"Ploua şi fulgera, de ziceai că e ziua în amiaza mare şi trăsnea în toate zările, de parcă venise sfârşitul lumii. Mie gândul îmi era la biserica veche, care era tare firavă şi mă temeam de soarta ei. N-am ţinut seama de vitregia de afară, mi-am luat lanterna şi m-am dus atuncea, noaptea, pe vijelia aceea, în biserică. M-am uitat peste tot să văd pe unde plouă, unde s-au udat pereţii şi m-am tot gândit ce pot să fac, ca să mai salvez ceva. Mi se părea că sfinţii pictaţi plâng şi-mi cer ajutorul şi parcă mă durea fiecare picătură de apă ce se prelingea pe pereţii din lemn. Pe lângă că-i veche, biserica noastră are o pictură deosebit de frumoasă, şi-n afară de asta, ea a înfruntat alături de oameni vitregiile timpului. În noaptea aceea cu furtună, am simţit cumva că mă înfrăţesc cu biserica, am simţit că în viaţa mea de preot a apărut un prag greu, pe care eram obligat să-l trec: adică, să nu las cu nici un chip biserica veche a satului de izbelişte, chiar dacă satul avea şi o biserică nouă, mare, frumoasă, încăpătoare, în care se ţineau slujbele obişnuite. Oamenii trebuie să se ţină de rădăcinile lor, să nu uite de unde au pornit şi ce i-a făcut să ajungă buni creştini”, spune părintele Mateaş Traian Gheorghe şi ne invită să mergem să vedem comoara cu ochii noştri: biserica din Juliţa, un sat aflat aproape de Vărădia, pe Mureş, o comoară a patrimoniului spiritual românesc.
Legenda
Cum mergi de la Deva către Arad, dincolo de Săvârşin, se desprinde un drum care te duce până în satul Juliţa, aşezat între alte sate vechi: Baia, Stejaru, Găvojdia, pomenite în documentele vremii, încă de pe la 1400. Numele satului vine de la o apă iute, ce coboară de la poalele muntelui Drocea. Iar numele apei, spun legendele locului, ar veni de la fata unui viteaz de pe valea Crişului Alb, numită Giuliana. După ce viteazul a căzut în luptele cu turcii, fata i-ar fi luat locul şi, până la urmă, i-a alungat pe turci dincolo de Valea Vărădiei. Tot legendele spun că pe vremuri satul era mai la nord de vatra caselor de acum. Erau pe atunci doar câteva case strânse în jurul unei biserici din lemn, aşezate pe vârful unui deal. Cu timpul, oamenii au coborât mai aproape de valea largă a Mureşului, au pus altă vatră sătească şi şi-au luat şi biserica după ei. Astăzi, mai sunt doar vreo trei sute de locuitori, multe case sunt pustii şi multe numere de case au dispărut, pentru că gospodăriile au rămas în ruină. Stăpânii lor fie au plecat la cele veşnice, fie şi-au găsit norocul pe alte meleaguri.
Ca să intri în biserică, trebuie să calci pe o piatră veche, ce are săpat în ea semnul crucii. Păşeşti cu sfială şi pui piciorul pe marginea ei, ca să nu atingi crucea, te apleci şi treci de uşa joasă. N-ai vreme să te dezmeticeşti în penumbra naosului, căci lumina intrată ca un şuvoi prin uşa rămasă deschisă învie chipurile pictate pe pereţi, pe boltă şi pe iconostas. Roşu imperial, albastru, auriu, şi iarăşi albastru, culorile strălucesc pe alocuri, pentru a rămâne doar bănuite, uneori, pe veşmintele mironosiţelor, ori pe câmpul pe care stau în picioare, hieratici, încremeniţi, sfinţii. Sfinţi şi sfinte fericiţi, cu ochi mari şi pleoape grele, arcuite blând, înconjoară pereţii şi, oriunde te întorci, privirea se opreşte pe surâsul lor veşnic.
Se spune că înainte de biserica aceasta au fost încă trei biserici în satul Juliţa, dar documente şi înscrisuri oficiale există numai pentru două. Biserica de acum a fost adusă aici, între meri, de pe un deal aflat mai către munte, şi satul a renăscut în jurul ei. Fiecare grindă a bisericii, fie că este de la talpa încheiată în coadă de rândunică, fie că e vorba de cele de sub acoperiş, poartă un număr scris cu cifre romane, ceea ce dovedeşte clar că biserica a fost ridicată în altă parte, apoi desfăcută şi mutată, bucată cu bucată. Cine ştie ce pricini şi griji i-au făcut pe oamenii de demult să mute vatra satului mai la drum, lăsând în urmă un loc numit azi "Dealul Bisericii”, unde, dacă ajung, se închină şi îşi fac cruce. E sigur însă că oamenii aceia au pornit în drumul bejeniei cu crucea în frunte, iar dragostea lor pentru bisericuţa ocrotitoare este înscrisă şi pe spatele unei icoane prăznicar, ce datează din anul 1787: "Această sfântă şi frumoasă icoană o am luat Moş Adam din Giuliţa pentru sufletul meu şi al părinţilor şi o am adus la Sfânta Biserică pentru sărutare, că este făcută de zugravi de treabă. Astă icoană este luată din Făget, când au fost târg, în Ziua Floriilor, iar eu o am adus în ziua de Paşti la biserică, în martie, luni, după Paşti, în leat 1787. Scris-am eu, diac Ion ot Giuliţa. Grămătic”.
De multă vreme n-am mai văzut atâta durere înscrisă într-o icoană. Chipul lui Iisus e prins de o suferinţă imensă. Privirea lui grea este însă senină, căci a înfruntat chinul, trădarea şi sacrificiul, o privire limpede, care trece dincolo de cele lumeşti, şi care mă face să mă opresc o vreme înaintea icoanei. Când ies din penumbra primitoare a bisericii, mai apuc să văd cum lucesc stins hlamidele sfinţilor înşiraţi pe pereţi. Pe uşa deschisă văd cerul albastru şi o creangă cu mere. Lumina soarelui se odihneşte în rotunjimea lor.
Preotul
"După treizeci de ani de slujire, eu cred că misiunea preotului este foarte grea. El trebuie să fie mereu un luminător pentru enoriaşi, dar pentru asta este important să se instruiască, să studieze, să se lumineze el în primul rând, să se aplece asupra cărţilor, să nu rămână în urmă cu nimic din ceea ce l-ar putea ajuta să-i facă pe oameni să se apropie de biserică. Un bec, o oiagă (sticlă) de lampă, dacă sunt murdare şi nu sunt şterse din timp în timp, nu dau lumină bună. Aşa şi preotul, trebuie să fie capabil mereu să răspundă tuturor întrebărilor şi provocărilor zilnice. Eu n-am voie să fiu doar un bun administrator al bisericii din sat, eu trebuie să fiu reazem sufletesc pentru toţi şi să-i ajut să-şi păstreze mândria rădăcinilor străvechi. De-aceea am îngrijit cu atâta râvnă şi biserica veche din mijlocul satului. Ea este cel mai important semn al biruinţei lui Christos asupra morţii şi a binelui asupra răului. Biserica asta este inima satului, şi-atâta vreme cât mai este un om viu, trăitor în sat, ea n-are voie să rămână pustie. Când am venit în Juliţa, m-am bucurat, căci am găsit două biserici, una neterminată şi una veche, într-o stare deplorabilă. Acum biserica nouă e gata, e minunată, dar poţi să faci o sută de biserici şi de catedrale noi, dacă nu ai grijă de una veche, care este precum un certificat de naştere pentru sat. Eu nu pot să stau liniştit dacă nu intru măcar o dată pe zi în ea, am drag de ea şi simt că mă primeşte cu multă linişte şi împăcare. De-aceea, am luptat atâta pentru restaurarea ei. Biserica aceasta a rezistat sute de ani şi a scăpat de focul războaielor ce-au trecut peste ea. Puteam eu să stau cu mâinile în sân şi să nu fac nimica pentru salvarea ei? Puteam să stau nepăsător şi să văd cum zi de zi se dărâmă tot mai tare, cum se năruie ca o floare pe care o tai de la rădăcină? Ţin minte că acum treizeci de ani, după noaptea aceea cu furtună mare, l-am chemat pe consilierul cel mai de nădejde, cu care am lucrat cel mai mult. «Unchiule Pătru», i-am zis, «îi o mare problemă cu biserica, uite, aici plouă, aici plouă, aici plouă. Noi trebe astăzi să rezolvăm asta, astăzi şi nu mâne. Acuma. Noi nu putem sta câtă vreme biserica noastră este în pericol». Şi unchiul m-a ajutat. Am preparat ciment cu nisip, am schimbat ţiglele sparte, am astupat găurile din acoperiş. Asta a fost prima şi cea mai urgentă operaţiune de salvare, să nu mai plouă în biserică. Apoi l-am chemat pe domnul Claudiu Moldovan, arhitect, Dumnezeu să-i deie sănătate, care a făcut documentele pentru o restaurare totală. O restaurare ca la carte, aşa cum merita o biserică mândră ca aceasta. Am scos trestia, mortarul, tot ce a fost putred, am adus-o la forma originală, adică am curăţat-o, de-am făcut-o ca la începuturile ei, şi am sfinţit-o în prezenţa domnului Horia Bernea, pe atunci director la Muzeul Ţăranului Român, care ne-a sfătuit cum şi ce să facem ca să reînviem această sfântă biserică. Şi-am salvat-o şi o vom îngriji cât vom trăi, căci în jurul ei s-a adunat acest sat”.
Oamenii
Pe Lucreţia Titus Gabor am găsit-o în poarta casei. Aştepta veşti ori poate doar vreun trecător cu care să mai schimbe o vorbă. Ne-a privit mai întâi curioasă, din spatele unor ochelari rotunzi, prea mari parcă pentru cât e de firavă, şi abia apoi a început să vorbească: "De 70 de ani eu am venit în sat prin căsătorie şi de atunci ţin de această biserică. Sunt cea mai bătrână femeie de aici, şi încă de pe trei sate, am împlinit nouăzeci şi opt de ani. Aici am prins vremuri şi mai bune şi mai grele, dar le-am trecut pe toate cu Dumnezeu în gând. Toate sărbătorile mari ale satului şi toată viaţa mea şi a familiei mele s-a dus după legea bisericii. Acuma, nu mai am putere să mă duc pe jos în fiecare duminică la slujbă, dar câteodată, mi-e tare dor să mai stau în strana veche. Acolo parcă întotdeauna mi se luau grijile de pe umeri. Dar mă rog acasă şi parcă la rugăciunea mea vine şi biserica veche, că mă gândesc numai la ea. Avem şi biserică nouă în sat, îngrijită de părintele Mateaş, tare mândră, toată-i plină de picturi şi de sfinţi, şi iconostasu-i făcut de meşteri mari, dar mie tot biserica veche îmi vine în gând când mă rog, pentru că în ea am fost în toate zilele mari din viaţa mea, la cununie, la botezul pruncilor, la sărbătorile de Paşte şi de Crăciun. Nu era sărbătoare mare să nu ajung la biserică. Toate sărbătorile acolo începeau şi aşa e bine să fie, omul să pună, cât trăieşte, credinţa înainte de orice.”
***
Fotografii de ANDREI CHERAN