Nu fiindcă e colega noastră vă recomand debutul ei în volum, ci pentru că abia acum, când şi-a adunat între coperţi o parte din povestiri, se vede mai bine ce scriitoare talentată e Otilia Ţeposu, cât de bine ştie să-şi valorifice literar şansa de a fi copilărit în lumea fabuloasă a Maramureşului rural. Se spune că o copilărie fericită te modelează pentru tot restul vieţii. Comorile pe care le-a înmagazinat în minte fetiţa Tili au făcut din ea omul echilibrat, harnic şi bun de azi, în ciuda tragicelor încercări la care soarta a supus-o. De acolo, de acasă, şi-a tras puterea de a rămâne teafără printre nenorociri. Crescută în casa bunicii paterne de la marginea pădurii, în ordinea unei lumi curate, în armonie cu natura, Otilia nu scrie pur şi simplu "amintiri din copilărie", ci are inteligenţa artistică de a reintra cu totul în fiinţa copilului de 4-5 ani, din perspectiva căruia descoperă lumea înconjurătoare: casa şi ograda Bunei, pădurea, comunitatea satului de la poalele Gutâiului în care oamenii trăiesc şi muncesc după un calendar străvechi de ritualuri păgâne şi creştine. Alcătuit din secvenţe scurte, bine decupate, de trăiri uimite, bucuroase, volumul conturează, cu o acuitate senzorială proprie vârstei candide, timpul ritmat de munci şi obiceiuri străvechi al satelor izolate din Nord, neatinse de mutilări ideologice (sau pe care copilul nu le percepe). Personajul tutelar al acestei treptate înşurubări în viaţă e Buna Catiţa, măiastră socăciţă de nunţi, a cărei pricepere într-ale bucătăritului era recunoscută "peste şepte sate" şi ale cărei mâncăruri şi prăjituri sunt povestite de-ţi lasă gura apă, dovedind că, departe de a fi primitivă, cultura culinară moroşană e de cel mai bun gust. Populate cu personaje memorabile - uncheşii Petrea şi Pavăl, bătrânul Mikloş, baba Nastasîia şi pitica Marişka (de observat că, prin ochii copilului, toţi par tare bătrâni), poveştile adună oameni cărora le pasă unora de alţii, se ajută între ei şi-şi împart roadele muncii şi priceperii lor. Viaţa în comunitatea multietnică are ritmul anotimpurilor, fiecare cu treburile sorocite: cositul fânului pentru vitele din ogradă, legumele cultivate în grădină şi fructele din livezi, culesul ciupercilor şi fructelor de pădure, pâinea făcută în casă în fiecare sâmbătă, proviziile pentru iarnă, în gospodăriile troienite, sărbătorile, nunţile, înmormântările cu obiceiurile ciudate ale locului. Toate, plus pădurea cu viaţa ei misterioasă, complementară celei omeneşti, sunt povestite cu o simplitate rafinată, condimentată atât cât trebuie cu regionalisme şi fără urmă de "literaturizare". Poezia acestor proze scurte vine exclusiv din prospeţimea cu care fetiţa percepe natura şi oamenii. Ai impresia că, aşa cum Buna aduna provizii pentru anotimpul îngheţat, Otilia Ţeposu şi-a conservat în minte, cu toate culorile, gusturile şi aromele lor, provizii de fericire pe care le împarte şi cu noi. Poveştile ei de la marginea pădurii sunt ca un leac de urât, îţi fac bine.
Selecţia "Formula As"
* Otilia Ţeposu, "Druşca. Poveşti de la marginea pădurii", Editura Eikon (tel. 021/348.14.74), 176 p.
Nu fiindcă e colega noastră vă recomand debutul ei în volum, ci pentru că abia acum, când şi-a adunat între coperţi o parte din povestiri, se vede mai bine ce scriitoare talentată e Otilia Ţeposu, cât de bine ştie să-şi valorifice literar şansa de a fi copilărit în lumea fabuloasă a Maramureşului rural. Se spune că o copilărie fericită te modelează pentru tot restul vieţii. Comorile pe care le-a înmagazinat în minte fetiţa Tili au făcut din ea omul echilibrat, harnic şi bun de azi, în ciuda tragicelor încercări la care soarta a supus-o. De acolo, de acasă, şi-a tras puterea de a rămâne teafără printre nenorociri. Crescută în casa bunicii paterne de la marginea pădurii, în ordinea unei lumi curate, în armonie cu natura, Otilia nu scrie pur şi simplu "amintiri din copilărie", ci are inteligenţa artistică de a reintra cu totul în fiinţa copilului de 4-5 ani, din perspectiva căruia descoperă lumea înconjurătoare: casa şi ograda Bunei, pădurea, comunitatea satului de la poalele Gutâiului în care oamenii trăiesc şi muncesc după un calendar străvechi de ritualuri păgâne şi creştine. Alcătuit din secvenţe scurte, bine decupate, de trăiri uimite, bucuroase, volumul conturează, cu o acuitate senzorială proprie vârstei candide, timpul ritmat de munci şi obiceiuri străvechi al satelor izolate din Nord, neatinse de mutilări ideologice (sau pe care copilul nu le percepe). Personajul tutelar al acestei treptate înşurubări în viaţă e Buna Catiţa, măiastră socăciţă de nunţi, a cărei pricepere într-ale bucătăritului era recunoscută "peste şepte sate" şi ale cărei mâncăruri şi prăjituri sunt povestite de-ţi lasă gura apă, dovedind că, departe de a fi primitivă, cultura culinară moroşană e de cel mai bun gust. Populate cu personaje memorabile - uncheşii Petrea şi Pavăl, bătrânul Mikloş, baba Nastasîia şi pitica Marişka (de observat că, prin ochii copilului, toţi par tare bătrâni), poveştile adună oameni cărora le pasă unora de alţii, se ajută între ei şi-şi împart roadele muncii şi priceperii lor. Viaţa în comunitatea multietnică are ritmul anotimpurilor, fiecare cu treburile sorocite: cositul fânului pentru vitele din ogradă, legumele cultivate în grădină şi fructele din livezi, culesul ciupercilor şi fructelor de pădure, pâinea făcută în casă în fiecare sâmbătă, proviziile pentru iarnă, în gospodăriile troienite, sărbătorile, nunţile, înmormântările cu obiceiurile ciudate ale locului. Toate, plus pădurea cu viaţa ei misterioasă, complementară celei omeneşti, sunt povestite cu o simplitate rafinată, condimentată atât cât trebuie cu regionalisme şi fără urmă de "literaturizare". Poezia acestor proze scurte vine exclusiv din prospeţimea cu care fetiţa percepe natura şi oamenii. Ai impresia că, aşa cum Buna aduna provizii pentru anotimpul îngheţat, Otilia Ţeposu şi-a conservat în minte, cu toate culorile, gusturile şi aromele lor, provizii de fericire pe care le împarte şi cu noi. Poveştile ei de la marginea pădurii sunt ca un leac de urât, îţi fac bine.
Nu fiindcă e colega noastră vă recomand debutul ei în volum, ci pentru că abia acum, când şi-a adunat între coperţi o parte din povestiri, se vede mai bine ce scriitoare talentată e Otilia Ţeposu, cât de bine ştie să-şi valorifice literar şansa de a fi copilărit în lumea fabuloasă a Maramureşului rural. Se spune că o copilărie fericită te modelează pentru tot restul vieţii. Comorile pe care le-a înmagazinat în minte fetiţa Tili au făcut din ea omul echilibrat, harnic şi bun de azi, în ciuda tragicelor încercări la care soarta a supus-o. De acolo, de acasă, şi-a tras puterea de a rămâne teafără printre nenorociri. Crescută în casa bunicii paterne de la marginea pădurii, în ordinea unei lumi curate, în armonie cu natura, Otilia nu scrie pur şi simplu "amintiri din copilărie", ci are inteligenţa artistică de a reintra cu totul în fiinţa copilului de 4-5 ani, din perspectiva căruia descoperă lumea înconjurătoare: casa şi ograda Bunei, pădurea, comunitatea satului de la poalele Gutâiului în care oamenii trăiesc şi muncesc după un calendar străvechi de ritualuri păgâne şi creştine. Alcătuit din secvenţe scurte, bine decupate, de trăiri uimite, bucuroase, volumul conturează, cu o acuitate senzorială proprie vârstei candide, timpul ritmat de munci şi obiceiuri străvechi al satelor izolate din Nord, neatinse de mutilări ideologice (sau pe care copilul nu le percepe). Personajul tutelar al acestei treptate înşurubări în viaţă e Buna Catiţa, măiastră socăciţă de nunţi, a cărei pricepere într-ale bucătăritului era recunoscută "peste şepte sate" şi ale cărei mâncăruri şi prăjituri sunt povestite de-ţi lasă gura apă, dovedind că, departe de a fi primitivă, cultura culinară moroşană e de cel mai bun gust. Populate cu personaje memorabile - uncheşii Petrea şi Pavăl, bătrânul Mikloş, baba Nastasîia şi pitica Marişka (de observat că, prin ochii copilului, toţi par tare bătrâni), poveştile adună oameni cărora le pasă unora de alţii, se ajută între ei şi-şi împart roadele muncii şi priceperii lor. Viaţa în comunitatea multietnică are ritmul anotimpurilor, fiecare cu treburile sorocite: cositul fânului pentru vitele din ogradă, legumele cultivate în grădină şi fructele din livezi, culesul ciupercilor şi fructelor de pădure, pâinea făcută în casă în fiecare sâmbătă, proviziile pentru iarnă, în gospodăriile troienite, sărbătorile, nunţile, înmormântările cu obiceiurile ciudate ale locului. Toate, plus pădurea cu viaţa ei misterioasă, complementară celei omeneşti, sunt povestite cu o simplitate rafinată, condimentată atât cât trebuie cu regionalisme şi fără urmă de "literaturizare". Poezia acestor proze scurte vine exclusiv din prospeţimea cu care fetiţa percepe natura şi oamenii. Ai impresia că, aşa cum Buna aduna provizii pentru anotimpul îngheţat, Otilia Ţeposu şi-a conservat în minte, cu toate culorile, gusturile şi aromele lor, provizii de fericire pe care le împarte şi cu noi. Poveştile ei de la marginea pădurii sunt ca un leac de urât, îţi fac bine.
Alte articole din acest numar
- Un om obişnuit
- Poveste cu Alain Delon
- ION SAPDARU - Regizor - "Nu puteam să văd România, ci doar să o aud"