- În Evul Mediu, în Cetatea Brașovului existau 35 de bresle, fiecare cu efigia și bastionul ei: breasla țesătorilor, a morarilor, a zidarilor, argintarilor... În 1798, la Brașov ființau nu mai puțin de 43 de bresle, deservite de 1.227 meșteri. Buna tradiție a locului a continuat și în interbelic, și în comunism, când la poalele Tâmpei s-au pus bazele unor puternice platforme industriale. După o perioadă de acalmie, provocată de "mărețele transformări" de după '89, acum, în 2018, firul roșu al tradiției meșteșugărești a Brașovului este reînnodat de mari investitori din Germania, care, precum breslașii sași de odinioară, au pus bazele unui nou model pentru școlile profesionale din România. Numele succesului se cheamă Școala Germană Kronstadt și e pe măsura faimei europene a vechilor breslași ai Brașovului -
"Se întâmplă în România?"
Nici nu termini bine clasa a VIII-a, că ți se pune pe masă un contract de muncă. Faci trei ani de practică într-o multinațională, care, la rândul ei, lucrează pentru giganți ai economiei mondiale, precum BMW, Mercedes, Porsche sau Airbus. Între timp, primești lunar, pe lângă bursa de la stat, și o bursă de la firma cu care ai semnat contractul. Tot firma îți plătește, pe timpul școlii, o masă caldă și îți oferă un loc în cămin, dacă nu ești din localitate. Iar școala nu e o poliloghie teoretică, care te face să adormi în bancă de plictiseală. Ce înveți la clasă pui imediat în practică, în ateliere dotate cu tehnologie de ultimă oră. Iar spre sfârșitul școlii, în anul absolvirii, faci mai multă practică decât teorie, pe model occidental. Apoi, imediat ce ai absolvit, ești angajat!
Notez, rând pe rând, în agendă, toate detaliile acestea, și nu-mi vine să cred. Umplu o pagină întreagă și recitesc repede, pe diagonală, fiecare "liniuță", în timp ce interlocutorii mei așteaptă, zâmbind, siguri pe ei, reacția mea. S-au lovit nu o dată de uimirea celor din jur. Acum e rândul meu să rămân "interzis" la ce mi se povestește, iar prima întrebare care îmi vine în minte e chiar asta: "Toate astea se întâmplă în România?". Da, toate astea se întâmplă în România! Și nu sunt parte a vreunui experiment pentru olimpici sau pentru elevi superdotați, nici vreun proiect vizionar al marilor firme de IT, pentru a-și apropia de timpuriu mințile brici din țara noastră. Pur și simplu, este vorba despre o școală profesională, dar o școală făcută temeinic, pe sistem nemțesc, din inițiativa și cu susținerea marilor investitori străini din jurul Brașovului! O școală care, de câțiva ani, scoate pe bandă rulantă meseriași de primă mână, pentru industrii de vârf, precum industriile auto, aerospațială sau eoliană.
Inițiativă a firmelor grupate în "Clubul Economic German din Brașov", Școala Germană Kronstadt a făcut din mult-hulitul și învechitul învățământ profesional din România, desființat acum câțiva ani de ministrul Ecaterina Andronescu, un veritabil model de succes. Într-o țară rămasă fără meseriași, după migrația în Vest din ultimul deceniu, școala profesională din Brașov pregătește anual sute de absolvenți, pe care marii investitori din județ, aflați în continuă expansiune, îi angajează pe loc. "Nebunia" unor șefi de multinaționale, pentru care expresia "nu se poate" nu există, nici măcar atunci când lupți cu încăpățânatele "mori de vânt" ale birocrației, s-a transformat, de câțiva ani, într-unul dintre acele proiecte vitale care împing România înainte...
Loc de muncă asigurat
Poți să uiți tot ce știi despre sistemul de învățământ din România, de îndată ce treci pragul Școlii Profesionale Germane Kronstadt. Pur și simplu simți încă de la intrare aer de Occident! E pauză când ajung, și numai gălăgia specifică elevilor aduce a școală obișnuită. De cum "se sună", însă, lucrurile reintră în serios. Model nemțesc: joaca e joacă, școala e școală! "Faptul că încă de mici, din clasa a IX-a, fac practica la firme importante, alături de profesioniști serioși, îi responsabilizează extraordinar pe copii. Se vede cu ochiul liber cum îi schimbă programul! Când vin aici, după clasa a VIII-a, se mai împing, se mai joacă, dar când termină clasa a XI-a au altă ținută!", spune Daniela Croitoru, directoarea adjunctă a Școlii Kronstadt. "Absențele de la școală sunt un concept tabu, iar mediile sub 6,5 la fel. Ambele sunt raportate și ținute sub strictă supraveghere, pentru că de ambele țin cele două burse pe care le primesc elevii. Statul dă 200 de lei pe lună celor care își văd de școală, firmele străine dau 200 de lei pe lună copiilor care au peste 6,5 la disciplinele de bază!". Doamna Croitoru îmi propune să facem un tur succint al corpului principal de clădire (un fost liceu de la marginea Brașovului, în zona fostei platforme industriale Tractorul), iar cuvintele sunt de prisos: zici că ești într-o firmă, nu într-o școală! Încă de la intrare, dai peste panoul cu membrii fondatori ai școlii, firme internaționale de mare calibru, apoi, indiferent pe ce culoar o pornești, vezi detaliile muncii "ucenicilor" de la Kronstadt. Console pentru comenzile mașinilor BMW, volane de Volkswagen, borduri de Mercedes, detalii care compun ușa interioară a unui bolid de lux, pistoane care acționează ușile de la portbagaj și multe alte ansamble ce par culese de pe nave spațiale, pentru un necunoscător într-ale mecanicii auto. "Tot ce vedeți aici e făcut de elevii noștri, împreună cu maiștrii școlii și cu tutorii de la firmele care susțin liceul", îmi spune doamna Croitoru. "În 2012, am început cu puțin peste 100 de elevi și cu numai două meserii. Anul trecut, am avut din partea firmelor solicitări pentru 268 de copii la clasa a IX-a, iar pentru anul viitor cererea e de 360 de copii, pentru cinci profiluri: electromecanic, operator de mașini cu comandă numerică, sudor, sculer-matrițer și confecționer articole din piele și înlocuitori. Toate cele cinci ocupații sunt pentru industria auto!". Poți asambla ușor o mașină din tipurile de piese pe care le fac elevii și absolvenții de la Kronstadt, lipsește doar motorul!
- Câți dintre elevii care intră în clasa a IX-a se și angajează la firmele la care fac practica pe durata "profesionalei"?
- Procentul e între 98 și 100%. Numai cine nu vrea nu are loc de muncă asigurat la finalul școlii!
La numai câțiva ani după ce Ministerul Educației închidea școlile profesionale pe motiv că "nu sunt cerute de elevi", profesorii de la Kronstadt aveau de selectat dintre șase sau șapte absolvenți pe loc, atât de mare ajunsese renumele școlii înființate la Brașov de marile companii nemțești din zonă! Mulți dintre părinții care vedeau profesionala ca pe o pedeapsă pentru odraslele cărora nu le plăcea cartea au înțeles că lucrurile stau altfel, că aici chiar înveți o meserie de viitor și chiar ai un loc bun de muncă, bine plătit, imediat ce termini școala...
Cei 12 care au învins sistemul
Ca mai toate lucrurile bune care se întâmplă în țara noastră în ultima vreme, proiectul Școlii Profesionale Kronstadt nu e vreo idee strălucită, născocită în comisia de învățământ din Parlament ori prin vreun minister din România. Atât inițiativa, cât mai ales efortul de organizare a proiectului vin de jos, din economia reală, de la o mână de afaceriști exasperați că investesc într-o țară care își pierde, pe an ce trece, forța de muncă serioasă și care se dovedește incapabilă să facă ceva pentru a le oferi firmelor dispuse să vină cu bani în România personal bine calificat. La ce bun să investești milioane de euro dacă nu ai cu cine să îți faci treaba? Și cum în afară de vorbe goale, nimeni n-a făcut, ani la rând, nimic pentru rezolvarea problemei, marii investitori străini din Brașov au înființat Clubul Economic German, și-au suflecat cămășile și s-au pus, nemțește, pe treabă... Încercați doar să vi-i imaginați cum sunt când își lasă, pentru câteva ore, problemele serioase de la firmă și vin să discute probleme și mai serioase, care îi afectează pe toți! Schaeffler, Draxlmaier, Aerotec, Continental, Stabilus, Rege, Cadtec, Lingemann sau Hutchinson, sunt doar câteva dintre numele pe care le au la butoniera sacoului acești mari directori. Când se strâng laolaltă - 11-12 patroni - ai, în jurul unei singure mese, oameni care răspund de jumătate dintre angajații din întreg județul Brașov! Oameni cu afaceri de peste două miliarde de euro, dar și cu responsabilități pe măsură. Oameni dintr-o bucată, pozitivi, crescuți cu școala Occidentului, unde pentru fiecare problemă trebuie găsită urgent o soluție. Contextul problemei pentru care s-au întâlnit e binecunoscut: după Revoluție, industria națională a României a fost vândută la fier vechi, iar cei mai mulți dintre meseriași fie s-au reprofilat, fie au luat drumul Occidentului, fie s-au pensionat. De școlile profesionale s-a ales praful, iar în 2009, ele au fost desființate. Cam asta era perspectiva pe care o aveau în față, cei 12 mari investitori, grupați în Clubul Economic German din Brașov. "De unde apucăm treaba?", s-au întrebat. Consensul nu s-a lăsat așteptat: tuturor le era clar că trebuia pornit de la educație. Așa că au chemat imediat la Brașov cei mai buni specialiști în educație din Germania și le-au spus exact ce vor: să-i învețe cum să pună pe picioare o "profesională" ca la carte, în care să își școlească ei înșiși, de la zero, viitorii angajați. Nevoia de personal era atât de mare, iar încrederea în reacția autorităților românești atât de mică, încât unii erau gata să pună banul jos pentru înființarea unei școli profesionale private. Experții din afară au ținut-o pe-a lor: cel mai bun model este modelul german, în care firmele private se asociază cu autoritățile locale și fac școli profesionale în sistem dual. Statul plătește salariile profesorilor, iar firmele vin cu partea lor - investesc în utilarea atelierelor, susțin orele de practică și asigură cele mai bune condiții pentru ca elevii să se țină de treabă. "No, bine atunci!", și-au spus investitorii și, fără să mai piardă vremea, s-au dus direct în audiență la Ministerul Educației. Daniel Funeriu era, pe atunci, ministru al Educației, om școlit și el prin străinătate. Poate să fi contat și asta, dar încă și mai mult a contat forța grupului pe care îl aveau în spate cei pe care i-a poftit în cabinet... Oameni cu afaceri de două miliarde de euro, care nu aveau de gând să mai piardă nicio zi până să obțină ceea ce-și doreau.
WERNER BRAUN
"Neamțul gândește practic: ai o meserie, ești asigurat pe viață"
Născut și școlit în România, plecat în Germania și mutat, între timp, cu afacerile din Germania înapoi în țară, Werner Braun este, de un deceniu, deja, "kapellmeister"-ul Grupului Economic German din Brașov. A participat la toate negocierile care au pus bazele Școlii Profesionale Kronstadt. E parte din această poveste, pe care acum o propovăduiește peste tot prin țară, pe unde oameni de afaceri sau primari cu inițiativă, uimiți și ei de succesul proiectului de la Brașov, îl cheamă să le explice cum să facă și ei la fel. De-abia ce s-a întors de la Oradea, de la o astfel de prezentare, și mă invită sus, în biroul său, de la etajul unei foste hale de producție. Își închide telefonul, ca înaintea unei întâlniri importante de afaceri. Nu se satură să spună "povestea Kronstadt" și îi contaminează pe toți cei din jur cu optimismul său debordant, de om care a învins sistemul.
- Când v-ați decis să faceți o școală profesională pe model german, știați că veți avea de luptat nu doar cu sistemul, ci și cu mentalitatea românilor care vor să-și vadă copiii "domni" (chiar dacă merg la facultăți mizerabile) decât să se "umilească" învățând ceva practic și util: o meserie.
- Domnule, la noi s-a pierdut, nu știu de ce, ideea că meseria e brățară de aur. Lumea ar trebui să se deștepte și să înțeleagă că dacă ești un profesionist bun câștigi bine și în România. Dacă ești un operator bun de mașini cu injecție, te caută firme serioase și duci o viață decentă. Sunt deja multe meserii la care salariile se apropie de un nivel la care să fii mulțumit și să nu te mai gândești să mai emigrezi... Neamțul gândește practic: ai o meserie? Te-ai asigurat pe viață! Abia după aia mai vezi dacă merge și cu facultatea. Dacă îți place cartea, faci mai departe școală, dacă nu, mergi la fabrică și câștigi un ban cinstit. Am făcut o statistică la noi, la Clubul Economic, și cred că vreo 60% dintre președinții de firme care s-au școlit în Germania au avut mai întâi o meserie și apoi au continuat cu școala și au ajuns mari directori. Atunci am înțeles clar că această formare profesională în sistem dual stă la baza succesului economiei Germaniei. Iar asta se vede și în numărul șomerilor în rândul tinerilor germani, care e foarte jos, față de Spania sau Italia, de exemplu, unde nu există acest sistem.
- Cât de greu a fost să vă impuneți ideea?
- Domnul ministru Funeriu ne-a primit imediat în audiență și ne-a cerut un catalog cu problemele pe care le dorim rezolvate, pentru a promova învățământul profesional în sistem dual. Am făcut una-două lista, iar ministrul a dat o ordonanță de guvern, care cuprindea cam 80-85% din ce am cerut noi. Când am văzut această decizie, ne-am hotărât să susținem o școală profesională de stat la Brașov. Din martie, până în toamna lui 2012, am schimbat totul, în forță, iar în septembrie, am început cu prima generație.
"Zi de zi, trebuie să fii tot mai bun"
- Cum decurge relația cu instituțiile implicate în proiectul Școlii Kronstadt?
- Am reușit să convingem autoritățile locale să ne susțină, iar dacă am reușit, asta s-a datorat și faptului că noi, investitorii străini, am fost uniți. Dacă am mers în grup, am găsit imediat înțelegere. Așa am clădit acest liceu, la baza căruia stă un grup de management, care decide tot ce se întâmplă în școală. Mergem la autoritatea locală, zicem că vrem asta, asta, asta, că plătim asta, asta, asta, iar dacă inspectoratul școlar și primăria sunt de acord, noi preluăm costurile. Am ajuns la o colaborare atât de bună cu Inspectoratul Școlar că noi garantăm cu cinci ani înainte câți elevi angajăm pe fiecare promoție, pe fiecare disciplină. Nimic nu se face superficial!
- Sunteți mulțumiți de calitatea absolvenților de la Kronstadt pe care îi angajați?
- Școala funcționează după un sistem de verificare a calității care e standardul în domeniul auto din Occident. Ideea de bază e îmbunătățirea continuă. Zi de zi, trebuie să fii mai bun! Cu gândirea asta creștem copiii, cu gândirea asta trebuie să se obișnuiască și profesorii. Școala e gândită ca o firmă, pe obiective, pe performanțe care se verifică tot timpul. Iar calitatea absolvenților pe care îi avem ne arată că lucrurile merg foarte bine. Avem și calitate, avem și un număr tot mai mare de absolvenți!
"Înveți și faci. Asta e legea"
Am ajuns, cu documentarea mea, în atelierele școlare. O curățenie ca-n marile săli de operație. Firmele din cadrul Grupului Economic German au băgat bani numai și numai în aparatură de ultimă generație și de maximă siguranță pentru elevi. Aproape trei milioane de euro au investit companiile în Școala Germană Kronstadt, pe lângă investițiile statului în renovarea școlii! "Nu poți să îi ceri angajatului să îți lucreze frumos și curat, dacă tu nu ești în stare să îi oferi un loc de muncă frumos și curat", îmi spusese Werner Braun, iar cuvintele lui sunt literă de lege la Kronstadt.
Vestea condițiilor bune de la Școala Germană Kronstadt s-a răspândit repede prin țară. "În primul an, s-a înscris la noi un băiat din Berezeni, județul Vaslui, care avea rude la Brașov și auzise de școala noastră", îmi spune doamna directoare Daniela Croitoru. "În următorul an, a adus cu el 40 de colegi din Berezeni! Cei de acolo nu mai voiau să le dea fișa de înscriere, ziceau că nu mai pot face clasa a IX-a în localitate, că vin toți elevii la noi. Iar anul trecut, din 30 de absolvenți de a VIII-a din Berezeni, 21 au venit la noi. Avem mulți copii din țară, vin din 16 sau 17 județe. Din Moldova ne vin foarte mulți copii. Vin la noi și elevi care, după doi ani de liceu teoretic, și-au dat seama că nu ajung nicăieri cu ce studiază și că vor să fie pe picioarele lor la 17-18 ani. Sunt copii foarte cuminți, cu bun simț, care conștientizează că școala asta e pentru ei o șansă pentru o viață mai bună. Mai sunt și unii împinși de la spate de părinți să facă o meserie, dar sunt și mulți copii foarte buni la învățătură, care își doreau mult să știe o meserie".
Pe Marius Sporea, elev într-a XI-a, îl găsesc meșterind la o mașinărie electronică, într-unul dintre atelierele școlii. Desenase pe computer o piesă complexă, iar acum îi "dicta" mașinăriei, din butoane, cum să o taie. Marius e un copil dezghețat, cu cuvintele la el, care știe ce vrea de la viață. "Ce-mi place e că aici, la Kronstadt, chiar faci, aplici ceea ce înveți. Eu așa văd viitorul școlii și, de-asta, mi se pare că am făcut o alegere foarte bună. Am vrut să știu o meserie, să nu trebuiască să stau pe spatele mamei, care e infirmieră de spital, la Întorsura Buzăului", spune Marius. "Puteam să dau la un liceu normal, dar am vrut ceva care să îmi asigure un loc de muncă. Aici lucrăm deja în fabrică, știm deja ce mașini ne-au fost atribuite pentru când absolvim, căci la sfârșitul anului vom fi angajați de către firma la care facem practica". "Suntem o echipă foarte bună aici, iar ce e fain e că unii vom lucra împreună și la firmă", îmi spune Alexandru Hodorogea, colegul cu care Marius lucrează chiar acum la o piesă.
De la profesională, la facultate!
Și Marius, și Alexandru, au ambiția să dea, musai, peste doi ani, la facultate. "E o idee care ne bucură! Noi chiar am gândit acest sistem în așa fel încât elevii să poată continua și cu o carieră mai înaltă. După profesională, pot continua la seral, tot la Școala Kronstadt, își dau Bacalaureatul, iar de acolo pot să meargă la facultate. Suntem foarte fericiți și foarte mândri că avem primii studenți care au terminat școala profesională la noi. Avem șase copii în anul întâi de facultate și auzim numai lucruri bune despre ei. Studiază ingineria, dar, în paralel, continuă să lucreze în firme. Sunt copii care au nevoie de bani pe timpul școlii, iar noi îi ajutăm să devină profesioniști cât mai buni", se mândrește Werner Braun.
Werner Braun, la fel ca și colegii săi din Club, ține mult la satisfacția angajatului. E și acesta unul dintre obiectivele pe care le urmărește Școala Kronstadt. "Noi nu legăm elevii de firme, nu îi obligăm să semneze cu noi când termină, deși îi plătim pe durata practicii și investim în formarea lor! Dacă, în trei ani de practică, nu îi convingem să rămână la noi, nu are niciun rost, înseamnă că am făcut eu ceva greșit!". Încă o liniuță în carnetul de reporter și încă o uimire, de final.
Epilog
De la Brașov, în toată țara!
"Sistemul nostru profesional dual îi interesează pe tot mai mulți. Acum am venit de la Oradea, unde se va face o școală după același sistem brevetat la Brașov. Și la Sebeș se face una, și la Râmnicu Vâlcea sunt discuții. Noi le punem tuturor la dispoziție documentația și experiența noastră. E un sistem care funcționează bine, dă deja rezultate și la Alba, și la Făgăraș. E important ca în țară să apară tot mai multe clase și școli în sistem stat-privat", spune Werner Braun la despărțire. "Nici la Brașov nu ne mai ajunge școala asta pentru câte locuri de muncă avem nevoie. Vrem să facem o a doua școală". Iar listei i s-a adăugat, chiar în timp ce scriam finalul acestui text, o știre de la Iași: primarul Mihai Chirică tocmai a semnat documentele necesare pentru înființarea, din această toamnă, în premieră pentru Moldova, a sistemului de învățământ dual. La solicitarea unor agenți economici, în trei colegii tehnice din Iași vor fi formate clase de elevi care se vor pregăti pentru meserii foarte solicitate pe piață locală... România poate să fie și premiantă, nu-i așa?