Epoca
Controversatul Rege Carol al II-lea, supranumit şi "Voievodul Culturii", a avut, pe lângă numeroase greşeli şi păcate istorice, câteva merite culturale remarcabile, printre care poate fi menţionată şi iniţiativa tipăririi unei cărţi de excepţie, cu scopul de a marca aniversarea împlinirii primilor 15 ani de la Marea Unire din 1918. Drept urmare, Suveranul i-a cerut lui Octavian Goga, pe atunci ministru al Culturii şi Cultelor, să ia legătura cu un "artist-fotograf" dintre cei mai renumiţi în epocă, căruia să-i fie încredinţată nobila misiune de-a imortaliza imagini din "Regatul României Mari". Asta se întâmpla în 1931, la un an după ce Carol al II-lea, revenit din exil, urcase pe Tronul României, în condiţii controversate, motiv pentru care unii politicieni autohtoni au suspectat această iniţiativă regală drept "propagandă publică în beneficiu personal", cum scria în cotidianul "Curentul" redutabilul Pamfil Şeicaru. Dar soarta a făcut ca gestul monarhului român, indiferent cât de onorabile sau controversate au fost intenţiile sale, să intre în istorie!
Omul
La acel moment, în Europa interbelică, pe buzele tuturor se afla numele lui Kurt Hielscher, un fotograf german în vârstă de 50 de ani, care editase deja câteva albume fotografice de mare succes. Admiratorii săi, care îl apreciau pentru graţia şi precizia cu care reuşea să surprindă "lumina dreaptă", îl considerau cel mai important fotograf al Europei, de la francezul Louis Daguerre, inventatorul dagherotipului.
Născut în 1881 la Striegau, în Silezia Orientală (pe teritoriul de azi al Poloniei), Hielscher făcuse Belle-Artele la München, după care urmase un curs de "artă fotografică" la Dortmund, în primii ani ai secolului XX. Pe atunci, fotografia era încă o îndeletnicire artistică aproape avangardistă, iar tânărul neamţ din acea perioadă era pasionat de această artă revoluţionară. Pe Hielscher l-a ajutat foarte mult în cariera sa viitoare faptul că absolvise Artele Plastice, ceea ce i-a "format ochiul", cum se spune în limbajul de specialitate. Este şi motivul pentru care germanul nu a fost fotoreporter în timpul Primului Război Mondial şi nici nu s-a arătat interesat de o carieră în jurnalism. El a rămas toată viaţa pasionat de "fotografia artistică", fără vreo legătură directă cu realitatea cotidiană.
Opera
La 1931, când Kurt Hielscher este contactat de Statul Român, cu propunerea de-a realiza un album fotografic despre România Mare, artistul german publicase trei volume, asemănătoare ca subiect, despre Spania, Italia şi vechea Jugoslavie interbelică, volume care cunoscuseră un mare succes şi fuseseră reeditate în limbi de largă circulaţie, precum engleza, franceza şi spaniola, pe lângă ediţiile originale apărute în limba germană. Datorită acestei popularităţi ieşite din comun, Guvernul României l-a invitat pe german în ţara noastră şi i-a oferit artistului un contract substanţial, o diurnă generoasă, fără limită de timp, plus maşină la scară cu şofer personal. Ceea ce fotograful a acceptat imediat, deşi a recunoscut în ajunul călătoriei sale că: "Un scriitor cunoscut m-a întrebat cu mirare: De ce să pierzi timpul tău scump cu lucrarea aceasta? Ce-o să găseşti deosebit în România?". După ce a ajuns la o înţelegere cu autorităţile româneşti, germanul şi-a cumpărat câteva mii de filme de celuloid, "Agfa-Isochrom", pe care le-a expediat în România. Apoi şi-a procurat un aparat foto de mare performanţă, marca "Zeiss-Ikon" şi, nu în ultimul rând, a semnat un contract editorial cu "Institutul Grafic F.A. Brockhaus" din Leipzig. Statul român se obliga să suporte cheltuielile de tipărire a trei ediţii ale albumului, în limbile română, germană şi franceză, dar drepturile de "copyright" rămâneau în posesia Institutului de Fotogravură german.
Kurt Hielscher a sosit în România Mare, în primăvara anului 1931, şi a vizitat toate regiunile româneşti, timp de un an şi jumătate. În această perioadă, el a parcurs aproape 2500 de km, de-a lungul şi de-a latul tuturor provinciilor istorice româneşti, şi a realizat peste 5000 de fotografii, dintre care, din păcate, rigorile editoriale l-au obligat să publice doar 304 clişee fotografice.
România Magică
"În fiecare zi şi în fiecare săptămână, ţara îmi era mai dragă"
Germanul şi-a început "expediţia artistică", dacă o putem numi aşa, cu Transilvania şi Bucovina, după care a urmat Moldova, proaspăt întregită pe atunci cu Basarabia, şi şi-a încheiat călătoria cu sudul ţării, inclusiv Dobrogea, deşi tipărirea fotografiilor în volum nu ţine cont de această ordine. Hielscher a fost profund impresionat, după cum a mărturisit mai târziu, de civilizaţia românească tradiţională, pe lângă cultura saşilor sau a şvabilor din Ardeal şi Banat. Din acelaşi motiv, el a şi revenit în România de mai multe ori, până la începerea celui de-Al Doilea Război Mondial. Chiar în textul "La imaginile mele", care prefaţează fabulosul album fotografic realizat de artist, Hielscher îşi declară iubirea şi fascinaţia pentru România, pe care a descoperit-o atunci, ca şi pentru minunaţii oamenii pe care i-a întâlnit pe meleagurile noastre. "Aşteptările mele au fost cu mult întrecute. Aproape în fiecare zi aveam surprise noi. Ce privelişti! Formaţii sălbatice de munte în Carpaţi. Văi fermecătoare printre plăcute şi prietenoase coline ardeleneşti. Larga Dunăre, cu strâmtoarea ei stâncoasă la Porţile de Fier, şi nemărginita zare a Deltei sale; lagunele şi Coasta de Argint la Marea strălucitoare. Stepele Dobrogei şi şesurile fertile ale Munteniei. Ce simţ al formelor în clădiri! Colibe simple de lut şi case ţărăneşti cu porţi de lemn bogat crestate. Grădini şi palate, într-adevăr, regeşti. Biserici ortodoxe cu fresce exterioare şi cu altare în întregime poleite. Cetăţui mânăstireşti cu ziduri puternice. Gingaşe bisericuţe cu acoperişuri foarte ascuţite şi, în Transilvania, masive şi numeroase biserici fortificate germane, unice în lume. Şi am văzut poporul, în unele ţinuturi, într-o împestriţată convieţuire, cu graiuri şi obiceiuri felurite. L-am văzut, l-am auzit şi am învăţat să-l iubesc. Cu cât un sat e mai singuratic, cu atât mai nealterat este tipul rasei şi cu atât mai nobile trăsăturile. Portul popular, încă păstrat, m-a fermecat cu bogăţia, cu diversitatea lui şi cu vioiciunea culorilor sale. Cu câtă dragoste, cu cât simţământ artistic înnăscut îşi împodobesc ţăranii casele şi mormintele lor. Crucile din cimitire, dela fântâni sau de pe drumuri, sunt semnele adâncei şi naivei lor sensibilităţi. În fiecare zi şi în fiecare săptămână, ţara îmi era mai dragă. Firea deschisă şi prietenoasă a locuitorilor din satele româneşti mi-a mers la inimă."
Emoţionant este şi faptul că fotograful german, într-un mod de-a dreptul profetic, atrage atenţia, încă de pe-atunci, asupra modernizării excesive şi forţate a României, ce va mutila civilizaţia tradiţională autentică ("se apropie norii grei ai Occidentului, praful civilizaţiei care înăbuşe orice culoare"), fenomen ce se petrece sub ochii noştri, chiar în aceşti ani!
Lansarea tuturor celor trei ediţii ale albumului "România" s-a făcut simultan, la Bucureşti, Berlin şi Paris, în luna noiembrie a anului 1933, conform ştirii apărute în cotidianul "Universul", pe prima pagină. Dar autorul a participat doar la festivităţile din Bucureşti, petrecute la sediul Fundaţiilor Regale, în prezenţa Majestăţii Sale, Regele Carol al II-lea. Tirajul total al celor trei versiuni, în limbile română, germană şi franceză, a fost de o sută de mii de exemplare, conform unei declaraţii făcute de Grigore Gafencu, ambasador al României în Franţa. În 1934, Regele Carol al II-lea îl decorează pe fotograf cu "Medalia pentru Litere, în Grad de Cavaler". Anunţul este publicat în Monitorul Oficial din acelaşi an. Cu aceeaşi ocazie, revista Realitatea Ilustrată îi publică artistului un grupaj de fotografii, din ciclul "România Mare".
În loc de epilog
Cariera ulterioară de "artist-fotograf" a lui Kurt Hielscher a continuat până spre sfârşitul celui de-Al Doilea Război Mondial, deşi a fost umbrită de simpatiile sale naziste. Din nefericire, majoritatea clişeelor sale au fost distruse, împreună cu întreaga clădire a "Institutului Grafic F.A. Brockhaus" din Leipzig, în urma bombardamentelor aliaţilor anglo-americani, din timpul războiului.
Kurt Hielscher a încetat din viaţă la vârsta de 67 de ani, în 1948, în casa sa din localitatea germană Lichtenstein im Sachsen, în care se retrăsese, izolându-se de restul lumii ce-l judecase cu ostilitate, imediat după război. În acelaşi an în care artistul pleca din această lume, în ţara noastră se instaura cu forţa dictatura comunistă, iar albumul său fotografic despre România Mare era interzis de cenzură. După Revoluţia din 1989, lumea a uitat, cuprinsă de euforia libertăţii, de această capodoperă dedicată poporului român şi civilizaţiei sale.
După 85 de ani...
Cu aproximativ 5 ani în urmă, inimosul om de afaceri Valentin Ionescu, proprietar al unui conac boieresc din Oltenia (despre care s-a mai scris în revista noastră), a înfiinţat Fundaţia "Domeniul Otetelişanu", care a iniţiat numeroase proiecte culturale, în colaborare cu autorităţile româneşti sau cu sponsori privaţi. Dintre acestea, cel mai recent este dedicat reeditării excepţionalului album fotografic al lui Kurt Hielscher, în cadrul aşa-numitului proiect "100 de ani". O echipă de artişti, istorici şi documentarişti, din care fac parte, printre mulţi alţii, regizorul basarabean Igor Cobileanski, Cristian Gugu, care este şi director artistic al proiectului, alături de regizorul Lucian Dobrovicescu şi Evantia Barca, directorul editorial al proiectului, au decis să plece pe urmele lui Kurt Hielscher, pentru a reface fabulosul drum parcurs de fotograful german prin România Mare, la începutul anilor '30.
Proiectul "100 de ani", al cărui manager general este Valentin Ionescu, a ajuns aproape de final şi are o "recoltă" foarte bogată. Colaboratorii s-au întâlnit cu urmaşi ai românilor fotografiaţi de Hielscher şi au stat de vorbă cu ei, au vizitat locuri şi monumente, au făcut fotografii şi filme documentare, în încercarea de-a pune faţă în faţă România pe care a vizitat-o artistul german cu România de azi. Toate aceste contribuţii documentare sunt accesibile pe site-ul www.100deani.ro.
Din lipsă de spaţiu, vă putem da numai câteva scurte exemple emoţionante. La Drencova, de pildă, pe malul Dunării, s-a descoperit, cu ajutorul unei familii de localnici binevoitori, că locul din care fotografiase Hielscher rămăşiţele vechii cetăţi nu mai există acum, din cauza lacului de acumulare al hidrocentralei Porţile de Fier. La Hotin, în schimb, în nordul Basarabiei, cetatea lui Ştefan cel Mare este conservată perfect, dar nu mai întâlneşti picior de român pe acele meleaguri. De aceea, românii bucovineni spun şi astăzi că frumoasa cetate "plânge pe tăcute"... Într-o fericită opoziţie cu situaţia tragică a dispărutei Mânăstiri Văcăreşti, demolată de buldozere din ordinul lui Ceauşescu, se află azi monumentul roman Tropaeum Traiani, de la Adamclisi, care pe vremea lui Hielscher era doar un morman de bolovani, dar acum este refăcut integral.
De o mare emoţie a fost şi întâlnirea echipei "100 de ani" cu Maria Ciucă, o ţărancă din Poiana Sibiului, considerată azi "un tezaur uman viu", pentru colecţia personală de obiecte vechi româneşti, fiindcă familia sa locuieşte în aceeaşi casă de patru generaţii. Femeia şi-a recunoscut bunicul într-o fotografie a lui Hielscher, din albumul apărut acum 85 de ani, şi a fost impresionată până la lacrimi. La fel de emoţionantă a fost şi descoperirea pe care echipa proiectului cultural "100 de ani" a făcut-o la Berlin, în capitala Germaniei. Acolo trăieşte, la o vârstă venerabilă, Christian Hamann, astăzi profesor pensionar, nepotul lui Kurt Hielscher. Nepotul cunoaşte opera bunicului său şi pasiunea acestuia pentru România. Singurul lucru care i-a mai rămas este un tablou cu portretul bunicului său, pe care l-am reprodus şi noi în acest text.
Aşadar, echipa inimoasă "100 de ani" s-a lăsat inspirată de unul dintre cele mai preţioase albume ale timpului, considerat cel mai frumos şi elegant volum tipărit în epoca interbelică, şi a plecat pe urmele autorului său, într-o fabuloasă călătorie, ce a durat aproape un an de zile, călătorie pe care o încheie acum. Cartea este tipărită în 2.000 de exemplare, ce nu vor fi puse în vânzare, ci vor fi oferite cadou de Fundaţia "Domeniul Otetelişanu" celor mai importante instituţii româneşti.