Există oraşe din care îţi vine să pleci şi oraşe în care ai putea să rămâi pentru totdeauna. Timişoara te îmbie să stai. E îndeajuns de mică pentru după-amiezele în care vrei să te plimbi liniştit. Şi totuşi, destul de mare încât să nu te plictiseşti niciodată. Dacă e iunie şi soarele arde domol, ai să ştii că e-aşa şi după pocnetul dudelor coapte, după forfota porumbeilor şi după mirosul de tei. Şi mai e ceva ce te face să o iubeşti, ceva ce-abia se zăreşte în câte-un zid umbrit sau în câte-o dală străveche. Timişoara nu e ca alte oraşe. Dacă ştii să asculţi şi ştii să priveşti, casele deschid ochi somnoroşi, iar străzile încep să spună poveşti.
La pas, prin istorie
"Cine cucereşte Buda cucereşte un oraş, dar cine cucereşte Timişoara cucereşte o ţară”. Aşa suna o vorbă din secolul 18. Istoria e plină de date aride, dar vorbele din popor ascund un adevăr. O fi fost Timişoara mică, dar era atât de bine plasată între trei râuri, încât, deşi râvnită, în îndelungata ei istorie, n-a fost cucerită decât de două ori. Întâi de turci, care şi-au aşezat acolo un paşă influent, Beglerbeiul de Timişoara, cel care l-a pus domn pe Mihai Viteazul. Apoi, în 1716, de austrieci. Când, după 146 de ani de stăpânire otomană, au câştigat înapoi oraşul de la turci, bucuria a fost mai mare ca niciodată. Nu s-a sărbătorit doar cu flori şi vizite imperiale, ci şi cu o serie întreagă de construcţii şi invenţii grozave, care aveau rolul să şteargă orice urmă turcească şi să amintească oricărui trecător că aici, la Timişoara, în această Mică Vienă a estului, domneşte un împărat, nu un paşă.
Sub mândria şi entuziasmul timişorenilor se ascundea însă şi o urmă de frică. Banatul stătuse sub otomani mai mult decât Dacia sub romani - vremuri tulburi, pe care nimeni nu şi le dorea înapoi, nici chiar localnicii, extrem de fideli Vienei. Imediat după victorie, administraţia militară a oraşului a comandat două lucruri: o fabrică de bere, fiindcă austriecii nu pot trăi fără ea, şi-un bastion de apărare de jur-împrejurul oraşului. Construcţia lui a durat zece ani. Când a fost gata, cu cei 20 m înălţime şi 450 m lăţime, era atât de falnic şi impunător încât, ca o ironie a sorţii, de spaimă, turcii nu l-au mai atacat niciodată. Timişorenii şi-au băut liniştiţi berea care le poartă numele până azi. Din faimosul Bastion n-au mai rămas decât castelul Huniazilor şi câteva frânturi de ziduri, care ţin umbră uneia dintre cele mai simandicoase terase ale oraşului: Café de Paris. Frappé-ul lor e absolut delicios.
Când ora exactă nu bate la Bucureşti
Trei zile cât am stat la Timişoara, am umblat mai mult pe jos. Asfaltul era fierbinte, dar vântul bătea răcoros, aducând cu el mirosul greu al florilor de tei. Nu ştiu cum e Timişoara atunci când plouă, dar ştiu că soarele are darul lui aparte de a dezghioca un oraş. Lumina lui încă blândă, de iunie, înviora culorile şi îndulcea reliefurile, aşezându-se peste clădiri ca o haină de zile mari. Era forfotă în piaţa Operei, cântau din ocarină câţiva bolivieni, porumbeii se agitau, zburau în stol de pe un acoperiş pe altul. Era atât de frumoasă Timişoara, cu străzile înţesate de prăvălii, că, dacă aş fi putut, aş fi pitit-o în buzunar s-o iau acasă. Dar oraşul e una, iar orăşenii sunt alta. Urma să înţeleg, stând de vorbă cu ei, că entuziasmul meu de bucureştean în trecere n-avea nimic de-a face cu părerile aşezate ale locuitorilor dintotdeauna.
Dacă astăzi timişorenii mai păstrează încă o urmă de dispreţ pentru bucureşteni, ea nu e decât o nostalgie ascunsă după ordinea şi măreţia de altădată. După curăţenia şi manierele nemţeşti (care n-au nimic de a face cu lenea orientală) şi după respectul reciproc, indiferent de etnie. În Timişoara, mai sunt astăzi doar 10% timişoreni autentici. E unul dintre cele mai multiculturale oraşe ale Europei (speră ca în 2020 să fie ales Capitală Culturală Europeană) şi singurul oraş din Europa cu trei teatre de stat, în trei limbi. Pentru că timişorenii sunt muncitori şi ţin mult la averea lor, trec adesea drept cărpănoşi. Au inventat ei înşişi un banc: "De ce fac timişorenii doar un copil? Pentru că nu pot face doar jumătate!”. Trecutul lor austriac le-a mai lăsat ceva moştenire: mândria de-a nu fi ca ceilalţi - o "ocoşenie” locală, pentru care îşi dau râzând peste nas. Pentru că, am uitat să spun, timişorenii au şi umor, iar discursurile instigatoare ale politicienilor de la Bucureşti îi lasă cât se poate de rece. Aşezaţi chiar în buza Occidentului, preferă să ia ora exactă din afară, nu de pe malul Dâmboviţei. Când, trasând un cerc imaginar în jurul oraşului, constaţi că ai şapte alte capitale europene mult mai aproape, nu e de mirare că întâlneşti o groază de timişoreni care au văzut de multe ori Bratislava, Budapesta sau Viena, dar niciodată Bucureştiul.
***
Nu ştiu să pedalez. Şi nu ştiu nici cum arăta oraşul acum patru ani, atunci când o mână de oameni dintr-un ONG au început să facă lobby la primărie, ca să obţină trasee îngrijite şi piste mai multe pentru amatorii de biciclete. Ştiu doar că de atunci, din meritul celor de la Verde pentru biciclete, Timişoara are 12.000 de biciclişti înrolaţi în trafic şi o groază de evenimente gândite pentru ei. De la concursuri foto, la expediţii off road, de 2, 3 ori pe an, Verde pentru biciclete e cap de afiş. Marele eveniment al verii a fost "Skirt Bike” - o cursă pe biciclete dichisite cu flori şi baloane, numai pentru doamne şi domnişoare, îmbrăcate cochet. Dacă aş fi locuit aici, n-aş fi ratat-o. Pentru că, dacă aş fi locuit aici, printre atâtea parcuri şi alei mărginite de arbori, ar fi meritat să-mi iau un Pegas albastru, cu care să alunec pe malul Begăi, într-o zi toridă de vară, să o cotesc spre cartierul Bălcescu, unde printre case şi grădini liniştite stă pitit cel mai "cool” bar al oraşului: "Scârţ: loc lejer”.Decupat la propriu din anii '80, Scârţ a înghesuit în cele câteva camere lucruri pe care nu le-ai mai văzut din copilărie: televizorul "Diamant” şi revistele "Rahan”, vinilurile cu poveşti şi "Nu te supăra frate”, borcanul cu socată şi îngheţata Polar. Au şi un slogan care te întâmpină îndrăzneţ: "veni, vidi, vicii!”. Nu vă gândiţi la prostii. În "Scârţ”, cel mai mare viciu e lenea, la fel de inofensivă ca legănatul hamacului între doi cireşi.
Ce-aş mai fi putut face, dac-aş fi locuit la Timişoara? Păi, eventual să dau o raită pe la "Schimb de cărţi”, întâlnirea pasionaţilor de lectură, care se ţine lunar într-o cafenea din Piaţa Unirii. Oamenii vin cu cărţi de acasă, fac schimb şi povestesc, râd, se ceartă sau se îndrăgostesc. De-acolo, cu o carte sub braţ ("Răul”, romanul suedezului Jan Guillou, a făcut, se pare, furori printre timişoreni), aş fi plecat la marginea oraşului, la Muzeul Satului Bănăţean, unde, în fiecare septembrie, se întâmplă "Plai”, cel mai mare festival de voluntari de la noi din ţară. Pornit dintr-o joacă de Norbert Tako şi prietena lui, Plai-ul a ajuns să-l aducă prima oară în România pe jazzman-ul Al di Meola, iar anul acesta i-a pus cap de afiş pe Patrice şi pe Aziza Mustafa Zadeh.
Nici Robert Tako, nici Romina Faur şi nici Andra Jebeleanu (coordonatoarea Schimbului de cărţi) nu fac ce fac pentru vreun ban. Am mai întâlnit şi alţii, la fel de tineri şi entuziaşti, şi-am înţeles un lucru: or fi apus de mult vremurile aristocraţiei imperiale, dar dragostea pentru oraş şi mândria de-a fi născut aici nu dispar niciodată.
Invitaţie la bal
Ar fi trebuit să mă nasc la Timişoara în secolul 18, să văd cu ochii mei străzile impecabil pavate, casele înecate în flori şi felinarele care au făcut din ea cel mai iluminat oraş al Imperiului. Seara, străzile ar fi foşnit de mătăsuri fine, comandate la Viena. Aşteptând înserarea ce va da startul Marelui Bal, domnii şi-ar fi scos iubitele în "şpeţărai” (plimbare) pe Corso, pe aleea pietruită dinspre Operă spre Catedrală. Ar fi lăsat doamnele la cofetărie, s-ar fi oprit ei înşişi la un schnaps la Lloyd şi s-ar fi retras în apartamentele răcoroase, când soarele ar fi-nceput să ardă prea tare. Orele după-amiezii ar fi mutat forfota oraşului pe Surogat, străduţa dintre restaurantul Lloyd şi Camera de Comerţ, unde liceenii, soldaţii şi servitoarele îşi consumau şoptit marile poveşti de amor. Seara, lumea s-ar fi înghesuit la Operă. Venea să concerteze Franz Liszt. Şi Franz Liszt era atât de frumos, încât domniţele ţipau şi-şi aruncau batistele în adevărate crize de isterie! Caii ar fi fornăit şi caleştile ar fi oprit cu scârţâit de roţi pe strada Giuvaergiilor, în spatele Operei şi al Teatrului, unde vitrinele garnisite cu catifea etalau cele mai scumpe bijuterii. Acolo, istoviţi de drum, coborau cei sosiţi de departe, pentru a-şi lua în primire camerele de la etaj.La 1920, când clădirea teatrului a ars, autorităţile au reconstruit faţada, au modificat lateralele şi au închis strada caleştilor pentru totdeauna. Înghesuite între decoruri din "Aida” şi alte recuzite de operă, poveştile ei sunt îngropate de aproape un secol chiar în spatele scenei de azi.
Dar dacă nu s-ar fi întâmplat toate astea, aş mai fi putut, totuşi, să fac ceva. Să cânt la pian în salonul cu ceai. De la o vreme încolo, aş fi deschis fereastra, să se audă şi-n stradă. Aş fi adăugat şi eu o frântură de sonată, un rest de serenadă, unui oraş care plesnea de muzică din toate încheieturile. Pentru că, într-atât de preţuită era muzica, încât fără pian nici nu te puteai mărita. La 1800, Timişoara era oraşul cu cele mai multe piane. Sosite din Occident pe Bega, ele au adus cu ele şi muzica marilor compozitori. Existau doar patru oraşe ale Imperiului cu stagiune de operă permanentă în vremea aceea: Viena, Budapesta, Bratislava şi Timişoara. Azi, ca să-nţelegem de ce Banatu-i "fruncea”, ar trebui să dăm timpul înapoi vreo două sute de ani. Am vedea aievea un oraş cu spital municipal construit înaintea celor din Viena şi Budapesta, care a avut şi prima bibliotecă publică cu sală de lectură din întregul Imperiu. Un oraş cu fabrică de ţigarete şi tramvaie cu cai, care a adunat de-a lungul timpului nu mai puţin de 902 priorităţi, invenţii ce au văzut lumina zilei pentru prima dată aici. Printre ele, ca o curiozitate, a fost şi prima operaţie cu anestezie din ţara noastră, făcută cu eter de sulf, de către Mathyus Musil, bunicul timişorean al faimosului scriitor.
Oraşul cu trandafiri
Îl chema Wilhelm Muhle şi la 32 de ani şi-a părăsit Boemia natală, pentru un oraş despre care auzise multe: Temesvar, oraşul minune al estului. N-a mai rămas nici o fotografie cu chipul său, dar Wilhelm Muhle, pasionatul grădinar care a ridicat Timişoara la rang de oraş al florilor, trebuie să fi fost tare fermecător. Într-atât de fermecător încât, consemnează cronicile, la florăria lui de pe strada Rezso (azi str. Alba Iulia), damele bine şi slujnicele lor se înghesuiau în fiecare dimineaţă. Pe banii femeilor influente din oraş, Muhle a ridicat un imperiu al rozelor, un parc doldora de trandafiri, pentru care a adus seminţe din toate colţurile lumii. Le-a sădit, le-a stropit, le-a încrucişat, le-a urmărit cu atenţie de ceasornicar creşterea. Din pasiunea lui nebună, în 1888 s-a născut primul soi de trandafir creaţie proprie: Madame Josephine Muhle, o splendoare cu petale aurii pătate cu alb, dedicat iubitei sale de-o viaţă.Le-au urmat alte zeci de soiuri, unele mai parfumate, altele doar strălucitor de colorate - daruri făcute personalităţilor vremii, aşa cum vedetele de azi de la Hollywood primesc câte o insulă în Pacific sau câte o stea pe care nu vor ajunge niciodată. Un lucru e sigur: cu aproape 10.000 de trandafiri, din peste 300 de soiuri, un parc ca al lui Muhle n-a mai existat în Europa de Est. La inaugurarea lui, în 1891, a venit însuşi împăratul Franz Iosef, care l-a decorat pe bătrânul Muhle şi l-a decretat furnizor oficial de flori al Casei Imperiale de la Viena. Se mai zice că a trăit ani mulţi printre florile lui, că ajunsese să exporte seminţe până-n Brazilia sau Africa de Sud şi că a murit fericit, în casa lui acoperită cu cascade de flori. Lăsase în urmă nu doar un parc, ci şi doi fii chinuiţi de aceeaşi pasiune: Arpad, cel mare, a lucrat la construirea Parcului din Sinaia şi a faimosului Cişmigiu din Bucureşti, iar Wilhelm jr. a călătorit până-n Japonia, de unde a adus la Timişoara, în premieră, un arbore de Gingko Biloba. Nu a mai rămas aproape nimic din casa cu flori a bătrânului Muhle. După ce s-au bătut pe ea clanurile mafiote ale oraşului, au abandonat-o în ruină. Cine trece azi pe B-dul Mihai Viteazu mai poate însă vedea pe peretele ei iniţialele uitate de vreme ale femeii iubite: "JM”.
Iubiri interzise
M-am plimbat prin Parcul Rozelor la ceas de seară. Mirosea înţepător, ca-n dulapul bunicii. Aleile ardeau de la soarele de peste zi, iar vântul mătura petale de flori. Băteau clopotele Catedralei, iar undeva, în spatele unei ferestre deschise, cineva acorda o muzicuţă. Am luat-o cu paşi mărunţi, pe asfaltul fierbinte, spre cimitir.Acolo, printre sutele de cruci de eroi şi oameni simpli, undeva între cripte de marmură şi ziduri potopite de iederă, a fost îngropată, cândva, iubita lui Beethoven. El împlinise 18 ani şi, după cum spun cronicarii, nu era nici prea frumos, nici prea elegant, ba mai degrabă ciufulit şi mereu în dezordine. Avea însă o sclipire-n privire şi-un fel fragil şi înflăcărat de a fi, după care toate domniţele se dădeau în vânt. Ea era o tânără domnişoară educată şi de familie bună, blondă şi plină de viaţă, atât de frumoasă încât se auzise de ea până la Viena. O chema Jeanette d'Honrath, şi Beethoven a cunoscut-o la Bonn, dându-i lecţii de pian. A fost prima lui iubire. Dar la una din seratele lor muzicale săptămânale, uşa salonului s-a deschis brusc şi-n prag şi-a făcut apariţia un seducător ofiţer, de care Jeanette d'Honrath s-a îndrăgostit pe loc. Avea mustaţă tunsă scurt, părul negru şi ondulat şi era feldmareşal în armata Imperiului Austriac. Numele lui era Carl von Greth şi venise de la Viena s-o ceară pe Jeanette de soţie.
În 1823, von Greth a devenit comandant al cetăţii Timişoara, unde a rămas să locuiască o vreme. Era deja căsătorit de câteva decenii cu Jeanette, dar ea n-a mai apucat să se bucure decât un an de oraşul care făcea furori în Imperiu. Într-un noiembrie ploios, la doar 53 de ani, s-a stins din viaţă. Se spune însă că nu l-a uitat niciodată pe Beethoven şi că anumite împrejurări le-au permis să se mai revadă, tulburaţi amândoi de nostalgii. A fost înmormântată în Biserica Piariştilor, iar când, peste ani, vechea biserică a fost demolată, rămăşiţele ei au fost înhumate la grămadă, în cimitirul militar de pe Calea Lipovei. Am căutat o după amiază întreagă placa roşie de marmură cu numele ei. Am aflat prea târziu că la renovarea cimitirului dispăruse.
Despre cât a suferit Beethoven, istoria nu ne mai spune nimic. Ştim doar că a fost toată viaţa îndrăgostit şi întotdeauna de femeile altora, că a avut parte numai de iubiri interzise, pătimaşe, pe care le trăia convulsiv. Una dintre ele l-a adus şi în Banatul nostru. După un concert susţinut la Budapesta, a dispărut timp de o săptămână într-un loc secret. Îl însoţea Josephine Brunswick, căsătorită von Deym, de care îl legau multe seri şi nopţi fierbinţi petrecute la castelul din Martonvasar, pe domeniul Korompa (din Ungaria de azi), acolo unde a şi compus, de altfel, tulburătoarea Sonată a lunii. Unde fugiseră? Biografii i-au dat de urmă abia un secol mai târziu: tocmai la Săvârşin, la castelul grofului Andrasy Forray, căsătorit cu Iulia von Brunswick, verişoară a Josephinei. Iubirea lor a fost lungă şi întretăiată de multe despărţiri. Josephine a născut o fetiţă, despre care se spune că ar fi fost copilul nelegitim al lui Beethoven. Numele ei, Minona, citit invers însemna Anonim. La fel cum a rămas şi iubirea lor.
(Acest material nu s-ar fi putut realiza fără sprijinul oferit în documentare de Adriana Babeţi, Ioan Haţegan, Luciana Ianculescu, Cornel Ungureanu şi Daniel Vighi.)
Detalii despre povestea de dragoste dintre Jeanette d'Honrath si Ludwig van Beethoven puteti gasi in cartea "Insemn in inima cetatii", a autoarei L. Ianculescu