Satul românesc devine o destinaţie turistică din ce în ce mai căutată. Dar cine şi cum îl caută e o discuţie complicată. Când prestigiosul ghid turistic internaţional Lonely Planet publica ediţia dedicată României şi descria satul românesc numindu-l - "printre ultimele locuri unde mai există viaţă rurală europeană medievală”, mulţi oameni s-au simţit jigniţi. Adică, ce vor să spună: că suntem înapoiaţi? Dar poate că ceea ce a fost interpretat ca o insultă era de fapt o laudă, un "în sfârşit, am găsit!”. Poate că era strigătul de bucurie al fiului rătăcitor în urban, la reîntoarcerea acasă. Un om fericit că a mai găsit undeva "satul medieval european, risipit printre dealuri moi şi peisaje rupte din rai”, cum continuă descrierea din Lonely Planet. Pentru un asemenea om, satul românesc e destinaţia ideală, unde poate întâlni "slow-food” (hrană "tihnită”), "down-shifting” (încetinirea ritmului de viaţă), "low impact living” (viaţă în comuniune cu natura), concepte atât de la modă azi în societatea occidental-urbană.
Despre toate aceste lucruri am vorbit cu Alexandra Vasiliu de la Asociaţia "Village Life”, care-şi propune să redefinească turismul rural în acord cu noua nostalgie pentru valorile ancestrale. Proiectul lor, "Şezătoarea”, a câştigat anul acesta premiul naţional la concursul "Social Impact Award”, iar Alexandra şi echipa ei au multe idei la fel de simple şi "de impact” pentru satul românesc şi oaspeţii lui de la oraş. "Formula AS” nu putea rata o astfel de întâlnire.
La torsul lânii în Pietriceaua
- Premiul pe care l-a luat proiectul "Şezătoarea” v-a adus notorietatea. Ce e "Şezătoarea” voastră şi de ce crezi că a convins atâta lume că e o formulă câştigătoare?
- Ideea de şezătoare nu e nici nouă, nici originală. Şezători se mai fac în ţară, dar se fac în sensul în care tu - orăşeanul- te uiţi şi eventual cumperi ceva. Or, fiind doar spectator, eşti privat, de fapt, de însăşi inima şezătorii. Personal, aşa ceva mă frustrează! (râde) Ce-am făcut noi în satul Pietriceaua din Prahova, împreună cu cei 20 de orăşeni veniţi în curtea familiei Dilimoţ, a fost o şezătoare aşa cum se făcea
odată: cu masă mare întinsă în curte, cu horă, cu costume populare, cu cântec, dar şi cu lucru de mână la care turiştii să participe, devenind ucenici pentru o zi. Să fi văzut cât de tare se ambiţionau fetele să priceapă cum e cu torsul lânii, cum e cu ţesutul la război, cum e cu bătutul cânepii, cum se cos iile... Nu spun că am plecat de acolo experte, dar ne-a plăcut lucrul în sine. Se crease între noi un fel de competiţie complice şi veselă; am cântat tot timpul, când Dilimoţii, când noi, orăşenii. Aşa văd eu turismul comunitar: participativ. Fiind eu însămi orăşeancă, ştiu că mulţi ducem lipsa unui astfel de tip de interacţiune. Iar când am descoperit-o, am înţeles cât de mult bine face. Experienţa asta îţi schimbă un pic perspectiva şi dă un "refresh” vieţii tale de la oraş.
- Ce e de fapt turismul comunitar pe care îl propuneţi voi?
- Problema cu multe dintre satele româneşti este că sunt moarte din punct de vedere economic. Trăind din ajutoare sociale sau pensii, sătenii devin vulnerabili, ei simt adesea că nu au de ales decât între a pleca la muncă în străinătate, la oraş, sau a rămâne în satul lor, dar resemnaţi într-un sentiment al eşecului. Sunt rare cazurile de iniţiativă antreprenorială la sat. Ca impact major pe termen lung, ne-am dori ca oamenii, văzând valoarea în anumite lucruri pe care le au şi le fac, să înceapă ei să zică, de exemplu: "le-a plăcut ăstora 20 de turişti pâinea noastră... hai să redeschidem cuptorul din sat şi să facem pâine”. E nevoie de o schimbare de mentalitate, spre a înţelege şi capitaliza valoarea locală autentică. Nimeni nu zice că sătenii români trebuie să fie condamnaţi la W.C. în curte. În nici un caz! Dar, în acelaşi timp, ei ar fi bine să devină conştienţi că nu sunt nici condamnaţi să renunţe la felul lor de-a trăi, că nu trebuie să plece şi să destrame familii. Şi spun asta, ştiind că există în oraşe din ce în ce mai multă cerere pentru lucruri făcute manual, alimente sănătoase, pe care oamenii de la ţară le au la îndemână. Proiectul nostru de turism comunitar vrea să fie unul dintre începuturile în această direcţie. Noi vrem să creăm o infrastructură prin care orăşenii să poată găsi cu uşurinţă o destinaţie rurală de încredere, eventual cât mai aproape de ei, pentru un sfârşit de săptămână, pentru o sărbătoare, un concediu de odihnă sau doar pentru un eveniment cum e "Şezătoarea”. Să poată veni în sânul unor familii cumsecade, care trăiesc natural, din pământul pe care-l deţin, unde mâncarea e făcută de ei, din legumele pe care le cultivă, şi - lucru foarte drag nouă - la familii care păstrează obiceiurile ce ne sunt nouă specifice din timpuri imemoriale. Iar pentru săteni, acest turism înseamnă o sursă de venit din care să susţină activitatea lor agrară de peste an şi orice alte vise îşi mai propun să împlinească. Atunci când totul e autentic şi viu, lucrurile astea înseamnă satisfacţie, şi pentru unii, şi pentru alţii. Dacă ne uităm atent, vedem că nevoia orăşeanului e complementară cu cea a săteanului. Şi că singurul lucru care lipseşte este ca cei doi să se cunoască. E o situaţie în care şi noi, orăşenii, câştigăm, şi cei de la sat câştigă.
Artista din vârful dealului
- În primul rând, nu poţi face mare lucru fără concursul unei familii rurale autentice, cum a fost în cazul "Şezătorii”, familia Dilimoţ. Ei sunt nişte oameni cu o poveste extraordinară, de altfel foarte cunoscuţi în zonă. I-au vizitat nu ştiu câţi ambasadori! Bătrâna Dilimoţ a vrut - ăsta a fost visul ei - să aibă un muzeu în curte. Înainte să moară soţul ei, au mobilizat vecini, prieteni, au strâns bani cum au putut (nu au zis niciodată "să ne facă primarul!”) şi au construit o căsuţă din lemn cu chirpici, cu două camere, ca să facă în ea muzeul. Apoi au umblat din casă în casă prin tot satul, întrebând: "Mai aveţi ceva rămas de la bunici, străbunici?”. Şi-a strâns război de ţesut, pânze, peste 50 de ii, tot felul de obiecte, inclusiv păpuşi din porumb cu cârpe, cum se făceau odată. Bătrâna are cam 75 de ani, dar e extraordinar de energică! Pictează, scrie şi cântă cântece populare. Scrie poezii! Stând de vorbă într-o seară, am auzit-o zicând: "Vai, ce-aş mai face eu aici şezători cum făceam odată! Dar acuma am îmbătrânit şi mi-i greu, nu mai pot singură”. "Opa! Stai că asta ar fi o idee bună”, ne-am zis noi, ştiind că ar exista oameni în oraş care ar vrea să participe la aşa ceva. "V-ajutăm noi să faceţi prima şezătoare!”. Şi asta a fost.
- Ce impact are proiectul vostru asupra gazdelor din sate?
- În cazul Şezătorii din Pietriceaua, cred că au fost cu adevărat bucuroşi... Cel mai înduioşător moment a fost când ginerele bătrânei a apărut cântând din cimpoi. Ne povestise că el cântase în tinereţe, dar abandonase instrumentul pe undeva prin podul casei. Când colo, ne-am trezit la şezătoare că apare cu cimpoiul reparat, cântând ca odinioară! Gândul că, pe undeva, micul nostru efort a fost suficient pentru ca el să scoată din pod cimpoiul, să-l scuture de praf, să-l repare şi să-i fie drag să cânte din nou a fost una dintre cele mai mari satisfacţii de până acum. Cred că Dilimoţilor (şi poate putem generaliza pe fondul ăsta şi să spunem că sătenilor în general) le place viaţa lor, dar că, în acelaşi timp, funcţionează la sat automatismul "dacă nu se mai poartă, nu mai facem”... şi e păcat. Problema la ţară e că oamenii nu văd valoarea în ceea ce au. Nici nu-şi dau seama de ce, pentru cineva, poate fi atât de interesant traiul lor... Dimpotrivă, chiar îşi spun, eventual, că "trăiesc înapoiat” şi că mai degrabă ar trebui să se ducă la supermarket să-şi ia o Coca-Cola. De asta e important să aduci cazuri de bună practică în satele noastre: să vadă ce s-a întâmplat şi în alte locuri şi să le arăţi că în occident, deja de mult, Coca-Cola e "the bad guy”, iar oamenii care trăiesc ca sătenii noştri sunt de fapt modelele. De ce, în exerciţiul ăsta de "prindere din urmă” a occidentului, trebuie să pierdem tot ce avem mai de preţ ca după aceea - adică tot ca ei - să încercăm să recuperăm ce-am pierdut?
Înapoi, la sat
- De unde vine motivaţia voastră de orăşeni 100%, pentru viaţa rurală? Aţi trăit vreun pic la sat, la bunici?
- Avem motivaţii diferite pentru care ne preocupă viaţa rurală. Soţul meu, Greg, şi el membru în asociaţie, e american 100% şi-şi doreşte să ne mutăm împreună într-un sat românesc şi să ducem acest stil de viaţă tradiţional. Pentru noi doi, cel puţin, dragostea pentru viaţa rurală e de fapt o dragoste pentru lucrurile mai apropiate de bază, de adevăr... Cred că omenirea a făcut prea rapid trecerea de la rural la urban. Din fericire, sunt deja destul de mulţi care au curajul să spună "gata, stop!” şi fac altceva. Există deja trendul de migraţie urban-rural, care în vest se numeşte "down-shifting”. "Down-shifting” în engleză înseamnă să reduci viteza cu care circuli către destinaţie; încetineşte-ţi felul de a trăi, treci din viteza a 5-a în viteza a 2-a şi vezi ce se-ntâmplă! De la un punct încolo, pare a fi lucrul cel mai inteligent pe care poţi să-l faci pentru tine.
- Ce alte proiecte pregătiţi?
- Momentan suntem înscrişi în concursul "Raiffeisen-Comunităţi”, pentru evenimentul pe care l-am gândit în satul Poieniţa din judeţul Argeş, fost mare centru de olărit, în care nu mai există astăzi decât un singur olar, care continuă să-şi facă meseria din pasiune. El are magazia plină ochi de oale, pentru că tot face, tot face şi nu are unde le da. E foarte greu, către imposibil, să trăieşti azi din olărit. Ce ne-am gândit noi? Vrem să creăm o legătură de durată între şcolile generale din Piteşti şi acest atelier de olărit din Poeniţa, prin care şcolile să meargă acolo în excursie, cu elevi care să înveţe paşii în arta olăritului. Cunoscând copiii la vârsta de 11-15 ani, ştiu că le-ar plăcea să facă asta! Îmi amintesc cum eram şi eu: ce n-aş fi dat să-mi bag mâinile-n lut, să amestec acolo, să fac cu mâna mea un obiect pe care eventual să-l pot lua acasă şi să-l fac cadou cuiva drag. Se poate compara vreodată încărcătura emoţională pe care o pune un copil într-un cadou pe care îl face cu mâinile lui şi unul oarecare, în serie, pe care-l cumpără de la magazin? Olarul ar putea să aibă ulterior ucenici şi, eventual, casa lui să devină un punct de atracţie turistică rurală. Te duci acolo, plăteşti o taxă oarecare şi petreci o zi în care înveţi să faci lucrul cu roata olarului... Ăsta e proiectul cu care ne-am înscris la Raiffeisen. Sperăm să găsim aceeaşi dorinţă la cei care votează, încât să transformăm acest vis într-o realitate. Finanţarea de la Raiffeisen va acoperi primele trei excursii pentru Şcoala nr. 20 din Piteşti, la care am găsit entuziasm şi deschidere din partea conducerii. Cine vrea să ne susţină poate să voteze proiectul on-line, pe Raiffeisen-Comunităţi.
Ilustraţii de pe site-ul www.villagelife.ro