- În Evul Mediu, în Cetatea Braşovului existau 35 de bresle, fiecare cu efigia şi bastionul ei: breasla ţesătorilor, a morarilor, a zidarilor, argintarilor... În 1798, la Braşov fiinţau nu mai puţin de 43 de bresle, deservite de 1.227 meşteri. Buna tradiţie a locului a continuat şi în interbelic, şi în comunism, când la poalele Tâmpei s-au pus bazele unor puternice platforme industriale. După o perioadă de acalmie, provocată de "măreţele transformări" de după '89, acum, în 2018, firul roşu al tradiţiei meşteşugăreşti a Braşovului este reînnodat de mari investitori din Germania, care, precum breslaşii saşi de odinioară, au pus bazele unui nou model pentru şcolile profesionale din România. Numele succesului se cheamă Şcoala Germană Kronstadt şi e pe măsura faimei europene a vechilor breslaşi ai Braşovului -
"Se întâmplă în România?"
Nici nu termini bine clasa a VIII-a, că ţi se pune pe masă un contract de muncă. Faci trei ani de practică într-o multinaţională, care, la rândul ei, lucrează pentru giganţi ai economiei mondiale, precum BMW, Mercedes, Porsche sau Airbus. Între timp, primeşti lunar, pe lângă bursa de la stat, şi o bursă de la firma cu care ai semnat contractul. Tot firma îţi plăteşte, pe timpul şcolii, o masă caldă şi îţi oferă un loc în cămin, dacă nu eşti din localitate. Iar şcoala nu e o poliloghie teoretică, care te face să adormi în bancă de plictiseală. Ce înveţi la clasă pui imediat în practică, în ateliere dotate cu tehnologie de ultimă oră. Iar spre sfârşitul şcolii, în anul absolvirii, faci mai multă practică decât teorie, pe model occidental. Apoi, imediat ce ai absolvit, eşti angajat!
Notez, rând pe rând, în agendă, toate detaliile acestea, şi nu-mi vine să cred. Umplu o pagină întreagă şi recitesc repede, pe diagonală, fiecare "liniuţă", în timp ce interlocutorii mei aşteaptă, zâmbind, siguri pe ei, reacţia mea. S-au lovit nu o dată de uimirea celor din jur. Acum e rândul meu să rămân "interzis" la ce mi se povesteşte, iar prima întrebare care îmi vine în minte e chiar asta: "Toate astea se întâmplă în România?". Da, toate astea se întâmplă în România! Şi nu sunt parte a vreunui experiment pentru olimpici sau pentru elevi superdotaţi, nici vreun proiect vizionar al marilor firme de IT, pentru a-şi apropia de timpuriu minţile brici din ţara noastră. Pur şi simplu, este vorba despre o şcoală profesională, dar o şcoală făcută temeinic, pe sistem nemţesc, din iniţiativa şi cu susţinerea marilor investitori străini din jurul Braşovului! O şcoală care, de câţiva ani, scoate pe bandă rulantă meseriaşi de primă mână, pentru industrii de vârf, precum industriile auto, aerospaţială sau eoliană.
Iniţiativă a firmelor grupate în "Clubul Economic German din Braşov", Şcoala Germană Kronstadt a făcut din mult-hulitul şi învechitul învăţământ profesional din România, desfiinţat acum câţiva ani de ministrul Ecaterina Andronescu, un veritabil model de succes. Într-o ţară rămasă fără meseriaşi, după migraţia în Vest din ultimul deceniu, şcoala profesională din Braşov pregăteşte anual sute de absolvenţi, pe care marii investitori din judeţ, aflaţi în continuă expansiune, îi angajează pe loc. "Nebunia" unor şefi de multinaţionale, pentru care expresia "nu se poate" nu există, nici măcar atunci când lupţi cu încăpăţânatele "mori de vânt" ale birocraţiei, s-a transformat, de câţiva ani, într-unul dintre acele proiecte vitale care împing România înainte...
Loc de muncă asigurat
Poţi să uiţi tot ce ştii despre sistemul de învăţământ din România, de îndată ce treci pragul Şcolii Profesionale Germane Kronstadt. Pur şi simplu simţi încă de la intrare aer de Occident! E pauză când ajung, şi numai gălăgia specifică elevilor aduce a şcoală obişnuită. De cum "se sună", însă, lucrurile reintră în serios. Model nemţesc: joaca e joacă, şcoala e şcoală! "Faptul că încă de mici, din clasa a IX-a, fac practica la firme importante, alături de profesionişti serioşi, îi responsabilizează extraordinar pe copii. Se vede cu ochiul liber cum îi schimbă programul! Când vin aici, după clasa a VIII-a, se mai împing, se mai joacă, dar când termină clasa a XI-a au altă ţinută!", spune Daniela Croitoru, directoarea adjunctă a Şcolii Kronstadt. "Absenţele de la şcoală sunt un concept tabu, iar mediile sub 6,5 la fel. Ambele sunt raportate şi ţinute sub strictă supraveghere, pentru că de ambele ţin cele două burse pe care le primesc elevii. Statul dă 200 de lei pe lună celor care îşi văd de şcoală, firmele străine dau 200 de lei pe lună copiilor care au peste 6,5 la disciplinele de bază!". Doamna Croitoru îmi propune să facem un tur succint al corpului principal de clădire (un fost liceu de la marginea Braşovului, în zona fostei platforme industriale Tractorul), iar cuvintele sunt de prisos: zici că eşti într-o firmă, nu într-o şcoală! Încă de la intrare, dai peste panoul cu membrii fondatori ai şcolii, firme internaţionale de mare calibru, apoi, indiferent pe ce culoar o porneşti, vezi detaliile muncii "ucenicilor" de la Kronstadt. Console pentru comenzile maşinilor BMW, volane de Volkswagen, borduri de Mercedes, detalii care compun uşa interioară a unui bolid de lux, pistoane care acţionează uşile de la portbagaj şi multe alte ansamble ce par culese de pe nave spaţiale, pentru un necunoscător într-ale mecanicii auto. "Tot ce vedeţi aici e făcut de elevii noştri, împreună cu maiştrii şcolii şi cu tutorii de la firmele care susţin liceul", îmi spune doamna Croitoru. "În 2012, am început cu puţin peste 100 de elevi şi cu numai două meserii. Anul trecut, am avut din partea firmelor solicitări pentru 268 de copii la clasa a IX-a, iar pentru anul viitor cererea e de 360 de copii, pentru cinci profiluri: electromecanic, operator de maşini cu comandă numerică, sudor, sculer-matriţer şi confecţioner articole din piele şi înlocuitori. Toate cele cinci ocupaţii sunt pentru industria auto!". Poţi asambla uşor o maşină din tipurile de piese pe care le fac elevii şi absolvenţii de la Kronstadt, lipseşte doar motorul!
- Câţi dintre elevii care intră în clasa a IX-a se şi angajează la firmele la care fac practica pe durata "profesionalei"?
- Procentul e între 98 şi 100%. Numai cine nu vrea nu are loc de muncă asigurat la finalul şcolii!
La numai câţiva ani după ce Ministerul Educaţiei închidea şcolile profesionale pe motiv că "nu sunt cerute de elevi", profesorii de la Kronstadt aveau de selectat dintre şase sau şapte absolvenţi pe loc, atât de mare ajunsese renumele şcolii înfiinţate la Braşov de marile companii nemţeşti din zonă! Mulţi dintre părinţii care vedeau profesionala ca pe o pedeapsă pentru odraslele cărora nu le plăcea cartea au înţeles că lucrurile stau altfel, că aici chiar înveţi o meserie de viitor şi chiar ai un loc bun de muncă, bine plătit, imediat ce termini şcoala...
Cei 12 care au învins sistemul
Ca mai toate lucrurile bune care se întâmplă în ţara noastră în ultima vreme, proiectul Şcolii Profesionale Kronstadt nu e vreo idee strălucită, născocită în comisia de învăţământ din Parlament ori prin vreun minister din România. Atât iniţiativa, cât mai ales efortul de organizare a proiectului vin de jos, din economia reală, de la o mână de afacerişti exasperaţi că investesc într-o ţară care îşi pierde, pe an ce trece, forţa de muncă serioasă şi care se dovedeşte incapabilă să facă ceva pentru a le oferi firmelor dispuse să vină cu bani în România personal bine calificat. La ce bun să investeşti milioane de euro dacă nu ai cu cine să îţi faci treaba? Şi cum în afară de vorbe goale, nimeni n-a făcut, ani la rând, nimic pentru rezolvarea problemei, marii investitori străini din Braşov au înfiinţat Clubul Economic German, şi-au suflecat cămăşile şi s-au pus, nemţeşte, pe treabă... Încercaţi doar să vi-i imaginaţi cum sunt când îşi lasă, pentru câteva ore, problemele serioase de la firmă şi vin să discute probleme şi mai serioase, care îi afectează pe toţi! Schaeffler, Draxlmaier, Aerotec, Continental, Stabilus, Rege, Cadtec, Lingemann sau Hutchinson, sunt doar câteva dintre numele pe care le au la butoniera sacoului aceşti mari directori. Când se strâng laolaltă - 11-12 patroni - ai, în jurul unei singure mese, oameni care răspund de jumătate dintre angajaţii din întreg judeţul Braşov! Oameni cu afaceri de peste două miliarde de euro, dar şi cu responsabilităţi pe măsură. Oameni dintr-o bucată, pozitivi, crescuţi cu şcoala Occidentului, unde pentru fiecare problemă trebuie găsită urgent o soluţie. Contextul problemei pentru care s-au întâlnit e binecunoscut: după Revoluţie, industria naţională a României a fost vândută la fier vechi, iar cei mai mulţi dintre meseriaşi fie s-au reprofilat, fie au luat drumul Occidentului, fie s-au pensionat. De şcolile profesionale s-a ales praful, iar în 2009, ele au fost desfiinţate. Cam asta era perspectiva pe care o aveau în faţă, cei 12 mari investitori, grupaţi în Clubul Economic German din Braşov. "De unde apucăm treaba?", s-au întrebat. Consensul nu s-a lăsat aşteptat: tuturor le era clar că trebuia pornit de la educaţie. Aşa că au chemat imediat la Braşov cei mai buni specialişti în educaţie din Germania şi le-au spus exact ce vor: să-i înveţe cum să pună pe picioare o "profesională" ca la carte, în care să îşi şcolească ei înşişi, de la zero, viitorii angajaţi. Nevoia de personal era atât de mare, iar încrederea în reacţia autorităţilor româneşti atât de mică, încât unii erau gata să pună banul jos pentru înfiinţarea unei şcoli profesionale private. Experţii din afară au ţinut-o pe-a lor: cel mai bun model este modelul german, în care firmele private se asociază cu autorităţile locale şi fac şcoli profesionale în sistem dual. Statul plăteşte salariile profesorilor, iar firmele vin cu partea lor - investesc în utilarea atelierelor, susţin orele de practică şi asigură cele mai bune condiţii pentru ca elevii să se ţină de treabă. "No, bine atunci!", şi-au spus investitorii şi, fără să mai piardă vremea, s-au dus direct în audienţă la Ministerul Educaţiei. Daniel Funeriu era, pe atunci, ministru al Educaţiei, om şcolit şi el prin străinătate. Poate să fi contat şi asta, dar încă şi mai mult a contat forţa grupului pe care îl aveau în spate cei pe care i-a poftit în cabinet... Oameni cu afaceri de două miliarde de euro, care nu aveau de gând să mai piardă nicio zi până să obţină ceea ce-şi doreau.
WERNER BRAUN
"Neamţul gândeşte practic: ai o meserie, eşti asigurat pe viaţă"
- Când v-aţi decis să faceţi o şcoală profesională pe model german, ştiaţi că veţi avea de luptat nu doar cu sistemul, ci şi cu mentalitatea românilor care vor să-şi vadă copiii "domni" (chiar dacă merg la facultăţi mizerabile) decât să se "umilească" învăţând ceva practic şi util: o meserie.
- Domnule, la noi s-a pierdut, nu ştiu de ce, ideea că meseria e brăţară de aur. Lumea ar trebui să se deştepte şi să înţeleagă că dacă eşti un profesionist bun câştigi bine şi în România. Dacă eşti un operator bun de maşini cu injecţie, te caută firme serioase şi duci o viaţă decentă. Sunt deja multe meserii la care salariile se apropie de un nivel la care să fii mulţumit şi să nu te mai gândeşti să mai emigrezi... Neamţul gândeşte practic: ai o meserie? Te-ai asigurat pe viaţă! Abia după aia mai vezi dacă merge şi cu facultatea. Dacă îţi place cartea, faci mai departe şcoală, dacă nu, mergi la fabrică şi câştigi un ban cinstit. Am făcut o statistică la noi, la Clubul Economic, şi cred că vreo 60% dintre preşedinţii de firme care s-au şcolit în Germania au avut mai întâi o meserie şi apoi au continuat cu şcoala şi au ajuns mari directori. Atunci am înţeles clar că această formare profesională în sistem dual stă la baza succesului economiei Germaniei. Iar asta se vede şi în numărul şomerilor în rândul tinerilor germani, care e foarte jos, faţă de Spania sau Italia, de exemplu, unde nu există acest sistem.
- Cât de greu a fost să vă impuneţi ideea?
- Domnul ministru Funeriu ne-a primit imediat în audienţă şi ne-a cerut un catalog cu problemele pe care le dorim rezolvate, pentru a promova învăţământul profesional în sistem dual. Am făcut una-două lista, iar ministrul a dat o ordonanţă de guvern, care cuprindea cam 80-85% din ce am cerut noi. Când am văzut această decizie, ne-am hotărât să susţinem o şcoală profesională de stat la Braşov. Din martie, până în toamna lui 2012, am schimbat totul, în forţă, iar în septembrie, am început cu prima generaţie.
"Zi de zi, trebuie să fii tot mai bun"
- Cum decurge relaţia cu instituţiile implicate în proiectul Şcolii Kronstadt?
- Am reuşit să convingem autorităţile locale să ne susţină, iar dacă am reuşit, asta s-a datorat şi faptului că noi, investitorii străini, am fost uniţi. Dacă am mers în grup, am găsit imediat înţelegere. Aşa am clădit acest liceu, la baza căruia stă un grup de management, care decide tot ce se întâmplă în şcoală. Mergem la autoritatea locală, zicem că vrem asta, asta, asta, că plătim asta, asta, asta, iar dacă inspectoratul şcolar şi primăria sunt de acord, noi preluăm costurile. Am ajuns la o colaborare atât de bună cu Inspectoratul Şcolar că noi garantăm cu cinci ani înainte câţi elevi angajăm pe fiecare promoţie, pe fiecare disciplină. Nimic nu se face superficial!
- Sunteţi mulţumiţi de calitatea absolvenţilor de la Kronstadt pe care îi angajaţi?
- Şcoala funcţionează după un sistem de verificare a calităţii care e standardul în domeniul auto din Occident. Ideea de bază e îmbunătăţirea continuă. Zi de zi, trebuie să fii mai bun! Cu gândirea asta creştem copiii, cu gândirea asta trebuie să se obişnuiască şi profesorii. Şcoala e gândită ca o firmă, pe obiective, pe performanţe care se verifică tot timpul. Iar calitatea absolvenţilor pe care îi avem ne arată că lucrurile merg foarte bine. Avem şi calitate, avem şi un număr tot mai mare de absolvenţi!
"Înveţi şi faci. Asta e legea"
Am ajuns, cu documentarea mea, în atelierele şcolare. O curăţenie ca-n marile săli de operaţie. Firmele din cadrul Grupului Economic German au băgat bani numai şi numai în aparatură de ultimă generaţie şi de maximă siguranţă pentru elevi. Aproape trei milioane de euro au investit companiile în Şcoala Germană Kronstadt, pe lângă investiţiile statului în renovarea şcolii! "Nu poţi să îi ceri angajatului să îţi lucreze frumos şi curat, dacă tu nu eşti în stare să îi oferi un loc de muncă frumos şi curat", îmi spusese Werner Braun, iar cuvintele lui sunt literă de lege la Kronstadt.
Vestea condiţiilor bune de la Şcoala Germană Kronstadt s-a răspândit repede prin ţară. "În primul an, s-a înscris la noi un băiat din Berezeni, judeţul Vaslui, care avea rude la Braşov şi auzise de şcoala noastră", îmi spune doamna directoare Daniela Croitoru. "În următorul an, a adus cu el 40 de colegi din Berezeni! Cei de acolo nu mai voiau să le dea fişa de înscriere, ziceau că nu mai pot face clasa a IX-a în localitate, că vin toţi elevii la noi. Iar anul trecut, din 30 de absolvenţi de a VIII-a din Berezeni, 21 au venit la noi. Avem mulţi copii din ţară, vin din 16 sau 17 judeţe. Din Moldova ne vin foarte mulţi copii. Vin la noi şi elevi care, după doi ani de liceu teoretic, şi-au dat seama că nu ajung nicăieri cu ce studiază şi că vor să fie pe picioarele lor la 17-18 ani. Sunt copii foarte cuminţi, cu bun simţ, care conştientizează că şcoala asta e pentru ei o şansă pentru o viaţă mai bună. Mai sunt şi unii împinşi de la spate de părinţi să facă o meserie, dar sunt şi mulţi copii foarte buni la învăţătură, care îşi doreau mult să ştie o meserie".
Pe Marius Sporea, elev într-a XI-a, îl găsesc meşterind la o maşinărie electronică, într-unul dintre atelierele şcolii. Desenase pe computer o piesă complexă, iar acum îi "dicta" maşinăriei, din butoane, cum să o taie. Marius e un copil dezgheţat, cu cuvintele la el, care ştie ce vrea de la viaţă. "Ce-mi place e că aici, la Kronstadt, chiar faci, aplici ceea ce înveţi. Eu aşa văd viitorul şcolii şi, de-asta, mi se pare că am făcut o alegere foarte bună. Am vrut să ştiu o meserie, să nu trebuiască să stau pe spatele mamei, care e infirmieră de spital, la Întorsura Buzăului", spune Marius. "Puteam să dau la un liceu normal, dar am vrut ceva care să îmi asigure un loc de muncă. Aici lucrăm deja în fabrică, ştim deja ce maşini ne-au fost atribuite pentru când absolvim, căci la sfârşitul anului vom fi angajaţi de către firma la care facem practica". "Suntem o echipă foarte bună aici, iar ce e fain e că unii vom lucra împreună şi la firmă", îmi spune Alexandru Hodorogea, colegul cu care Marius lucrează chiar acum la o piesă.
De la profesională, la facultate!
Şi Marius, şi Alexandru, au ambiţia să dea, musai, peste doi ani, la facultate. "E o idee care ne bucură! Noi chiar am gândit acest sistem în aşa fel încât elevii să poată continua şi cu o carieră mai înaltă. După profesională, pot continua la seral, tot la Şcoala Kronstadt, îşi dau Bacalaureatul, iar de acolo pot să meargă la facultate. Suntem foarte fericiţi şi foarte mândri că avem primii studenţi care au terminat şcoala profesională la noi. Avem şase copii în anul întâi de facultate şi auzim numai lucruri bune despre ei. Studiază ingineria, dar, în paralel, continuă să lucreze în firme. Sunt copii care au nevoie de bani pe timpul şcolii, iar noi îi ajutăm să devină profesionişti cât mai buni", se mândreşte Werner Braun.
Werner Braun, la fel ca şi colegii săi din Club, ţine mult la satisfacţia angajatului. E şi acesta unul dintre obiectivele pe care le urmăreşte Şcoala Kronstadt. "Noi nu legăm elevii de firme, nu îi obligăm să semneze cu noi când termină, deşi îi plătim pe durata practicii şi investim în formarea lor! Dacă, în trei ani de practică, nu îi convingem să rămână la noi, nu are niciun rost, înseamnă că am făcut eu ceva greşit!". Încă o liniuţă în carnetul de reporter şi încă o uimire, de final.
Epilog
De la Braşov, în toată ţara!
"Sistemul nostru profesional dual îi interesează pe tot mai mulţi. Acum am venit de la Oradea, unde se va face o şcoală după acelaşi sistem brevetat la Braşov. Şi la Sebeş se face una, şi la Râmnicu Vâlcea sunt discuţii. Noi le punem tuturor la dispoziţie documentaţia şi experienţa noastră. E un sistem care funcţionează bine, dă deja rezultate şi la Alba, şi la Făgăraş. E important ca în ţară să apară tot mai multe clase şi şcoli în sistem stat-privat", spune Werner Braun la despărţire. "Nici la Braşov nu ne mai ajunge şcoala asta pentru câte locuri de muncă avem nevoie. Vrem să facem o a doua şcoală". Iar listei i s-a adăugat, chiar în timp ce scriam finalul acestui text, o ştire de la Iaşi: primarul Mihai Chirică tocmai a semnat documentele necesare pentru înfiinţarea, din această toamnă, în premieră pentru Moldova, a sistemului de învăţământ dual. La solicitarea unor agenţi economici, în trei colegii tehnice din Iaşi vor fi formate clase de elevi care se vor pregăti pentru meserii foarte solicitate pe piaţă locală... România poate să fie şi premiantă, nu-i aşa?