Concertele primelor zăpezi

Iulian Ignat
- Înaintea avalanșei concertelor de sărbători, ce se repetă an de an, în aceleași locații și cu aceiași artiști, Bucureștiul a avut parte de o serie de evenimente muzicale de excepție. Am ales să vă prezentăm două dintre ele, ce au avut în prim plan artiști români emigrați de mulți ani, cu o ac­tivitate respectată în străinătate, artiști ce se bucură de fiecare dată când pot concerta în România. Sanda Weigl și Giani Lincan au susținut turnee prin țară, care i-au adus, în final, și la București -

SANDA WEIGL - pierdută printre stele

Atunci când a părăsit, la 13 ani, Bucureștiul copilăriei, pentru a se întoarce în țara părinților săi, Germania, Sanda Weigl și-a burdușit valiza cu discurile Mariei Tănase și ale Romicăi Pu­cea­nu. De Maria Tănase prinsese drag după ce o văzuse pe scenă, strălucitoare, într-o rochie lun­gă și o capă neagră, ca părul ei, iar de Ro­mi­ca Puceanu, pentru că îi plăcea muzica ți­gă­nească. "În București am copilărit în apro­pie­rea bisericii Sfânta Vineri. La doi pași de ca­sa noastră era o secție de poliție, și cum era arestat un țigan, venea toată șatra după el. Aș­teptau zile și nopți întregi, în fața secției, fă­ceau focul, dansau și cântau. Iar eu, să fi avut 6-7 ani pe atunci, îi priveam cu ochi mari și eram fascinată de muzica lor. Era ca în natură, cum vâjâie vântul, cum foșnesc frunzele, cum cântă păsările, nu era o muzică făcută, ci una trăită. Stăteam pe lângă ei, băteam din palme și dansam fericită".
În adolescență, obișnuia să cânte, împreună cu discurile Mariei Tănase, însă abia în 1993, când s-a stabilit la New York, a început să cânte pe scenă, muzică românească. Cântecele acestea vechi au fost bine primite oriunde a cântat în lume, iar în România, Sanda Weigl a devenit un nume la modă în cercurile tinerilor. După câteva turnee prin țară, ea a revenit în această toamnă, dar cu un program diferit de cel cu care ne obișnuise, prezentând mu­zica lui Kurt Weill, compozitorul ger­man ce a scris muzică de cameră, de film, can­tate, lieduri și a ră­mas celebru pentru "Opera de trei parale". Sanda Weigl a făcut echipă cu pia­nistul Lucian Ban, și el stabilit la New York, și cu Mat Maneri (violă), instrumentiști rafinați, alături de care a rescris, rei­maginat sonorități de cabaret, muzică de avan­gardă și jazz american. Turneul s-a numit "Lost in the Stars" (Pierdută printre stele). Am rugat-o după con­cert pe Sanda Weigl să ne povestească despre acest proiect muzical și despre noua sa experiență în România. "Am lucrat îm­preună, în trei, la scri­erea acestui material, timp de doi ani, bineînțeles, cu pauzele datorate anga­ja­mentelor fiecăruia dintre noi. În februarie 2019, vrem să intrăm în studio și să imprimăm un disc cu aceste cântece. Am vrut într-un fel să arătăm dezvoltarea operei lui Kurt Weill în perioada de 25 de ani până a murit. Eu am în­ceput să lucrez cu muzica lui Kurt Weill în 2002, când am fost invitată de Pina Bausch, marea core­grafă germană, să particip la Festivalul din Wupper­tal. Îi știam doar câteva cântece, dar când am văzut piesa realizată de Pina Bausch cu cântecele sale, a fost o experiență electrizantă pentru mi­ne. Reacția în România? Am rămas cu o im­pre­sie extrem de frumoa­să la toate concertele pe ca­re le-am dat în Ro­mânia. Publicul a fost di­ferit, desigur - cel mai pri­mitor și atent, la Cluj, la Bistrița și la Brașov - mai puțin receptiv, la Satu Mare și la Târgu Mu­reș. Desigur, București a fost un punct cul­minant pentru mine, fiind orașul unde m-am născut și unde am cres­cut. Sper din toată inima să mai vin înapoi cât de curând, poa­te cu pro­gramul cu cântece ro­mâ­nești, cu grupul meu de muzicieni japonezi!"


GIANI LINCAN
"Asta e menirea mea, să fac muzică"


Turneul "Caravana Marii Uniri" a în­sem­nat o rară și binevenită ocazie de a asculta pe scenele românești un mare maestru al țam­ba­lului, pe Giani Lincan. Provenit dintr-o familie în care s-a făcut muzică de pe vremea străbunicilor, el a emigrat cu 22 de ani în urmă în Olanda și cân­tă în diferite proiecte europene de jazz manouche și de muzică clasică. În această vară, într-un in­terviu acordat revistei noastre, spunea că visul său este să facă și în România lucrurile frumoase pe care le face în Occident. Iată că un prim pas a fost făcut cu acest turneu, ce a ajuns și în Bucu­rești, pe 29 noiembrie, un turneu în care Giani Lincan i-a avut alături, pe scenă, pe acordeonistul Emy Drăgoi și o orchestră de cameră. "În ultimii 15 ani, am cântat o singură dată pe o scenă din Ro­mânia, la Ateneu, cu patru ani în urmă, alături de maestrul Vladimir Cosma. M-am bucurat când, în această vară, cei de la Consiliul Național de Cultură a Romilor mi-au propus să facem un pro­iect împreună. Le-am spus «cu mare drag, pentru că asta-i menirea mea, să fac muzică». Am lucrat la orchestrații, aran­ja­mente muzicale pen­tru or­chestră de cameră ale unor lucrări scrise de com­pozitori de etnie romă, Ni­cu­șor Predescu, Gri­goraș Dinicu, am introdus și pie­se scrise de mine, plus cântece rusești, un­gu­rești, ce s-a scris mai frumos pentru muzica de țambal. Este un pro­iect serios, ce va rămâne în arhive cu partituri, înregistrări audio, video".

- Cum a fost întâlnirea, după mulți ani, cu publicul român, cum ați descoperit țara la pas, în turneu?

- Primul concert l-am avut în august, iar ulti­mul în decembrie, la Slatina. M-a impresionat Ia­șiul, oraș superb, cu oameni frumoși, Iașiul și Ti­mi­­șoara sunt mai aproape de mentalitatea euro­pea­nă decât Bucureștiul, am simțit că în țară pu­bli­cul e mai educat decât aici, unde suntem trași în­tr-o for­mă proprie a trăirii de zi cu zi, la standarde bucu­­reș­te­ne. Și oltenii mi-au plăcut. La Craiova au loc multe evenimente culturale și asta se simte. Am văzut o mare schimbare, în bine, prin țară. Pu­blicul ro­mân a însemnat o surpriză pentru mine, mă aș­tep­tam la aplauze scurte și atât, însă n-a fost așa, am avut bis-uri, aplauze în­delungi. Româ­nul es­te obiș­nuit ca țam­balul să fie un ins­tru­­ment de acompania­ment, care stă în spate și se aude din când în când. Cei mai mulți țim­ba­liști de la noi se mulțumesc cu câști­gurile de la eve­ni­men­te private, nunți, și nu caută ceva mai am­plu. Eu sunt de părere că, dacă ai un talent, trebuie să-l speculezi, să scoți cât de mult din el. Nu știam ce re­acție va avea publicul la aceas­tă trans­for­mare, cu țambalul în rol pri­mor­dial, alături de orchestra de cameră, am fost surprins să văd că îl acceptă, e atent la toate nuan­țele și sono­ri­tățile. Mi-ar plă­cea foar­te mult să con­ti­nui cu noi serii de concerte pentru publicul român.

- Cum s-a legat colaborarea cu Emy Drăgoi?

- Este foarte important să găsești profesioniști adevărați cu care să lucrezi. Atenție, profesioniști adevărați, nu oameni ce se dau drept profesioniști și nu sunt! Nu toate lucrurile au mers perfect în acest turneu, însă cred că am făcut un succes fru­mos alături de Emy Drăgoi și de orchestră, foarte bună. L-am invitat pentru coloratura specta­co­lu­lui, el a venit cu piese diferite, tangouri, folclor, am îm­părțit solo-urile, am dialogat, ne-am înțeles ex­ce­lent. Mi s-a părut important că Emy a venit pe sce­nă cu fetele sale, Bianca și Alesia, care cân­tă la vi­oa­ră. Ele sunt cele ce vor duce mai departe mu­zica. Am avut peste tot în public și oameni tineri, curioși, "ia, mă, ce cântă ăștia?". Le-am propus orchestrații moderne, însă muzica asta pe care o facem e cam pe cale de dispariție, și tare bine ar fi să vină o generație care să o ducă mai departe.