"Paştile n-au legătură cu iepuraşul"
- Părinte-profesor, în ultimul timp, marile sărbători creştine, cum sunt Crăciunul sau Sfintele Paşti, sunt trăite mai degrabă comercial decât sufleteşte.
- Din păcate, există pericolul acesta, să înlocuim sărbătorile mari, în mesajul lor pentru dezvoltarea spirituală a omului, cu latura lor pragmatică, comercială, cu ceea ce este la îndemâna omului mai uşor şi care-i aduce nu neapărat mai multe satisfacţii sufleteşti, ci mai mult sens material, efemer. Trebuie să fim foarte atenţi, cei care ne considerăm creştini, la pericolul modernismului, care dă năvală peste om, peste sufletul lui, peste credinţa lui, globalizându-l, secularizându-l.
- Se întâmplă la fel şi cu sărbătoarea Învierii Mântuitorului?
- Aici e un paradox, în sensul că omului îi place să călătorească mai bine cu Hristos triumfătorul, decât cu Hristos răstignitul. E mai greu să urmezi un Hristos al crucii, decât un Hristos al slavei. Din păcate, şi sfintele Paşti încep să devină sărbători comerciale. Suntem foarte aproape de acest lucru, chiar şi cu Învierea. La Crăciun avem crăciuniţe, colindele sunt bagatelizate, le ascultăm peste tot, nu le mai simţim mesajul, în timp ce vom ajunge cât de curând să identificăm Paştile cu iepuraşul, care nu are nimic de-a face cu Învierea, cu momentele de glorie şi de slavă ale Mântuitorului Hristos. Mântuitorul a marcat nu numai timpul Lui, ci întregul timp, întregul univers, iar consecinţele Învierii se răsfrâng asupra materiei. De aceea, noi suntem contemporani cu Învierea. În ziua de Paşti, trupul lui Hristos a înviat, un trup al slavei, un trup glorificat, trup ce va fi îmbrăcat de fiecare dintre noi la a doua venire a Mântuitorului, la Învierea cea de obşte. Atunci materia, străbătută de energiile Duhului Sfânt, va fi spiritualizată. Acestea nu sunt poveşti, sunt realităţi.
- Începe viaţa noastră cu Învierea?
- Putem spune că fiecare Paşti ar trebui să însemne un început, un an nou al vieţii spirituale. Pentru că Paşti înseamnă trecere. Pentru evrei, Paştile au însemnat trecerea din ţara robiei în ţara făgăduinţei, pentru creştini, din ţara robiei, a păcatului, în ţara făgăduinţei, a unei alte vieţi, dincolo de moarte. Paştile ar trebui să fie un punct de reflecţie mult mai important pentru viaţa spirituală. Crăciunul are alte semnificaţii, atunci am devenit copiii lui Dumnezeu. Când vin Paştile, dacă nu eşti un copil bun al lui Dumnezeu, trebuie să treci de la un copil rău la un copil bun. Paştile sunt o cotitură, sau ar trebui să fie, pentru viaţa fiecăruia dintre noi.
"Schimbarea începe cu noi"
- Oare biserica şi preoţii ortodocşi se străduiesc destul pentru a ne aduce credinţa în suflet, în vremurile acestea atât de reci?
- Foarte mulţi dintre cei care pun această întrebare se gândesc la ierarhie, biserica e confundată cu ierarhia, cu preoţii. Nu! Biserica suntem noi toţi. Noi toţi trebuie să facem mai mult pentru lumea în care trăim. De altfel, Apostolul Pavel, în Epistola către Efeseni, când dă definiţia bisericii, spune că e trupul lui Hristos şi că Hristos este capul bisericii, al trupului. Mergând mai departe cu reflecţia, noi suntem trupul lui Hristos, noi suntem biserica. Aşa că în loc să spunem că trebuie ca biserica să facă ceva pentru societatea de azi, să spunem, mai drept şi mai adevărat, că noi trebuie să facem ceva, noi, fiecare în parte. Schimbarea nu trebuie să vină din afară, schimbarea trebuie să înceapă cu mine, cu tine, cu noi, cu fiecare om din instituţia respectivă, nu cu instituţia. Fiecare trebuie să fie un misionar pentru ceilalţi. Dar nu strig în gura mare "Haideţi la Hristos!", ci misionând prin propria viaţă, prin exemplul vieţii noastre. Adică, cei din jur să vadă în modul meu de-a fi un exemplu, un model pe care să-l urmeze, care să lase semne de întrebare, puncte de reflecţie pentru viaţă.
Vorbim de o societate globalizată, secularizată, dar cine o formează? Noi. Înstrăinată de Dumnezeu, copleşită de o acţiune agresivă împotriva lui Dumnezeu, cine o formează? Eu şi cu tine. Şi-atunci, s-ar putea ca propria persoană să vorbească de la sine, prin puterea exemplului. Eu le spun oamenilor: mergeţi la serviciu, e post, dar nu începeţi să vă dojeniţi colegii că mănâncă de dulce şi scot din pachete ouă, brânză, carne, în timp ce tu mănânci zacuscă sau câteva fructe. Aşa nu faceţi nimic, asta nu-i misiune! Tu scoate-ţi mâncarea ta şi, dacă te întreabă de ce mănânci aşa de modest, spune-le că e o zi aparte, că e vineri, e post şi că postul e o jertfă pe care o dedici mamei, tatălui, copilului, dar şi pentru ei, spune că o faci pentru ei, o jertfă pentru ei, ca să le ajute Dumnezeu. Cu siguranţă, acest mod de a aborda lucrurile va fi o lecţie şi s-ar putea să reflecteze, şi mâine să facă şi ei la fel.
- Se poate vorbi despre o credinţă mai puternică a credincioşilor care veneau la biserică în anii comunismului, comparativ cu cei de acum?
- Este în firea omului să facă invers decât ceea ce i se porunceşte. Interdicţiile din vremea aceea au determinat în interiorul românilor o revoltă faţă de ceea ce-l constrângea şi faţă de factorii externi care se manifestau şi-i constrângeau. Într-adevăr, venea multă lume la biserică atunci şi aş putea să spun că, din acest punct de vedere, mă alătur acestei idei: viaţa celor care veneau la biserică, chiar şi pe ascuns, era, calitativ, superioară celei de azi. Cine venea atunci pe ascuns venea din conştiinţă, prezenţa lui în biserică era o manifestare şi o expresie a conştiinţei lui. Nu putea trăi altfel. Asta da, am constatat. Acum, când suntem liberi, mergem mai puţin la biserică. Acum intervine factorul unei libertăţi greşit înţelese, a unei democraţii care nu este democraţie. În clipa când omul a fost lăsat liber, a încetat frica de pedeapsă şi fiecare a făcut ce-a crezut.
"Ducem o lipsă gravă de modele"
- Într-un cuvânt de învăţătură rostit printre credincioşii din Mediaş, vă exprimaţi respectul pentru oamenii care veniseră îmbrăcaţi în costum popular, şi chiar îi îndemnaţi pe tineri să-l poarte cu mândrie, indiferent de situaţie. Am intrat deja în anul 100 al Marii Uniri. Ce credeţi că ne lipseşte celor de acum, faţă de cei care au făurit România Mare?
- Ne lipseşte conştiinţa naţională, tradusă în respectul faţă de valorile culturale, tradiţionale, religioase ale acestui neam. În momentul în care vom avea o mai evidentă conştiinţă naţională, sigur că va veni de la sine respectul faţă de toate aceste valori ale acestui pământ, ale acestui neam. Şi când mă gândesc la aceste valori, tradiţionale, culturale, mă gândesc şi la ceea ce a particularizat acest popor, adică chiar costumul naţional, tradiţiile, obiceiurile de sărbători, pe care suntem îndemnaţi să le părăsim pentru tradiţii din afară, păgâne, dintr-o lume globalizată, secularizată, o lume fără Dumnezeu, tradiţii împrumutate în special din vest. Acesta este motivul pentru care eu mă adresez mereu tinerilor, pentru că ei sunt cei care duc mâine mai departe steagul nostru, pe care noi trebuie să li-l predăm cândva. Şi atunci, trebuie să ştie că e nevoie să se identifice plenar cu istoria acestui popor, cu trupul, tradiţia, religia şi credinţa acestui popor, cu valorile pe care le-au apărat cu sânge moşii şi strămoşii noştri. Oamenii care au o viaţă creştină de calitate ar putea schimba, în mod automat, şi cu certitudine, şi societatea. Pentru că influenţa ce-ar veni din interior spre exterior nu se poate să nu se constituie într-un exemplu pentru cei din jur. Ducem o lipsă gravă de modele, şi asta, şi din cauza lipsei de calitate creştină a vieţii noastre, a tuturor.
- Un gând în prag de sărbătoare, părinte-profesor...
- Să rănim mai puţin istoria acestui popor, prin îndepărtarea de ea, prin falsa ei interpretare, prin ascunderea veritabilelor fapte ale istoriei şi aducerea în prim-plan a falselor istorii. Prin strădania de a avea o conştiinţă naţională autentică şi mai mult respect faţă de pământul acesta străbun, faţă de tradiţiile strămoşeşti pentru care şi-au dat viaţa moşii şi strămoşii noştri.