Selecția "Formula AS"

Adriana Bittel
* Ada D'Albon, "Ultima vară în Bre­ta­nia. Istoria unui exil", traducere de Doina Jela Despois, Editura "Curtea Veche" (tel. 021/260.22.87), 476 p.

Spre deosebire de diletanții care-și scriu sen­timental-convențional amintirile, Ada D'Albon are talent de povestitoare, o voce distinctă și bun simț artistic. E un om de teatru complex dar și scriitoare, familiarizată cu transpunerea trăirilor proprii în "viața frazei", are acea capacitate de a configura prin limbaj o lume populată. Asta face din cartea ei (care nu întâmplător a fost un bestseller la târgul Gaudeamus de anul trecut) o lectură deloc plic­ti­coasă, în ciuda dimensiunii. Născută în 1944 la Pra­ga, unde tatăl ei era diplomat român, Ada a crescut până la doi ani în Italia, unde familia fugise la sfârșitul războiului. Cum mama, Rodica Mitru, era sora Valeriei, cea de a doua soție, mult mai tânără, a lui Mihail Sadoveanu, în 1947 s-au întors în țară pentru a nu-i afecta "dosarul" scriitorului, intrat din primul moment în grațiile regimului stalinist român. Au fost primiți în casa lui, ce adăpostea un clan nu­meros, căci Sadoveanu avusese din prima căsătorie 11 copii. Tatăl Adei, Ion D'Albon, studiază medi­cina și se recalifică medic homeopat, fiind în același timp și secretar al "scriitorului național" devenit demnitar al lui Gheorghiu-Dej, cu toate privilegiile afe­rente. Familia D'Albon a locuit în vilele repar­tizate lui "nenea Mihai", până la moartea acestuia, în 1961, copila crescând, alături de multe rude, în umbra persona­lității covâr­șitoa­re a patriarhului. (De­si­gur, nu-i putem cere să fie obiectivă. Pentru ea, Sa­doveanu e cea mai gene­roasă ființă și e revoltată că dizgrația în care a căzut, din cauza compromi­su­ri­lor, s-a extins și asupra ope­rei de certă valoare. Me­mo­­rialista crede că exce­len­ța în cultură n-ar trebui să fie umbrită de păcatele mo­rale ale artistului. Dis­cuția e mult mai complicată și nu e loc de ea aici.) For­marea intelectuală a adolescentei a fost marcată de personalitățile ce-l frecventau pe celebrul ei unchi în București și în casa de la Neamț - scriitori, muzi­cieni, actori, pictori, care au făcut-o să-și des­copere vocația pentru teatru. La facultate l-a cunos­cut pe regizorul Laurențiu Azimioară, cu care s-a căsătorit, și ambii au reușit, în anii 1960-70, să se impună prin creații remarcabile. Părea că-i așteaptă o lungă carieră de succes, deși aveau de luptat cu cenzura și comandamentele ideologice tot mai ab­surde. Numai că, în 1977, părinții D'Albon, sătui de binefacerile comunismului, fug din țară, stabilin­du-se la Paris. După îndelungi ezitări, Ada, Lau­rențiu Azimioară și copilul lor, Ionuț, li se alătură în 1981, și această cotitură a destinului îi pune la grea în­cer­care. Căci exi­lul nu înseamnă pentru ei doar schim­barea costu­mului social, sărăcie, umi­lin­ță, adaptare difi­cilă la alte mentalități și mecanisme birocratice. Înseamnă mai ales dorința de a-și urma pasiunea devoratoare pentru teatru, pentru profesia în care se știu com­petitivi. Întâi își deschid o școală de actorie, apoi, cu epuizante eforturi, își înființează propriul teatru, în niște foste băi publice din Estul Parisului, Théatre de l'Orme, cu un repertoriu de bună ca­litate. Tem­peramente complementare - ea, impetu­oa­să, im­pre­sionabilă și depresivă, el, calm, optimist și entu­ziast, cei doi soți de cursă lungă se susțin unul pe altul în proiectele lor și, cu sacrificii uriașe, iz­butesc să existe în lumea teatrală pariziană. "Îi aud adesea pe ignoranți spunând că a fi actor e sinonim cu a minți. Mi se urcă sângele la cap ime­diat ce aud ase­menea afirmații. Nimic nu e mai greu decât să fii just și autentic pe scenă. Ca să ajungă aici, un ac­tor poate să lucreze luni întregi până să găsească în in­teriorul lui emoția precisă și artistică". Nu doar pe scenă, ci și în cartea ei confesivă, Ada D'Albon a gă­sit-o.