S-a ajuns atât de departe, încât doar decăderea dramatică a presei e, în sinea ei, un subiect mai morbid decât subiectele în care ea se complace de-atâta amar de vreme.
Rigoarea etică şi deontologia în presă sunt, nu doar la noi, ci şi la case mai mari, mai degrabă subiecte de seminarii în facultăţile de profil şi teme de lucrări plictisitoare pentru cercetători care nu au lucrat mai deloc la un ziar, în viaţa lor. "Interesul public” justifică multe, la limită. Dar de aici până la a călca, fără cea mai mică strângere de inimă, peste sentimentele unor oameni aflaţi în cel mai greu moment al vieţii lor, peste drepturile elementare la viaţa privată şi peste regulile minimale în materie de producţie media, e cale lungă. Scuzabile întru-câtva la începuturile stângace ale presei libere de după 1989, astfel de derapaje sunt astăzi, pe bună dreptate, intolerabile pentru orice consumator media de bun simţ şi pentru orice profesionist de presă care se vede târât, fără voia sa, în generalizări deloc binevoitoare faţă de o breaslă cu rol esenţial nu doar în economia unei democraţii, ci şi în educarea publicului.
"Presa e de vină!”. Discursurile despre tabloidizarea şi înregimentarea economică sau politică a instituţiilor media sunt la mare modă. Presa e, desigur, de vină. A căzut în capcana propriei vanităţi, s-a rupt de publicul său, apoi, când i-a fugit pământul de sub picioare, a căutat soluţia cea mai facilă: s-a vândut, repede şi ieftin, fie unor patroni cu interese obscure, fie unor editori fără experienţă, fie, pur şi simplu, agenţiilor care intermediau publicitatea unor proiecte adesea foarte controversate.
Criza economică din ultimii ani s-a suprapus, în mod nefericit, peste o mai veche şi profundă criză de identitate şi de credibilitate a majorităţii instituţiilor de presă din România. Puţine domenii au fost atât de lovite de criză precum presa! Iar când ajungi să lucrezi cu oameni puţini şi prost plătiţi, incapabil să produci subiecte de impact, devii, vrând-nevrând, dependent de evenimente cu priză la public, precum moartea unor vedete, sau de faptul divers cel mai mizer: accidente, crime...
Presa e de vină, dar nu numai ea. De vină sunt şi distribuitorii care au sabotat-o constant (şi interesat?) în ultimii 20 de ani. De vină sunt şi publicitarii, care au căpuşat-o nejustificat şi care au încurajat-o să facă primii paşi spre compromis. Au vina lor şi marile firme care investesc în publicitate - nu s-a văzut una care să se delimiteze de spectacolele morbide pe care, la urma-urmei, le finanţează, nu a fost un caz în care o emisiune de scandal să-şi piardă sponsorii! De vină sunt şi politicienii, care au pus mereu presiune pe instituţiile de presă, forţând ieşirea de pe piaţă a marilor editori străini. De vină sunt şi cei care, ca invitaţi la emisiuni - politicieni, oameni de afaceri, universitari, diverşi specialişti - în loc să tempereze derapajele realizatorilor, mai mult le adâncesc. Nu în ultimul rând, publicul însuşi a certificat, nu o dată, prin audienţe, senzaţionalismul periculos al televiziunilor. Degringolada profesională şi morală a presei româneşti e o cutie a Pandorei pe care cine o deschide va trăi, îngrozit, spectacolul morbid al unei decăderi generale cum n-a mai existat niciodată în România.
21.01.2013, 14:34Maria Rus
De ce citesc Formula As de douazeci de ani?
Pentru ca nu sunteti ca ceilalti! Vanduti...
Si pentru ca aveti bun simt si nu ati uitat nici o clipa de publicul caruia va adresati. Pentru incercarea voastra permanenta de-a sfatui citirorii cu ceea ce le-ar putea fi cu adevarat util.
Si pentru ca ati fost primii si ani de zile singurii (asta e impresia mea) care s-au batut pentru Rosia Montana!
Si pentru padurile noastre ( Doamne Dumnezeule ce dezastru!!!).
Si pentru o multime de alte motive!
Traiesc in Franta si nu ma prea uit la televiziunile romanesti (nici la cele franceze de altfel) dar, de la ultima vizita in Romania, imi amintesc ca o televiziune prezenta in vedeta, la o ora de maxima audienta, o fufa (scuzati-mi limbajul dar nu gasesc un termen mai potrivit) si multitudinea de perechi de pantofi care-i garniseau dulapul!!!! Tema emisiunii era asta : dulapul de incaltaminte al domnisoarei (pe cuvant!... nu va mint!).
Tin sa va felicit in special pentru acest articol care in cateva randuri spune tot de presa de azi in Romania!