Chipul lui Hristos este reprezentat în moduri extrem de diferite în icoanele creştine şi în operele de artă. Cine n-ar vrea să ştie cum arăta la faţă Iisus? Cui îi adresezi rugăciunile? Puterea de abstractizare a credinţei nu este la îndemâna oricui. Dacă nu poţi să vezi, măcar să bănuieşti cum arată Cel pe care-L iubeşti şi căruia îţi încredinţezi sufletul. Una dintre variantele cele mai acceptate ale imaginii lui Hristos este cea a primelor icoane romane. Se spune că în drum spre Golgota, faţa plină de sânge a Mântuitorului a fost ştearsă de o femeie numită Veronica, şi că adevăratul chip al lui Iisus s-a imprimat pe ştergarul ei.
Legenda spune că faţa lui Hristos, imprimată pe pânză, era atât de reală, încât artiştii l-au putut vedea exact aşa cum arăta. Studiile antropologice de azi susţin că faţa lui Iisus avea trăsături cu totul deosebite faţă de sclavii, profeţii şi regii neamului său.
Primele icoane
Cele mai vechi reprezentări iconografice ale Fiului Domnului au fost găsite în catacombele unde se ascundeau primii creştini din Roma, datate de arheologi ca aparţinând secolului I e.n.
Spre deosebire de celebrele icoane "după Veronica", acestea din urmă exprimau un alt fel de chip al lui Iisus, optimist, frumos, dornic de viaţă. Psihoistoricii de la Sapienza - Italia, au interpretat aceste moduri de reprezentare ca întruparea năzuinţelor celor oropsiţi într-o imagine a Dumnezeului lor, în care credeau, dar nu ştiau cum arată.
Pentru toţi cei care sufereau, icoana lui Hristos era şi este "uşa secretă" prin care sufletul lor putea ajunge la Mântuitorul născut între ei, între pământeni, pentru a-i proteja, odată ajuns în cer, de necazuri şi de dureri.
Icoana i-a ajutat întotdeauna pe credincioşi să spere, să nu mai sufere, să creadă că prin mijlocirea ei vorbesc cu Domnul şi El îi aude şi îi ajută. Omul şi-a găsit întotdeauna refugiul în această uşă magică, prin care ajunge la Hristos.
Regele seninului sufletesc
În Bizanţ, icoana îl reprezintă pe Iisus în două moduri, care pot constitui, după cum spun atât teologii, cât şi psiho-antropologii, două mari modele de reprezentare a lui Iisus.
Unul din modele este cel al lui Iisus încă viu, pe cruce. Poziţia lui este dreaptă, cu ochii deschişi, pătrunzători, care răzbat dincolo de noi, de întunericul lumii. Un Hristos al speranţei.
Un alt model îl reprezintă pe Iisus mort, cu capul aplecat şi trupul îndoit de suferinţă, cu ochii închişi. Faţa sa are însă expresia unui om care a murit cu misiunea împlinită.
O taină sacră
Este ştiut faptul că nu există nici o icoană veche care să reprezinte momentul Învierii (nu pe cel al înălţării din mormânt). Această taină este sacră şi nimeni nu a lăsat o reprezentare artistică a măreţei clipe. Singurii care au îndrăznit au fost pictorii.
Vechile icoane din răsărit sugerează metaforic, subtil sau poate "suprarealist", această clipă. Astfel, una dintre icoanele extrem de studiate de către arheologi, dar şi de către psihologi, este cea în care Iisus domneşte asupra întunericului Pământului, unde "rânjeşte" chipul lui Adam, îngropat de viu în bezna misterioasă de sub picioarele sale.
Criticii de artă de la Sapienza - Italia afirmă că "nu există în realitate icoane ale Învierii, pentru că nu s-a născut încă artistul capabil s-o reprezinte. Mai mult, orice reprezentare iconografică ar putea stârni suspiciuni asupra Învierii Domnului", pentru că adevăratul artist este întotdeauna "prea creativ".
Icoana de pe bobul de grâu
Una din cele mai frumoase reprezentări ale chipului lui Hristos le aparţine ţăranilor noştri. În Ardeal se crede că pe bobul de grâu este întipărită "faţa lui Hristos". Când bate ceasul secerişului, oamenii lasă din holdă câte-un smoc de spice nesecerate, pe care le botează "barba lui Hristos". Circulă prin ţară colinde şi credinţe, în care grâul e numit "trupul lui Hristos". La fel, vinul este socotit "sângele lui Hristos". Grâul şi vinul sunt cinstite ca elemente sacre; ele sunt privite nu ca părţi ale naturii, ci ca părţi obârşite în trupul lui Iisus. Ce semnificaţie au aceste credinţe străbune, dacă nu aceea că adevăratul chip al Domnului se află în noi, în iubirea pe care i-o purtăm, în dorul nespus după El? Iisus, ca realitate omenească şi ca prezenţă istorică a murit, dar în clipa morţii, sufletul său s-a întrupat din nou: pământul, văzduhul, cerul, lumea toată deveneau trupul lui Iisus. În clipa când Iisus a murit, lumea de argilă, cu toate ale sale, dobândea un suflet divin. De când Iisus a murit, noi oamenii, noi toţi, am trăit nu simbolic, ci realmente prin sufletul său.
Adevăratul chip al lui Iisus se află în fiecare dintre noi. Pentru unii există acolo dintotdeauna, alţii îl descoperă la necaz şi la frică, atunci când au nevoie de ajutor. Pentru fiecare în parte, Iisus ia forma nădejdilor care se pun în El. Oricâte strădanii depune ştiinţa să-I fixeze făptura istorică, Iisus cel din sufletul nostru nu poate fi rezumat şi constrâns la nişte amănunte lumeşti. El este rugă, ardoare, o stare de iluminare care n-are în ea nimic pământesc. Sutele de mii de icoane care Îl reprezintă nu I-au micşorat şi nu I-au sporit frumuseţea. Măsura Domnului stă în credinţa şi forţa noastră de-a ne ruga. Adevăratul chip al lui Iisus este în noi.
MARIUS RADU