Mărturiile Patriarhilor Ierusalimului
Stâlpul de lumină
"După ce se sting toate luminile, mă plec şi intru în prima încăpere a Mormântului. De acolo merg încet, prin întuneric, spre cealaltă încăpere a Mormântului, unde a fost pus Trupul lui Iisus. Acolo îngenunchez cu frică sfântă şi rostesc rugăciunile consacrate, care ni s-au transmis de-a lungul veacurilor; iar după ce le citesc, aştept. Uneori, e posibil să aştept câteva minute, dar, de obicei, minunea se săvârşeşte îndată ce citesc rugăciunile. Din miezul pietrei pe care a stat Trupul lui Hristos, o Lumină nedefinită iese înspre afară. De obicei, are o nuanţă albastru-deschis, dar culoarea se poate schimba şi să ia multe nuanţe diferite. Nu se poate descrie în cuvinte omeneşti. Lumina iese din piatră ca şi cum ar ieşi dintr-un lac. Placa Mormântului arată ca şi cum ar fi acoperită cu un nor umed, dar este Lumină. Această Lumină se comportă diferit, în fiecare an. Uneori, acoperă numai placa de pe Mormânt, în timp ce alteori umple de lumină tot baldachinul, încât oamenii care stau în afara Mormântului şi privesc înăuntru văd cum este plin de Lumină. Această Lumină nu arde. Niciodată nu mi-a ars barba în cei 16 ani de când sunt patriarh în Ierusalim şi am primit Sfânta Lumină. Lumina are o compoziţie diferită de cea a unei lumini obişnuite care arde într-o candelă. Într-un anumit loc, Lumina se ridică şi formează un stâlp, a cărui flacără are o natură diferită, astfel încât îmi este cu putinţă să aprind lumânările mele de la ea."
Mărturia aceasta a fost dată în anul 1998, de Patriarhul Diodor I al Ierusalimului, profesorului danez Niels Christian Hvidt, cu puţin timp înainte de Sâmbăta Mare. În afară de Diodor I, un singur alt Patriarh al Ierusalimului s-a mai destăinuit cu privire la miracolul ce se petrece în Sfântul Mormânt. E vorba de o mărturie mai veche, care a fost publicată în ziarul rusesc Niva, în anul 1892.
"Vreau să ştiţi că eu, fără de ochelari, nu mai văd să citesc. Când pentru prima dată am intrat în altarul Îngerului şi în urma mea s-au închis uşile, acolo domnea semiîntunericul. Slab pătrundea lumina din cele două deschizături ale rotondei Sfântului Mormânt, abia luminat de sus. Iar în altarul Sfântului Mormânt, eu nu puteam desluşi ce ţin în mâini - molitfelnicul sau altceva. Abia-abia se percepea o pată alburie, pe fundalul negru al nopţii: probabil era lespedea de marmură de pe Sfântul Mormânt. Când am deschis molitfelnicul, spre uimirea mea, textul tipărit era accesibil văzului meu fără ajutorul ochelarilor. Nu am reuşit să citesc nici trei-patru rânduri când, aruncându-mi din nou privirea asupra lespezii, am observat că se lumina din ce în ce mai mult, astfel încât vedeam clar cele patru colţuri ale ei. Şi am văzut pe acea lespede un fel de mărgeluşe minuscule împrăştiate, multicolore, ca nişte mărgăritare de dimensiunea cerculeţului unui boldişor, chiar şi mai mici, iar lespedea a început să lumineze. Inconştient, ştergând cu o bucată mare de pânză aceste mărgăritare care începură să se contopească ca picăturile de ulei, am simţit în pânză o oarecare căldură şi am atins cu ea fitilul lumânării. A izbucnit ca praful de puşcă, iar lumânarea s-a aprins, luminând cele trei icoane ale Învierii, precum şi icoana Maicii Domnului şi toate candelele metalice de deasupra Sfântului Mormânt."
Îngerul de lângă mormânt
Venirea minunată a Luminii Sfinte, în fiecare an, la mormântul Domnului din Ierusalim, este felul cerului de a cinsti Învierea lui Iisus, întărindu-ne credinţa. În ortodoxie, există o tradiţie care spune că cel care aprinde focul minunat este un înger. Un personaj misterios, care le-a apărut şi femeilor mironosiţe. S-a întâmplat chiar în dimineaţa aceea strălucitoare a Învierii, când mironosiţele au venit la mormânt să ungă trupul Domnului, după rânduiala evreiască a îngropării. Sfântul Apostol Matei ne spune că "îngerul Domnului, coborând din cer şi venind, a prăvălit piatra şi şedea deasupra ei. Şi înfăţişarea lui era ca fulgerul şi îmbrăcămintea lui albă ca zăpada. Iar îngerul, răspunzând, a zis femeilor: «Nu vă temeţi, că ştiu că pe Iisus cel răstignit Îl căutaţi. Nu este aici; căci S-a sculat precum a zis; veniţi de vedeţi locul unde a zăcut»". Atunci a început totul. Pe acele clipe uimitoare, când femeile mironosiţe au trecut dintr-o dată de la deznădejde la o bucurie aprigă, stă toată credinţa noastră. Ele au fost primele martore ale Învierii şi primii ei apostoli. O tradiţie nescrisă, moştenită în biserică de-a lungul veacurilor, spune că îngerul care s-a arătat femeilor în duminica Învierii nu a mai plecat niciodată de la mormânt. El a rămas să păzească cel mai sfânt loc de pe pământ şi, în fiecare an, în Sâmbăta Mare, aprinde candela aflată pe piatra unde a stat trupul lui Iisus. Prin minunea asta mare el ne aduce aminte de ceasurile năpraznice în care, în timp ce era în mormânt cu trupul, Iisus Domnul s-a pogorât la iad şi l-a luminat, risipindu-i beznele. Aşa cum ni le risipeşte şi nouă, celor ce credem în El, de fiecare sărbătoare a Paştilor.
Mărturiile musulmanilor:
Candela care arde singură
În anul 636, Omar I, unul dintre cei patru califi care i-au succedat lui Mahomed, intra triumfător în Ierusalim, cetate aflată până atunci sub stăpânirea Imperiului Bizantin. Guvernarea islamică nu le-a răpit creştinilor dreptul de a-şi practica credinţa, astfel încât, de la mahomedani avem unele dintre cele mai credibile mărturii ale miracolului venirii luminii sfinte. Al Biruni, un erudit savant musulman persan din secolul XI, avea să scrie în ?l-Ath?r al-b?qiyah (Cronologia Vechilor Neamuri) următoarele:
"În legătură cu Sâmbăta Învierii se spune o istorie ce uimeşte pe cercetătorii ştiinţelor naturale şi al cărei fundament este cu neputinţă de descoperit. Dacă n-ar fi existat asupra fenomenului acordul venit din partea unor persoane cu concepţii diferite şi care relatează că el este fundamentat pe declaraţiile martorilor oculari şi că a fost transmis de învăţaţi deosebiţi şi de alţi oameni, în cărţile lor, nu i s-ar putea da vreo crezare. Un raport se face pe această temă, în fiecare an, un raport care este apoi trimis Califului, de îndată ce focul coboară. Cel care mi-a povestit despre aceasta mi-a spus şi că unele dintre autorităţile musulmane au înlocuit feştila candelei cu un fir de aramă, cu scopul ca acesta să nu se aprindă şi ceremonia să fie astfel întreruptă. Dar când focul a coborât, ea s-a aprins, totuşi." Astfel de relatări, precum şi prezenţa musulmanilor în biserică în timpul venirii Sfintei Lumini, au răspândit în Orientul Mijlociu vestea marelui miracol. Urmarea a fost că mulţi musulmani au trecut la creştinism. În anul 947, emirul Ierusalimului îi cerea Patriarhului Ierusalimului să pună de îndată capăt slujbei din Sâmbăta Mare pentru că, spunea el, "prin săvârşirea minunii voastre aţi umplut întreaga Sirie cu religia creştinilor şi aţi distrus aproape toate obiceiurile noastre". În cele din urmă, emirul s-a învoit să îl lase pe patriarh să slujească doar dacă achită 7000 de galbeni, şi l-a arestat până la plata sumei. Însă, pe când arhipăstorul Ierusalimului se afla închis sub pază în pretoriu, două dintre candelele care se aflau deasupra Pietrei Mirungerii s-au umplut, miraculos, cu untdelemn, iar patriarhul a fost lăsat să vină să vadă minunea. Când a ajuns la Biserica Învierii, "patriarhul a închis cu ajutorul musulmanilor Sfântul Mormânt şi a început să se roage împreună cu toţi creştinii. Spre ceasul al şaselea, el a văzut arătarea suprafirească a luminii. În momentul când a luat o lumânare subţire, spre a da din focul dumnezeiesc tuturor celor din biserică, abia a ieşit afară din mormânt, că a şi văzut biserica umplută deodată cu o lumină dumnezeiască, astfel că toţi oamenii au putut fi uimiţi la arătarea ei. Musulmanii înşişi erau plini de uimire, deoarece până atunci arătarea luminii se petrecea doar la una dintre candelele din interiorul Sfântului Mormânt. Emirul a fost martorul unei minuni încă şi mai mari. Cea mai mare dintre candelele suspendate în faţa sa a lăsat să scape untdelemnul şi apa pe care le conţinea şi s-a umplut de focul dumnezeiesc, deşi nu avea niciun fel de feştilă".
Stâlpul sfârtecat
Miracolele atât de evidente au stârnit mânia califului al-Hakim, care a ordonat, în anul 1009, distrugerea întregului complex bisericesc ridicat pe temeliile lui Constantin cel Mare. Au fost atunci rase de pe faţa pământului marea Catedrală a Învierii, împreună cu toate bisericile care o înconjurau şi cu alte sfinte lăcaşe din Ierusalim. Al-Hakim a interzis pelerinajele, a ars crucile şi a ordonat ca pe acoperişurile bisericilor să fie ridicate mici moschei. Totuşi, cu puţin timp înainte de a muri, califul a anulat decretele anti-creştine şi a permis reluarea cultului pe ruinele Sfântului Mormânt. Dumnezeu nu îşi spusese ultimul cuvânt, iar îngerul care păzea locul pătimirii Domnului va săvârşi şi alte minuni.
Una dintre cele mai şocante s-a petrecut în anul 1579, în timpul păstoririi Patriarhului Sofronie al IV-lea al Ierusalimului, pe fondul unui conflict între ortodocşi şi armenii care au promis guvernatorului musulman al oraşului o sumă mare de bani pentru a fi lăsaţi să slujească singuri la Sfântul Mormânt, în Sâmbăta Mare. Ortodocşii au fost opriţi la intrarea în marea Catedrală a Învierii de un detaşament de soldaţi turci. Au rămas acolo ziua întreagă, nu s-au clintit din loc, nici măcar după ce a apus soarele, îndureraţi că nu putuseră sluji la Sfântul Mormânt şi nu aveau cum să se bucure de Lumina Sfântă, care în timpul slujbei armene nu venise. Patriarhul Sofronie, aflat în primul său an de păstorire, nu mai celebrase niciodată slujba venirii Sfintei Lumini. S-a aşezat în genunchi în stânga intrării în Catedrala Învierii şi a împietrit în rugăciune. Ani de-a rândul, Lumina Sfântă se arătase, iar acum, chiar când îşi începea păstorirea, Dumnezeu îngăduise această prigoană. Pe când noaptea îşi lăsa umbrele negre pe zidurile mâncate de vremuri, s-a întâmplat minunea - "în timpul rugăciunii, Lumina Sfântă a ieşit printr-un stâlp, vizibil şi acum lângă uşile bisericii, pe care l-a despicat. Văzând aceasta, Patriarhul s-a ridicat repede, şi închinându-se cu evlavie, a aprins lumânările pe care le avea în mâna sa şi a împărţit lumina ortodocşilor spre sfinţirea lor. Când au văzut minunea, portarii mahomedani au deschis de îndată porţile bisericii. Patriarhul şi marea de mulţime împreună cu el au intrat atunci în biserică cântând: "Cine este Dumnezeu mare ca Dumnezeul nostru?" şi astfel a fost celebrată liturghia. Ca urmare a acestei minuni, Tounom, unul dintre acei portari mahomedani ai bisericii, l-a mărturisit tare pe Hristos ca Fiu al Lui Dumnezeu şi a crezut în El. Când au văzut aceasta, ceilalţi musulmani s-au umplut de mânie şi l-au ars în curtea sfântă şi, în acest fel, a primit o moarte de martir. Astăzi, Tounom este sfânt în calendar, cu data de prăznuire pe 18 aprilie. Ecoul acestui martiraj este procesiunea din prezent a creştinilor arabi palestinieni care, înainte de venirea Sfintei Lumini, înconjoară Sfântul Mormânt, mărturisindu-şi foarte zgomotos credinţa, arătând că nu le este frică de ceilalţi arabi mahomedani.
Lumina sfântă şi oamenii de ştiinţă
Dar nu numai musulmanii au fost uimiţi de miracolul Sfintei Lumini, ci şi unii savanţi, care în vremurile noastre au făcut cercetări asupra ei. În anul 2008, un fizician rus, Andrei Volkov, Şeful Institutului pentru Energie Atomică, a desfăşurat o serie de experimente cu privire la evenimentul din Sâmbăta Mare şi asupra coloanei despicate de Lumina Sfântă în anul 1579. În cercetarea coloanei, el a colaborat cu Evghenii Mihailovici Morozov, un al savant rus, cunoscut pentru studiile sale în domeniul fizicii rezistenţei materialelor. Concluziile profesorului au fost că ruptura nu ar fi putut apărea decât în urma unei puternice descărcări electrice. Pentru a întări concluziile lui Morozov, despicătura a fost analizată şi de Gheorghios A. Papadopulos, profesor de rezistenţă a materialelor la Universitatea din Atena. Iată ce a concluzionat acesta, în urma studiului asupra coloanei: "Ea este rezultatul unei duble uzuri: combinaţia între descărcare electrică (probabil un trăsnet puternic) şi o puternică vibraţie seismică. Descărcarea electrică, datorită înaltei temperaturi din acel moment, a fărâmiţat materialul coloanei pe lungimea unui brâu îngust. Unda seismică de suprafaţă a corodat coloana prin oscilare răsucită. Această coroziune concomitentă a avut drept rezultat pornirea despicării de la baza coloanei în sus, în zigzag. Traseul despicăturii nu este în linie dreaptă, de-a lungul brâului fărămiţat de trăsnet. Dacă, într-adevăr, s-au petrecut cele spuse mai sus, inexplicabilă rămâne această concomitentă combinaţie de uzură a coloanei. Cred că acolo unde nu există explicaţie ştiinţifică, există minune. Prin urmare, aici se poate spune că este vorba numai despre o minune".
Dar Andrei Volkov nu s-a limitat la analiza coloanei. În Sâmbăta Mare a anului 2008, el a efectuat o serie de măsurători, înainte şi în timpul venirii Luminii Sfinte, în Catedrala Învierii. Ceea ce a descoperit l-a făcut să spună că miracolul din Ierusalim i se pare apropiat ca manifestare şi caracteristici unei stări a materiei pe care fizicienii o numesc plasmă cu temperatură joasă, un fenomen care se produce fără nicio explicaţie în interiorul Capelei Sfântului Mormânt. El a declarat ulterior ziarului rusesc "Vera": "trecuse ceva timp de când Patriarhul Ierusalimului intrase în mormânt; ceremonia începuse şi deodată... Iată! Am înregistrat o schimbare de fascicul de radiaţii din pricina unui semnal necunoscut. Aceasta s-a petrecut la ora 15:04. O oscilaţie - şi apoi nimic altceva asemănător. Îndată după acest fenomen a apărut Patriarhul Ierusalimului, cu o lumânare aprinsă. Ce este acest fenomen şi de unde a provenit, nu cunosc".
O minune care ne aduce Învierea aproape
Orice minune "e o taină dumnezeiască", a spus Patriarhul Diodor I. Şi a adăugat, vorbind despre venirea Luminii Sfinte - "Ea preschimbă Învierea lui Hristos în ceva atât de viu pentru noi, ca şi cum ea s-ar fi petrecut cu doar câţiva ani în urmă. Eu cred că îngerul Domnului nu va pleca de lângă mormântul Domnului până la a doua venire în slavă a lui Iisus. Discret şi tenace, aşa cum sunt numai îngerii, el va continua să aprindă în adâncul Sfântului Mormânt Focul Sfânt, focul credinţei în Hristos. Ca orice miracol, el nu îi va convinge decât pe cei care sunt deschişi credinţei. Poate că nu e întâmplător faptul că Domnul a înviat noaptea, fără să fie văzut de nimeni, şi îşi trimite Lumina Sfântă cu aceeaşi discreţie, doar în adâncul grotei mormântului, într-o mare taină. Pentru că Iisus nu vrea să ne convingă să credem în El cu forţa. El ne vrea credinţa din iubire. Şi dacă prindem drag de el, dacă îi facem loc în inimile noastre, atunci înţelegem că lumea toată e un mare miracol".