Domeniul arheologiei este inconjurat de un bizar paradox. Pe cat se feresc "oficialii" istoriei sa-i acorde atentie si sa faca lumina in culisele lui, pe atat de mare este zona de interes manifestata de opinia publica. Romanul are un bun simt ancestral, care ii spune ca ceva nu e in regula cu istoria noastra, ca i s-a spus doar o jumatate de adevar si asteapta sa i se spuna si cealalta jumatate. Poate parea hazardat, dar indraznesc sa anticipez ca ceea ce spun si simt oamenii din popor cu privire la radacina noastra dacica si la problema romanizarii se va constitui, intr-o buna zi, in argument istoric. Pentru a face un pas inainte in aceasta zona de clar-obscur, am dialogat pe aceasta tema cu cativa specialisti, incercand sa delimitam cauzele care blocheaza accesul la acea jumatate nerostita de adevar.
VASILE BORONEANT,
arheolog, fost director al Muzeului de Istorie al Municipiului Bucuresti
"Peste tot, oamenii din popor spun ca se trag din daci"
- V-ati ocupat multa vreme de perioada veche a istoriei noastre. Ati perceput acest domeniu ca fiind unul ignorat sau chiar antipatizat?
- Problema este destul de delicata, din cauza ca la noi s-a impus scoala latinista, care a avut reprezentanti in universitati, la Bucuresti, Cluj si Iasi, si de la ei a pornit totul.
- Asta s-a intamplat si in lingvistica, deoarece romanizarea este in primul rand un proces lingvistic.
- Tocmai, istoricii au plecat de la lingvistica si nu se putea imagina alt curs. Toti sunt urmasii lui Parvan si toti cei care au ajuns pe la catedre nu au spus decat o singura poveste.
- Romanizarea?
- Da, romanizarea. Dar era doar o opinie la varf, caci traditia, opinia maselor era cu totul alta. Peste tot oamenii din popor spuneau ca se trag din daci. Peste tot pe unde te duceai la sat, taranii spuneau ca cutare movila sau val de pamant sau cetate e de pe vremea dacilor. Pentru ca nu aveau posibilitatea sa citeasca operele scrise ale corifeilor latinisti si spuneau ce stiau din traditie.
- Este previzibila o contrareactie la acest curent latinist?
- Nu prea, pentru ca in universitati sunt aceiasi oameni care propaga aceleasi idei, iar studentii lor sunt formati in acelasi fel. Numai daca dintre acesti studenti ramane la catedra vreunul cu alte idei si sa arunce alta lumina asupra problemei, dar e destul de putin probabil sa poata sa ramana, daca nu urmeaza linia inaintasilor.
- Ce ziceti de manualele de istorie de astazi? Dumneavoastra ati invatat dupa manualele din perioada interbelica.
- Cele de astazi sunt imbacsite cu ideologie comunista. Autorii manualelor de istorie de astazi sunt formati in epoca comunista, elevi ai aceleiasi scoli.
- Totusi, epoca dacica este expediata in scoala in cateva randuri, pe cand celelalte epoci sunt mai "simpatizate".
- In general, epoca dacica e mai putin studiata la toate nivelele, pentru ca este mai dificila, nu prea exista izvoare. Toata lumea se duce la epoca contemporana, pentru ca te poti documenta din presa vremii si se poate face mai usor o lucrare de licenta sau o cercetare.
- Dar daca manualele sunt atat de zgarcite cu epoca dacica, inseamna ca si copiii sunt de mici indepartati de domeniul acesta si cresc fara o constiinta a radacinilor lor.
- Da, doar daca nu au norocul sa aiba bunici sau parinti care sa le povesteasca si despre daci. Iar acum se mai adauga si valul acesta cumplit de cosmopolitism, care vine de la societatea americana. Tinerii invata ca in alta parte e mai bine ca aici, ca e bine sa plece si sa caute sa obtina cat mai usor o slujba in alta parte. Deci, se paraseste ideea sacrificiului. Nimeni nu mai vrea astazi sa se sacrifice pentru niste valori, sa ramana si sa faca ceva aici, in conditii mai grele. Toata lumea fuge de greu.
- Sa revenim la curentul latinist. De ce este atat de puternic acest curent? Ne face mai europeni? Mai nobili? Mai moderni?
- S-a impus aceasta directie si ea se mentine si se intareste prin ea insasi. Daca s-ar fi impus orientarea lui Bratescu-Voinesti sau daca am fi avut guverne nationaliste, s-ar fi inradacinat un alt punct de vedere.
- Are legatura cine e la guvernare cu ce se preda in universitati?
- Are. Pentru ca exista teama de a nu se preda in Universitati adevarul gol-golut. Se preda un adevar doar pe jumatate. Ideea mentinerii puterii este aceeasi la toate guvernele: cel infrant este intotdeauna cel vinovat. Iar daca dacii au fost infranti, li s-a asociat o vina.
- Asta inseamna ca pentru a se schimba felul in care se preda istoria in universitati, ar trebui sa se schimbe ceva si in modul de guvernare?
- Ideologia democratica de astazi nu este cea pe care a lasat-o Pericle, care a gandit-o pentru o cetate cum era Atena. Cand ideea democratica s-a difuzat, lumea l-a uitat pe Pericle si principiile lui.
- Ce fel de guvernare ar trebui sa avem ca sa putem spera ca se va preda in universitati adevarul gol-golut?
- Pentru noi, pentru romani, trebuie sa fie una crestina, pentru ca numai spiritul crestin propovaduit de Biserica ar putea sa aduca adevarul in scoli. Vedeti, traim permanent aceasta lupta a raului care se perpetueaza si a binelui care izbucneste numai din cand in cand.
VICTORELA NEAGOE,
cercetatoare, Institutul de Lingvistica "Iorgu Iordan - Al. Rosetti"
"In stiinta romaneasca a existat intotdeauna un soi de provincialism. Intotdeauna am crezut ca strainul este mai grozav"
- V-ati ocupat de editarea "Daciei Preistorice" a lui Nicolae Densusianu, impreuna cu sotul dumneavoastra, istoricul Manole Neagoe. E vorba de o carte controversata. Nu ati avut reactii negative?
- Am avut parte de cateva. Ni s-a spus ca ne compromitem. Nu vad de ce ne-am compromite, caci este vorba, totusi, de istoria unei stiinte. Si apoi, chiar daca interpretarile lui Densusianu sunt in mare masura fanteziste, materialul strans de el este urias si valoros.
- De ce credeti ca nu se mai formeaza astazi enciclopedisti de acest fel? Nu mai exista pasiune? Sau seriozitate? Ori timp?
- A trecut epoca marilor enciclopedisti, care acumulau enorm de multa informatie si aveau si capacitatea de a o sintetiza. Hasdeu, de pilda, ar trebui sa fie un exemplu pentru tinerii cercetatori, care, in afara de studiile publicate in occident in ultimii cinci ani, altceva nu mai folosesc, nu stiu bibliografie. Totul este sters, totul incepe cu ei si inaintea lor nu mai este nimic.
- De ce nu se mai apropie nimeni de domeniul substratului dacic al limbii romane?
- Pentru ca trebuie sa stii foarte multe: indo-europeana, slava veche, latina, istoria limbii, o multime de lucruri, apoi sa citesti tot ce s-a scris in acest domeniu. Astazi tinerii se orienteaza spre domenii mai usoare. Si nici nu-i atrage, nu-i intereseaza.
- Asta e de neinteles, caci e un domeniu pasionant.
- In facultate nu se mai studiaza asa ceva. Dialectologia s-a scos cu totul ca materie de studiu, iar istoria limbii se studiaza foarte putin.
- De ce credeti ca suntem atat de "ospitalieri" in toate domeniile, inclusiv in cel al limbii, si preferam sa spunem ca am luat sau imprumutat tot de la toata lumea, in loc sa ne afirmam individualitatea?
- In stiinta romaneasca a existat intotdeauna un soi de provincialism. Intotdeauna ne-am subestimat. Intotdeauna am crezut ca cel de langa noi, strainul, este mai grozav. Vinovati sunt oamenii nostri de stiinta. De pilda, am citit undeva despre covorul oltenesc ca a fost considerat influentat de cel sarbesc, desi cel oltenesc este mult mai bogat, mai boieresc, mai rafinat decat cel sarbesc. E lipsit de logica sa afirmam ca am luat totul de la altii, si cocosul, si troianul, si colindele si cate si mai cate cuvinte ce sunt considerate ca imprumutate de la slavi, desi obiectele sau realitatile pe care le desemneaza existau aici cu mult inainte de venirea slavilor, iar multe dintre acestea nici nu le erau cunoscute slavilor, ci le-au aflat aici.
DUMITRU MANOLACHE,
jurnalist de investigatii, cotidianul "Gardianul"
"Cei ce trebuie sa spuna adevarul nu o fac din frica, din oportunism sau lasitate"
- In decursul investigatiilor gazetaresti ati avut tangenta, poate mai mult decat orice alt ziarist de la noi, cu epoca dacica. V-ati miscat cu lejeritate in acest domeniu ori l-ati resimtit ca pe unul "tabu", despre care nu prea se doreste sa se vorbeasca?
- Sa va expun o situatie concreta. Am scris o carte despre un foarte controversat subiect: placile de plumb de la Sinaia, copii ale unui tezaur dacic din aur, despre care exista informatii ca ar fi fost descoperit cu prilejul saparii fundatiei Castelului Peles, sperand ca lamuririle esentiale sa le obtin de la specialisti. Dar - surpriza! - specialistii nu le-au cercetat si refuza sa le cerceteze, repetand, fara argumente, de vreme ce nu au cercetat respectivele artefacte, ca sunt falsuri! Exista o tacere... de plumb in jurul subiectului! De ce nu se ia in serios si nu se cerceteaza subiectul? Pe cine deranjeaza si de ce? Problema a fost ridicata si in Parlamentul Romaniei, de catre domnul Gheorghe Funar, dar fara nici o rezolvare practica.
- Si totusi, pe cine credeti ca deranjeaza? Aveti o idee?
- Exista, dupa parerea mea, un scop clar si bine controlat de anumite structuri care vizeaza reducerea treptata a interesului dedicat epocii vechi a istoriei noastre si, in cele din urma, stergerea din memoria colectiva, anularea elementelor identitare esentiale ale neamului, distrugerea Romaniei profunde, adevarate, cea care exista dincolo de sticla televizorului. In aceasta "schema" distructiva sunt cuprinse istoria, cu precadere perioada dacica, limba, traditiile, crestinismul ortodox, morala, familia, scoala etc. Mai devreme sau mai tarziu, va trebui ca si noi, romanii, sa ne "topim", tacuti daca se poate, in marea masa amorfa a globalismului, incapabili sa ne mai definim, sa mai avem reactii, sa mai putem iubi sau crede in mantuire prin Hristos. Buni doar de a executa, "liberi si democrati", comenzile "pastorului" mondial.
- Cu asemenea afirmatii riscati sa fiti catalogat drept "conspirationist" si "dacoman".
- Bineinteles, doar asta e una din armele lor. Cand afirmi asemenea lucruri, risti imediat sa fii etichetat drept protocronist, dacoman, adept al teoriei conspiratiei, calificative stigmatizante intr-o lume ratacita, fara repere. Cei ce trebuie sa spuna adevarul nu o fac din frica, din oportunism sau lasitate. Iar cei care au curajul sa o faca sunt discreditati, izolati, "afurisiti" la comanda, astfel incat orice ar spune sa nu mai fie crezuti.
- De ce deranjeaza tocmai epoca dacica? De ce nu alta epoca?
- Epoca dacica deranjeaza cel mai mult pentru ca de acolo ne revendicam originea si dreptul identitar. Paradoxal sau nu, dar noi romanii, fara trecut, nu putem gandi viitorul. Peste cateva generatii vom uita acest adevar. Nu trebuie sa faci eforturi ca sa intelegi acest lucru. Cititi manualul de istorie a Romaniei, Dictionarul limbii romane, vizitati muzeele, cetatile dacice si veti intelege ce putin le-a mai ramas romanilor din radacina lor principala.
VALENTINA CETEAN,
inginer geolog, director executiv Asociatia "Greenet"
"O stare generala de indiferenta"
- Va preocupa de mai multa vreme starea patrimoniului arheologic romanesc, mai ales a celui de epoca veche si straveche. Cum va explicati neglijenta de care dau dovada autoritatile, mai cu seama cand vine vorba de cetatile dacice care, desi sunt incluse in patrimoniul mondial, nu beneficiaza de nici o forma de protectie si conservare, ba mai mult, unele nici nu sunt marcate, asa incat e imposibil sa ajungi la ele?
- Neglijarea constanta a vestigiilor construite din perioada dacica se datoreaza partial pozitiei lor geografice, caci se afla in general in zone montane mai greu accesibile, putin sau deloc populate, dar la aceasta se adauga o stare generala de indiferenta.
- De unde vine indiferenta aceasta?
- Vine, in primul rand, din educatia deficitara din scoli, cu privire la respectul fata de extraordinarul patrimoniu istoric, cultural si natural al teritoriului pe care locuim.
- Dar poate ca nu e vorba doar de indiferenta, ci si de anume temeri, pentru ca astfel de actiuni ar putea duce la schimbarea unor opinii sau directii de cercetare sau, mai grav, ar putea deranja pe unii din motive care sunt prea ascunse pentru noi.
- Raspunderea acestor actiuni trebuie asumata, chiar daca aceasta ar determina schimbarea unor opinii sau opozitia fata de acele grupuri aparent "invizibile", care nu doresc ca aceste amplasamente sa aiba vizibilitate internationala normala, caci aceasta ar micsora sansa intrarii unor valori de patrimoniu material mobil in colectii personale.
- Poate ca turismul ar putea salva putin istoria, daca s-ar investi mai mult in turism cultural.
- Din pacate, personalul administrativ din domeniul turistic este slab pregatit si este orientat mai ales catre investitii si surse de castig pe termen scurt si mediu. Nu se iau decizii pe termen lung la nivel administrativ local, regional si national.
- E un tablou cam pesimist.
- Aceasta este realitatea. Daca nu ne implicam in prezentul si viitorul nostru, consecintele le vom suporta fiecare dintre noi.
DAN ROMALO,
autorul cartii "Cronica geta apocrifa pe placi de plumb?"
"Subiectul supara"
- Ati fost multa vreme aproape de domeniul dacologiei prin preocuparile dumneavoastra. Ati perceput acest domeniu ca fiind inchis, stagnant?
- Haideti sa va raspund tot printr-o intrebare: De ce oare, atunci cand au aparut placile de plumb, care au sanse sa fie un element de noutate pentru istorici, ele au fost refuzate ca neoriginale, fara sa se admita o cantarire a elementelor logice care pledau pro si contra? Ai elemente noi, pe care poti sa faci comparatii, analize, cautari de antecedente si ramuri comune, si le refuzi. De ce?
- Cartea pe care ati dedicat-o ansamblului placilor de plumb de la Sinaia, astazi bine cunoscute opiniei publice, a deranjat multa lume. Totusi, din 2003, cand a aparut prima editie, si pana astazi, nu s-au facut eforturi la nivel oficial pentru a se demara o cercetare care sa limpezeasca apele. Cum va explicati aceasta lipsa de implicare a oficialitatilor?
- Oficialitatile le considera falsuri, dar nu am auzit inca argumente valide care sa sustina aceasta pozitie. Ar trebui sa existe un arbitru care sa cantareasca argumentele de ambele parti, un arbitru desemnat de o institutie de cultura. Nu trebuie sa fie neaparat istoric, ci sa fie un bun logician, care sa fie capabil sa analizeze argumentele.
- Vedeti totusi o explicatie pentru tacerea din jurul acestui subiect?
- Singura ipoteza pe care pot sa o emit este aceea ca exista o vointa foarte puternic sustinuta de a nu se ridica problema asta, din doua motive posibile. Fie subiectul supara, pentru ca ar duce la o intarire a spiritului national, dar nu pe baza de entuziasm nationalist, ci pe baza de documente istorice. Iar asta poate sa contrarieze pe multi, nu doar pe vecini. Poate sa contrarieze o tendinta mondiala de a dizolva ideea de istorie nationala. Sau, al doilea motiv, poate a fost o manevra la un moment dat, care a impus tacere pentru o vreme, iar aceasta tacere a avut consecinte.Daca tezaurul despre care vorbim s-a descoperit la Sinaia, pe un teren care apartinea regelui, poate s-a considerat ca aurul din aceste placi era foarte necesar pentru dotarea armatei in preajma Razboiului de Independenta si s-a sacrificat elementul material, adica aurul, dar s-a pastrat informatia din placi. Daca s-a pastrat tacere asupra acestui gest, e posibil ca mai tarziu sa nu se mai fi stiut nimic in legatura cu provenienta placilor de plumb.
- Zilele astea am citit intr-un cotidian un interviu cu directorul Institutului de Arheologie, academicianul Alexandru Vulpe, care sustinea ca placile sunt niste falsuri ordinare, facute de Nicolae Densusianu ca sa-si sustina teoriile din "Dacia Preistorica". Domnul academician nu e prea sigur pe afirmatiile sale. La inceput, sustinea ca sunt falsurile lui Hasdeu, iscate dintr-o disputa cu Tocilescu. Si vorbind despre "dacomanii" care sustin aceste "falsuri", domnia sa spunea in interviu - si aici vreau sa citez exact: "Dar traim intr-o tara libera si nu le putem face nimic". Eu inteleg ca domnul academician regreta ca ne aflam intr-o tara libera, in care exista libertate de exprimare, si ca nu ni se poate inchide gura cu forta. Cum comentati?
- Nu am ce sa comentez.
ION GHINOIU,
cercetator, Institutul de Etnografie si Folclor "Constantin Brailoiu"
"Avem un complex identitar absolut devastator!"
- V-ati ocupat o viata intreaga de cultura noastra populara si ati ajuns la concluzia ca traditiile romanesti se continua inapoi, in timp, pana in vremea dacilor. Este aceasta o concluzie ce incomodeaza pe unii?
- Ce sa va spun? Avem un complex identitar absolut devastator! Eu credeam ca dupa Revolutie, gata, am scapat, dar vad ca in continuare avem complexe identitare. De ce? Pentru ca, spre deosebire de grec, de egiptean, de evreu, de indian, care toti si-au pastrat numele antic, noi ne-am schimbat numele. Ce complex identitar poate sa aiba grecul sau egipteanul? Spre deosebire de toti acestia, noi ne-am gasit sa renuntam la numele radacinii noastre autohtone de dac si Dacia si sa ne luam numele de la Roma. Aici este un fals. E ceva nefiresc cu romanizarea asta facuta in mare graba si pe un teritoriu restrans, e ceva in neregula. Cultura noastra populara nu are legatura cu Roma. Noi avem o civilizatie genetic legata de continent, de uscat, de spatiul continental si de apele curgatoare, spre deosebire de egipteni si greco-romani, care au civilizatii maritime. Lucrurile sunt foarte clare: toata cultura populara romaneasca este legata genetic de uscat, nu are nimic a face cu cea greco-romana.
- Cine e de vina ca s-a perpetuat falsul de care vorbiti?
- O vina mare o au intelectualii, care n-au curajul sa recunoasca daca s-a gresit ceva. Eu am tot respectul pentru marii nostri savanti, dar adevarul trebuie spus.
- Deci, perpetuam niste greseli, din lasitate.
- Da, iar daca spui ceva ce nu se incadreaza in linia stabilita, imediat esti catalogat drept "dacoman", "tracoman". Eu acum lucrez la o carte romaneasca a mortilor. Acolo sa vedeti cat de vii sunt lucrurile pe care le pomenesc anticii cand vorbesc de daci, de pilda jalea de a te naste si bucuria de a scapa de viata aceasta. Si inca se pastreaza acestea in traditie in ziua de azi.
- Exista un dezinteres evident fata de studiul traditiilor, poate chiar mai mare decat pentru lingvistica si istorie.
- Asa e, uitati, noi publicam acum al patrulea volum din Atlasul Etnologic Roman. Nu intereseaza pe nimeni. Nici o televiziune, nici o emisiune sa pomeneasca ceva, sa faca o lansare. Sunt, totusi, traditiile noastre romanesti...
- Pomeneati undeva de "sindromul antichitatii greco-romane". Va rog sa detaliati putin.
- Chestia asta ca totul vine din Roma si Grecia Antica este un fals, pentru ca genetic suntem civilizatii deosebite, asa cum am mai spus. Noi suntem legati de Dunare, ei de mare. O sa avem in curand o criza identitara si continentala. Uitati: numele de Europa ne vine din Asia. Crestinismul ne vine din Palestina. O sa vina vremea cand o sa fim intrebati: "Bine-bine, dar care e leaganul vostru de civilizatie?".N-o sa se mai puna problema ca suntem romani, nemti sau alte natii. Europeni si atat. Si-o sa fim intrebati de africani, de irakieni, de evrei, de indieni: prin ce esti tu european? Care e leaganul tau de civilizatie? Si-o sa raspundem: pai, antichitatea greco-romana. Si or sa rada de noi. Evident, Grecia si Roma au ajuns la o stralucire de necontestat, dar ele, la randul lor, sunt tarzii si reprezinta o sinteza a civilizatiilor care au fost inaintea lor.
- Si-atunci, ce ar trebui sa raspundem?
- Vedeti, exista un triunghi al celor trei delte, care concentreaza marile civilizatii preistorice de pe Terra, evident, inainte de antichitatea greco-romana. Daca va uitati pe un planiglob, va dati seama mai bine: Nilul cu delta lui si civilizatia egipteana, Dunarea inferioara si delta ei, cu civilizatia carpato-dunareana, si Tigru-Eufrat si delta, cu mesopotamienii. Uitati-va care este pozitia carpato-dunarenilor. Eu evit sa mai spun "romani", spun "carpato-dunareni". Dupa atatia ani de cercetari simt nevoia sa-i numesc asa, va rog sa ma credeti. Aici este leaganul.
- Ce se poate face ca sa se indrepte acest fals?
- Acest fals ne-a provocat extraordinar de multe necazuri. A fost un timp cand a fost de folos, mai ales in chestiunea cu Transilvania, dar acum e o rusine. Cine mai crede ca "de la Ram ne tragem" si toate povestile astea? Nu stiu ce se poate face, poate intelectualitatea asta tanara care se ridica sa ia taurul de coarne si sa faca lumina. Pentru ca vad ca tot mai multi tineri isi pun intrebari, tot mai multi simt ca ceva nu e in regula cu istoria noastra.
22.03.2009, 21:20Corina I
Acum mult timp ati spus ca aveti in lucru pe tema Tezaurului din Sinaia. Stiu ca nu mai raspundeti la comentariile cititorilor, si totusi, mi-ar placea sa binevoiti sa raspundeti la 2 intrebari:
1.Cind va aparea? 1 an, 5 ani sau 20 de ani?
2.Va cuprinde si o tentativa de traducere a placilor de plumb sau doar generalitati despre limba?
Va multumesc.
23.03.2009, 06:02Grecu Val
Un articol care spune mult adevar printre rinduri. Il asteptam.
Un mic detaliu care-mi este neclar. D-nul Ghinoiu afirma " ...toti si-au pastrat numele antic, noi ne-am schimbat numele". Oare de unde vine numele "roman"?. In fond, dupa cela discutate aici nici nu vine de la Roma ci de la ceva mult mai vechi, poate de la "arminii" si atunci "ne-am pastrat numele" si sintem de fapt mult mai conservatori....decit ceilalti.
24.03.2009, 20:03Stefan Victor Egmont Puscasu
Cartea "tezaurul dacic de la sinaia - legenda sau adevar ocultat", scrisa de dumitru manolache a aparut la in colectia biblioteca dacica la editura dacica (www.dacica.ro) in anul 2006. costa vreo 20 lei.
26.03.2009, 15:15Mircea Munteanu
In masura in care doriti sa postati comentariul: este un articol plin de neadevaruri.
Cine sunt aheii? (Istorie si actualitate), 25-01-2009, Mircea MUNTEANU ... Despre tracomani si tracomanie (Cultura), 05-10-2008, Mircea MUNTEANU ...
1. Epoca dacica este studiata asiduu, de foarte multi arheologi. Faptul ca domniile voastre nu-i stiti sau nu le cititi si/sau citati articolele, nu inseamna ca nu exista.
2. "latinistii" sunt istorici care considera ca originea poporului nostru este reprezentata doar de filonul latin. Sunt intelectuali ce apartin "Scolii Ardelene", nu comunismului. Din cite stiu eu, istoricii contemporani (si nu numai) subliniaza originea dubla: dacica si latina a poporului roman. Domniile voastre acuzati doar latinistii (care sunt foarte putini in ziua de azi si exagereaza la fel ca domniile voastre, dar in sens opus), dar nu spuneti nimic de adevarta scoala romaneasca de istorie, care sustine origine noastra dubla. (Pornind cu cronicarii si Dimitrie Cantemir, Hasdeu, Iorga, etc. Astia nu erau comunisti. Dimpotriva. Dar mintiti, mintiti, doar o ramine ceva....)
3. "dacomanii" este o denumire de alint. Adevaratul nume este cel "tracoman". Cel care sustine ca noi ne tragem doar din daci (desi vorbim o limba ....latina). Revista dvs. este, clar, un partizan al acestui "club" select.
4. Daca doriti sa fiti obiectivi, trebuie sa citati si santierele arheologice in care s-a dovedit existenta in comun a dacilor si latinilor (colonisti).
5. Tablitele de plumb sunt (dupa fotografiile vazute in "Formula As") falsuri. (Ca si bratarile "dacice" de aur recent "rascumparate" pe sume exorbitante.)
6. Cititorii care vor mai multe explicatii si intr-un mod facil, pe INTERNET, pot accesa "Mircea Munteanu" pe Google. In pagina a doua (ultima sau penultima adresa), vor da de o selectie a articolelor subsemnatului pe teme de arheologie. (Regret, suntem multi de Mircea Munteanu, dar e un singur arheolog, care a fost in Mongolia si a lucrat la Calarasi, INSTITUTUL ROMAN DE TRACOLOGIE, Giurgiu. Nascut in 1957 la Ovidiu, cu domiciliu 1987-2005 la Calarasi, dupa -2005 pina in prezent- la Constanta. Cu putina rabdare veti da de articolele mele rapid, fara sa parasiti monitorul si tastatura. Este adevarat, am fost condamnat abuziv in comunism, -daca va intereseaza, sunt amnistiat- dar am lucrat DUPA aceea 9 ani si jumatate in arheologie. Sper sa-mi pot gasi un finantator sa-mi public cartile, desi am remarcat faptul ca se citeste mai mult pe NET decit pe suport clasic. Am 17 articole stiintifice publicate in Thraco-Dacica, SCIVA, Pontica, Peuce, Istros, Memoria Antiquitatis, s.a. 13 santiere arheologice cu 25 de campanii, mai multe comunicari stiintifice la sesiuni regionale,nationalesi internationale. Totusi, tin mai mult la articolele de pe Internet, desi sunt doar de popularizare. Sau tocmai de aceea? Personal, cred ca cercetatorii din domeniu trebuie a comunice rezultatul studiilor lor publicului larg, nu sa se refugieze doar in studii si carti rigide, stiintifice. Aici s-a gresit, rupindu-se legatura dintre cercetatori si oamenii obisnuiti. Aici s-au infiltrat jurnalistii -fara studii de specialitate- care zic ce vor si publica opinia unuia sau altuia, pe tot felul de criterii subiective. Problema poate fi rezolvata prin coborirea arheologilor si istoricilor din "turnul de fildes" in care s-au cocotat, eliminind jurnalistii din circuit. Articolele de specialitate trebuie scrise doar de istorici! In acest sens trebuie inteles demersul meu. Nu ca vreau popularitate. Colegii -mai ales cei din sud-est- ma stiu foarte bine, cu descoperirile mele cu tot.)
www.romanialibera.com/forum/caut.php?unde=Autori1
27.03.2009, 16:25Dulcerasarit Dulcerasarit
"vorbim o limba ....latina"???????
Sunteti sigur?
Vedeti ca multe cuvinte pe care diversi "latinisti" le-au considerat ca venind din limba latina doar pt ca seamana cu cele din limbile latine..... au de fapt radacina identica cu unele din sumeriana....
Cum puteau romanii sa "romanizeze" toata Dacia.... daca nici macar nu au ocupat-o Toata!
Mai cititi istorie dragilor!
27.03.2009, 17:56Badea Badea
Nu impresioneaza pe nimeni aceste acerbe critici.Cine doreste, studiaza elementul latin care poate a influentat o mica parte din teritoriile dace cucerite de romani, dar azi multi romani, sunt interesati de dacii , stramosii lor, care au ramas in afara influentei romane, deci aici nici limba nici obiceiurile nu au suferit influente latine. Se stie, cea mai parte din Dacia, a ramas libera de cucerirea romana si asta ne intereseaza. Cui nu-i place , nu citeste. Dar nimeni sa nu-si permita sa dea lectii , sa dea note,sa hotarasca aici cine zice bine si cine este prost. Daca asta este o revista pentru tracomani, latinistii sa n-o mai frecventeze. Si punct.
28.03.2009, 07:39Badea Badea
Este una din denumirile medievale ale imperiului bizantin, grecizat, -Basileia ton Romaion -( Imparatia romanilor ). Acest nume de Romania, va trece ca nume al tarii noastre in vremea domniilor fanariote, adus de grecii constantinopolitani.
30.03.2009, 00:02Ignorantei Nu
Nici eu nu cred in latinizarea rapida a dacilor ..in asa putini ani. E imposibil. Romani ....de unde s-au tras, daca nu din neamul mare al tracilor ? E adevarat ca dacii nu scriau cu caractere latine, dar dpdv fonic cuvintele aveau aceeasi pronuntie.
eeee.....ce mare prostie invatam noi la scoala...si cum nimeni nu isi da seama.
03.04.2009, 23:41Florin Dutu
Este bine ca ati luat aceste interviuri. Doresc sa amintesc de cercetarile savantului Gabriel Gheorghe de la Fundatia Gandirea, Studii de cultura si civilizatie romaneasca si celelate lucrari publicate. Poate intr-un numar viitor veti publica un interviu si cu acest domn pe tema originii limbii noastre. Oricum, dumnealui din cate am vazut aduce pentru sustinerea fiecarei afirmatii surse sigure si face trimiteri clare. Cat despre Alexandru Vulpe, intrebat fiind de Dacia Preistorica a lui N.Densusianu daca a citit-o, a raspuns ca nu trebuie citita pentru ca asa i-a spus maestrul sau Parvan. Asa-i ca-i penibil,isi da cu parerea fara sa studieze, mai este si presedintele Institutului de Arheologie.
Limba taraneasca este o adevarata comaora.
11.08.2009, 17:16Roderick Man
Un amanunt din interviul cu d-l Ion Ghinoiu: "lucrurile pe care le pomenesc anticii cand vorbesc de daci, de pilda jalea de a te naste si bucuria de a scapa de viata aceasta"
Nu stiu unde este atestata la daci "jalea de a te naste". Herodot ( Istorii, V ) o pune pe seama trausilor, trib tracic din Rodopi. Tot trausii sunt, dupa Herodot, cei pentru care moartea e un prilej de bucurie.
Dimpotriva, getii, la moartea lui Zalmoxis, "il regretara si il plansera ca pe un mort". Dupa revenirea lui Zalmoxis, getii au inceput sa creada ca "nu mor, ci se duc la zeul Zamolxis".
07.12.2011, 12:46Cristian Covrig
Mircea munteanu ,evident este unul care sustine tema romanizarii dacilor,este o opinie si doar atit,iar daca spune ca este un mare cercetator este foarte grav pt. noi,dumnealui daca se uita si la alte popoare precum nemtii,grecii,israelienii si alti,la fel au fost cuceriti de romani si supusi multe sute de ani comparativ cu dacii nostri si multe castre romane se afla atit in grecia cit si in israel iar ei nu mai sustin ca noi tema romanizarii populatiilor din aceste tari.sa ne amintim ca in israel in vremea lui Isus Hristos romanii stapineau Ierusalimul si nu am citit niciunde si la nici un apostol al lui Hristos despre corcirea lor cu romanii.Si inca ceva:credeti d-tra ca dupa ce sf. apostol Andrei a hirotonit popi in Dacia i-a lasat de isbeliste pe mina legiunilor romane ca sa ii extermine ca natie, asa cum sustine si Nicolae Balcescu? Eu unul nu cred ca Isus ar fi trimis pe Sf. Andrei in Dacia sa propavaduiasca,daca ei dacii ,ar fi urmat sa fie exterminati.Aaa!!ca s-a intimplat ca vre-o vaduva de razboi sa se fi casatorit cu vre-un mercenar din legiunile romane asta este posibil ,dar ca sa spunem ca femeile dacilor si-au parasit barbatii si copii si au dat busna in paturile romanilor si asa s-a nascut poporul asta romanesc este SF al unor minti besmetice.Ce s-a intimplat cu femeile dace care erau insarcinate in timpul razboiului daco-roman din 105-106?ele nu au mai nascut copii de parte barbateasca ?nu mar mira sa vad miine poimiine ca anumiti oameni care se cred destepti pamintului sa afirme ca,romanii le-au facut avort la femeile dacilor sa le poata lua ei de neveste.Traiasca Dacia Dodoloata'.