Peştii din lună
Peştii înotau cu zvâcniri domoale printre stele. Se făcuse de mult noapte şi Petru, ghemuit pe marginea râului ce curgea liniştit la marginea satului, privea oglinda apei. Chiar acolo, la picioarele lui, luna uriaşă aflată deasupra, pe cer, strălucea şi în străfunduri. Peşti argintii o traversau dintr-o parte în alta, încet, în stoluri. Îi urmărea cu ochi mari, de copil curios, strângându-şi genunchii la gură, ascuns sub frunzele de brusture. Până când oamenii mari de acasă, prinşi în febra pregătirilor pentru nedeea ce urma a doua zi, şi-au dat seama că lipseşte şi au început să îl strige. A ţâşnit de unde era. Cu picioarele lui slăbănoage, făcea salturi incredibile, din piatră în piatră, până la potecă. De-acolo a fugit cât a putut de tare, zburând peste buşteni sau peste pietre, călcând pe iarba moale sau pe ţărâna încă încinsă. Noaptea aceea la râu avea să fie una dintre cele mai vii amintiri din copilărie.
A urmat nedeea. Poate doar pentru că era copil i se păreau toate întâmplările atât de speciale, atât de fabuloase? Toţi oamenii satului adunaţi la locul de horă păreau îmbrăcaţi în haine de lumină. Albul pânzelor era orbitor, fotele cusute cu fir de aur parcă aveau raze de soare în ele, brâiele erau de foc. Fiecare costum avea aceleaşi culori şi aceleaşi modele tradiţionale, cusute de mână, cu migală. Însă fiecare îi adăugase câte ceva - o floare, sau o linie, sau o culoare - încât fiecare costum era unic. Cimpoaiele, fluierele şi duduroanele cântau când iute, când domol, îi trăgeau pe oameni la dans neîncetat. Hora se învârtea mereu şi mereu, încât opincile ridicaseră praful şi dansatorii păreau mai degrabă că plutesc pe nişte norişori gălbui. Apoi s-a făcut linişte. Chiuiturile au încetat, râsetele s-au oprit, oamenii îmbrăţişaţi s-au retras la marginea locului de horit. Şi, deodată, veniţi parcă din cer, au zburat peste mulţimea de oameni şi au căzut în mijlocul lor, perfect aliniaţi, cu genunchiul drept în pământ, cu braţele întinse şi capetele plecate. Din piepturi a pornit o singură voce: "Jur pe acest pământ/ Care e sacru şi sfânt/ Ne dă hrană şi spirit/ În cuget şi sâmţ/ Cu care facem legământ/ Prin jurământ şi lăsământ/ De credinţă şi cult/ Din inimă şi suflet/ Că ni-s căluceni/ De viaţă bănăţeni/ Din spiţa dacilor/ Seminţia tracilor”. Erau Căluşarii. Au început să joace un dans nemaivăzut. Se învârteau în cerc, pluteau, băteau pământul cu opincile, scuturau în aer clopoţeii legaţi de picioare, ridicau spre soare boatele ca nişte sceptre regale. Dansul lor lega cerul cu pământul, aducea sănătate şi fericire oamenilor, alunga duhurile rele. Era ca o poveste vie, pe care Petru, doar un copil pe atunci, deşi nu a înţeles-o pe deplin, l-a vrăjit. Întors acasă, cu un băţ găsit în curte, a început să sară şi să joace aşa cum văzuse că fac căluşarii. Abia câţiva ani mai târziu, când făcea parte din grupul cercetaşilor în strejerie, i s-a părut că într-un mod la fel de neaşteptat află continuarea poveştii spuse de dansul căluşarilor. La Poiana Mărului, în Banatul de munte, regina Maria făcuse o colonie pentru copii, din care făcea parte şi Petru. În câţiva ani, învăţase munţii din împrejurimi pe dinafară. Ştia toate potecile Ţarcului, ale Muntelui Mic sau Retezatului, cu ochii închişi.Deşi era un băiat slăbuţ, mic şi subţirel, era cel mai sprinten şi cel mai agil. Profesorii se mirau de iuţeala şi dibăcia lui de a se urca pe stânci, erau uimiţi de rezistenţa sa, când lua muntele pieptiş. Aşa că atunci când " un domn de la Cluj” a venit împreună cu câţiva asistenţi, a fost desemnat să le fie ghid în munte. Domnul nu era altcineva decât Alexandru Borza, celebrul botanist român, venit să cerceteze vârful Gugu, într-o problemă mai specială.
Au urcat muntele împreună, prin prundişul râului şi pe potecile înguste, până sus de tot, unde crestele se desfăceau într-un un platou uriaş. De-acolo, Petru i-a condus la o peşteră ocolită de ciobani, un tunel lung, cu ziduri din piatră şi acoperiş făcut din lespezi gigantice. Alexandru Borza era în culmea fericirii. L-a luat în braţe pe băieţandru şi i-a spus: "Mai încolo, o să înţelegi ce importantă e ziua asta. Aici a trăit strămoşul nostru, Zamolxe. Aici e Cogaionul. Şi tu, băiete, ar trebui să fii cel mai fericit că trăieşti aici, la poalele muntelui sfânt. Să ţii minte că aici a fost prima dată când poporul din care faci parte l-a simţit pe unicul Dumnezeu. Pe aici a călcat cel mai înţelept preot al nostru”. Petru a dat din cap şi a zâmbit, bucurându-se de fericirea acelui domn. Fără să ştie de ce, gândul l-a dus la Căluşarii lui. I s-au părut şi mai dragi, şi parcă în povestea dansului lor era şi povestea acestui preot vechi, care trăise în peşteră, în vârful muntelui Gugu.
Regele Căluşarilor
Se apleacă peste măsuţă şi îşi ia o ţigară. O aprinde cu voluptate. "Am aproape 90 de ani şi nu stau prea bine cu sănătatea, ar trebui să las ţigările... Da, ar trebui să le las”, spune mai mult ca pentru el. Petru Pilu Gugulanu este astăzi o legendă a Banatului. Unul dintre cei mai mari dansatori pe care i-a avut vreodată România. M-a primit în camera lui, cu sobă mare, de teracotă, şi fereastră către şosea. O cameră simplă de ţară, plină de cărţi şi reviste. Petru Pilu mi-a părut încă de la început genul acela de personalitate, în preajma căreia lucrurile şi întâmplările capătă un înţeles anume. Te iscodeşte adânc cu ochi vii şi orice detaliu pe care îşi lasă privirea devine deodată important. "«Ali morii! Ali morii!» Asta-i strigătura păstă sat, după zănat! Că fiecare om are câte-un «zăcon»! Eram tânăr, eram flăcău. Simţeam că nu există lucru mai adevărat pe lume decât dansul. Jucam la nedee şi jucam la hore. Cum auzeam muzica, aveam foc în picioare. Dansam ca un ghiavol. Erau în mişcări şi în sărituri lucruri pe care nici măcar nu le înţelegeam, dar ştiam că sunt adevărate şi că trebuie păstrate cu orice preţ. Nu ştiam nici atunci, şi nici acum nu ştiu ce înseamnă Ali morii sau zăcon. Sunt cuvinte vechi. Dar obiceiul s-a păstrat.Cu dezlegare de la preotul satului, strigam «mirări», adică un fel de ruşinea satului. Strigam mai ales despre «cepe», fetele bătrâne nemăritate. Căluşarii se împărţeau în două, pe două dealuri, şi strigam peste sat «mirările». Apoi coboram şi ne puneam pe dans.”
Într-una din zilele adolescenţei, a pornit pe uliţă, într-un fel cum nimeni nu-l mai văzuse. Avea o valiză, era îmbrăcat cu hainele sale obişnuite, însă ceva era schimbat. Părul său des, pe care de obicei îl ţinea mai lăsat peste urechile un pic clăpăuge, de data aceasta nu mai era la locul său. Stătea drept în sus, ca o creastă de cocoş. Firele lungi de trei palme erau verticale, ca o ciudată şi uriaşă perie de sârmă. Fără să ia în seamă oamenii ieşiţi la poartă să îl vadă şi să facă glume pe seama lui, Petru a mers la şosea. De-acolo a luat autobuzul şi aşa, plimbându-şi coama sârmoasă cu nonşalanţă, a intrat la centrul de recrutare a dansatorilor de la Liceul Traian Doda din Caransebeş şi s-a recomandat: "Petru Pilu Gugulanu. Să mă măsoare şi pe mine cineva”. Deşi nu avea înălţimea minimă necesară pentru a fi acceptat într-un ansamblu, cu tot cu freza cea nouă, Petru a fost acceptat. Începea pentru el o nouă viaţă. "Fiind cel mai mic de înălţime totuşi, pe mine m-au pus undeva în spate, în coada ansamblului. Da' mie mi-a convenit, că făceam eu ce vroiam acolo, cu picioarele. În felul ăsta, m-au remarcat la o audiţie a ansamblului Filaret Barbu. M-a luat la Lugoj şi îmi spunea «Zmău». Aşa am ajuns la Praga, în '47. Am dansat acolo în faţa a zeci de mii de spectatori şi, fiind concurs, am câştigat medalia de aur.”
Au urmat spectacole în toata lumea, din America până în China şi din Danemarca până în Africa. Sute, mii de spectacole, în toate colţurile lumii. Oameni de alte religii şi cu alte culturi aflau despre România şi tradiţiile ei arhaice, prin dansul lui Pilu Gugulanu. Şi el nu se urca niciodată pe scenă să facă "show”. Urca să danseze "ca-n bătătură, după datina străbună”. Dansa cu nostalgie, cu gândul acasă, la muntele Gugu şi la gugulanii lui. Se lăsa dus de dans înapoi, pe dealurile de la Obreja, pe crestele Muntelui Mic. "Când eşti în dans... eşti ca un poet care scrie poezii, eşti ca într-o rugăciune. Nu mai eşti în lumea asta. Te retragi în cea din urmă cămară a inimii, cum spune în Biblie, şi de acolo începi să dansezi. Eşti euforie, eşti altceva. Când îmi puneam opincile, parcă îmi puneam aripi la picioare. Şi apoi, îmi prindeam zâncoţele, le mai spune băcăruş sau clopoţei sau dăngănele, prapuri. Sau le mai zice şi zvoane, că de-aia se numesc dansatorii istro-români din Croaţia zvonciari, da' acolo nu mai ştie nimeni de ce. Ei, şi îmi puneam zvoanele la opinci. Şi ele merg în contra-sincopă. Clinchetul ăsta al lor, care e a mia parte dintr-o secundă, îţi ţine contra-sincopa. Vedeţi, astea sunt explicaţii de profesor, da' cine ştia în vârful muntelui la noi, acu' 2000 de ani, ce e aia contra-sincopă? Şi totuşi o foloseau, erau geniali”. A dansat de mii de ori căluşarul şi brâiele şi horele bănăţene. "Sigur că majoritatea dansurilor şi mai ales Căluşarul sunt dansuri ritualice, dinaintea creştinismului. Dar chiar şi aşa, dacă ne întrebăm încă şi încă o dată, ce înseamnă, la ce ajungem? La o formă de comunicare. Înainte de a şti să scrie, oamenii dansau. În cele din urmă, dansul este o formă de a scrie cu picioarele, într-un anumit ritm. Este felul în care comunicau oamenii când poezia şi scrisul încă nu erau inventate. Uite aici pas de dans: ti ti ta, titita, titita, tatatata. Păi asta e exact măsura hexametrului iambic. Există în dans, cu mii de ani înainte de a fi inventată scrierea. Noi, gugulanii, avem un dans care se numeşte Poşovoaica p-un picior. Este o poveste spusă prin dans, înainte ca lumea să vorbească.” Aşa s-a născut "jocografia”, o formă arhaică de "scriitură cu picioarele ritmice sau poliritmice”, pe care Petru Pilu a predat-o studenţilor din Timişoara. Sunt însă lucruri care nu se pot învăţa, trebuie să le trăieşti.
Dansul poate să fie viaţă, iubire. Poţi trăi în dans ca într-o altă lume. "În dans, iubirea poate să fie la fel de intensă ca în realitate, dar poate mai curată. În dans două suflete se apropie cum greu se poate întâmpla în realitate. Şi vezi totul clar, ca lumina zilei. Când joci, te poţi îndrăgosti nebuneşte de celălalt, îţi poţi împreuna sufletul cu el şi îi poţi citi inima ca pe o carte”. Aşa s-a şi căsătorit Pilu, îndrăgostindu-se la joc de soţia sa. Dansa cu ea şi era parcă în altă lume, momentul se dilata, în câteva minute de joc încăpea o poveste de dragoste, imposibil de spus în cuvinte, construită din atingeri, din priviri, din ritm.
Cel mai frumos dintre neamurile pământului
Comoara din podul casei
Pilu se ridică cu greu de pe marginea patului. Cu paşi mici, se îndreaptă către uşă şi mă roagă să îl urmez. Casa bătrânească din Obreja are camerele mari, cu tavane înalte. Ajungem la o scară interioară lungă şi destul de abruptă. Pilu o priveşte lung. Începe să urce încet, o treaptă, apoi încă o treaptă. Se sprijină de perete. La jumătate se opreşte, respiră greu. "Îs bătrân, ce să mai! S-au dus vremurile când săream în sus cât un stat de om. Da' vreau să îţi arăt neapărat ceva”. Zâmbeşte şi îşi trece mâna prin părul pe care tot aşa îl poartă, în sus, perfect vertical. Numai că acum este alb. Strălucitor de alb. Continuă urcuşul, treaptă cu treaptă. Picioarele par fragile şi nesigure. Şi totuşi, cu ele a jucat peste 7000 de dansuri adunate din tot Banatul. Apoi le-a predat mai departe tinerilor veniţi la Timişoara sau chiar aici, acasă, doar ca să îl vadă câteva clipe şi ca să înveţe de la el cum se face un anumit pas. Am întâlnit studenţi de-ai săi care mi-au povestit că nici nu se uita la ei când dansau şi îşi dădea seama după sunetul paşilor pe podea unde şi cum greşeau. Auzea, simţea cum se mişcă aerul în jurul dansatorilor. A ajuns sus, în capătul treptelor se odihneşte. "Ştii care e secretul meu? Grădina. Asta îmi dă putere. Am trandafirii mei, pe care îi îngrijesc zilnic, şi mai am viţa de vie, care e pasiunea mea veche. Am adus viţă de vie din multe ţări unde am ajuns, cred că am peste o sută de soiuri. E o moştenire de la tata care, ca orice gugulan, era mare grădinar.”
Camera în care am intrat are pereţii acoperiţi cu fotografii vechi, alb negru sau sepia, toate înrămate ca nişte tablouri. Sunt ferestrele lui Pilu spre trecut. Întâmplări, oameni dragi, momente speciale. Pe marile scene ale lumii, dansând. Alături de mama sa, Floarea, sau de tatăl său Grigore, cu Papa la Vatican sau cu Regele Mihai. Prin faţa noastră defilează zeci de ani de strădanii, de muncă aprigă, de la culesul folclorului şi până la aducerea lui pe scenă. Nicăieri nu apare înrămată fericirea oamenilor care au privit acele spectacole sau a celor ce s-au bucurat învăţând. Pilu face un semn cu mâna, ca şi cum nimic din toate astea nu contează. Într-un colţ are un steag dacic. În celălalt colţ al camerei sunt două costume populare foarte vechi. "Până la urmă, contează ce faci pentru credinţele în care te-ai născut. Contează ce faci cu ceea ce ai primit moştenire de la strămoşi. Asta contează. Sigur că e important să faci spectacole bune. Dar deja alea sunt spectacole. Tot ce e adevărat în jocul nostru se joacă în bătătură, după datina străbună. Acolo are valoare, pentru că e viaţă. În rest e spectacol. Uite ce am vrut să îţi arăt de fapt”. Dintr-un loc anume, bătrânul scoate o bâtă de căluşar, ascunsă cu grijă. O plimbă încet, mâinile îi tremură de emoţie. Împodobită cu incizii naive, pare modelată, şlefuită în timp de mâinile prin care a trecut. "Asta e boata stră-bunicului meu, care a fost tot vătaf de căluşari.A jucat cu ea la Roma, chiar lângă Columnă, încât or crezut toţi că a coborât un dac de-acolo. Şi a ajuns la mine boata asta. Cât am mai zburat şi eu cu ea! Şi peste ea şi pe sub ea! Am făcut tot ce am putut ca să îi respect pe moşii mei. Gugulani, vlahi, daci şi traci. Să nu ne pierdem. Să ştim cine suntem, asta contează.” Apoi Pilu porneşte încet, cu paşi mici, înapoi pe scările abrupte. Picioarele îi sunt fragile, întocmai ca ale copilului ce privea cândva stolurile de peşti zburând printre stelele de pe fundul apei.
22.01.2013, 12:59Ana Siscanu
Cât am citit acest articol am fost foarte emotionata, mi-a placut foarte, foarte mult si doresc ca Formula AS sa ne mai aduca astfel de articole si sa gaseasca adevaratii români care ţin la neamul nostru si pastreaza cu sfintenie traditia si credinta poporului nostru.
Sunteti extraordinari, pentru ca cautati valorile neamului nostru si le scoateti la lumina, poate in viitor vor fi pretuite si ne vor aduce unitate si prosperitate.