- Să-ţi explic: "Mircea Radu se reîntoarce la dragostea dintâi" titrau ziarele, în martie 2012, când am revenit la ştiri, după doisprezece ani de succes în divertisment. Aşa cum am spus şi la vremea respectivă, nu era însă vorba de nicio dragoste în mutarea aia, ci de pragmatism: fără să mă anunţe nimeni, se scosese de pe post emisiunea pe care o realizam şi o prezentam, "ÎnTrecerea Anilor", care făcea audienţă bună. Şi se pusese o alta în loc. Nu mai ştiu cum se numea emisiunea aceea (oare mai ştie cineva?), dar ţin minte că făcea zero şi ceva rating. Cert este că eu rămăsesem pe dinafară, fără nicio emisiune şi cu un timp mult prea scurt ca să pregătesc ceva. Atunci mi s-a propus să trec la prezentarea Jurnalului principal. Am avut deci de ales între "reîntoarcerea la dragostea dintâi", după cum spuneam, şi statul degeaba. Şi am ales! Apoi, după schimbarea politică din vara lui 2012 şi înlocuirea conducerii Televiziunii Publice cu alţi domni şi doamne de acelaşi calibru şi cu aceleaşi performanţe profesionale în televiziune, mi s-a zis că locul de prezentator al principalului Jurnal nu e al meu, e al altuia. "Bine", am răspuns, "nu-i nimic. Puneţi pe cine vreţi voi, eu n-am nicio problemă să stau în spatele camerelor". Mă pricepeam. Făcusem editare a Jurnalului de ştiri şi în perioada 1996-2000. "A, nu, că nici asta nu merge!" "Dar ce merge?", zic. "Weekend-ul, că se uită lumea." Nu auzisem în viaţa mea o explicaţie ca asta, era chiar simpatică şi am spus: "Bine, weekend-ul." Aşa s-a scurs o perioadă interesantă, cu colege profesioniste de-a stânga mea, la prezentare: Monica Ghiurco şi Dorina Florea. Restul e, cum se spune, istorie... Dar aş vrea ca istoria să reţină că haosul ăsta, acest du-te-vino dintre ştiri şi divertisment, nu mi se datorează.
- Te simţi acasă în formatul acesta nou, "Femei de 10, Bărbaţi de 10", alături de Marina Almăşan?
- "Femei de 10, Bărbaţi de 10" este un format 100% al Marinei Almăşan, o propunere cu care ea a venit către mine şi pe care am acceptat-o, cu toate că nu mai lucrasem cu ea niciodată. Marina era pentru mine o femeie pe care o priveam cu un amestec de respect şi curiozitate: ştiam că este o profesionistă, dar mă întrebam cum de a reuşit să reziste atât de mult timp în televiziune. Acum, după prima lună de lucrat împreună, pot spune că da, Marina are foarte multe calităţi de prezentatoare, dar şi de producătoare TV, are o echipă cu care îţi e mai mare dragul să lucrezi şi nu regret nicio clipă mutarea făcută. Pe de altă parte, eu propusesem postului public un alt format, de tip "quiz", o emisiune de cultură şi educaţie, într-un limbaj agreabil - un format puternic, care merge neîntrerupt în Franţa de treizeci de ani, cu un prezentator respectat, pe care îl simt ca absolut necesar şi la noi, într-un moment cum e acesta. Dar Televiziunea Română nu mi-a dat niciun răspuns. Cred că nu simţim la fel...
- Avatarurile vieţii tale în TVR nu s-au simţit niciodată în prezenţa de pe micul ecran, care nu şi-a pierdut deloc luciul şi seducţia. Eşti foarte iubit de public. Pe lângă farmecul tău personal, ai şi o mare disponibilitate a comunicării, eşti sincer, faci glume, vorbeşti deschis. E un talent moştenit pe linie de familie?
- Îmi place să stau de vorbă cu invitaţii interesanţi din platou, aşa cum îmi place să dau replica oamenilor de pe stradă, care intră în vorbă cu mine. De ce nu aş face-o? Faptul că sunt cunoscut, că sunt o persoană publică, că apar la TV nu mi-a modificat ADN-ul şi nici n-a umblat la cei şapte ani de-acasă. Eu nu am fost crescut într-un glob de sticlă, într-un laborator, ci în cartierul Colentina şi pe o străduţă din apropierea Gării de Nord, între blocuri, cu mulţi prieteni din diverse zone sociale. Punctual vorbind, lejeritatea în comunicare nu cred că e o moştenire de familie, dar nici nu pot să ştiu asta cu exactitate, pentru că ai mei nu au fost puşi niciodată în situaţiile în care eu mă aflu zi de zi, la piaţă, în magazine sau la semafor.
- Cum de îţi păstrezi permanent bunăvoinţa aceasta şi zâmbetul? Cum izbuteşti să nu te laşi stăpânit de mizeriile cotidiene?
- Întrebarea asta mi-o punea şi soţia mea la începuturi, când mă vedea vorbind cu câte cineva, pe stradă: "Dar tu îl cunoşteai pe domnul acela?" "Nu", îi răspundeam, "vorbeam, pur şi simplu." Nu e ceva conştient, adică nu îmi schimb fizionomia de la plâns la râs, odată ce un trecător mă întreabă ceva. Pur şi simplu sunt amabil cu el, aşa cum şi mie îmi place să fiu tratat cu simpatie, atunci când cumpăr ceva, de pildă. Bun, acum să nu îţi închipui că discut oriunde şi cu oricine chestiuni personale. Convorbirile astea de pe stradă sunt uşurele, au legătură cu ofuri de genul "Ne-au rupt nenorociţii ăştia cu taxele!" sau "Pe cutare nu îl ia DNA-ul ?".
Călătorii sub tavanul alb
- În paralel cu munca de pe micul ecran, ai reuşit să scoţi la iveală o altă preocupare a ta: gătitul... De curând, ai lansat o carte, "Poveşti cu gust", în care afirmi că, pe lângă reţete, e vorba despre "lucruri care mi s-au întâmplat sau care erau gata să mi se întâmple dacă viaţa mea o lua pe alt drum...". Ce legătură există între telegenie şi prăjituri?
- Nu cred că există o legătură cu telegenia, aşa cum nu cred că a fost un moment zero, despre care să spun că a fost ideea de la care a plecat construcţia cărţii. Ştiu doar că odată, am povestit la o masă despre o anumită mâncare şi despre amintirea, ancoră în timp, pe care o aveam legată de acel desert. Dar am ţinut minte reacţia celor care mă ascultau: feţele zâmbeau cu subînţeles, iar în priviri era ceva din sticlirea ochilor lupului din povestea cu cei trei purceluşi. Iar asta mi-a plăcut! Cât despre scris, în general, e un lucru pe care-l fac mai de demult: ani de zile am scris la Aspirina săracului, ziarul lui Mircea Dinescu, şi am avut o rubrică în Jurnalul Naţional. Dar asta se întâmpla undeva, pe la mijlocul anilor 2000.
- Scrisul se află în topul metodelor de combatere a stresului. Scrii ca să-ţi descarci tensiunile sau scrii, pur şi simplu, de drag?
- Nu ştiu cum e la alţii, dar pe mine scrisul mă încarcă, nu are rol de debuşeu. Nu simt nicio eliberare când scriu, dimpotrivă: mă încarc cu exact aceleaşi emoţii pe care le-am trăit în urmă cu patru sau patruzeci de ani, când am trecut printr-o anume experienţă, fie ea frumoasă sau tristă. În sens invers, am grijă ca atunci când scriu să nu readuc în mine mizeriile prin care trec sau pe care le văd la modul cotidian. Când scriu, nu fug de realitate, pentru că, pur şi simplu, nu am de ce anume să fug: "ecranarea" pe care mi-o impun funcţionează perfect şi realitatea nu mai există. Mă cufund cu totul în amintiri, rămân doar eu şi imaginile, senzaţiile, mirosurile pe care le-am simţit odată, demult, şi pe care le caut şi le scot la suprafaţă din adâncurile mele. Realitatea nu mă ajută deloc în călătoriile astea ale mele, ci tavanul perfect alb, de deasupra mea.
- Dar iubirea? Te-ajută, oare, să mai visezi? Într-un interviu îmi spuneai că perspectiva ta asupra iubirii este esenţialmente idilică. Mai zbori printre nori?
- Deşi au trecut ani de zile de când am vorbit noi, e sigur că perspectiva asupra dragostei nu mi s-a schimbat, decât în sensul unei îmbogăţiri a ei. Când eşti burlac, fără să-ţi dai seama, vezi dragostea puţin ciuntit, nu-i bănuieşti contururile depline, nu-i bănuieşti amplitudinea, preaplinul. Abia când m-am însurat şi am devenit tată, am putut să percep orizontul larg al iubirii. Miracolul ăsta i-l datorez soţiei mele şi copilului nostru. Asta a fost şi ceea ce m-a inspirat să scriu în cartea "Poveşti cu gust" că, doar privindu-te, un copil mic te face să înţelegi mai multe despre dragoste, decât au făcut-o toţi oamenii mari pe care i-ai întâlnit. Dragostea unui copil este o oglindă către tine, părintele lui.
- Urmează să devii tată pentru a doua oară. Te vei privi în două "oglinzi"...
- Sunt multe motive pentru care mă bucur că mi se va mări familia, că va mai veni un copil. Unul dintre ele este că eu, singur la părinţi fiind, mi-am dorit aprig un frate sau o soră, cu care să mă sfătuiesc în problemele pe care nu puteam să le spun alor mei, să "inventăm secrete". În viaţă e mai uşor să treci peste dificultăţi, când creşti într-o familie cu mai mulţi copii, eşti responsabil nu doar pentru tine, ci şi pentru ei, exersezi, împreună cu ei, solidaritatea şi dragostea. Pe scurt, sunt fericit că fiul meu şi celălalt copil, încă nenăscut, îşi vor fi alături toată viaţa.
- Care sunt valorile vieţii tale, Mircea? În ce crezi cu adevărat?
- Aşa cum probabil că ai dedus deja, familia e pe primul loc. În ceea ce priveşte valorile profesionale, ele sunt aceleaşi pe care le am de când am început meseria asta, care încă mă bucură şi mă irită deopotrivă: seriozitatea, efortul susţinut şi de lungă durată pe care le presupune o meserie făcută bine şi, în cazul punctual al profesiei mele, picioarele foarte bine înfipte în pământ. Pentru că, în meseria mea, foarte uşor poate să te ia valul. Vine unul şi-ţi zice "Maestre", vine altul care-ţi spune "Foarte bine! Ai fost extraordinar!" şi, peste noapte, nimeni nu mai reuşeşte să se înţeleagă cu tine. În meseria asta, laudele pot să-ţi ia minţile. De-asta trebuie să ai grijă zi de zi să te păstrezi în contact cu realitatea şi cu normalitatea. Între noi fie spus, dacă în marea majoritate a televiziunilor româneşti mentalitatea şi oferta valorică vor fi în continuare aşa cum arată azi, sper că niciunul dintre copiii mei nu-şi va dori să fie prezentator de televiziune.
- Clepsidra timpului arată sfârşitul toamnei. Îţi priesc pâclele lui noiembrie?
- M-am plimbat în dimineaţa asta, foarte devreme, pe străzi care miroseau a fum şi a ploaie mocănească. Cerul era plumburiu şi nu se vedea nicio umbră desenată pe pământ. Oriunde întorceam capul era linişte. O linişte înşelătoare, ca o anestezie. Fredonam începutul piesei "Your latest trick", a lui Dire Straits, cea pe care o cântă oricine intră într-un magazin cu instrumente muzicale şi vrea să probeze un saxofon. Pe stradă nu era ţipenie de om şi mi se părea că tăiam anotimpul ăsta în două, de la un capăt la celălalt... Tabloul sufletului meu în acest noiembrie arată ca-n dimineaţa asta.
Foto: CAMIL IAMANDESCU (2), TVR2