În contextul acesta, e limpede că un spectacol teatral care o are ca unic personaj chiar pe Regina Maria nu putea să treacă neobservat. Valoarea lui este cu atât mai semnificativă, cu cât "Regina Maria. Jurnal de război" - spectacol scris şi interpretat de actriţa Simona Mihăescu, regizat de Ştefan Lupu şi montat la Teatrul Mic din Bucureşti - s-a dovedit a fi, nu o adaptare stereotipă de jurnal memorialistic, ci un act artistic ţesut din multă sensibilitate şi emoţie, care farmecă publicul cu prilejul fiecărei reprezentaţii, astfel că sala este mereu plină. După trei luni de la debutul spectacolului, am rugat-o pe interpreta şi autoarea scenariului, Simona Mihăescu, să ne acorde un interviu.
Întâlnirea din librărie
- Simona, ne reîntâlnim într-un moment de mare importanţă pentru cariera ta: faci un rol excepţional în spectacolul, devenit un adevărat eveniment artistic, "Regina Maria. Jurnal de război". Mai mult, tu ai fost şi cea care a scris scenariul. Cum începe povestea acestei izbânzi?
- Eram într-o librărie, unde am văzut "Jurnalul de război" al Reginei Maria. Am luat în mână volumul, l-am deschis la întâmplare şi, pe pagina aceea, am citit câteva fraze care m-au emoţionat profund. În general, sunt atrasă de personalitatea Reginei Maria, fiindcă mi-am dat seama în anii din urmă că noi, românii, încă nu o cunoaştem cu-adevărat, pentru că despre meritele ei politice şi sociale s-a vorbit, până de curând, foarte puţin, spre deloc. Totuşi, am pus volumul la loc şi am ieşit din librărie. Însă frazele citite atunci, în grabă, au început să mă urmărească. Prin urmare, m-am apucat să studiez alte cărţi despre Regină, care m-au ajutat foarte mult s-o înţeleg mai bine, dar care nu erau acel jurnal de care memoria mea părea să se fi agăţat iremediabil. Până la urmă, mi-am cumpărat "Jurnalul de război" şi m-am cufundat în el cu o asemenea intensitate...!Apoi, într-o dimineaţă, m-am trezit cu un gând extraordinar de limpede: că eu trebuie să fac ceva, astfel încât lucrurile acelea atât de importante din paginile jurnalului să ajungă la cât mai multă lume. Şi-n clipa aceea, mi-a venit ideea să încerc să scriu textul unui spectacol. Şi crede-mă că m-am apucat de lucru fără nicio ezitare şi cu o energie fantastică! Cam după două luni de muncă intensă, două luni în care zi de zi şi noapte de noapte m-am dedicat aproape exclusiv scrisului, am avut gata o formă iniţială a textului, cu care m-am dus la domnul Gelu Colceag, directorul teatrului "meu", Teatrul Mic. După ce s-a uitat pe el, domnul Colceag mi-a zis: "Foarte frumoasă ideea! Şi se potriveşte perfect, că e anul Centenarului. Bine! Definitivează textul şi vezi că-ţi trebuie şi un regizor!" Aşadar, am continuat să lucrez pe text şi, în acelaşi timp, am pornit şi în căutarea regizorului. Am ajuns să port discuţii cu un regizor care mi-a spus că da, facem spectacolul, dar vrea să mai intervină puţin pe text. N-am avut nimic împotrivă, însă, după câteva luni bune de aşteptare, am constatat că omul acesta rescrisese textul cu totul şi, ceea ce era grav, se dusese cu el într-o cu totul altă direcţie. Lucru cu care chiar n-am putut să fiu de acord. Aşa că am renunţat la acea colaborare. Însă pierdusem mult timp şi de-acum mă temeam ca, din pricina asta, proiectul să nu cadă cu totul. Dar când crezi în ceva cu tărie, Dumnezeu lucrează şi te ajută. Într-o zi, m-am întâlnit în faţa Teatrului Mic cu Ştefan Lupu. Din vorbă-n vorbă, i-am spus că încă n-am un regizor, că m-am gândit la mai mulţi oameni din domeniu pe care îi cunosc şi apoi, brusc am adăugat: "N-ai vrea să facem spectacolul ăsta împreună?". La care el, după o tăcere de câteva clipe, mi-a răspuns: "Da, aş vrea!" Şi uite-aşa problema s-a rezolvat. În faţa teatrului. Cu Ştefan am lucrat minunat, fără sincope, fără conflicte... A mers totul ca şi când aşa ar fi trebuit să fie de la început. Sigur, consumul nostru de energie a fost uriaş, totuşi, pe 1 decembrie am fost gata, iar după premieră, văzând reacţiile spectatorilor, am răsuflat uşuraţi. Şi acum, după fiecare reprezentaţie, îmi creşte sufletul când văd că oamenii ies din sală foarte emoţionaţi. Unii dintre ei vin la mine şi-mi mărturisesc că, prin acest spectacol, au aflat multe lucruri pe care nu le ştiau despre Regina Maria şi că (asta m-a impresionat enorm) s-au regăsit cel puţin într-o frază "rostită" de ea. Deci, s-ar putea spune că ţelul a fost atins, că gândul meu din acea dimineaţă s-a împlinit.
Suverana fără diademă
- Ce parte din biografia Reginei Maria ai vrut să portretizezi în acest spectacol?
- Să vorbeşti despre întreaga viaţă a Reginei Maria într-un spectacol de teatru este, practic, imposibil. De-asta eu m-am axat doar pe perioada războiului, în care cred că sunt cuprinse majoritatea trăsăturilor de caracter care au făcut din Regina Maria o figură atât de iubită. Am încercat s-o portretizez pe Regina care empatiza cu oamenii, care ştia să se apropie de ei într-un mod atât de firesc şi care, prin puterea exemplului personal, îi învăţa pe fiecare din ei despre curaj, despre hotărâre, despre simplitate, despre normalitate... Am încercat s-o portretizez pe Regina Maria nu ca pe o suverană cu diademă, ci ca pe un om viu şi onest, aşa cum am înţeles-o din ce am citit. Şi ea suferea, şi ea plângea, şi ea se bucura, şi ea râdea... Chiar Regină fiind, trăia tot într-o lume a bărbaţilor, dar se îndârjea să-şi ducă planurile la bun sfârşit. Ea şi spune la un moment dat în jurnal: "Aş vrea să fiu eu Rege!" Dar nu din vanitate, ci pentru că îşi dădea seama că acolo unde bărbaţii uneori ezitau, ea avea puterea să ia decizii şi să le pună în aplicare. Pe de altă parte, în aceeaşi perioadă, a suferit o dramă - nu ca Regină, ci ca femeie şi ca mamă: şi-a pierdut pe cel mai mic dintre copii! Însă chiar şi aşa, devastată sufleteşte, a găsit forţa să se îngrijească în continuare de ostaşii români, de oamenii aflaţi în nevoi... Eu, la rândul meu, am învăţat enorm de la Regina Maria!
Acasă, la Teatrul Mic
- Trăim un moment cultural în care actorii migrează din teatru în teatru sau de pe scenă pe micul ecran, în căutare de roluri. Tu nu ai părăsit Teatrul Mic de peste 20 de ani. Cum se explică această fidelitate?
- Generaţia mea e probabil mai loială, iar eu în Teatrul Mic am intrat încă din studenţie, deci am şi un ataşament emoţional foarte puternic. Sigur, am avut şi eu alte colaborări, am făcut mulţi ani şi televiziune, ceea ce mi-a prins foarte bine, dar niciodată nu mi-a trecut prin minte să plec de la Mic. Teatrul ăsta, pentru mine, nu înseamnă o clădire, înseamnă o istorie extraordinară, înseamnă trupa care m-a primit când am deschis ochii în actorie, înseamnă o investiţie de muncă şi de emoţie, a mea, a colegilor mei şi a înaintaşilor noştri... Pentru mine, Teatrul Mic e într-adevăr un acasă al sufletului. Iar de casa sufletului tău trebuie să ai grijă şi nu poţi s-o abandonezi. Pe de altă parte, consider că e bine să ai diverse colaborări, să fii deschis la nou şi la oameni, să experimentezi, dar cred că şi la capitolul ăsta trebuie să găseşti o anume măsură şi să aplici o anume selecţie, căci altfel rişti să te risipeşti, rişti să pierzi calitatea şi să rămâi doar cu cantitatea.
- Afară, dincolo de activitatea ta profesională, dincolo de cortina ocrotitoare a teatrului, lumea pare că a înnebunit. Cum reuşeşti să te protejezi?
- Mi-am creat o bulă a mea. M-am înconjurat cu oameni care-mi plac şi de care simt că am nevoie, pentru că rezonăm în acelaşi fel, merg la spectacole sau la concerte, intru în librării şi-mi caut cărţi frumoase, pe "gustul" sufletului meu, îmi acord momente de eu cu mine, în care fie citesc, fie îmi caut o haină sau o bijuterie sau un parfum care să mă binedispună, fie - uite! - ies şi mă plimb, pe jos, pe străzi, punându-mi, în căşti, o muzică "a mea"... Plimbările astea au devenit chiar o nevoie, pentru că mă umplu de energie şi de bucurie: privesc oamenii, privesc viaţa străzii, privesc faţade de case vechi şi-mi închipui cum au trăit şi trăiesc oamenii din spatele acelor faţade... Stau cu ai mei, cu familia mea - dedic mult timp şi acord multă atenţie familiei, soţului şi băiatului meu: discutăm, ne împărtăşim gândurile, temerile, bucuriile, facem planuri, râdem, ne uităm împreună la câte-un film... Bine, asta pe lângă "îndatoririle" mele "implicite": că le fac de mâncare, că-i bat la cap... (râde) În concluzie, sigur că tumultul negativ al zilelor noastre e îngrijorător, dar cred că alegerile pe care le faci tu pentru tine şi felul în care te raportezi la viaţă contează foarte mult şi pentru psihic, şi pentru trup. Aşa cum, cel puţin în cazul unora, printre care mă număr şi eu, credinţa în Dumnezeu înseamnă enorm pentru suflet, pentru pacea interioară.
- Am început discuţia invocând-o pe Regina Maria şi aş vrea s-o încheiem tot cu ea. Care e cea mai importantă lecţie pe care ai dobândit-o, aplecându-te asupra ei?
- Că orice-ar fi, viaţa trebuie trăită cu iubire pentru frumos, cu încredere în oameni, cu curaj, în adevăr, în sinceritate şi în lumină.
Foto: BOGDAN CATARGIU