Pentru noi, copiii, "lăsarea" înceta în Săptămâna mare. Urmau şapte zile de post fără nici o îngăduinţă. După noaptea de Înviere, pe la ora 4 dimineaţa, eu şi surioara Maria veneam acasă ameţiţi de foame. Primeam, la început, sfântul peşte afumat de Bucureşti, adus din timp de vecinul Ţăpurin, care-l căra cu săcăteiul din spatele Gării de Nord. Erau bucăţi de crapi de Dunăre, afumaţi, săraţi şi vânduţi mai ales cumpărătorilor din provincie, care veneau cu un tren şi se întorceau cu celălalt, cu un bilet de zece lei dus-întors, pe trei sute de kilometri. Nenea Ţăpurin mulţumea tot satul cu săcăteiele pline de peşte şi de pâine albă. La ţară, găseai pâine neagră, dar albă niciodată în vremurile acelea, sovietice. Dar cu ce ne supăra asta pe noi, gorjenii de vârstă preşcolară? Când începusem clasa întâi, primisem de la bunica o cămaşă albă, de borangic, cusută pe piept cu râuri de spice de grâu. Pentru purtatul de fiecare zi, îmi cususe o ie din pânză de tort, cu fructe în formă de romburi, model "Coloana Infinitului"... Dar în noaptea de Paşti, purtam cămaşa din prima zi de şcoală. Aveam pantaloni negri şi haină albastră, cu gulerul cămăşii răsfrânt peste ea. "Uite-l pe Ionel, şcolarul..." mă strigau colegii invidioşi... Mi-aduc aminte că în toţi anii aceia sărăcăcioşi, când tata avea o leafă de 300 de lei, de la staţia de petrol româno-sovietică SOVROM, mama se ducea la Cărbuneşti sau la Craiova şi ne cumpăra haine şi tenişi noi, să nu aibă nimeni ca noi în sat. Dar iată masa de dimineaţă... După gustarea de peşte, veneau sarmalele de porc, friptura de cocoş, muşcheţii prăjiţi, scoşi din garniţele cu untură, cozonacul crescut cu drojdie de bere. Părinţii şi bunicii beau vin roşu, din butoiul început atunci, în timp ce noi primeam o licoare roşietică, de vin cu multă apă. De unde să fi luat sucuri în vremurile acelea? Nici sticle de sticlă nu se găseau! Uitasem că, la începutul începutului, ciocneam ouă vopsite cu frunze de ceapă. Ale noastre erau puse în ceaun, după ce erau pictate cu lumânări aprinse, înclinate să curgă ceara în tot felul de modele. Când le ştergeau, după vopsire, rămâneau flori şi geometrii albe. Era model gorjenesc, altfel decât ouăle pictate cu pensula în Bucovina. Obosiţi, sătui, poate uşor ameţiţi de licoarea din ceştile de pământ, dormeam cinci-şase ore, până soseau musafirii. Tata Ilie, tăticul Longică, mama Torica şi mămica Lenuţa nu dormeau, cu toată oboseala din timpul Săptămânii Mari. Atunci gătiseră bucatele şi măturaseră şoseaua în dreptul casei, rânduiseră curtea şi grădina, ducând gunoiul cu roaba la râu, la Gilort. În faţa fiecărei porţi şi la fiecare uşă, puseseră brazde cu iarbă verde, să calce musafirii într-o casă primitoare. Soseau şi invitaţii: familia Păducel, familia unchiului Vatică şi familia Gruia. Despre nea Costică Gruia se spuneau poveşti de basm, pe la beţii. Cică ar fi câştigat un concurs, la matul din sat, reuşind să ridice de pe pământ, cu propria bărbăţie, în faţa câtorva femei glumeţe şi curioase, o găleată plină cu zece litri de vin! Amar de biata Anuţa, măi, nea Costică! La masă veneau şi copiii Bubulică, Gogu, Geni şi Ţăpurin ăl mic, vestitul căţărător pe stâlpii de telegraf şi pe pluţile bătrâne de pe marginea şoselei. Erau ani în care ne vizitau, la sfânta sărbătoare, şi unchii şi mătuşile de la munte, din Baia de Fier. Sau ani în care îi vizitam noi, punând boii la car şi învelindu-ne în pături de lână. Dincolo de toate, îmi stau mereu în gând, din casa bătrânească, tufele de zmeură îmbobocită, zambilele şi narcisele mirositoare din grădina din-deal, povestirile despre agricultură ale dascălului şcolii, Iulian Murareţu. Satul gorjenesc ştia, pe vremea aceea (oare astăzi mai ştie?), să cinstească Învierea Domnului. Cu drag îmi aduc aminte de acea lume de basm, dispărută odată cu trenurile personale, ale uitatului nene Ţăpurin.
Paştile copilăriei
Marea sărbătoare a Paştilor mi-a îndulcit copilăria cu bucurii de familie, cu trăiri de poveste, cu lăsări de post acceptate cu zâmbet larg, de părintele Gărăiacu.
Pentru noi, copiii, "lăsarea" înceta în Săptămâna mare. Urmau şapte zile de post fără nici o îngăduinţă. După noaptea de Înviere, pe la ora 4 dimineaţa, eu şi surioara Maria veneam acasă ameţiţi de foame. Primeam, la început, sfântul peşte afumat de Bucureşti, adus din timp de vecinul Ţăpurin, care-l căra cu săcăteiul din spatele Gării de Nord. Erau bucăţi de crapi de Dunăre, afumaţi, săraţi şi vânduţi mai ales cumpărătorilor din provincie, care veneau cu un tren şi se întorceau cu celălalt, cu un bilet de zece lei dus-întors, pe trei sute de kilometri. Nenea Ţăpurin mulţumea tot satul cu săcăteiele pline de peşte şi de pâine albă. La ţară, găseai pâine neagră, dar albă niciodată în vremurile acelea, sovietice. Dar cu ce ne supăra asta pe noi, gorjenii de vârstă preşcolară? Când începusem clasa întâi, primisem de la bunica o cămaşă albă, de borangic, cusută pe piept cu râuri de spice de grâu. Pentru purtatul de fiecare zi, îmi cususe o ie din pânză de tort, cu fructe în formă de romburi, model "Coloana Infinitului"... Dar în noaptea de Paşti, purtam cămaşa din prima zi de şcoală. Aveam pantaloni negri şi haină albastră, cu gulerul cămăşii răsfrânt peste ea. "Uite-l pe Ionel, şcolarul..." mă strigau colegii invidioşi... Mi-aduc aminte că în toţi anii aceia sărăcăcioşi, când tata avea o leafă de 300 de lei, de la staţia de petrol româno-sovietică SOVROM, mama se ducea la Cărbuneşti sau la Craiova şi ne cumpăra haine şi tenişi noi, să nu aibă nimeni ca noi în sat. Dar iată masa de dimineaţă... După gustarea de peşte, veneau sarmalele de porc, friptura de cocoş, muşcheţii prăjiţi, scoşi din garniţele cu untură, cozonacul crescut cu drojdie de bere. Părinţii şi bunicii beau vin roşu, din butoiul început atunci, în timp ce noi primeam o licoare roşietică, de vin cu multă apă. De unde să fi luat sucuri în vremurile acelea? Nici sticle de sticlă nu se găseau! Uitasem că, la începutul începutului, ciocneam ouă vopsite cu frunze de ceapă. Ale noastre erau puse în ceaun, după ce erau pictate cu lumânări aprinse, înclinate să curgă ceara în tot felul de modele. Când le ştergeau, după vopsire, rămâneau flori şi geometrii albe. Era model gorjenesc, altfel decât ouăle pictate cu pensula în Bucovina. Obosiţi, sătui, poate uşor ameţiţi de licoarea din ceştile de pământ, dormeam cinci-şase ore, până soseau musafirii. Tata Ilie, tăticul Longică, mama Torica şi mămica Lenuţa nu dormeau, cu toată oboseala din timpul Săptămânii Mari. Atunci gătiseră bucatele şi măturaseră şoseaua în dreptul casei, rânduiseră curtea şi grădina, ducând gunoiul cu roaba la râu, la Gilort. În faţa fiecărei porţi şi la fiecare uşă, puseseră brazde cu iarbă verde, să calce musafirii într-o casă primitoare. Soseau şi invitaţii: familia Păducel, familia unchiului Vatică şi familia Gruia. Despre nea Costică Gruia se spuneau poveşti de basm, pe la beţii. Cică ar fi câştigat un concurs, la matul din sat, reuşind să ridice de pe pământ, cu propria bărbăţie, în faţa câtorva femei glumeţe şi curioase, o găleată plină cu zece litri de vin! Amar de biata Anuţa, măi, nea Costică! La masă veneau şi copiii Bubulică, Gogu, Geni şi Ţăpurin ăl mic, vestitul căţărător pe stâlpii de telegraf şi pe pluţile bătrâne de pe marginea şoselei. Erau ani în care ne vizitau, la sfânta sărbătoare, şi unchii şi mătuşile de la munte, din Baia de Fier. Sau ani în care îi vizitam noi, punând boii la car şi învelindu-ne în pături de lână. Dincolo de toate, îmi stau mereu în gând, din casa bătrânească, tufele de zmeură îmbobocită, zambilele şi narcisele mirositoare din grădina din-deal, povestirile despre agricultură ale dascălului şcolii, Iulian Murareţu. Satul gorjenesc ştia, pe vremea aceea (oare astăzi mai ştie?), să cinstească Învierea Domnului. Cu drag îmi aduc aminte de acea lume de basm, dispărută odată cu trenurile personale, ale uitatului nene Ţăpurin.
Pentru noi, copiii, "lăsarea" înceta în Săptămâna mare. Urmau şapte zile de post fără nici o îngăduinţă. După noaptea de Înviere, pe la ora 4 dimineaţa, eu şi surioara Maria veneam acasă ameţiţi de foame. Primeam, la început, sfântul peşte afumat de Bucureşti, adus din timp de vecinul Ţăpurin, care-l căra cu săcăteiul din spatele Gării de Nord. Erau bucăţi de crapi de Dunăre, afumaţi, săraţi şi vânduţi mai ales cumpărătorilor din provincie, care veneau cu un tren şi se întorceau cu celălalt, cu un bilet de zece lei dus-întors, pe trei sute de kilometri. Nenea Ţăpurin mulţumea tot satul cu săcăteiele pline de peşte şi de pâine albă. La ţară, găseai pâine neagră, dar albă niciodată în vremurile acelea, sovietice. Dar cu ce ne supăra asta pe noi, gorjenii de vârstă preşcolară? Când începusem clasa întâi, primisem de la bunica o cămaşă albă, de borangic, cusută pe piept cu râuri de spice de grâu. Pentru purtatul de fiecare zi, îmi cususe o ie din pânză de tort, cu fructe în formă de romburi, model "Coloana Infinitului"... Dar în noaptea de Paşti, purtam cămaşa din prima zi de şcoală. Aveam pantaloni negri şi haină albastră, cu gulerul cămăşii răsfrânt peste ea. "Uite-l pe Ionel, şcolarul..." mă strigau colegii invidioşi... Mi-aduc aminte că în toţi anii aceia sărăcăcioşi, când tata avea o leafă de 300 de lei, de la staţia de petrol româno-sovietică SOVROM, mama se ducea la Cărbuneşti sau la Craiova şi ne cumpăra haine şi tenişi noi, să nu aibă nimeni ca noi în sat. Dar iată masa de dimineaţă... După gustarea de peşte, veneau sarmalele de porc, friptura de cocoş, muşcheţii prăjiţi, scoşi din garniţele cu untură, cozonacul crescut cu drojdie de bere. Părinţii şi bunicii beau vin roşu, din butoiul început atunci, în timp ce noi primeam o licoare roşietică, de vin cu multă apă. De unde să fi luat sucuri în vremurile acelea? Nici sticle de sticlă nu se găseau! Uitasem că, la începutul începutului, ciocneam ouă vopsite cu frunze de ceapă. Ale noastre erau puse în ceaun, după ce erau pictate cu lumânări aprinse, înclinate să curgă ceara în tot felul de modele. Când le ştergeau, după vopsire, rămâneau flori şi geometrii albe. Era model gorjenesc, altfel decât ouăle pictate cu pensula în Bucovina. Obosiţi, sătui, poate uşor ameţiţi de licoarea din ceştile de pământ, dormeam cinci-şase ore, până soseau musafirii. Tata Ilie, tăticul Longică, mama Torica şi mămica Lenuţa nu dormeau, cu toată oboseala din timpul Săptămânii Mari. Atunci gătiseră bucatele şi măturaseră şoseaua în dreptul casei, rânduiseră curtea şi grădina, ducând gunoiul cu roaba la râu, la Gilort. În faţa fiecărei porţi şi la fiecare uşă, puseseră brazde cu iarbă verde, să calce musafirii într-o casă primitoare. Soseau şi invitaţii: familia Păducel, familia unchiului Vatică şi familia Gruia. Despre nea Costică Gruia se spuneau poveşti de basm, pe la beţii. Cică ar fi câştigat un concurs, la matul din sat, reuşind să ridice de pe pământ, cu propria bărbăţie, în faţa câtorva femei glumeţe şi curioase, o găleată plină cu zece litri de vin! Amar de biata Anuţa, măi, nea Costică! La masă veneau şi copiii Bubulică, Gogu, Geni şi Ţăpurin ăl mic, vestitul căţărător pe stâlpii de telegraf şi pe pluţile bătrâne de pe marginea şoselei. Erau ani în care ne vizitau, la sfânta sărbătoare, şi unchii şi mătuşile de la munte, din Baia de Fier. Sau ani în care îi vizitam noi, punând boii la car şi învelindu-ne în pături de lână. Dincolo de toate, îmi stau mereu în gând, din casa bătrânească, tufele de zmeură îmbobocită, zambilele şi narcisele mirositoare din grădina din-deal, povestirile despre agricultură ale dascălului şcolii, Iulian Murareţu. Satul gorjenesc ştia, pe vremea aceea (oare astăzi mai ştie?), să cinstească Învierea Domnului. Cu drag îmi aduc aminte de acea lume de basm, dispărută odată cu trenurile personale, ale uitatului nene Ţăpurin.
Alte articole din acest numar
- TIA ŞERBĂNESCU - "E greu să priveşti în urmă fără nostalgie, dar e şi mai greu să priveşti înainte cu speranţă"
- O dimineaţă cu... librarul MARIAN COMAN - "Drumul către fericire e pavat cu cărţi!"
- În Maramureş, când se deschid cerurile