"Nu mina m-a făcut credincios, ci cartea"
- Părinte, înainte de a vă descoperi vocaţia de preot, aţi lucrat şase ani în subteran, la Mina Vulcan. Această experienţă dură, permanent în preajma sau sub ameninţarea morţii, vi L-a descoperit pe Dumnezeu şi v-a întărit în credinţă?
- Eu n-am fost cu biserica. Doar când mergeam la bunicii de la Reghin, acolo participam la slujbe şi aveam o viaţă cât de cât duhovnicească, mai ales prin grija bunicii mele. Însă când mă întorceam acasă, continuam să fiu indiferent la viaţa religioasă. Am terminat liceul în 1989, iar în septembrie, acelaşi an, am fost luat în armată, căci n-am reuşit la facultate. După liceu, am fost nevoit să mă angajez, pentru că familia mea avea o situaţie materială mai dificilă. Nici după ce am intrat în mină n-am devenit credincios. Îmi amintesc că în sala de pontaj, unde ne adunam toţi, era o icoană mare a Sfintei Varvara, ocrotitoarea minerilor, pe care însă n-o cinstea nimeni; nu se închina nimeni la ea, o tratam ca pe un tablou. Sigur că minerii, în general, se tem de Dumnezeu, îşi mai fac o cruce şi mai spun un "Doamne, ajută-mă!", un "Doamne, fereşte!", mai ales la vreme de primejdie. Dar, în rest, nu sunt nişte evlavioşi. Nici eu nu eram. Culmea este că am trecut prin momente teribile, m-a prins cutremurul în mină, am văzut accidente în mină, ba am văzut şi moartea cu ochii, într-un accident de maşină, la suprafaţă, de pe urma căruia am suferit săptămâni în şir prin spitale, şi tot nu mi s-au deschis ochii duhovniceşti. Norocul meu a fost însă că mi-a plăcut să citesc. Şi, la un moment dat, m-am plictisit de beletristică şi am căutat literatură spirituală. Întâmplător, mi-a picat în mână o carte despre Înviere, a Părintelui Cleopa, care m-a dat peste cap. Atunci am început să-mi pun întrebări esenţiale. Pe urmă, am găsit cărţi ale interbelicilor, Nae Ionescu, Eliade, Cioran, Ţuţea... Mi-am dat seama că sunt român. Întâi asta a fost: sunt român. Apoi, ca român, că sunt creştin. Deci, am avut o cunoaştere a lui Dumnezeu, pornind de la identitatea naţională. De la românism, la ortodoxie. Şi m-am cufundat tare în teologie, care îmi răspundea la toate întrebările. Citeam pe nerăsuflate tot ce se publica pe domeniu... Era o bucurie pur intelectuală. Îmi plăcea ce aflam şi să împărtăşesc altora. Dar nu ca pe o credinţă, ci ca pe un fel de filosofie. Era o perspectivă fascinantă, din care puteau fi privite viaţa şi lumea. Vorbeam despre Dumnezeu, fără să încerc să mă apropii de El. Până m-a trezit bunica. Era o ţărancă mai educată şi îi plăcea grozav ce teologie ştiam, dar mi-a zis: "Măi copile, tu ştii ce spui, dar de ce nu te rogi, de ce nu mergi la biserică?". A fost ca o palmă. Şi-atunci am început să merg la biserică. Mi-a plăcut. Simţeam că tot ce citisem devenea realitate, nu un adevăr abstract, ci o experienţă aievea.
"La Teologie m-a trimis mama, ca să nu mă duc în mânăstire"
- V-a plăcut aşa de mult încât aţi hotărât să vă preoţiţi?
- Ei, nu m-am gândit la aşa ceva. Dar începuse să se predea religia în şcoală, şi la Vulcan nu prea erau oameni pregătiţi. Părintele de acolo ştia că sunt preocupat de teologie, mă vedea la slujbe şi mi-a propus să predau la o şcoală generală. Era greu, căci eu lucram în schimburi la mină, dar am făcut în aşa fel încât am predat vreo doi ani. Eram plin de râvnă şi de drag şi sper să se fi folosit mulţi copii. Din curăţenia lor sufletească şi iubirea lor de Dumnezeu, m-am hrănit şi eu. Am crescut duhovniceşte împreună. Dar nu am intenţionat să dau la Teologie, căci mi se părea o prea mare responsabilitate să fii preot. M-a trimis mama, de frică să nu mă călugăresc. Umblam numai pe la mânăstiri, ţineam posturi aspre, eram numai cu Sfinţii Părinţi în braţe, aveam gânduri de pustnicie şi mama s-a speriat. Şi-a zis că, decât să intru în mânăstire şi să mă piardă, mai bine mă trimite la Facultatea de Teologie şi acolo o să găsesc pe cineva şi o să mă însor repede. Ceea ce s-a şi întâmplat, în anul doi eram căsătorit. Apoi, când am terminat şcoala, am venit preot acasă, în Vulcan. La mine, totul s-a întâmplat firesc, treaptă cu treaptă, aproape pe neobservate. Credinţa m-a învăluit uşor, ca o apă, pe măsură ce am citit, m-am rugat şi am trăit în biserică. Vorba ceea, nu am în buzunar un bileţel cu data când l-am descoperit pe Dumnezeu.
"Moldovenii ţin de biserică"
- În calitate de preot cu trecut de miner, v-a fost greu sau uşor să-i aduceţi pe foştii dvs. ortaci în biserică?
- Mă cunoşteau toţi şi aveau un oarecare respect dinainte. Mă porecliseră "părintele" de când eram în mină, căci m-au văzut cum calc. S-au obişnuit de atunci că nu mănânc de dulce în post, mă mai ispiteau să mă iau la trântă cu câte un pocăit... Deci, ştiau cu cine au de-a face, n-au fost surprinşi să mă vadă preot. Aşa că nu mi-a fost foarte greu să mi-i apropii. Nu pe toţi, dar destui. Când mergeam cu crucea, din casă în casă, mă primeau toţi, chiar dacă nu erau îmbisericiţi. Am făcut treabă bună, mai ales cu moldovenii, care ţin de biserică mai mult decât ceilalţi români. La mină au venit să lucreze, în timpul comunismului, mulţi moldoveni şi au rămas. Sunt credincioşi, fac toate rânduielile. Momârlanii sunt mai mândri, mai dificili. Au propriile tradiţii precreştine, pe care le respectă, sunt liberi şi încăpăţânaţi... Trebuia să fac pastoraţie specială cu ei. Mi-a fost, de pildă, foarte greu să-i conving să nu facă mâncare de dulce la pomană, pentru înmormântarea care pica în post. Le spuneam că nu le binecuvântez masa, dacă nu e de post. Şi ziceau: "Părinte, dar nu se poate, ne râd oamenii, tăiem un porc, un viţel şi facem mâncare ca lumea". Când au văzut că nu o scot la capăt cu mine, făceau intervenţii la toate nivelurile, şi bisericeşti, şi administrative, pe la primar, pe la şeful Consiliului Judeţean, să le dau dezlegare. Ziceam: "Nu se poate". Până la urmă s-au dat pe brazdă.
- După 11 ani de preoţie la Vulcan, v-aţi mutat în Hunedoara: dintre mineri, între oţelari. Un mediu oarecum asemănător, căci presupune muncă grea şi oameni aspri, doar că lucrurile s-au schimbat între timp, mai toată industria s-a închis, oraşul a sărăcit, tinerii au plecat în căutarea unui trai mai bun. Se simte o diferenţă şi din punct de vedere spiritual?
- Da, enormă. În Vulcan erau mai mulţi credincioşi, mulţi tineri, am predat vreo 12 ani numai la liceu, după ce-am terminat Teologia, şi făceam multe lucruri împreună cu copiii, erau minunaţi. Tinerii din Hunedoara nu că pleacă, fug. Abia aşteaptă să termine şcoala, să meargă în alte oraşe mai prospere. În ultimele două decenii, numărul de locuitori s-a înjumătăţit. După închiderea combinatului şi a Întreprinderii de Construcţii Siderurgice (ICSH), cei care erau de prin alte locuri s-au întors la obârşii. Au rămas pensionarii, care nu au avut încotro, şi puţinii oameni care au învăţat să se descurce în noul regim. Prin urmare, este o atmosferă mai degrabă apăsătoare, lipsită de speranţă. Mulţi nu pot veni la biserică, fiind bolnavi şi bătrâni. Nu-i nimic, merg eu la ei. În plus, noi, la catedrală, aflată în centrul vechi, suntem într-o margine a oraşului nou, construit în comunism. Aşa că nu prea avem multă lume în preajmă şi e greu pentru enoriaşi să ajungă la biserică. În timpul comunismului, oamenii şi-au pierdut obiceiul de a veni la biserică. Pe acea vreme, oraşul avea doar trei biserici la nouăzeci de mii de locuitori! Oamenii lucrau în schimburi, inclusiv duminica... După 1990, au început să se mai schimbe lucrurile, s-au construit biserici noi, s-au reîmpărţit parohiile, însă... cel puţin aici, la noi, e o zonă cam părăsită. Slujim Sfânta Liturghie de patru ori pe săptămână şi, de multe ori, suntem singuri în biserică. Duminica e plin, dar atât. Mai e o problemă de catehizare. Oamenii cred, dar nu ştiu în ce cred, au deprins anumite obiceiuri greşite, se spovedesc fără canon de spovedanie şi cer să facă asta în timpul Liturghiei, când preotul are altă treabă: se împărtăşesc numai din An în Paşti, că nu trebuie mai mult etc. Nu am cu cine să fac strană, la Vulcan am făcut mai multe coruri... Hunedoara redevine vie numai o lună pe an, în august, când vin în concedii cei plecaţi la muncă în străinătate. Atunci şi viaţa bisericii e foarte intensă. Nu prididim să botezăm şi să cununăm, biserica e plină mai tot timpul. Pe urmă, se lasă din nou tăcerea. Parohiile noastre s-au mutat în Spania, Italia şi în alte colţuri de lume. Aşa încât ne zbatem şi în nevoi financiare. Catedrala noastră, ridicată în 1947, cu hramul "Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena", este monument de arhitectură şi trebuie reabilitată, dar nu sunt bani. A fost făcută de acelaşi arhitect care a proiectat şi biserica Mânăstirii Caşin din Bucureşti, D. Ionescu-Berechet. Ctitorul ei este Constantin Bursan, avocat, deputat liberal de Hunedoara, în mai multe legislaturi, petrolist, ministru şi cel mai mare "Mecena" de pe aceste meleaguri. A construit şi 11 biserici în judeţ, cămine culturale, casa de cultură şi sediul primăriei din oraşul Hunedoara. Este un martir al închisorilor comuniste. L-au condamnat, sub acuzaţia de spionaj, ca să-i ia averea. Îl pomenim la fiecare slujbă şi nădăjduim ca Hunedoara să mai dea astfel de oameni.
"Dacă lipsesc o zi de la biserică, nu mai sunt om"
- Ce vă mai motivează, ca preot, în aceste condiţii?
- Rostul unui preot este să-L dea pe Hristos oamenilor. Asta fac şi ar trebui să fie suficient. Turma care ţi s-a dat este în seama ta, chiar şi dacă are numai oi sterpe, răspunzi de ea. E bucurie mare când câştigi pe unul pentru credinţă. Într-o lume tot mai secularizată, credinţa e un miracol, aşa încât nu e loc de descurajare, ci de învrednicire de astfel de minuni. Faptul că, în condiţiile astea, vin atâţia oameni la biserică, se spovedesc, se împărtăşesc şi caută să înţeleagă ceva din bogăţia ortodoxiei e şi bucurie, e şi minune. Iar toate acestea te fac să trăieşti în timpul Bisericii, deci te obişnuieşti cu veşnicia. Când slujeşti lui Dumnezeu, trăieşti veşnicia încă din lumea asta. Este un astăzi pe care îl iei mereu de la capăt. Dacă nu mă duc la biserică într-o zi, ceva îmi lipseşte, parcă nu mai sunt om.