Zilele de sărbătoare din Bucureşti au strania proprietate de a transforma un prilej de bucurie, într-un stres care te fierbe, te fierbe, te fierbe, până nu mai vezi, nu mai auzi, nu mai simţi decât urâtul acestui oraş. În seara sfântului Neculai, mă plimbam prin Cărtureşti de mai bine de o oră căutând, ca alţii, cadoul perfect. Deşi orice găseam putea fi fără probleme un cadou onorabil, niciunul nu-mi convenea, niciunul nu părea perfect. Avusesem o zi proastă, într-o serie de săptămâni proaste, şi niciun gând nu se lega de vreun motiv de bucurie. Stăteam de 5 minute cu ochii fixaţi pe un raft din care nu vedeam nimic. Dar brusc, un sunet familiar, venind din buzunar, a reuşit să mă scoată subit din orbire. Scot telefonul mobil să văd despre ce e vorba şi... zâmbesc. Motivul: o fotografie făcută pe Magheru, cu decoraţiunile de Crăciun care, în absenţa mea, tocmai se aprinseseră. O las să mă învăluie complet şi mă simt cuprinsă de bucurie. Pe loc şi fără ezitare, ca şi când acolo ar fi cadoul perfect, ies repede din magazin. Îi las în urmă pe acei oameni care se-nvârteau ca mine în căutarea perfecţiunii, vrând să văd, să aud, să simt şi să mă molipsesc de ceea ce-mi arătase fotografia: un Bucureşti optimist.
Cristian Vasile are un istoric profesional pe cât de variat, pe atât de firesc, pentru un tânăr cu însuşirile lui. A creat campanii de publicitate, a creat website-uri avant-la-lettre, a creat cel mai căutat portal de recomandări de evenimente din Bucureşti, Feeder.ro, iar de un an, ne împărtăşeşte prin fotografii un Bucureşti optimist. Auzisem de această iniţiativă încă din vara lui 2012, când am găsit logo-ul proiectului lipit pe farul bicicletei mele. Descifrând mesajul, am zâmbit bucuroasă de întâlnire. Înţelegeam că îmi spune "optimismul luminează calea” sau că "optimismul ridică Bucureştiul” într-un moment când, din nou, aveam nevoie să aud asta. L-am căutat pe Cristian Vasile şi l-am provocat la o discuţie.
- De ani de zile vorbim despre mizeria Bucureştiului, despre câinii vagabonzi, despre aglomeraţie, despre noxe, despre toate lucrurile astea care ne erodează zi de zi. Cum faci tu să vezi partea plină a oraşului?
- Toate astea sunt adevăruri: aşa e oraşul, cu noxe, aglomeraţie, mizerie, gesturi de mârlănie. Trăind în Bucureşti, e mai greu să te asociezi cu o imagine pozitivă a lui. E o vorbă din bătrâni care zice că "oraşul e ce e, pentru că locuitorii lui sunt cum sunt”. Cu toţii contribuim la problemele lui. Partea bună e că treaba asta implică şi reversul, adică faptul că fiecare dintre noi poate fi parte din răspunsul la problemele astea. Să fii conştient de problemele lui e un prim lucru pozitiv. Să ştii să vezi potenţial, acolo unde alţii văd ruină, e un alt lucru pozitiv. Să ştii să lipeşti de privirea ta răbdare şi compasiune e un alt lucru pozitiv. Zi de zi, la fiecare pas aproape, se întâmplă lucruri pozitive în acest oraş: dar le vedem sau nu le vedem? Cred că cel mai greu îţi e până îţi dai voie să-ţi placă Bucureştiul, până ieşi din influenţa avalanşei de mesaje negative despre el. În mine s-a produs schimbarea asta de perspectivă în martie anul trecut, după iarna aceea care părea că nu se mai termină. Am simţit subit nevoia de a vedea partea frumoasă a vieţii în Bucureşti. Aşa că în prima zi cu soare, am luat aparatul de fotografiat şi am ieşit pe stradă să mă bucur de el: se topea zăpada, se topeau ţurţurii, era o apăraie de nedescris, dar faptul că erau semne clare că gata, s-a dus cu iarna, era pentru mine suficient motiv de optimism. De-atunci, motivele s-au tot înmulţit. Şi când spun asta, nu mă refer la vreo prosperitate personală, exprimată în bani. Mă refer la a învăţa să te bucuri de lucruri imateriale, de lucruri frumoase care există în jurul tău, pe care le faci tu sau le fac alţii, şi care te pot ridica sufleteşte. Am început să le văd mai des. Am fotografiat în acea săptămână tot ce mă atrăgea, tot ce simţeam că-mi face bine să observ. Le-am postat vreo două săptămâni la rând pe www.feeder.ro, iar pentru că au fost extrem de apreciate, treaba asta m-a încurajat să caut un canal de comunicare doar pentru ele, să "spun” şi altora de micile mele bucurii. Aşa am deschis pagina de Facebook, care a strâns într-un an 11.000 de fani şi unde, săptămâna trecută, o singură fotografie a fost vizionată şi apreciată de 20.000 de oameni.
- Principiul popularităţii pe Facebook implică să ai un număr mare de prieteni. Cine sunt şi ce spun oamenii care, accesându-te, vor să vadă Bucureştiul cu alţi ochi?
- Încerc să-mi dau seama şi eu mai bine cine sunt, care le sunt vieţile şi nevoile şi cum anume îi ajută ceea ce fac; desigur, încerc să-i cunosc în măsura în care poţi face asta prin ceea ce comunică ei pe propriile pagini de Facebook. Dar mă întâlnesc cu tot felul de surprize. Cu trecutul meu în publicitate şi în branding, când am gândit pagina Bucureşti optimist credeam că cei mai interesaţi de un asemenea demers vor fi oameni sub 30 de ani. Nu m-am gândit nicio clipă, de pildă, că fotografiile mele vor ajunge să fie privite de doamna profesoară "X” de la liceul "Y” şi că ele vor reuşi să-i dea o stare atât de bună, încât să simtă că nu poate să plece din faţa calculatorului, fără să lase un comentariu de mulţumire - "Cristian, am zâmbit", "când văd asta, mi se face dor de România" sau "fotografiile tale îmi schimbă percepţia despre Bucureşti". Facebook e o unealtă de comunicare extraordinară! Pentru mine e minunat că pot primi imediat feed-back, pentru că îmi dă curaj, iar asta mă ajută să îmbunătăţesc ceea ce fac. În plus, îmi mai dă nişte statistici interesante, prin care înţeleg mai bine unele lucruri la care nu am acces. Ca de pildă, pot să văd un top al oraşelor din care este accesată pagina Bucureşti optimist. Am fost uimit să constat, în cazul românilor care locuiesc în afara ţării, că pagina Bucureşti optimist este cel mai adesea accesată de la Londra. Nu mă aşteptam la asta. M-aş fi aşteptat să fi fost un oraş din Italia, unde ştiu că locuiesc cei mai mulţi români de peste graniţă. E şi Roma printre ele, dar e după Londra, Berlin, Paris şi Madrid. Oricum, a fost uimitor să văd cât de mulţi dintre cei care accesează pagina sunt români care nu mai locuiesc în ţară. Dar e, până la urmă, firesc că e aşa. Bănuiesc că atunci când eşti plecat de ceva timp, ai mai multă nevoie să le arăţi noilor tăi prieteni sau cunoscuţi ceva pozitiv despre ţara din care vii.
- Ce le propui, de fapt, tuturor acestor vizitatori virtuali ai Bucureştiului optimist?
- Propunerea e simplă: să uităm că Bucureştiul ne e atât de cunoscut, să ne imaginăm că-l vedem pentru prima oară şi să vedem ce se întâmplă cu noi. Te poţi îndrăgosti de Bucureşti? Într-un fel, le propun să devină turişti în propriul oraş. Pentru mine, totul a venit foarte natural, n-a trebuit să mă forţez în vreun fel să-mi placă. Am fotografiat tot ce îmi atrăgea privirea şi constatam cu stupoare că numitorul comun al tuturor acestor fotografii este acest "pozitivism”, această privire blândă asupra lui, exprimată ori prin gesturi ale oamenilor surprinşi în fotografii, ori prin detalii de clădiri. Înainte, problemele şi preocupările zilnice mă făceau să parcurg oraşul de cele mai multe ori cu capul în jos, foarte pe fugă, foarte des motorizat, şi nu mai remarcam aproape nimic nou în afară de panouri publicitare. Chiar şi atunci când îmi propuneam să mă plimb prin oraş îmi era destul de greu să intru într-un ritm relaxat. Iar de când am început să iau Bucureştiul la pas, într-un ritm cât mai lent şi singur, am început să mă uit din ce în ce mai mult în sus, să văd detalii pe care nu le văzusem până acum sau pe care le uitasem. Încerc să-l văd din ce în ce mai des ca şi cum aş fi un turist, aşa cum fac atunci când sunt în vacanţă vizitând oraşe străine. Încerc să mă îndepărtez cât pot de mult de bulevarde şi să mă pierd pe străduţe cât mai mici, luând spontan decizia de a coti la stânga sau dreapta.
- Probabil aşa sunt construit. Mi-am dat seama că aşa funcţionează lucrurile cel mai bine. Nu văd neapărat ceva bun în a te enerva pentru orice chestie, în a te consuma aiurea pentru probleme mărunte, când poţi să rămâi calm, să vezi partea pozitivă şi să mergi în acea direcţie. Pur şi simplu nu văd rostul în a te certa ca o precupeaţă, e plin spaţiul de oameni care se plâng. Ce rezolvi? Nu faci altceva decât să mesteci aer. Bucureşti optimist s-a născut în cel mai îngrijorător moment financiar pentru mine, la începutul acestui an, când bugetele de publicitate s-au redus enorm. De la un nivel de trai decent, pentru ce aveam nevoie, reducerea asta de bugete a fost dezastruoasă pentru mine. Şi-atunci, "mâncând covrigi”, dacă permiţi expresia, reducând totul la cât mai puţin, s-a născut proiectul ăsta. Nu l-am gândit ca pe o potenţială sursă de venit, ci ca o preocupare care să mă hrănească sufleteşte. Ceea ce a reuşit să facă din plin anul ăsta.
- Observ de ceva ani că există o formă de promovare a României, născută din societatea civilă, o promovare de "guerilla”, fără bugete, la care contribuie mulţi români care vor să împărtăşească şi altora România descoperită de ei. Iar acest gen de promovare e mai inspirată, adesea cu mai mult bun gust şi mai vizibilă decât orice campanie guvernamentală de "branding de ţară”, cu bugete mari de stat.
- Deschizi un subiect foarte drag mie. Da, aşa e! E o promovare care funcţionează de "n”-şpe mii de ori mai bine decât orice program cu "frunza”, care costă enorm de mulţi bani.Îmi aduc aminte de un comentariu recent - dintre multele comentarii de genul ăsta - care zicea: "Bucureştiul ar trebui să-l plătească pe domnul Bucureşti optimist pentru ceea ce face" (râde). Ce-ar fi dacă m-ar suna domnul Sorin Oprescu să-mi spună: "Sunt foarte fericit pentru imaginea pe care o creaţi pentru oraşul nostru, aş vrea să vă susţin demersul". Ar fi foarte fain. Dar nu îmi pun speranţe în asta. Nu fac ceea ce fac ca să trag de mânecă vreun primar, pentru că nu cred că suntem în vreo competiţie. Recunosc că m-am simţit bine când Primăria a ataşat o fotografie de-a mea cu primii fulgi care cădeau în Bucureşti într-un comunicat de presă al Departamentului de deszăpezire. M-am bucurat, pentru că e semn că au auzit de mine şi că poate le place ceea ce fac.