anumiţi preoţi, ori îndepărtaţi din Sinod anumiţi episcopi, să fie numiţi alţii şi aşa mai departe. Părintele Ioan a fost duhovnicul Mânăstirii Vladimireşti, din judeţul Galaţi, începând din 1948. În câţiva ani, a căpătat o mare popularitate prin liturghisirea sa zilnică, prin dăruirea faţă de popor, prin puterea predicilor sale - care i-au întors pe mulţi în Biserică. Apoi, apariţia Părintelui în Moldova, cu invitaţia lui la o cuminecare mai frecventă a credincioşilor, la întâlnire cu Hristos, la lepădarea de păcatele grave - a provocat indignare. Cum, a venit un preot ardelean, care are un succes atât de mare, la noi? Cum le cere creştinilor să se împărtăşească mai des decât în cele patru mari posturi de peste an? Invidia călugărească s-a manifestat, şi ea, din plin. Şi-a mai existat un măr al discordiei. Între Părintele Ioan şi ierarhia Bisericii a fost o diferenţă de raportare la statul comunist. Părintele Ioan a fost un adversar neînduplecat al comunismului. Patriarhul Iustinian şi elita preoţească pe care a încercat să o formeze au avut un comportament mai flexibil, să zicem; au încercat să nu provoace puterea politică, pentru ca să nu se înteţească prigoana împotriva credinţei, să nu fie închise mânăstirile etc. Şi într-o oarecare măsură, au avut dreptate, pentru că, după lucrarea de şapte ani a Părintelui Ioan, în 1955, Mânăstirea Vladimireşti a fost prima mânăstire din România închisă. A fost o operaţiune teribilă a Securităţii, care a năvălit noaptea, cu trupe numeroase peste mânăstire, pentru a aresta pe Părintele şi câteva maici. Patriarhul Iustinian încercase până atunci, în câteva rânduri, să-l salveze pe Părintele Ioan, propunându-i să-l mute la Bucureşti sau în Ardeal, unde putea să-şi piardă urma şi să fie protejat. Dar Părintele a refuzat, pentru că se legase, prin hirotonie, să-şi sfinţească viaţa la Vladimireşti.
"Păcatul împărtăşirilor dese"
- Ce i se reproşa, de fapt, Părintelui Ioan? Sub ce motiv a fost arestat?
- A fost acuzat de uneltire contra regimului. Comuniştii se temeau de toţi cei care aveau influenţă asupra maselor şi, cu atât mai mult, de preoţi, care, prin însăşi natura misiunii lor, nu puteau fi decât anticomunişti. Înainte de a-l aresta, Securitatea a cerut caterisirea Părintelui Ioan, deci îndepărtarea lui de credincioşi, iar Sinodul s-a supus şi l-a scos din cler, pe motiv că face spovedanii colective şi că dă cuminecarea fără discernământ. Cu un curaj de necrezut, Părintele nu a acceptat însă această decizie, a continuat să slujească, să spovedească şi să împărtăşească. Mai mult, a trimis Sinodului un memoriu foarte dur, în care le bătea obrazul ierarhilor, spunând că au sacrificat raţiunile lui Dumnezeu pentru raţiunile unui stat ateu. Atunci, Securitatea a intervenit, sub pretextul că Părintele e răzvrătit, nu ascultă de autorităţile bisericeşti şi de cele ale statului şi îşi asumă o calitate pe care nu o mai are.
- Se cuvine o explicaţie legată de acuza împărtăşaniilor prea dese. Biserica interzice frecvenţa mai mare a lor?
- Cu timpul, în biserica orientală şi greacă, împărtăşirea la fiecare Liturghie a devenit un apanaj al clericilor, iar pentru popor s-a rărit cuminecarea, înrădăcinându-se obiceiul de a te împărtăşi numai în cele patru posturi sau cel puţin o dată pe an. Aşa s-a ajuns până azi, când, deşi cerem creştinilor să se spovedească şi împărtăşească în cele patru mari posturi de peste an, cei mai mulţi o fac numai înainte de Paşti. E un scandal teologic că nu se cuminecă nimeni în marile sărbători, în cele mai multe biserici. Or, Părintele Ioan Iovan a vrut să schimbe asta, prin a-i pregăti pe creştini să fie apţi de cuminecare la fiecare Liturghie.
În sensul acesta, Părintele Ioan Iovan, corespondent al Sfântului Ioan de Kronstadt din Biserica Rusiei, este un dar al lui Dumnezeu făcut Bisericii noastre. Ce-i uneşte pe cei doi? O anumită îndrăzneală euharistică. Îndrăzneala nu este obrăznicie, ci un dar al Duhului Sfânt, pe care îl cerem de fiecare dată la Liturghie. În rugăciunile care se spun imediat după ce are loc prefacerea darurilor de pâine şi vin în Trupul şi Sângele Domnului, înainte să ne cuminecăm, îi cerem lui Dumnezeu "îndrăzneala cea către Tine". Adică, îi cerem Duhului Sfânt să ne dea acea dinamică şi orientare către Părintele Ceresc, care ne aşează în demnitatea de fii ai Săi, fraţi cu Hristos, la masa Împărăţiei Sale. Şi nu poţi accepta invitaţia la o masă şi să nu mănânci, nu? Sau să mănânci din joi în Paşte...
"A purtat rănile lanţurilor toată viaţa"
- Să revenim la arestarea Părintelui Ioan...
- Părintele Ioan ştia că va fi arestat şi s-a pregătit. Şi-a cusut pe spatele maieului antimisul - acea pânză pe care este imprimată o icoană şi în care sunt părticele din sfinte moaşte; altarul portabil al preotului, pe care poate sluji oriunde, şi în pădure, la nevoie, aşa cum au făcut de multe ori românii, în vremuri de prigoană. Apoi, timp de 12 ani, cât a stat închis, a slujit Sfânta Liturghie zi de zi. În temniţă a dovedit că atitudinea sa era una autentică, de dăruire totală faţă de Hristos şi oameni, nu una prin care a încercat să impresioneze şi să câştige faimă. Mulţi dintre cei care au supravieţuit închisorilor comuniste au scris, după 1990, despre Părintele Ioan cu admiraţie. De pildă, N. Steinhardt povesteşte în celebra sa carte "Jurnalul fericirii" că, după botezul lui în închisoare, a primit, printr-un terţ, o fărâmă de împărtăşanie de la Părintele Ioan Iovan. Scriitorul Nicolae Balotă, care era greco-catolic, îl elogiază şi spune că nu a văzut în închisoare o figură mai mistică şi mai interesantă sub raport duhovnicesc decât Părintele Ioan Iovan. Este consemnat şi un moment de ecumenism duhovnicesc, în care Părintele Ioan a slujit Liturghia ortodoxă şi s-a cuminecat cu un episcop romano-catolic şi cu unul greco-catolic. În momentele de suferinţă, graniţele confesionale dispăreau şi îi ţinea la un loc numai crucea lui Hristos. Pentru această jertfă a sa, de a sluji în acele condiţii neîncetat, l-am pictat în biserica aceasta, în care ne aflăm, la proscomidiar, cu potirul în mână, în veşminte pascale, şi cu două păsări, de-a stânga şi de-a dreapta, care poartă câte un ciorchine de strugure. Căci Părintele spunea: "Dumnezeu nu m-a uitat în închisoare şi îmi trimitea în fiecare dimineaţă, când slujeam Liturghia la Zarcă, la Aiud, un paracliser şi-un cântăreţ: două păsări, care stăteau nemişcate pe pervazul ferestrei până la sfârşitul slujbei".
- V-a spus dacă a suferit mult în închisoare?
- Nu s-a plâns niciodată. Ba, dincolo de orice durere, era convins că temniţa poate să înlocuiască chilia călugărească, adică este tot un loc al mântuirii. Ştim însă că a suportat cumplite violenţe şi urâciuni. Dumnezeu l-a tescuit ca pe un strugure, în teascul Lui, şi i-a dat cel mai bun vin, cele mai frumoase daruri: despătimirea, Rugăciunea lui Iisus şi vederea duhovnicească, sau darul înainte-vederii. Ceea ce îl face un duhovnic de talia marilor sfinţi ai Bisericii.
Părintele Ioan a purtat urmele lanţurilor pe picioare toată viaţa. Avea răni care i se deschideau uneori. Aşa s-a întâmplat, spre final, când, cu ajutorul Maicii Stareţe Cristina, de la Recea, a reuşit să meargă în pelerinaj în Ţara Sfântă. Era un om bolnav, în cărucior. La un moment dat, rănile de la picioare i-au sângerat. Au chemat un medic, care i-a oprit sângerarea. A stat apoi o vreme cu picioarele ridicate, pentru a nu reizbucni sângele. Atunci, în timp ce Părintele dormea, tânărul său ucenic de chilie i-a filmat, cu telefonul mobil, urmele de lanţuri, despre care foarte puţină lume ştia. Avem astfel dovada că aceasta nu e o poveste. A slujit Liturghia toată viaţa, cu acele picioare care erau o rană vie.
"Părintele Arsenie Boca a fost cel care l-a convins să se călugărească"
- Până la închisoare, părintele Ioan Iovan a avut o evoluţie spectaculoasă, care poate că nu s-ar fi petrecut, dacă nu s-ar fi aflat sub influenţa unor mari preoţi şi martiri ai Bisericii.
- Da, începând chiar din studenţie, părintele Ioan, pe atunci tânărul Silviu Cornel Iovan, l-a avut profesor şi îndrumător la licenţă pe părintele Florea Mureşanu, protopop al Clujului, cel care avea să devină martir în temniţa Aiudului. Pe urmă, Silviu Cornel Iovan făcea parte dintr-un grup de tineri intelectuali şi studenţi creştini ortodocşi de la Cluj, alături de Zorica Lascu, Aspazia Oţel Petrescu şi Valeriu Anania. Aceştia l-au îndreptat spre părintele Arsenie Boca, care susţinea la Mânăstirea Brâncoveanu, de la Sâmbăta de Sus, în Făgăraş, o serie de cuvântări duhovniceşti, care atrăgeau multă lume bună. Cei doi s-au cunoscut, părintele Arsenie i-a citit inima şi l-a plăcut imediat. Părintele Arsenie l-a convins să se călugărească. Înainte de a-l cunoaşte pe Părintele Arsenie, tânărul teolog Iovan nu era decis pe care cale să apuce, a preotului căsătorit sau a monahismului, deşi se dăruise cumva Maicii Domnului. E aici o întreagă poveste! Silviu Cornel Iovan s-a născut ca ultim fiu al unei familii numeroase a unui preot bihorean. Când era în pântecele mamei, s-a constatat că e o sarcină toxică, iar medicii voiau să-i provoace avort. Părinţii lui însă s-au întors din drumul spre spital, asumându-şi riscurile. S-au rugat Maicii Domnului să-i ajute, şi iată ce om a ieşit! De aceea, Părintele Iovan a avut mare evlavie la Maica Domnului şi a vrut, la un moment dat, după 1990, să facă o troiţă pe locul unde părinţii lui au făcut cale întoarsă din drumul spre medic.
Deci, Părintele Arsenie l-a îndemnat spre călugărie şi tot el i-a dat centura de monah, pe care i-a prins-o, spunându-i ca niciodată să nu o lărgească, în sensul că să ducă o viaţă de asceză, să rămână mereu ca un brad, aşa cum era. Iar părintele Ioan l-a ascultat; avea unul dintre cele mai dure programe ascetice din câte am întâlnit.
În vremea aceea, părintele Arsenie şi Maica Veronica, stareţa de la Vladimireşti, aveau o frumoasă prietenie duhovnicească. Ştiind că Vladimireştiul avea nevoie de un duhovnic, Părintele Arsenie Boca l-a determinat pe Părintele Ioan, care era secretar personal al lui Nicolae Colan, Episcopul Clujului, să meargă la Vladimireşti. Părintele Arsenie a intuit că acesta este omul care se potriveşte locului. I-a scris maicii Veronica: "Ţi-am pregătit un munte, dar lasă-l să mai crească!". Însă Vladimireştiul însuşi a crescut foarte mult datorită forţei duhovniceşti a Părintelui Ioan. Veneau acolo zeci de mii de oameni la sărbători, de puneau Securitatea în alertă generală.
În 1947, ajuns la Vladimireşti, părintele Ioan a fost primit cu multă dragoste, hirotonit diacon şi apoi preot de către Episcopul plaiurilor natale, Nicolae Popovici, un alt martir, un om cu mare dârzenie şi curaj, care i-a fost şi model. De la el a moştenit împotrivirea faţă de minciuna comunistă. Părintele Ioan a primit şi un program duhovnicesc: "Te pun slujitor al acestui sfânt şi sfinţitor altar, să deschizi Cerul, nu să-l închizi". Episcopul Nicolae ştia că vor veni vremuri cumplite şi că oamenii au nevoie să fie călăuziţi cu orice preţ. De altfel, nu mult după aceea, Episcopul Nicolae Popovici a intrat în conflict cu autorităţile comuniste, a fost depus din treaptă şi a primit domiciliu forţat la Mânăstirea Cheia. Părintele Ioan şi Episcopul Nicolae nu s-au mai putut vedea prea des, dar au menţinut o legătură duhovnicească. Şi, cel mai important lucru, Părintele Iovan a urmat calea de slujire a Adevărului deschisă de Episcopul Nicolae.
Văzător cu duhul
- Prin ce v-a impresionat părintele Ioan când l-aţi cunoscut?
- Eram student la Facultatea de Chimie Alimentară a Universităţii Galaţi, în anul 1992. Fusesem într-un pelerinaj în Ungaria, alături de alţi colegi şi, la întoarcere, cineva a propus să ne oprim la Mânăstirea Recea, unde părintele se afla de numai câteva luni. Părintele Ioan şi maica stareţă Cristina ne-au primit în bisericuţa din deal, ne-au spus o rugăciune, ne-au binecuvântat, ne-au aşezat la masă, am stat de vorbă, apoi Părintele ne-a condus până la poartă. Văzându-i ochii aceia calzi, buni şi luminoşi, am simţit că întâlnirea este una cu tâlc şi că voi mai reveni la Recea. Aşa a şi fost. După un an, am ajuns să lucrez ca inginer în judeţul Mureş, la fabrica de caşcaval din Târnăveni, împreună cu soţia mea, ingineră şi ea, fără să ne propunem asta. A fost de la Dumnezeu, ca să fim în preajma Părintelui Ioan, să-i devenim ucenici şi să ne aşeze pe cale. Am văzut în sfinţia sa, încă de la început, modelul de preot pe care îl căutam: frumos ca un voievod, bun predicator, cuminecând poporul şi spovedind până la epuizare. La început, nu aveam nevoie decât să-l văd, nu-mi trebuia să-l întreb nimic. Dar s-a întâmplat ca în primul an de căsătorie să nu avem copii şi atunci i-am cerut ajutorul. Părintele ne-a binecuvântat şi ne-a liniştit: "Lăsaţi că o să aveţi". Şi azi, avem cinci copii.
- Se spune despre Părintele Ioan că era văzător cu duhul. Aţi obţinut mărturii despre clarviziunea sfinţiei sale?
- După ce a fost eliberat din închisoare, Părintele Ioan a mai suferit o vreme, nefiind lăsat să slujească. Apoi, din 1979, i s-a permis să se întoarcă la altar. A fost mai întâi la Mânăstirea Cernica, iar din anul următor, duhovnic onorific la Plumbuita, unde a stat până în septembrie 1991. Acolo a desfăşurat o misiune excepţională şi era căutat de mii de oameni. Ieşea în curte, se uita la ei şi-i chema mai aproape pe cei cu cele mai mari probleme, căci îi cunoştea pe loc. O maică, aflată acum în eparhia noastră, de Alba, pe atunci tânără, voia să se sinucidă. Părintele i-a spus pe nume, deşi o vedea pentru prima oară, şi a chemat-o în faţă. I-a vorbit şi a întors-o din hotărârea sa cea rea. De asemenea, am înregistrat o mărturie a unei femei simple, care spune că nu credea în Dumnezeu şi nu mergea la Biserică, avea mari necazuri în familie, dar a fost convinsă de o verişoară să meargă la Părintele Ioan, la Plumbuita, să ia binecuvântare, în speranţa că se vor îndrepta lucrurile şi pentru ea. Înainte de asta, femeia a întrebat: "Şi ce să-i spun eu părintelui?". "Păi, uite, de exemplu că fumezi." Când a ajuns în faţa Părintelui Ioan, a fost copleşită de lumina din ochii lui. El i-a pus mâna pe cap şi i-a spus: "A, da, tu fumezi" - de parcă ar fi ştiut discuţia dintre cele două femei. Atunci a pătruns-o harul până în inimă, iar femeia povesteşte că plutea ca într-o baie de lumină şi că îi vedea vii pe toţi sfinţii de pe pereţii bisericii, şi simţea că îi cunoaşte, că are o relaţie personală cu ei. Şi-a făcut cruce şi s-a întrebat: "Dumnezeule mare, dar de unde?!". Şi a auzit o voce din dreapta sa: "Din botez, din botez, din botez!". Toţi avem harul în noi, de la botez, dar nu îl punem toţi în lucrare.
Mărturii despre minuni
- Se cunosc minuni făcute de Părintele Ioan?
- Părintele Ioan era un pescar de oameni. Făcea tot posibilul pentru a le deschide inima către Hristos. Şi îi dădea fiecăruia leacul pentru beteşugurile sale. Dar avea un mare discernământ, nu era îngăduitor cu păcatele grave, nu a făcut scară rulantă la împărtăşanie şi la potir, aşa cum cred mulţi; pe unii îi oprea de la cuminecare. Minunile le face Dumnezeu pentru credinţa noastră. Părintele Ioan reuşea să întoarcă oamenii la credinţă, să-i facă să iasă din păcate grele, şi atunci se petreceau minuni cu ei.
- Dintre mărturiile strânse până acum, aveţi vreuna cutremurătoare?
- Toate sunt, de la vlădică până la opincă. Prima i-am luat-o Mitropolitului Serafim, care recunoaşte sfinţenia Părintelui Ioan. Apoi am găsit o ucenică de-a părintelui Ioan care, la un moment dat, a plecat în America, şi de acolo îi trimitea părintelui pomelnice, ca să se roage pentru diverse persoane. Când părintele se ruga, acele persoane se converteau la ortodoxie. Femeia aceea s-a întors în ţară şi l-a sunat pe Părintele Ioan spunându-i ce minuni se petrec, iar sfinţia sa a zis doar: "Maica Domnului vrea să se întâmple aşa". În acel moment, cabina telefonică din care vorbea femeia s-a umplut de mireasmă de mir. Acea doamnă ne-a dat această mărturie plângând. De asemenea, sunt persoane care l-au văzut şi după ce a murit, iar altele care au simţit miros de bună mireasmă la mormântul său.
- Prin ce se deosebea părintele Ioan de alţi predicatori, în ce consta forţa predicii lui?
- Pe mine m-a atras prin felul direct de a vorbi. Vorbea pe şleau. Avea curaj în cuvânt. Prin ce spunea, deşi urmărea pericopa evanghelică, ajungea să răspundă problemelor personale ale celor care îl ascultau. Avea o subtilitate teologică uimitoare, ştia să vorbească pe limba poporului, şi nu despărţea amvonul de sfânta masă pe care se afla trupul şi sângele Domnului. În sensul că, pentru tot ce spunea, şi-l lua martor pe Hristos, care era acolo, de faţă. De fapt, te făcea să conştientizezi că nu vorbeşte în numele lui, ci în numele lui Hristos. Or, asta electriza asistenţa.
- Deşi părintele are o anume notorietate, iar numele său capătă o aură tot mai mare, totuşi nu este cinstit ca atare. Nu sunt cozi de pelerini la mormântul său, nu e plină presa de articole despre sfinţia sa, nu i s-a cerut canonizarea etc. De ce?
- În primul rând, părintele Ioan şi-a trăit viaţa cu discreţie, iar după plecarea lui la Domnul, cei care l-am cunoscut nu am vrut să facem din lucrarea sa o ideologie. Am mai vorbit despre dânsul, dar am considerat de cuviinţă că trebuie lăsat un timp în care să ne dumirim, să discernem; să nu venim cu un soi de presiune pentru canonizarea Părintelui. Acum, ne-am hotărât să culegem aceste mărturii, într-un mod cinstit, fără grabă, ca lucrurile să aibă vreme să se lămurească. Cartea şi filmul pe care le vom face îl vor prezenta la măsura pe care o merită. În ce mă priveşte, sunt convins că este unul dintre cei mai mari duhovnici ai secolului XX şi unul dintre cei mai importanţi păstori duhovniceşti ai românilor. Însă, fiind o personalitate complexă, este nevoie de un răgaz, pentru o privire atentă, curată, cuminte, asupra vieţii sale. Apoi, va creşte şi evlavia populară pentru el şi va veni şi recunoaşterea Bisericii...