Spre deosebire de diletanţii care-şi scriu sentimental-convenţional amintirile, Ada D'Albon are talent de povestitoare, o voce distinctă şi bun simţ artistic. E un om de teatru complex dar şi scriitoare, familiarizată cu transpunerea trăirilor proprii în "viaţa frazei", are acea capacitate de a configura prin limbaj o lume populată. Asta face din cartea ei (care nu întâmplător a fost un bestseller la târgul Gaudeamus de anul trecut) o lectură deloc plicticoasă, în ciuda dimensiunii. Născută în 1944 la Praga, unde tatăl ei era diplomat român, Ada a crescut până la doi ani în Italia, unde familia fugise la sfârşitul războiului. Cum mama, Rodica Mitru, era sora Valeriei, cea de a doua soţie, mult mai tânără, a lui Mihail Sadoveanu, în 1947 s-au întors în ţară pentru a nu-i afecta "dosarul" scriitorului, intrat din primul moment în graţiile regimului stalinist român. Au fost primiţi în casa lui, ce adăpostea un clan numeros, căci Sadoveanu avusese din prima căsătorie 11 copii. Tatăl Adei, Ion D'Albon, studiază medicina şi se recalifică medic homeopat, fiind în acelaşi timp şi secretar al "scriitorului naţional" devenit demnitar al lui Gheorghiu-Dej, cu toate privilegiile aferente. Familia D'Albon a locuit în vilele repartizate lui "nenea Mihai", până la moartea acestuia, în 1961, copila crescând, alături de multe rude, în umbra personalităţii covârşitoare a patriarhului. (Desigur, nu-i putem cere să fie obiectivă. Pentru ea, Sadoveanu e cea mai generoasă fiinţă şi e revoltată că dizgraţia în care a căzut, din cauza compromisurilor, s-a extins şi asupra operei de certă valoare. Memorialista crede că excelenţa în cultură n-ar trebui să fie umbrită de păcatele morale ale artistului. Discuţia e mult mai complicată şi nu e loc de ea aici.) Formarea intelectuală a adolescentei a fost marcată de personalităţile ce-l frecventau pe celebrul ei unchi în Bucureşti şi în casa de la Neamţ - scriitori, muzicieni, actori, pictori, care au făcut-o să-şi descopere vocaţia pentru teatru. La facultate l-a cunoscut pe regizorul Laurenţiu Azimioară, cu care s-a căsătorit, şi ambii au reuşit, în anii 1960-70, să se impună prin creaţii remarcabile. Părea că-i aşteaptă o lungă carieră de succes, deşi aveau de luptat cu cenzura şi comandamentele ideologice tot mai absurde. Numai că, în 1977, părinţii D'Albon, sătui de binefacerile comunismului, fug din ţară, stabilindu-se la Paris. După îndelungi ezitări, Ada, Laurenţiu Azimioară şi copilul lor, Ionuţ, li se alătură în 1981, şi această cotitură a destinului îi pune la grea încercare. Căci exilul nu înseamnă pentru ei doar schimbarea costumului social, sărăcie, umilinţă, adaptare dificilă la alte mentalităţi şi mecanisme birocratice. Înseamnă mai ales dorinţa de a-şi urma pasiunea devoratoare pentru teatru, pentru profesia în care se ştiu competitivi. Întâi îşi deschid o şcoală de actorie, apoi, cu epuizante eforturi, îşi înfiinţează propriul teatru, în nişte foste băi publice din Estul Parisului, Théatre de l'Orme, cu un repertoriu de bună calitate. Temperamente complementare - ea, impetuoasă, impresionabilă şi depresivă, el, calm, optimist şi entuziast, cei doi soţi de cursă lungă se susţin unul pe altul în proiectele lor şi, cu sacrificii uriaşe, izbutesc să existe în lumea teatrală pariziană. "Îi aud adesea pe ignoranţi spunând că a fi actor e sinonim cu a minţi. Mi se urcă sângele la cap imediat ce aud asemenea afirmaţii. Nimic nu e mai greu decât să fii just şi autentic pe scenă. Ca să ajungă aici, un actor poate să lucreze luni întregi până să găsească în interiorul lui emoţia precisă şi artistică". Nu doar pe scenă, ci şi în cartea ei confesivă, Ada D'Albon a găsit-o.
Selecţia "Formula AS"
* Ada D'Albon, "Ultima vară în Bretania. Istoria unui exil", traducere de Doina Jela Despois, Editura "Curtea Veche" (tel. 021/260.22.87), 476 p.
Spre deosebire de diletanţii care-şi scriu sentimental-convenţional amintirile, Ada D'Albon are talent de povestitoare, o voce distinctă şi bun simţ artistic. E un om de teatru complex dar şi scriitoare, familiarizată cu transpunerea trăirilor proprii în "viaţa frazei", are acea capacitate de a configura prin limbaj o lume populată. Asta face din cartea ei (care nu întâmplător a fost un bestseller la târgul Gaudeamus de anul trecut) o lectură deloc plicticoasă, în ciuda dimensiunii. Născută în 1944 la Praga, unde tatăl ei era diplomat român, Ada a crescut până la doi ani în Italia, unde familia fugise la sfârşitul războiului. Cum mama, Rodica Mitru, era sora Valeriei, cea de a doua soţie, mult mai tânără, a lui Mihail Sadoveanu, în 1947 s-au întors în ţară pentru a nu-i afecta "dosarul" scriitorului, intrat din primul moment în graţiile regimului stalinist român. Au fost primiţi în casa lui, ce adăpostea un clan numeros, căci Sadoveanu avusese din prima căsătorie 11 copii. Tatăl Adei, Ion D'Albon, studiază medicina şi se recalifică medic homeopat, fiind în acelaşi timp şi secretar al "scriitorului naţional" devenit demnitar al lui Gheorghiu-Dej, cu toate privilegiile aferente. Familia D'Albon a locuit în vilele repartizate lui "nenea Mihai", până la moartea acestuia, în 1961, copila crescând, alături de multe rude, în umbra personalităţii covârşitoare a patriarhului. (Desigur, nu-i putem cere să fie obiectivă. Pentru ea, Sadoveanu e cea mai generoasă fiinţă şi e revoltată că dizgraţia în care a căzut, din cauza compromisurilor, s-a extins şi asupra operei de certă valoare. Memorialista crede că excelenţa în cultură n-ar trebui să fie umbrită de păcatele morale ale artistului. Discuţia e mult mai complicată şi nu e loc de ea aici.) Formarea intelectuală a adolescentei a fost marcată de personalităţile ce-l frecventau pe celebrul ei unchi în Bucureşti şi în casa de la Neamţ - scriitori, muzicieni, actori, pictori, care au făcut-o să-şi descopere vocaţia pentru teatru. La facultate l-a cunoscut pe regizorul Laurenţiu Azimioară, cu care s-a căsătorit, şi ambii au reuşit, în anii 1960-70, să se impună prin creaţii remarcabile. Părea că-i aşteaptă o lungă carieră de succes, deşi aveau de luptat cu cenzura şi comandamentele ideologice tot mai absurde. Numai că, în 1977, părinţii D'Albon, sătui de binefacerile comunismului, fug din ţară, stabilindu-se la Paris. După îndelungi ezitări, Ada, Laurenţiu Azimioară şi copilul lor, Ionuţ, li se alătură în 1981, şi această cotitură a destinului îi pune la grea încercare. Căci exilul nu înseamnă pentru ei doar schimbarea costumului social, sărăcie, umilinţă, adaptare dificilă la alte mentalităţi şi mecanisme birocratice. Înseamnă mai ales dorinţa de a-şi urma pasiunea devoratoare pentru teatru, pentru profesia în care se ştiu competitivi. Întâi îşi deschid o şcoală de actorie, apoi, cu epuizante eforturi, îşi înfiinţează propriul teatru, în nişte foste băi publice din Estul Parisului, Théatre de l'Orme, cu un repertoriu de bună calitate. Temperamente complementare - ea, impetuoasă, impresionabilă şi depresivă, el, calm, optimist şi entuziast, cei doi soţi de cursă lungă se susţin unul pe altul în proiectele lor şi, cu sacrificii uriaşe, izbutesc să existe în lumea teatrală pariziană. "Îi aud adesea pe ignoranţi spunând că a fi actor e sinonim cu a minţi. Mi se urcă sângele la cap imediat ce aud asemenea afirmaţii. Nimic nu e mai greu decât să fii just şi autentic pe scenă. Ca să ajungă aici, un actor poate să lucreze luni întregi până să găsească în interiorul lui emoţia precisă şi artistică". Nu doar pe scenă, ci şi în cartea ei confesivă, Ada D'Albon a găsit-o.
Spre deosebire de diletanţii care-şi scriu sentimental-convenţional amintirile, Ada D'Albon are talent de povestitoare, o voce distinctă şi bun simţ artistic. E un om de teatru complex dar şi scriitoare, familiarizată cu transpunerea trăirilor proprii în "viaţa frazei", are acea capacitate de a configura prin limbaj o lume populată. Asta face din cartea ei (care nu întâmplător a fost un bestseller la târgul Gaudeamus de anul trecut) o lectură deloc plicticoasă, în ciuda dimensiunii. Născută în 1944 la Praga, unde tatăl ei era diplomat român, Ada a crescut până la doi ani în Italia, unde familia fugise la sfârşitul războiului. Cum mama, Rodica Mitru, era sora Valeriei, cea de a doua soţie, mult mai tânără, a lui Mihail Sadoveanu, în 1947 s-au întors în ţară pentru a nu-i afecta "dosarul" scriitorului, intrat din primul moment în graţiile regimului stalinist român. Au fost primiţi în casa lui, ce adăpostea un clan numeros, căci Sadoveanu avusese din prima căsătorie 11 copii. Tatăl Adei, Ion D'Albon, studiază medicina şi se recalifică medic homeopat, fiind în acelaşi timp şi secretar al "scriitorului naţional" devenit demnitar al lui Gheorghiu-Dej, cu toate privilegiile aferente. Familia D'Albon a locuit în vilele repartizate lui "nenea Mihai", până la moartea acestuia, în 1961, copila crescând, alături de multe rude, în umbra personalităţii covârşitoare a patriarhului. (Desigur, nu-i putem cere să fie obiectivă. Pentru ea, Sadoveanu e cea mai generoasă fiinţă şi e revoltată că dizgraţia în care a căzut, din cauza compromisurilor, s-a extins şi asupra operei de certă valoare. Memorialista crede că excelenţa în cultură n-ar trebui să fie umbrită de păcatele morale ale artistului. Discuţia e mult mai complicată şi nu e loc de ea aici.) Formarea intelectuală a adolescentei a fost marcată de personalităţile ce-l frecventau pe celebrul ei unchi în Bucureşti şi în casa de la Neamţ - scriitori, muzicieni, actori, pictori, care au făcut-o să-şi descopere vocaţia pentru teatru. La facultate l-a cunoscut pe regizorul Laurenţiu Azimioară, cu care s-a căsătorit, şi ambii au reuşit, în anii 1960-70, să se impună prin creaţii remarcabile. Părea că-i aşteaptă o lungă carieră de succes, deşi aveau de luptat cu cenzura şi comandamentele ideologice tot mai absurde. Numai că, în 1977, părinţii D'Albon, sătui de binefacerile comunismului, fug din ţară, stabilindu-se la Paris. După îndelungi ezitări, Ada, Laurenţiu Azimioară şi copilul lor, Ionuţ, li se alătură în 1981, şi această cotitură a destinului îi pune la grea încercare. Căci exilul nu înseamnă pentru ei doar schimbarea costumului social, sărăcie, umilinţă, adaptare dificilă la alte mentalităţi şi mecanisme birocratice. Înseamnă mai ales dorinţa de a-şi urma pasiunea devoratoare pentru teatru, pentru profesia în care se ştiu competitivi. Întâi îşi deschid o şcoală de actorie, apoi, cu epuizante eforturi, îşi înfiinţează propriul teatru, în nişte foste băi publice din Estul Parisului, Théatre de l'Orme, cu un repertoriu de bună calitate. Temperamente complementare - ea, impetuoasă, impresionabilă şi depresivă, el, calm, optimist şi entuziast, cei doi soţi de cursă lungă se susţin unul pe altul în proiectele lor şi, cu sacrificii uriaşe, izbutesc să existe în lumea teatrală pariziană. "Îi aud adesea pe ignoranţi spunând că a fi actor e sinonim cu a minţi. Mi se urcă sângele la cap imediat ce aud asemenea afirmaţii. Nimic nu e mai greu decât să fii just şi autentic pe scenă. Ca să ajungă aici, un actor poate să lucreze luni întregi până să găsească în interiorul lui emoţia precisă şi artistică". Nu doar pe scenă, ci şi în cartea ei confesivă, Ada D'Albon a găsit-o.
Alte articole din acest numar
- CINOI DIN BOBEŞTI - "Mă întreb cine-o mai cânta muzica asta lăutărească adevărată, după ce noi ne-om uşchi"
- Pr. MACARIE ŞOTÂRCĂ - "Tu ai cheia, la tine-i clanţa, tu deschizi uşa spre Dumnezeu"
- Veşti bune despre România - Deci, se poate!