- Mutarea ambasadei noastre la Ierusalim nu este nicidecum o prioritate. Nu ne-au cerut-o imperativ nici Statele Unite, care au decis să facă această mutare, nici statul Israel. Mai mult, ea sfidează UE, care a decis că statele membre nu-şi vor muta ambasadele la Ierusalim, până când nu se va ajunge la un consens în privinţa statutului acestui oraş. Or, statutul Ierusalimului reprezintă un măr al discordiei între palestinieni şi statul Israel, iar atentatele cu bombe în oraş sunt frecvente. Ce rost are să-i expui la aceste riscuri pe diplomaţii şi muncitorii români din Israel, sau să atragi atenţia extremiştilor asupra României? Nu România este cea care va rezolva conflictul dintre evrei şi palestinieni, iar dreptatea în acest caz complex este extrem de greu, dacă nu imposibil, de stabilit. Nu contest că problema merită o dezbatere care să vizeze şi oportunitatea iritării partenerilor din UE, pentru a ne alinia la politica Administraţiei Trump - care, în acest caz cel puţin, nu este şi a NATO. Dar o astfel de dezbatere nu mai poate avea loc acum, din cauza modului în care a fost pusă pe tapet chestiunea şi din cauza mizei politice majore a gestului liderului PSD. Dragnea a făcut public un document guvernamental confidenţial la care, în mod legal, nu trebuia să aibă acces. Liviu Dragnea, ca preşedinte al Camerei Deputaţilor, nu are nici o atribuţie în privinţa politicii externe, care reprezintă domeniul rezervat preşedintelui. Intrând deliberat pe teritoriul acestuia, Liviu Dragnea urmăreşte uzurparea funcţiei prezidenţiale, proces demarat deja prin reducerea drastică a atribuţiilor preşedintelui, în procedurile de numire şi revocare a înalţilor magistraţi şi după ce PSD a iniţiat revizuirea legilor siguranţei naţionale, în scopul vădit de a mutila prerogativele şefului statului, din sfera serviciilor de informaţii şi de telecomunicaţii speciale. Ceea ce vrea Liviu Dragnea, de fapt, este să schimbe echilibrele politice constituite constituţional şi prin consens politic, cu aranjamente care să asigure dominaţia sa şi a forţelor politice supuse lui. Nu ştim dacă va reuşi, dar deocamdată se simte sigur pe situaţie şi merge înainte.
- După scandalul provocat de legile justiţiei, contestate de majoritatea magistraţilor, PSD forţează adoptarea unor modificari ale codurilor penale, considerate periculoase pentru siguranţa cetăţeanului. Care sunt pericolele la care ne-ar expune aceste modificări?
- După cum reiese dintr-o analiză a Ministerului Public, pentru a ne referi la profesionişti ai dreptului, este vorba de prevederi care le permit infractorilor să scape de anchetă şi de pedeapsă. Cea mai scandaloasă este imposibilitatea folosirii înregistrărilor legal efectuate (cum ar fi cele prin camerele de supraveghere din spaţii publice) care nu privesc strict fapta pentru care s-a cerut supravegherea. Cu alte cuvinte, dacă în cazul unei anchete pentru furt apar date care indică şi săvârşirea altei infracţiuni, de exemplu un omor calificat, aceste date nu pot fi folosite de procurori pentru a deschide o anchetă penală pentru omor. Mai mult, comunicările electronice (e-mail-urile) care nu privesc fapta pentru care s-a început urmărirea penală vor fi distruse definitiv, chiar dacă indică existenţa altor fapte penale, necunoscute procurorilor până la acea dată. Vă daţi seama câţi criminali, violatori, jefuitori etc. pot scăpa, dacă aceste prevederi vor deveni lege? Ştim, desigur, că scopul acestor modificări - care amestecă abuzul în serviciu cu furtul şi violul - este acela de a-i ajuta pe politicienii cu dosare de corupţie sau abuz în serviciu să scape de urmărirea penală, dar de ele vor beneficia toţi infractorii. Cei care pierd sunt doar cetăţenii, pe care procurorii nu-i mai pot apăra. Totodată, se limitează la şase luni termenul pentru depunerea unui denunţ, indiferent de gravitatea şi temeinicia sa, iar termenul de finalizare a urmăririi penale se restrânge la un an. Deci, criminalii care nu sunt descoperiţi în acest interval scapă nepedepsiţi. În plus, comiterea unei infracţiuni devine tot mai puţin riscantă, căci procurorii nu vor mai putea cere arestarea preventivă pentru infracţiuni precum agresiunea sexuală, sau acte de pedofilie, furt, furt calificat, înşelăciune, abuz în serviciu, delapidare, spălarea de bani ş.a. Iar pentru infractorii care vor fi totuşi arestaţi şi condamnaţi, se deschide frumoasa perspectivă a arestului la domiciliu sau al celui de weekend. În cel mai rău caz, vor fi eliberaţi după executarea a numai jumătate din pedeapsă, nu a 2/3 ca până acum. Criminalii, hoţii şi violatorii se pot deci apuca de treabă. PSD veghează pentru ei.