Un dar pentru o sută de ani - România interbelică în fotografii

Marius Petrescu
- În anul Centenarului, Fundația "Domeniul Otetelișanu", în cola­borare cu Ministerul Culturii și Identității Naționale, a avut o inițiativă de excepție: reeditarea albumului de fotografii "România (Natură. Clădiri. Viață populară)", realizat în urmă cu 85 de ani, de marele foto­graf german Kurt Hielscher, la inițiativa regelui Carol al II-lea. Eveni­ment internațional la data apariției lui, reeditarea albumului "România" este unul dintre cele mai impresionante omagii dedicate Marii Uniri -

Epoca

Controversatul Rege Carol al II-lea, supra­numit și "Voievodul Culturii", a avut, pe lângă numeroase greșeli și păcate istorice, câteva me­rite culturale remarcabile, printre care poate fi men­ționată și ini­ția­tiva tipăririi unei cărți de excepție, cu scopul de a mar­ca aniversarea îm­plinirii primilor 15 ani de la Marea Unire din 1918. Drept ur­ma­re, Su­veranul i-a cerut lui Octavian Goga, pe atunci mi­nistru al Culturii și Cultelor, să ia legă­tura cu un "artist-fotograf" din­tre cei mai renu­miți în epocă, că­ruia să-i fie încre­dințată no­bila mi­siu­ne de-a imorta­liza imagini din "Regatul României Mari". Asta se în­tâmpla în 1931, la un an după ce Ca­rol al II-lea, revenit din exil, urcase pe Tronul României, în condiții contro­versate, motiv pen­tru care unii po­li­ticieni autohtoni au suspectat această inițiativă regală drept "propagandă publică în bene­fi­ciu personal", cum scria în cotidianul "Curentul" reduta­bilul Pamfil Șei­ca­ru. Dar soarta a fă­cut ca gestul mo­nar­hului român, in­diferent cât de ono­rabile sau con­tro­versate au fost in­tențiile sale, să in­tre în istorie!

Omul

La acel moment, în Europa interbelică, pe buzele tuturor se afla numele lui Kurt Hiels­cher, un fotograf german în vârstă de 50 de ani, care editase deja câteva albume fotografice de mare succes. Admiratorii săi, care îl apreciau pentru grația și precizia cu care reușea să sur­prindă "lumina dreaptă", îl considerau cel mai important fotograf al Europei, de la francezul Louis Daguerre, inventatorul dagherotipului.
Născut în 1881 la Striegau, în Sile­zia Orientală (pe te­ritoriul de azi al Po­loniei), Hielscher făcuse Belle-Artele la München, după care urmase un curs de "artă fotografică" la Dortmund, în pri­mii ani ai secolului XX. Pe atunci, foto­grafia era încă o în­deletnicire artistică aproape avangar­dis­tă, iar tânărul neamț din acea perioadă era pasionat de a­ceastă artă revolu­țio­nară. Pe Hiels­cher l-a ajutat foarte mult în cariera sa viitoare faptul că absolvise Artele Plas­­tice, ceea ce i-a "format ochiul", cum se spune în lim­bajul de specialitate. Este și motivul pen­tru care germanul nu a fost fotoreporter în timpul Primului Răz­boi Mondial și nici nu s-a arătat in­teresat de o carieră în jurnalism. El a rămas toată viața pa­sionat de "fotografia artistică", fără vreo legătură directă cu realitatea cotidiană.

Opera

La 1931, când Kurt Hielscher este contactat de Statul Ro­mân, cu propu­ne­rea de-a realiza un album fotografic despre Ro­mâ­nia Mare, artistul german publicase trei volu­me, asemănătoare ca subiect, despre Spania, Ita­lia și vechea Jugoslavie interbelică, volume care cunoscuseră un mare succes și fuseseră reeditate în limbi de largă circulație, precum engleza, franceza și spaniola, pe lângă edițiile originale apărute în limba germană. Datorită acestei popu­larități ieșite din comun, Guvernul României l-a invitat pe german în țara noastră și i-a oferit ar­tistului un contract substanțial, o diurnă gene­roasă, fără limită de timp, plus mașină la scară cu șofer personal. Ceea ce fotograful a acceptat ime­diat, deși a recunoscut în ajunul călătoriei sale că: "Un scriitor cunoscut m-a întrebat cu mirare: De ce să pierzi timpul tău scump cu lucrarea aceasta? Ce-o să găsești deosebit în România?". După ce a ajuns la o înțelegere cu autoritățile ro­mâ­nești, germanul și-a cumpărat câteva mii de filme de celuloid, "Agfa-Isochrom", pe care le-a expediat în România. Apoi și-a procurat un aparat foto de mare performanță, marca "Zeiss-Ikon" și, nu în ultimul rând, a semnat un contract editorial cu "Institutul Grafic F.A. Brockhaus" din Leip­zig. Statul român se obliga să suporte cheltuielile de tipărire a trei ediții ale albumului, în limbile română, germană și franceză, dar drepturile de "copyright" rămâneau în posesia Institutului de Fotogravură german.
Kurt Hielscher a sosit în România Mare, în primăvara anului 1931, și a vizitat toate regiunile românești, timp de un an și jumătate. În această perioadă, el a parcurs aproape 2500 de km, de-a lungul și de-a latul tuturor provinciilor istorice românești, și a realizat peste 5000 de fotografii, dintre care, din păcate, rigorile editoriale l-au obligat să publice doar 304 clișee fotografice.

România Magică

"În fiecare zi și în fiecare săptămână, țara îmi era mai dragă"

Germanul și-a început "expediția artistică", dacă o putem numi așa, cu Transilvania și Buco­vina, după care a urmat Moldova, proaspăt între­gită pe atunci cu Basarabia, și și-a încheiat călă­toria cu sudul țării, inclusiv Dobrogea, deși tipă­rirea fotografiilor în volum nu ține cont de aceas­tă ordine. Hielscher a fost profund impresionat, după cum a mărturisit mai târziu, de civilizația românească tradițională, pe lângă cultura sașilor sau a șvabilor din Ardeal și Banat. Din același motiv, el a și revenit în România de mai multe ori, până la începerea celui de-Al Doilea Război Mondial. Chiar în textul "La imaginile mele", care prefațează fabulosul album fotografic rea­lizat de artist, Hielscher își declară iubirea și fascinația pentru România, pe care a descoperit-o atunci, ca și pentru minunații oamenii pe care i-a întâlnit pe meleagurile noastre. "Așteptările mele au fost cu mult întrecute. Aproape în fiecare zi aveam surprise noi. Ce priveliști! Formații sălba­tice de munte în Carpați. Văi fermecătoare printre plăcute și prietenoase coline ardelenești. Larga Dunăre, cu strâmtoarea ei stâncoasă la Porțile de Fier, și nemărginita zare a Deltei sale; lagu­nele și Coasta de Argint la Marea strălucitoare. Stepele Dobrogei și șesurile fertile ale Munteniei. Ce simț al formelor în clădiri! Colibe simple de lut și case țărănești cu porți de lemn bogat cres­tate. Grădini și palate, într-adevăr, regești. Bise­rici ortodoxe cu fresce exterioare și cu altare în întregime poleite. Cetățui mânăstirești cu ziduri pu­ternice. Gingașe bisericuțe cu acoperișuri foar­­te ascuțite și, în Transilvania, masive și nu­me­roase biserici fortificate germane, unice în lume. Și am văzut poporul, în unele ținuturi, într-o împestrițată conviețuire, cu graiuri și obi­ceiuri felurite. L-am văzut, l-am auzit și am învă­țat să-l iubesc. Cu cât un sat e mai singuratic, cu atât mai nealterat este tipul rasei și cu atât mai nobile trăsăturile. Portul popular, încă păstrat, m-a fermecat cu bogăția, cu diversitatea lui și cu vioiciunea culorilor sale. Cu câtă dragoste, cu cât simțământ artistic înnăscut își împodobesc țăranii casele și mormintele lor. Crucile din ci­mitire, dela fântâni sau de pe drumuri, sunt sem­nele adâncei și naivei lor sensibilități. În fiecare zi și în fiecare săptămână, țara îmi era mai dragă. Firea deschisă și prietenoasă a locuito­rilor din satele românești mi-a mers la inimă."
Emoționant este și faptul că fotograful ger­man, într-un mod de-a dreptul profetic, atrage aten­ția, încă de pe-atunci, asupra modernizării excesive și forțate a României, ce va mutila civi­lizația tradițională autentică ("se apropie norii grei ai Occidentului, praful civilizației care înă­bușe orice culoare"), fenomen ce se petrece sub ochii noștri, chiar în acești ani!
Lansarea tuturor celor trei ediții ale albumului "România" s-a făcut simultan, la București, Ber­lin și Paris, în luna noiembrie a anului 1933, con­form știrii apărute în cotidianul "Universul", pe prima pagină. Dar autorul a participat doar la festivitățile din București, petrecute la sediul Fundațiilor Regale, în prezența Majestății Sale, Regele Carol al II-lea. Tirajul total al celor trei versiuni, în limbile română, germană și franceză, a fost de o sută de mii de exemplare, conform unei declarații făcute de Grigore Gafencu, amba­sador al României în Franța. În 1934, Regele Carol al II-lea îl decorează pe fotograf cu "Me­dalia pentru Litere, în Grad de Cavaler". Anunțul este publicat în Monitorul Oficial din același an. Cu aceeași ocazie, revista Realitatea Ilustrată îi publică artistului un grupaj de fotografii, din ci­clul "România Mare".

În loc de epilog

Cariera ulte­rioară de "artist-fotograf" a lui Kurt Hielscher a conti­nuat până spre sfâr­șitul celui de-Al Doi­­lea Război Mondial, deși a fost umbrită de simpatiile sale naziste. Din nefericire, majoritatea clișeelor sale au fost distruse, împreună cu întreaga clădire a "Institutului Grafic F.A. Brock­haus" din Leipzig, în urma bombardamentelor alia­ților anglo-americani, din timpul războiu­lui.
Kurt Hielscher a încetat din viață la vârsta de 67 de ani, în 1948, în casa sa din localitatea germană Lichtenstein im Sach­sen, în care se retrăsese, izolându-se de restul lumii ce-l jude­case cu ostilitate, ime­diat după război. În ace­lași an în care artistul pleca din această lume, în țara noastră se instaura cu forța dictatura co­mu­nistă, iar albumul său fotografic despre România Mare era interzis de cenzură. După Revoluția din 1989, lumea a uitat, cuprinsă de euforia libertății, de această capodoperă dedi­cată poporului român și civilizației sale.

După 85 de ani...

Cu aproximativ 5 ani în urmă, inimosul om de afaceri Valentin Ionescu, proprietar al unui conac boieresc din Oltenia (despre care s-a mai scris în revista noastră), a în­ființat Fundația "Domeniul Oteteli­șanu", care a inițiat numeroase proiecte culturale, în colaborare cu autoritățile românești sau cu sponsori privați. Dintre acestea, cel mai recent este dedicat reeditării excepțio­nalului album fotografic al lui Kurt Hiels­cher, în cadrul așa-numitului proiect "100 de ani". O echipă de artiști, istorici și do­cumentariști, din care fac parte, prin­tre mulți alții, re­gizorul basara­bean Igor Co­bi­leanski, Cristian Gugu, care este și director ar­tistic al proiectului, alături de regizorul Lu­cian Dobro­vi­ces­cu și Evantia Barca, directorul edi­torial al proiec­tului, au decis să plece pe ur­mele lui Kurt Hiels­cher, pen­tru a reface fa­bulosul drum parcurs de fotograful ger­man prin România Mare, la începutul anilor '30.
Proiectul "100 de ani", al cărui manager ge­ne­ral este Valentin Ionescu, a ajuns aproape de final și are o "recoltă" foarte bogată. Co­la­bora­to­rii s-au în­tâlnit cu urmași ai românilor foto­gra­fiați de Hielscher și au stat de vorbă cu ei, au vizi­tat locuri și monumente, au făcut fotografii și filme documentare, în încercarea de-a pune față în față România pe care a vizitat-o artistul ger­man cu România de azi. Toate aceste con­tribuții do­cu­mentare sunt accesibile pe site-ul www.100deani.ro.
Din lipsă de spațiu, vă putem da numai câteva scurte exemple emo­ționante. La Dren­cova, de pil­dă, pe malul Du­nării, s-a desco­perit, cu ajutorul unei familii de localnici bine­voi­tori, că locul din care foto­grafiase Hielscher rămă­șițele vechii cetăți nu mai există acum, din cau­za la­cului de acumu­lare al hidrocentralei Por­țile de Fier. La Hotin, în schimb, în nordul Ba­sarabiei, cetatea lui Ște­fan cel Mare este con­servată perfect, dar nu mai întâlnești picior de român pe acele meleaguri. De aceea, românii bucovineni spun și astăzi că frumoasa cetate "plânge pe tăcute"... Într-o feri­cită opoziție cu si­tuația tragică a dis­pă­rutei Mâ­năs­tiri Văcărești, de­mola­tă de buldo­zere din ordi­nul lui Ceau­șes­cu, se află azi monu­men­tul roman Tro­paeum Traia­ni, de la Adam­clisi, care pe vre­mea lui Hielscher era doar un mor­man de bo­lovani, dar acum es­te re­făcut inte­gral.
De o mare e­mo­ție a fost și întâl­nirea echipei "100 de ani" cu Maria Ciucă, o ță­ran­că din Po­iana Sibiului, con­siderată azi "un tezaur uman viu", pentru co­lecția personală de obiecte vechi românești, fiind­că familia sa lo­cuiește în aceeași casă de patru generații. Femeia și-a recunoscut bunicul într-o fo­tografie a lui Hielscher, din albumul apărut acum 85 de ani, și a fost impre­sio­nată până la lacrimi. La fel de emoționantă a fost și descoperirea pe care echipa proiectului cultural "100 de ani" a făcut-o la Ber­lin, în capi­tala Germaniei. Acolo trăiește, la o vârstă vene­rabilă, Christian Hamann, astăzi pro­fesor pensio­nar, nepotul lui Kurt Hielscher. Ne­po­tul cunoaște opera bunicului său și pasiunea acestuia pentru România. Singurul lucru care i-a mai rămas este un tablou cu portretul bunicului său, pe care l-am reprodus și noi în acest text.
Așadar, echipa inimoasă "100 de ani" s-a lăsat inspirată de unul dintre cele mai prețioase albume ale timpului, considerat cel mai frumos și ele­gant volum tipărit în epoca interbelică, și a plecat pe urmele autorului său, într-o fabuloasă călă­torie, ce a durat aproape un an de zile, călătorie pe care o încheie acum. Cartea este tipărită în 2.000 de exemplare, ce nu vor fi puse în vânzare, ci vor fi oferite cadou de Fundația "Domeniul Otete­lișanu" celor mai importante instituții ro­mânești.