- Mutarea ambasadei noastre la Ierusalim nu este nicidecum o prioritate. Nu ne-au cerut-o imperativ nici Statele Unite, care au decis să facă această mutare, nici statul Israel. Mai mult, ea sfidează UE, care a decis că statele membre nu-și vor muta ambasadele la Ierusalim, până când nu se va ajunge la un consens în privința statutului acestui oraș. Or, statutul Ierusalimului reprezintă un măr al discordiei între palestinieni și statul Israel, iar atentatele cu bombe în oraș sunt frecvente. Ce rost are să-i expui la aceste riscuri pe diplomații și muncitorii români din Israel, sau să atragi atenția extremiștilor asupra României? Nu România este cea care va rezolva conflictul dintre evrei și palestinieni, iar dreptatea în acest caz complex este extrem de greu, dacă nu imposibil, de stabilit. Nu contest că problema merită o dezbatere care să vizeze și oportunitatea iritării partenerilor din UE, pentru a ne alinia la politica Administrației Trump - care, în acest caz cel puțin, nu este și a NATO. Dar o astfel de dezbatere nu mai poate avea loc acum, din cauza modului în care a fost pusă pe tapet chestiunea și din cauza mizei politice majore a gestului liderului PSD. Dragnea a făcut public un document guvernamental confidențial la care, în mod legal, nu trebuia să aibă acces. Liviu Dragnea, ca președinte al Camerei Deputaților, nu are nici o atribuție în privința politicii externe, care reprezintă domeniul rezervat președintelui. Intrând deliberat pe teritoriul acestuia, Liviu Dragnea urmărește uzurparea funcției prezidențiale, proces demarat deja prin reducerea drastică a atribuțiilor președintelui, în procedurile de numire și revocare a înalților magistrați și după ce PSD a inițiat revizuirea legilor siguranței naționale, în scopul vădit de a mutila prerogativele șefului statului, din sfera serviciilor de informații și de telecomunicații speciale. Ceea ce vrea Liviu Dragnea, de fapt, este să schimbe echilibrele politice constituite constituțional și prin consens politic, cu aranjamente care să asigure dominația sa și a forțelor politice supuse lui. Nu știm dacă va reuși, dar deocamdată se simte sigur pe situație și merge înainte.
- După scandalul provocat de legile justiției, contestate de majoritatea magistraților, PSD forțează adoptarea unor modificari ale codurilor penale, considerate periculoase pentru siguranța cetățeanului. Care sunt pericolele la care ne-ar expune aceste modificări?
- După cum reiese dintr-o analiză a Ministerului Public, pentru a ne referi la profesioniști ai dreptului, este vorba de prevederi care le permit infractorilor să scape de anchetă și de pedeapsă. Cea mai scandaloasă este imposibilitatea folosirii înregistrărilor legal efectuate (cum ar fi cele prin camerele de supraveghere din spații publice) care nu privesc strict fapta pentru care s-a cerut supravegherea. Cu alte cuvinte, dacă în cazul unei anchete pentru furt apar date care indică și săvârșirea altei infracțiuni, de exemplu un omor calificat, aceste date nu pot fi folosite de procurori pentru a deschide o anchetă penală pentru omor. Mai mult, comunicările electronice (e-mail-urile) care nu privesc fapta pentru care s-a început urmărirea penală vor fi distruse definitiv, chiar dacă indică existența altor fapte penale, necunoscute procurorilor până la acea dată. Vă dați seama câți criminali, violatori, jefuitori etc. pot scăpa, dacă aceste prevederi vor deveni lege? Știm, desigur, că scopul acestor modificări - care amestecă abuzul în serviciu cu furtul și violul - este acela de a-i ajuta pe politicienii cu dosare de corupție sau abuz în serviciu să scape de urmărirea penală, dar de ele vor beneficia toți infractorii. Cei care pierd sunt doar cetățenii, pe care procurorii nu-i mai pot apăra. Totodată, se limitează la șase luni termenul pentru depunerea unui denunț, indiferent de gravitatea și temeinicia sa, iar termenul de finalizare a urmăririi penale se restrânge la un an. Deci, criminalii care nu sunt descoperiți în acest interval scapă nepedepsiți. În plus, comiterea unei infracțiuni devine tot mai puțin riscantă, căci procurorii nu vor mai putea cere arestarea preventivă pentru infracțiuni precum agresiunea sexuală, sau acte de pedofilie, furt, furt calificat, înșelăciune, abuz în serviciu, delapidare, spălarea de bani ș.a. Iar pentru infractorii care vor fi totuși arestați și condamnați, se deschide frumoasa perspectivă a arestului la domiciliu sau al celui de weekend. În cel mai rău caz, vor fi eliberați după executarea a numai jumătate din pedeapsă, nu a 2/3 ca până acum. Criminalii, hoții și violatorii se pot deci apuca de treabă. PSD veghează pentru ei.