Paștile copilăriei

Ion Longin Popescu
Marea sărbătoare a Paștilor mi-a îndulcit copilăria cu bucurii de familie, cu trăiri de poveste, cu lăsări de post acceptate cu zâmbet larg, de părintele Gărăiacu.

Pentru noi, copiii, "lăsarea" înceta în Săptămâna mare. Urmau șapte zile de post fără nici o îngăduință. După noap­tea de Înviere, pe la ora 4 dimineața, eu și surioara Maria veneam acasă amețiți de foame. Pri­meam, la început, sfântul pește afumat de Bucu­rești, adus din timp de vecinul Țăpurin, care-l căra cu săcăteiul din spatele Gării de Nord. Erau bucăți de crapi de Dunăre, afumați, sărați și vânduți mai ales cumpărătorilor din provincie, care veneau cu un tren și se întorceau cu celălalt, cu un bilet de zece lei dus-întors, pe trei sute de kilometri. Nenea Țăpurin mulțumea tot satul cu săcăteiele pline de pește și de pâine albă. La țară, găseai pâi­ne neagră, dar albă ni­ciodată în vremurile acelea, so­vie­tice. Dar cu ce ne supăra asta pe noi, gorjenii de vârstă pre­școlară? Când începusem clasa întâi, primisem de la bunica o cămașă albă, de bo­rangic, cusută pe piept cu râuri de spice de grâu. Pentru purtatul de fiecare zi, îmi cususe o ie din pân­ză de tort, cu fructe în formă de romburi, model "Co­loana Infinitului"... Dar în noaptea de Paști, purtam cămașa din prima zi de școală. Aveam pantaloni negri și haină albas­tră, cu gulerul cămășii răsfrânt peste ea. "Uite-l pe Ionel, șco­larul..." mă strigau colegii invidioși... Mi-aduc aminte că în toți anii aceia sărăcăcioși, când tata avea o leafă de 300 de lei, de la stația de petrol româno-sovietică SOVROM, mama se ducea la Cărbunești sau la Craiova și ne cumpăra haine și teniși noi, să nu aibă nimeni ca noi în sat. Dar iată masa de dimineață... După gustarea de peș­te, veneau sarmalele de porc, friptura de cocoș, mușcheții pră­jiți, scoși din garnițele cu untură, cozonacul crescut cu droj­die de bere. Părinții și bunicii beau vin roșu, din bu­toiul în­ceput atunci, în timp ce noi primeam o licoare ro­șietică, de vin cu multă apă. De unde să fi luat sucuri în vre­murile acelea? Nici sticle de sticlă nu se găseau! Uita­sem că, la începutul începutului, ciocneam ouă vopsite cu frunze de ceapă. Ale noastre erau puse în ceaun, după ce erau pictate cu lumânări aprinse, înclinate să curgă ceara în tot felul de modele. Când le ștergeau, după vopsire, rămâneau flori și geometrii albe. Era model gorjenesc, altfel decât ouăle pictate cu pensula în Bucovina. Obosiți, sătui, poate ușor amețiți de licoarea din ceștile de pământ, dormeam cinci-șase ore, până soseau mu­safirii. Tata Ilie, tăticul Longică, ma­ma Torica și mă­mica Lenuța nu dormeau, cu toată obo­seala din timpul Săp­tămânii Mari. Atunci gătiseră bucatele și măturaseră șo­seaua în dreptul casei, rânduiseră curtea și grădina, ducând gunoiul cu roaba la râu, la Gilort. În fața fiecărei porți și la fiecare ușă, puseseră brazde cu iarbă verde, să calce musafirii într-o casă primitoare. Soseau și invitații: familia Păducel, familia unchiului Vatică și familia Gruia. Despre nea Costică Gruia se spuneau povești de basm, pe la beții. Cică ar fi câștigat un concurs, la matul din sat, reușind să ridice de pe pământ, cu propria bărbăție, în fața câtorva femei glumețe și curioase, o găleată plină cu zece litri de vin! Amar de biata Anuța, măi, nea Costică! La masă ve­neau și copiii Bubulică, Gogu, Geni și Țăpurin ăl mic, ves­titul cățărător pe stâlpii de telegraf și pe pluțile bătrâne de pe marginea șoselei. Erau ani în care ne vizitau, la sfânta săr­bătoare, și unchii și mătușile de la munte, din Baia de Fier. Sau ani în care îi vizitam noi, punând boii la car și în­velindu-ne în pături de lână. Dincolo de toate, îmi stau mereu în gând, din casa bătrânească, tufele de zmeură îmbobocită, zambilele și narcisele mirositoare din grădina din-deal, povestirile despre agricultură ale dascălului școlii, Iulian Murarețu. Satul gorjenesc știa, pe vremea aceea (oa­re astăzi mai știe?), să cinstească Învierea Domnului. Cu drag îmi aduc aminte de acea lume de basm, dispărută oda­tă cu trenurile personale, ale uitatului nene Țăpurin.