"Paștile n-au legătură cu iepurașul"
- Părinte-profesor, în ultimul timp, marile sărbători creștine, cum sunt Crăciunul sau Sfintele Paști, sunt trăite mai degrabă comercial decât sufletește.
- Din păcate, există pericolul acesta, să înlocuim sărbătorile mari, în mesajul lor pentru dezvoltarea spirituală a omului, cu latura lor pragmatică, comercială, cu ceea ce este la îndemâna omului mai ușor și care-i aduce nu neapărat mai multe satisfacții sufletești, ci mai mult sens material, efemer. Trebuie să fim foarte atenți, cei care ne considerăm creștini, la pericolul modernismului, care dă năvală peste om, peste sufletul lui, peste credința lui, globalizându-l, secularizându-l.
- Se întâmplă la fel și cu sărbătoarea Învierii Mântuitorului?
- Aici e un paradox, în sensul că omului îi place să călătorească mai bine cu Hristos triumfătorul, decât cu Hristos răstignitul. E mai greu să urmezi un Hristos al crucii, decât un Hristos al slavei. Din păcate, și sfintele Paști încep să devină sărbători comerciale. Suntem foarte aproape de acest lucru, chiar și cu Învierea. La Crăciun avem crăciunițe, colindele sunt bagatelizate, le ascultăm peste tot, nu le mai simțim mesajul, în timp ce vom ajunge cât de curând să identificăm Paștile cu iepurașul, care nu are nimic de-a face cu Învierea, cu momentele de glorie și de slavă ale Mântuitorului Hristos. Mântuitorul a marcat nu numai timpul Lui, ci întregul timp, întregul univers, iar consecințele Învierii se răsfrâng asupra materiei. De aceea, noi suntem contemporani cu Învierea. În ziua de Paști, trupul lui Hristos a înviat, un trup al slavei, un trup glorificat, trup ce va fi îmbrăcat de fiecare dintre noi la a doua venire a Mântuitorului, la Învierea cea de obște. Atunci materia, străbătută de energiile Duhului Sfânt, va fi spiritualizată. Acestea nu sunt povești, sunt realități.
- Începe viața noastră cu Învierea?
- Putem spune că fiecare Paști ar trebui să însemne un început, un an nou al vieții spirituale. Pentru că Paști înseamnă trecere. Pentru evrei, Paștile au însemnat trecerea din țara robiei în țara făgăduinței, pentru creștini, din țara robiei, a păcatului, în țara făgăduinței, a unei alte vieți, dincolo de moarte. Paștile ar trebui să fie un punct de reflecție mult mai important pentru viața spirituală. Crăciunul are alte semnificații, atunci am devenit copiii lui Dumnezeu. Când vin Paștile, dacă nu ești un copil bun al lui Dumnezeu, trebuie să treci de la un copil rău la un copil bun. Paștile sunt o cotitură, sau ar trebui să fie, pentru viața fiecăruia dintre noi.
"Schimbarea începe cu noi"
- Oare biserica și preoții ortodocși se străduiesc destul pentru a ne aduce credința în suflet, în vremurile acestea atât de reci?
- Foarte mulți dintre cei care pun această întrebare se gândesc la ierarhie, biserica e confundată cu ierarhia, cu preoții. Nu! Biserica suntem noi toți. Noi toți trebuie să facem mai mult pentru lumea în care trăim. De altfel, Apostolul Pavel, în Epistola către Efeseni, când dă definiția bisericii, spune că e trupul lui Hristos și că Hristos este capul bisericii, al trupului. Mergând mai departe cu reflecția, noi suntem trupul lui Hristos, noi suntem biserica. Așa că în loc să spunem că trebuie ca biserica să facă ceva pentru societatea de azi, să spunem, mai drept și mai adevărat, că noi trebuie să facem ceva, noi, fiecare în parte. Schimbarea nu trebuie să vină din afară, schimbarea trebuie să înceapă cu mine, cu tine, cu noi, cu fiecare om din instituția respectivă, nu cu instituția. Fiecare trebuie să fie un misionar pentru ceilalți. Dar nu strig în gura mare "Haideți la Hristos!", ci misionând prin propria viață, prin exemplul vieții noastre. Adică, cei din jur să vadă în modul meu de-a fi un exemplu, un model pe care să-l urmeze, care să lase semne de întrebare, puncte de reflecție pentru viață.
Vorbim de o societate globalizată, secularizată, dar cine o formează? Noi. Înstrăinată de Dumnezeu, copleșită de o acțiune agresivă împotriva lui Dumnezeu, cine o formează? Eu și cu tine. Și-atunci, s-ar putea ca propria persoană să vorbească de la sine, prin puterea exemplului. Eu le spun oamenilor: mergeți la serviciu, e post, dar nu începeți să vă dojeniți colegii că mănâncă de dulce și scot din pachete ouă, brânză, carne, în timp ce tu mănânci zacuscă sau câteva fructe. Așa nu faceți nimic, asta nu-i misiune! Tu scoate-ți mâncarea ta și, dacă te întreabă de ce mănânci așa de modest, spune-le că e o zi aparte, că e vineri, e post și că postul e o jertfă pe care o dedici mamei, tatălui, copilului, dar și pentru ei, spune că o faci pentru ei, o jertfă pentru ei, ca să le ajute Dumnezeu. Cu siguranță, acest mod de a aborda lucrurile va fi o lecție și s-ar putea să reflecteze, și mâine să facă și ei la fel.
- Se poate vorbi despre o credință mai puternică a credincioșilor care veneau la biserică în anii comunismului, comparativ cu cei de acum?
- Este în firea omului să facă invers decât ceea ce i se poruncește. Interdicțiile din vremea aceea au determinat în interiorul românilor o revoltă față de ceea ce-l constrângea și față de factorii externi care se manifestau și-i constrângeau. Într-adevăr, venea multă lume la biserică atunci și aș putea să spun că, din acest punct de vedere, mă alătur acestei idei: viața celor care veneau la biserică, chiar și pe ascuns, era, calitativ, superioară celei de azi. Cine venea atunci pe ascuns venea din conștiință, prezența lui în biserică era o manifestare și o expresie a conștiinței lui. Nu putea trăi altfel. Asta da, am constatat. Acum, când suntem liberi, mergem mai puțin la biserică. Acum intervine factorul unei libertăți greșit înțelese, a unei democrații care nu este democrație. În clipa când omul a fost lăsat liber, a încetat frica de pedeapsă și fiecare a făcut ce-a crezut.
"Ducem o lipsă gravă de modele"
- Într-un cuvânt de învățătură rostit printre credincioșii din Mediaș, vă exprimați respectul pentru oamenii care veniseră îmbrăcați în costum popular, și chiar îi îndemnați pe tineri să-l poarte cu mândrie, indiferent de situație. Am intrat deja în anul 100 al Marii Uniri. Ce credeți că ne lipsește celor de acum, față de cei care au făurit România Mare?
- Ne lipsește conștiința națională, tradusă în respectul față de valorile culturale, tradiționale, religioase ale acestui neam. În momentul în care vom avea o mai evidentă conștiință națională, sigur că va veni de la sine respectul față de toate aceste valori ale acestui pământ, ale acestui neam. Și când mă gândesc la aceste valori, tradiționale, culturale, mă gândesc și la ceea ce a particularizat acest popor, adică chiar costumul național, tradițiile, obiceiurile de sărbători, pe care suntem îndemnați să le părăsim pentru tradiții din afară, păgâne, dintr-o lume globalizată, secularizată, o lume fără Dumnezeu, tradiții împrumutate în special din vest. Acesta este motivul pentru care eu mă adresez mereu tinerilor, pentru că ei sunt cei care duc mâine mai departe steagul nostru, pe care noi trebuie să li-l predăm cândva. Și atunci, trebuie să știe că e nevoie să se identifice plenar cu istoria acestui popor, cu trupul, tradiția, religia și credința acestui popor, cu valorile pe care le-au apărat cu sânge moșii și strămoșii noștri. Oamenii care au o viață creștină de calitate ar putea schimba, în mod automat, și cu certitudine, și societatea. Pentru că influența ce-ar veni din interior spre exterior nu se poate să nu se constituie într-un exemplu pentru cei din jur. Ducem o lipsă gravă de modele, și asta, și din cauza lipsei de calitate creștină a vieții noastre, a tuturor.
- Un gând în prag de sărbătoare, părinte-profesor...
- Să rănim mai puțin istoria acestui popor, prin îndepărtarea de ea, prin falsa ei interpretare, prin ascunderea veritabilelor fapte ale istoriei și aducerea în prim-plan a falselor istorii. Prin strădania de a avea o conștiință națională autentică și mai mult respect față de pământul acesta străbun, față de tradițiile strămoșești pentru care și-au dat viața moșii și strămoșii noștri.