SANDA WEIGL - pierdută printre stele
Atunci când a părăsit, la 13 ani, Bucureştiul copilăriei, pentru a se întoarce în ţara părinţilor săi, Germania, Sanda Weigl şi-a burduşit valiza cu discurile Mariei Tănase şi ale Romicăi Puceanu. De Maria Tănase prinsese drag după ce o văzuse pe scenă, strălucitoare, într-o rochie lungă şi o capă neagră, ca părul ei, iar de Romica Puceanu, pentru că îi plăcea muzica ţigănească. "În Bucureşti am copilărit în apropierea bisericii Sfânta Vineri. La doi paşi de casa noastră era o secţie de poliţie, şi cum era arestat un ţigan, venea toată şatra după el. Aşteptau zile şi nopţi întregi, în faţa secţiei, făceau focul, dansau şi cântau. Iar eu, să fi avut 6-7 ani pe atunci, îi priveam cu ochi mari şi eram fascinată de muzica lor. Era ca în natură, cum vâjâie vântul, cum foşnesc frunzele, cum cântă păsările, nu era o muzică făcută, ci una trăită. Stăteam pe lângă ei, băteam din palme şi dansam fericită".
În adolescenţă, obişnuia să cânte, împreună cu discurile Mariei Tănase, însă abia în 1993, când s-a stabilit la New York, a început să cânte pe scenă, muzică românească. Cântecele acestea vechi au fost bine primite oriunde a cântat în lume, iar în România, Sanda Weigl a devenit un nume la modă în cercurile tinerilor. După câteva turnee prin ţară, ea a revenit în această toamnă, dar cu un program diferit de cel cu care ne obişnuise, prezentând muzica lui Kurt Weill, compozitorul german ce a scris muzică de cameră, de film, cantate, lieduri şi a rămas celebru pentru "Opera de trei parale". Sanda Weigl a făcut echipă cu pianistul Lucian Ban, şi el stabilit la New York, şi cu Mat Maneri (violă), instrumentişti rafinaţi, alături de care a rescris, reimaginat sonorităţi de cabaret, muzică de avangardă şi jazz american. Turneul s-a numit "Lost in the Stars" (Pierdută printre stele).Am rugat-o după concert pe Sanda Weigl să ne povestească despre acest proiect muzical şi despre noua sa experienţă în România. "Am lucrat împreună, în trei, la scrierea acestui material, timp de doi ani, bineînţeles, cu pauzele datorate angajamentelor fiecăruia dintre noi. În februarie 2019, vrem să intrăm în studio şi să imprimăm un disc cu aceste cântece. Am vrut într-un fel să arătăm dezvoltarea operei lui Kurt Weill în perioada de 25 de ani până a murit. Eu am început să lucrez cu muzica lui Kurt Weill în 2002, când am fost invitată de Pina Bausch, marea coregrafă germană, să particip la Festivalul din Wuppertal. Îi ştiam doar câteva cântece, dar când am văzut piesa realizată de Pina Bausch cu cântecele sale, a fost o experienţă electrizantă pentru mine. Reacţia în România? Am rămas cu o impresie extrem de frumoasă la toate concertele pe care le-am dat în România. Publicul a fost diferit, desigur - cel mai primitor şi atent, la Cluj, la Bistriţa şi la Braşov - mai puţin receptiv, la Satu Mare şi la Târgu Mureş. Desigur, Bucureşti a fost un punct culminant pentru mine, fiind oraşul unde m-am născut şi unde am crescut. Sper din toată inima să mai vin înapoi cât de curând, poate cu programul cu cântece româneşti, cu grupul meu de muzicieni japonezi!"
GIANI LINCAN
"Asta e menirea mea, să fac muzică"
Turneul "Caravana Marii Uniri" a însemnat o rară şi binevenită ocazie de a asculta pe scenele româneşti un mare maestru al ţambalului, pe Giani Lincan. Provenit dintr-o familie în care s-a făcut muzică de pe vremea străbunicilor, el a emigrat cu 22 de ani în urmă în Olanda şi cântă în diferite proiecte europene de jazz manouche şi de muzică clasică. În această vară, într-un interviu acordat revistei noastre, spunea că visul său este să facă şi în România lucrurile frumoase pe care le face în Occident. Iată că un prim pas a fost făcut cu acest turneu, ce a ajuns şi în Bucureşti, pe 29 noiembrie, un turneu în care Giani Lincan i-a avut alături, pe scenă, pe acordeonistul Emy Drăgoi şi o orchestră de cameră. "În ultimii 15 ani, am cântat o singură dată pe o scenă din România, la Ateneu, cu patru ani în urmă, alături de maestrul Vladimir Cosma. M-am bucurat când, în această vară, cei de la Consiliul Naţional de Cultură a Romilor mi-au propus să facem un proiect împreună. Le-am spus «cu mare drag, pentru că asta-i menirea mea, să fac muzică». Am lucrat la orchestraţii, aranjamente muzicale pentru orchestră de cameră ale unor lucrări scrise de compozitori de etnie romă, Nicuşor Predescu, Grigoraş Dinicu, am introdus şi piese scrise de mine, plus cântece ruseşti, ungureşti, ce s-a scris mai frumos pentru muzica de ţambal. Este un proiect serios, ce va rămâne în arhive cu partituri, înregistrări audio, video".
- Cum a fost întâlnirea, după mulţi ani, cu publicul român, cum aţi descoperit ţara la pas, în turneu?
- Primul concert l-am avut în august, iar ultimul în decembrie, la Slatina. M-a impresionat Iaşiul, oraş superb, cu oameni frumoşi, Iaşiul şi Timişoara sunt mai aproape de mentalitatea europeană decât Bucureştiul, am simţit că în ţară publicul e mai educat decât aici, unde suntem traşi într-o formă proprie a trăirii de zi cu zi, la standarde bucureştene. Şi oltenii mi-au plăcut. La Craiova au loc multe evenimente culturale şi asta se simte. Am văzut o mare schimbare, în bine, prin ţară. Publicul român a însemnat o surpriză pentru mine, mă aşteptam la aplauze scurte şi atât, însă n-a fost aşa, am avut bis-uri, aplauze îndelungi. Românul este obişnuit ca ţambalul să fie un instrument de acompaniament, care stă în spate şi se aude din când în când. Cei mai mulţi ţimbalişti de la noi se mulţumesc cu câştigurile de la evenimente private, nunţi, şi nu caută ceva mai amplu. Eu sunt de părere că, dacă ai un talent, trebuie să-l speculezi, să scoţi cât de mult din el. Nu ştiam ce reacţie va avea publicul la această transformare, cu ţambalul în rol primordial, alături de orchestra de cameră, am fost surprins să văd că îl acceptă, e atent la toate nuanţele şi sonorităţile. Mi-ar plăcea foarte mult să continui cu noi serii de concerte pentru publicul român.
- Este foarte important să găseşti profesionişti adevăraţi cu care să lucrezi. Atenţie, profesionişti adevăraţi, nu oameni ce se dau drept profesionişti şi nu sunt! Nu toate lucrurile au mers perfect în acest turneu, însă cred că am făcut un succes frumos alături de Emy Drăgoi şi de orchestră, foarte bună. L-am invitat pentru coloratura spectacolului, el a venit cu piese diferite, tangouri, folclor, am împărţit solo-urile, am dialogat, ne-am înţeles excelent. Mi s-a părut important că Emy a venit pe scenă cu fetele sale, Bianca şi Alesia, care cântă la vioară. Ele sunt cele ce vor duce mai departe muzica. Am avut peste tot în public şi oameni tineri, curioşi, "ia, mă, ce cântă ăştia?". Le-am propus orchestraţii moderne, însă muzica asta pe care o facem e cam pe cale de dispariţie, şi tare bine ar fi să vină o generaţie care să o ducă mai departe.