Vă propun azi o lectură de vacanţă, în special pentru doamne. E un roman scris de o prozatoare americană la curent cu studiile cercetătorilor care au ajuns la concluzia că "femeile tind să fie mai bune decât bărbaţii în ceea ce priveşte empatia, aptitudinile verbale, sociale şi asigurarea stabilităţii, în timp ce bărbaţii deţin mai degrabă superioritatea în ceea ce priveşte independenţa, dominaţia (...), agresiunea ierarhică”. În plus, statistica arată că femeile citesc mai multă literatură de ficţiune, scrisă şi de romanciere, şi de romancieri, în timp ce bărbaţii, atunci când deschid un roman, preferă un nume masculin pe copertă. Consumatoarelor entuziaste de ficţiuni romaneşti li se adresează şi Siri Hustvedt, cu formula ei plăcută, în care experienţele autobiografice, imaginaţia şi eseul se întrepătrund, totul colorat cu o ironie ce atenuează viziunea feministă. Naratoarea din "O vară fără bărbaţi” e Mia, poetă şi profesoară cincuagenară, pe care soţul ei, Boris, cercetător neurolog de renume, o anunţă, după 30 de ani de convieţuire bună, că simte nevoia să-şi ia o pauză din căsnicie. "Pauza” se dovedeşte a fi o colegă a lui, cu mult mai tânără. Şocanta schimbare a cursului vieţii îi provoacă soţiei o psihoză depresivă temporară, pentru tratarea căreia se internează într-un spital de psihiatrie. Odată readusă pe linia de plutire, la îndemnul fiicei şi al surorii ei care o sprijină cu afecţiune, Mia pleacă să-şi petreacă vara, departe de tot ce avea în comun cu Boris la New York, în orăşelul natal din Minnesota, Bonden. Acolo trăieşte, într-un complex confortabil pentru vârstnici, mama ei octogenară, dar încă vioaie şi cu mintea limpede. Ca să-şi ocupe timpul, Mia se angajează să ţină un curs de creaţie literară unui grup de fete de la şcoala locală. Sezonul estival al Miei la Bonden se împarte între grupul de prietene ale mamei din căminul de bătrâni ("cele patru lebede” între 80 şi 100 de ani, fiecare cu ciudăţeniile ei), cercul de copile de 13 ani cărora le vorbeşte despre poezie şi o familie vecină, în care soţia tânără cu doi copii mici e abuzată psihic de soţul instabil emoţional. Astfel sunt reunite în roman, cu fine detalii psihologice, toate vârstele vieţii feminine: vulnerabilitatea copilăriei, suferinţele, revolta şi confuzia adolescenţei, complicatul, solicitantul rol de soţie şi mamă, înstrăinarea în cuplul rutinat, odată cu vârsta, degradarea fizică şi mentală a bătrâneţii avansate, singurătatea văduvelor şi reevaluarea întregului parcurs din perspectiva sfârşitului. (Deşi autoarea n-a avut în intenţie, ei părându-i-se normală, cititorul român nu poate să nu remarce grija instituţională pentru diferitele categorii de vârstă din societatea americană.) N-are importanţă câtă autoficţiune e în romanul lui Siri Hustvedt - ea însăşi soţia unui foarte bun romancier, Paul Auster. Înclin să cred că unele experienţe, păreri şi speculaţii sunt chiar ale autoarei, şi ea în pragul bătrâneţii, specialistă în literatură engleză (la care Mia face referiri şi digresiuni eseistice), ca şi în crize conjugale cu suport psihiatric profesional. Ceea ce am apreciat e că, deşi exclusiv feminine (bărbaţii din roman sunt morţi, absenţi sau umbre enigmatice), poveştile de viaţă ale personajelor nu au de a face cu militantismul "de gen”, nu sunt agresiv acuzatoare, ci mai curând comprehensive cu slăbiciunile masculine. Feminismul e înmuiat inteligent de autoderiziune, umor şi parodie a romanelor din secolul XVIII. În acest sens, şi finalul "happy” - Boris se întoarce la Mia care-l iubeşte aşa cum e, convieţuirea cu tânăra amantă relevând incompatibilităţi - e un bonus dulce pentru amărăciunile de care au parte mai toate soţiile.
Selecţia "Formula AS”
Siri Hustvedt, "O vară fără bărbaţi”, traducere şi note de Veronica D. Niculescu, Editura "Polirom” (tel. 0232/21.74.40), 190 p.
Vă propun azi o lectură de vacanţă, în special pentru doamne. E un roman scris de o prozatoare americană la curent cu studiile cercetătorilor care au ajuns la concluzia că "femeile tind să fie mai bune decât bărbaţii în ceea ce priveşte empatia, aptitudinile verbale, sociale şi asigurarea stabilităţii, în timp ce bărbaţii deţin mai degrabă superioritatea în ceea ce priveşte independenţa, dominaţia (...), agresiunea ierarhică”. În plus, statistica arată că femeile citesc mai multă literatură de ficţiune, scrisă şi de romanciere, şi de romancieri, în timp ce bărbaţii, atunci când deschid un roman, preferă un nume masculin pe copertă. Consumatoarelor entuziaste de ficţiuni romaneşti li se adresează şi Siri Hustvedt, cu formula ei plăcută, în care experienţele autobiografice, imaginaţia şi eseul se întrepătrund, totul colorat cu o ironie ce atenuează viziunea feministă. Naratoarea din "O vară fără bărbaţi” e Mia, poetă şi profesoară cincuagenară, pe care soţul ei, Boris, cercetător neurolog de renume, o anunţă, după 30 de ani de convieţuire bună, că simte nevoia să-şi ia o pauză din căsnicie. "Pauza” se dovedeşte a fi o colegă a lui, cu mult mai tânără. Şocanta schimbare a cursului vieţii îi provoacă soţiei o psihoză depresivă temporară, pentru tratarea căreia se internează într-un spital de psihiatrie. Odată readusă pe linia de plutire, la îndemnul fiicei şi al surorii ei care o sprijină cu afecţiune, Mia pleacă să-şi petreacă vara, departe de tot ce avea în comun cu Boris la New York, în orăşelul natal din Minnesota, Bonden. Acolo trăieşte, într-un complex confortabil pentru vârstnici, mama ei octogenară, dar încă vioaie şi cu mintea limpede. Ca să-şi ocupe timpul, Mia se angajează să ţină un curs de creaţie literară unui grup de fete de la şcoala locală. Sezonul estival al Miei la Bonden se împarte între grupul de prietene ale mamei din căminul de bătrâni ("cele patru lebede” între 80 şi 100 de ani, fiecare cu ciudăţeniile ei), cercul de copile de 13 ani cărora le vorbeşte despre poezie şi o familie vecină, în care soţia tânără cu doi copii mici e abuzată psihic de soţul instabil emoţional. Astfel sunt reunite în roman, cu fine detalii psihologice, toate vârstele vieţii feminine: vulnerabilitatea copilăriei, suferinţele, revolta şi confuzia adolescenţei, complicatul, solicitantul rol de soţie şi mamă, înstrăinarea în cuplul rutinat, odată cu vârsta, degradarea fizică şi mentală a bătrâneţii avansate, singurătatea văduvelor şi reevaluarea întregului parcurs din perspectiva sfârşitului. (Deşi autoarea n-a avut în intenţie, ei părându-i-se normală, cititorul român nu poate să nu remarce grija instituţională pentru diferitele categorii de vârstă din societatea americană.) N-are importanţă câtă autoficţiune e în romanul lui Siri Hustvedt - ea însăşi soţia unui foarte bun romancier, Paul Auster. Înclin să cred că unele experienţe, păreri şi speculaţii sunt chiar ale autoarei, şi ea în pragul bătrâneţii, specialistă în literatură engleză (la care Mia face referiri şi digresiuni eseistice), ca şi în crize conjugale cu suport psihiatric profesional. Ceea ce am apreciat e că, deşi exclusiv feminine (bărbaţii din roman sunt morţi, absenţi sau umbre enigmatice), poveştile de viaţă ale personajelor nu au de a face cu militantismul "de gen”, nu sunt agresiv acuzatoare, ci mai curând comprehensive cu slăbiciunile masculine. Feminismul e înmuiat inteligent de autoderiziune, umor şi parodie a romanelor din secolul XVIII. În acest sens, şi finalul "happy” - Boris se întoarce la Mia care-l iubeşte aşa cum e, convieţuirea cu tânăra amantă relevând incompatibilităţi - e un bonus dulce pentru amărăciunile de care au parte mai toate soţiile.
Vă propun azi o lectură de vacanţă, în special pentru doamne. E un roman scris de o prozatoare americană la curent cu studiile cercetătorilor care au ajuns la concluzia că "femeile tind să fie mai bune decât bărbaţii în ceea ce priveşte empatia, aptitudinile verbale, sociale şi asigurarea stabilităţii, în timp ce bărbaţii deţin mai degrabă superioritatea în ceea ce priveşte independenţa, dominaţia (...), agresiunea ierarhică”. În plus, statistica arată că femeile citesc mai multă literatură de ficţiune, scrisă şi de romanciere, şi de romancieri, în timp ce bărbaţii, atunci când deschid un roman, preferă un nume masculin pe copertă. Consumatoarelor entuziaste de ficţiuni romaneşti li se adresează şi Siri Hustvedt, cu formula ei plăcută, în care experienţele autobiografice, imaginaţia şi eseul se întrepătrund, totul colorat cu o ironie ce atenuează viziunea feministă. Naratoarea din "O vară fără bărbaţi” e Mia, poetă şi profesoară cincuagenară, pe care soţul ei, Boris, cercetător neurolog de renume, o anunţă, după 30 de ani de convieţuire bună, că simte nevoia să-şi ia o pauză din căsnicie. "Pauza” se dovedeşte a fi o colegă a lui, cu mult mai tânără. Şocanta schimbare a cursului vieţii îi provoacă soţiei o psihoză depresivă temporară, pentru tratarea căreia se internează într-un spital de psihiatrie. Odată readusă pe linia de plutire, la îndemnul fiicei şi al surorii ei care o sprijină cu afecţiune, Mia pleacă să-şi petreacă vara, departe de tot ce avea în comun cu Boris la New York, în orăşelul natal din Minnesota, Bonden. Acolo trăieşte, într-un complex confortabil pentru vârstnici, mama ei octogenară, dar încă vioaie şi cu mintea limpede. Ca să-şi ocupe timpul, Mia se angajează să ţină un curs de creaţie literară unui grup de fete de la şcoala locală. Sezonul estival al Miei la Bonden se împarte între grupul de prietene ale mamei din căminul de bătrâni ("cele patru lebede” între 80 şi 100 de ani, fiecare cu ciudăţeniile ei), cercul de copile de 13 ani cărora le vorbeşte despre poezie şi o familie vecină, în care soţia tânără cu doi copii mici e abuzată psihic de soţul instabil emoţional. Astfel sunt reunite în roman, cu fine detalii psihologice, toate vârstele vieţii feminine: vulnerabilitatea copilăriei, suferinţele, revolta şi confuzia adolescenţei, complicatul, solicitantul rol de soţie şi mamă, înstrăinarea în cuplul rutinat, odată cu vârsta, degradarea fizică şi mentală a bătrâneţii avansate, singurătatea văduvelor şi reevaluarea întregului parcurs din perspectiva sfârşitului. (Deşi autoarea n-a avut în intenţie, ei părându-i-se normală, cititorul român nu poate să nu remarce grija instituţională pentru diferitele categorii de vârstă din societatea americană.) N-are importanţă câtă autoficţiune e în romanul lui Siri Hustvedt - ea însăşi soţia unui foarte bun romancier, Paul Auster. Înclin să cred că unele experienţe, păreri şi speculaţii sunt chiar ale autoarei, şi ea în pragul bătrâneţii, specialistă în literatură engleză (la care Mia face referiri şi digresiuni eseistice), ca şi în crize conjugale cu suport psihiatric profesional. Ceea ce am apreciat e că, deşi exclusiv feminine (bărbaţii din roman sunt morţi, absenţi sau umbre enigmatice), poveştile de viaţă ale personajelor nu au de a face cu militantismul "de gen”, nu sunt agresiv acuzatoare, ci mai curând comprehensive cu slăbiciunile masculine. Feminismul e înmuiat inteligent de autoderiziune, umor şi parodie a romanelor din secolul XVIII. În acest sens, şi finalul "happy” - Boris se întoarce la Mia care-l iubeşte aşa cum e, convieţuirea cu tânăra amantă relevând incompatibilităţi - e un bonus dulce pentru amărăciunile de care au parte mai toate soţiile.
Alte articole din acest numar
- Puterea rugăciunii
- OZN - DOSARUL ALBASTRU - Arhivele ruseşti se deschid
- La o bere, cu Conu Iancu: "Bucureştii lui Caragiale”