"Tradiţia este un leac sufletesc"
- Suntem în ultima săptămână dinaintea Sfintelor Paşti. Ce veşti mai ajung la dvs. din satele noastre? Mai ţin românii rânduielile vechi?
- În spiritualitatea noastră tradiţională, sărbătoarea Paştelui are o semnificaţie mult mai amplă decât pe alte meridiane ale globului, deoarece datinile şi obiceiurile practicate în majoritatea satelor şi chiar prin târgurile şi oraşele României îmbină săvârşirea unor ritualuri arhaice, de sorginte precreştină, cu o pioasă implicare în ceremonialurile religioase creştine. În Săptămâna Mare, de pildă, se poate observa cum, nu doar la sat, ci şi în mediul urban, românii revin la comportamente culturale de tip tradiţional, specifice zonelor natale, căutându-şi parcă rădăcinile. Revenirea la tradiţie echivalează cu o fortificare, ea este un leac sufletesc, care îi ajută pe oameni să-şi regăsească identitatea şi adevăratul profil spiritual.
- Începând din Joia Mare, Joi Mari sau Joia Neagră, cum se numeşte această zi în calendarul popular, sunt practicate o mulţime de obiceiuri. În spiritualitatea tradiţională, în această zi, încep Patimile Mântuitorului, şi este momentul/pragul când lumea de aici şi lumea de dincolo comunică între ele prin intermediul strămoşilor. Este ziua considerată ca apărătoare şi binefăcătoare a morţilor. În această dimineaţă, se crede că morţii îşi părăsesc mormintele pentru a se întoarce la casele de unde au plecat ca să petreacă sărbătoarea Învierii împreună cu neamurile. Sufletele lor se aşează pe streşinile casei (Muntenia, Oltenia) sau după uşă, acolo unde gospodina trebuie să aştearnă o faţă de masă albă, din cânepă (Transilvania). În aceste locuri se vor odihni sufletele strămoşilor, de la Joi Mari şi până la Rusalii, când iarăşi se vor întoarce în "lumea lor cea albă".
Vinerea Mare sau Vinerea Seacă este timpul purificării sufletului şi al trupului. Orice activitate domestică încetează. În această zi, românii ţin post negru pentru a se elibera de păcate şi a dobândi sănătate, merg la biserică să se spovedească şi să se împărtăşească, iar după amiaza, trec pe sub Sfântul Epitaf, ştiind că astfel vor scăpa de toate relele, primind, odată cu Învierea Mântuitorului, renaşterea trupească şi sufletească. Seara, nimeni nu lipseşte de la Prohod. Unele obiceiuri româneşti grupate în ziua de Vineri aduc în atenţie apa, ca agent purificator şi regenerator. În multe sate din Banat şi Transilvania, există credinţa că, după ce te-ai spovedit în Vinerea Mare pentru a-ţi purifica trupul de toate "relele, făcăturile, aruncăturile şi urâciunile", este bine să te cufunzi în apa unui râu, înainte de răsăritul soarelui. Odată scăldaţi, oamenii nutresc convingerea că peste ani vor fi feriţi de boli şi vor deveni sprinteni, uşori, iuţi, harnici, sănătoşi şi iubiţi. Acest scăldat ritual, din creştet până-n tălpi, se mai putea face şi în dimineaţa de Paşti, când bate toaca la biserică. Atunci, fetele se scaldă, rostind diferite incantaţii, pentru a capta forţa apei. Pentru un plus de siguranţă în eficienţa actului săvârşit, îşi fac şi câte trei cruci, zicând: "Bună dimineaţa, Râu mare/ Domn mare - Să fii sănătoasă/ fată frumoasă/ De ce te-ai sculat/ Şi ai mânecat/ Aşa de dimineaţă/ Pe rouă, pe ceaţă?/ Că Mama m-a îndemnat/ Să mă curăţească/ Să mă limpezească/ De făcături/ De aruncături/ De minciuni/ Şi de urâciuni./ Să fiu mândră curată/ Cum Maica Domnului m-a lăsat!" Ca răsplată şi leac pentru purificarea realizată, râul (apa) era răsplătit cu câteva boabe de grâu sau porumb.
Din punct de vedere teologic, Sâmbăta Mare este zi de reculegere. Aceasta închipuie odihna în mormânt a trupului lui Hristos. În gospodării femeile au multă treabă. Acum se fac fripturile şi preparatele din miel. O vorbă veche din bătrâni spune că mielul Paştilor se pune întreg la cuptor pentru că, dacă îl tranşezi, ţi se împrăştie neamul. În ultimii ani, în multe familii din Bucovina, Banat şi Bistriţa-Năsăud, se pregăteşte pentru Paşte şi un miel modelat din aluat sau din unt. Dar cel mai important moment al sărbătorii pascale este participarea familiei la slujba de Înviere. Pentru acest eveniment, fiecare român se pregăteşte cu meticulozitate rituală. Mai întâi se aşează coşul pentru Biserică. Expresie simbolică a întâlnirii credinţei creştine cu diverse practici precreştine, coşul pascal, pregătit în Bucovina, reprezintă poate cel mai complet şi complex mod de raportare al localnicilor la tradiţia Învierii Domnului. Şi astăzi, bucovinenii pun în coş slănină şi cârnaţi, caş de oaie, zahăr, hrean, dulciuri, peteca de la roşitul ouălor, friptură de miel, ouă roşii, cozonac, pască şi o babă - un aluat modelat în formă de spirală, cu un ou roşu deasupra, care se dă de pomană imediat după sfinţirea coşurilor. În mentalitatea tradiţională, fiecare dintre aceste alimente are valoare simbolică, considerându-se că vor ajuta, peste an, la înmulţirea turmelor, la rodirea câmpurilor şi la un plus de sănătate şi spor în toate, pentru membrii familiei. După ce Pasca, împreună cu ouăle şi cu celelalte alimente cu statut simbolic, au fost sfinţite în noaptea de Înviere, capul familiei are datoria de a împărţi babele la copii şi de a aduce acasă coşul cu celelalte ofrande.
"În satele noastre există o foame reală de repere stabile"
- De ce credeţi că e important să ne păstrăm tradiţia, într-o lume în care ea nu pare să mai aibă importanţă?
- După 1989, asistăm la un fenomen foarte interesant pe care mulţi îl numesc "un redivivus" al tradiţiilor lăsate în umbră până acum, din mai multe cauze. Odată cu retrocedarea pământurilor, cu întregirea proprietăţilor, oamenii din spaţiul rural se întorc şi către structurile de mentalitate ale înaintaşilor, uneori cu o ciudată obedienţă faţă de valorile tradiţiei. Într-o lume preocupată prea mult de modele culturale străine, românii, mai ales cei de la sat, au nevoie de repere spirituale stabile. Şi atunci apelează la tradiţie. Din când în când, la marile sarbători religioase sau cu prilejul unor evenimente majore din viaţa personală, românii doresc, indiferent unde trăiesc, să-şi exprime personalitatea, originalitatea şi identitatea. Cel mai uşor le este să apeleze la tradiţii. Atunci, fiecare îşi activează memoria personală sau apelează la memoria familiei, pentru a descoperi cum petreceau şi ce le era specific de Paşti, Crăciun, An Nou sau Bobotează. În sensul acesta, cercetările pe care le realizez ca etnolog în diverse zone geografice din ţară mă pun în faţa unor situaţii care, uneori, mă uimesc, ca specialist. Poate părea un soi de paseism, dar nu este aşa. Analizând mai atent fenomenul întoarcerii la tradiţie îţi dai seama că există o "foame" reală de repere stabile, de recoagulare a unui sistem coerent de valori. Or, tradiţia intră în acest nomenclator de stabilitate valorică, conferind omului contemporan şansa să despartă timpul cotidian de cel de sărbătoare. Şi atunci, dacă în timpul obişnuit, fiinţa este bulversată de tot ceea ce se întâmplă în cotidian, de cavalcada activităţilor lucrative, de alterarea relaţiilor interumane şi confesionale, în timpul de sărbătoare, omul revine la practicarea tradiţiilor, deoarece în plan emoţional, dar şi social, acestea îl pot ajuta să restabilească coeziunea familială, punţile de comunicare interumană şi astfel să îşi regăsească rădăcina identitară şi bucuria existenţială. În contextul unor asemenea evenimente - datini, obiceiuri -, copiii îşi reiau dialogul cu părinţii şi bunicii, pentru a afla cât mai multe lucruri despre "vremea acestora", iar bătrânii redevin utili în munca de refacere a identităţii culturale, cu ajutorul tradiţiilor locale.
- Prin specificul muncii pe care o faceţi, sunteţi legată activ de viaţa satului românesc, de tradiţie. Naşte legătura aceasta o trăire aparte a sărbătorii pe care o aşteptăm?
- Timpul sărbătorilor înseamnă, de fapt, răgaz pentru suflet. Dacă nu ni-l vom acorda fiecare, prin propriul nostru efort de gândire şi voinţă, nimeni, prin lege, fie a pământului sau administrativă, nu ne va putea obliga să o facem. Pot să spun că pentru mine, ca orăşeancă (sunt născută pe asfaltul Bucureştiului, deşi am avut popasurile copilăriei la ţară, la bunici), această experienţă m-a ajutat să fac o legătură între amintiri. Să mi-o aduc în minte pe bunica, cu o serie de cuvinte şi gesturi pe care acum, punându-le într-o succesiune logică de acte ritualice, mi le pot asuma. Aşa am învăţat să fac pască, trăind în Bucovina momentele premergătoare Paştelui. Aşa am învăţat să o fac rotundă şi am înţeles de ce trebuie rotundă, am învăţat să fac pe ea crucea răstignirii, să o împletesc şi să fie de jur-împrejur mărginită de acea funie a timpului. În ce priveşte cercetările mele pe teren, despre care mă întrebaţi, din ele am învăţat că e bine ca la marile sărbători, să fac cu mâna mea câteva lucruri, care ţin de simbolurile pascale. De exemplu, îmi fac singură aluaturile, nu le cumpăr de-a gata, ştiu să-mi înroşesc ouăle, nu le iau de la supermarket. Poate că există un drum iniţiatic în ceea ce faci, pentru că atunci când pui ingredientele, frămânţi aluatul şi modelezi viitorul cozonac sau pasca, ai un tip de trăire. Aceste sortimente culinare devin ofrandă. Eu numesc treaba aceasta "hrană cu suflet", pentru că există un fel de sacrificiu al tău pentru ceilalţi şi există o bucurie a ta, dar şi o răsplată pur morală, de apreciere a celorlalţi faţă de ceea ce tu ai fost în stare să faci. Nu este vorba de o excelenţă a feminităţii, ci este o recunoaştere, dacă vreţi, a smereniei acesteia. Am învăţat toate acestea şi, de asemenea, că nu am voie să lipsesc de la slujba de Înviere.
- Aveţi o amintire aparte legată de Paşte?
- O experienţă puternică am trăit în Bucovina. Am petrecut sărbătoarea Paştilor la Voitinel, acolo unde trăiesc nişte buni prieteni de-ai noştri. Am şi acum în minte modul în care se pregătesc acolo oamenii pentru marea sărbătoare. Am rămas plăcut impresionată de modul în care îşi calculează fiecare gest şi vorbă când pregătesc aluaturile rituale, cât de atenţi şi precauţi sunt când aşează fiecare aliment în coşul pascal, cât de meticuloase sunt femeile când pregătesc hainele fiecărui membru al familiei şi cu câtă nerăbdare aşteaptă capul familiei, bărbatul, să ia coşul pentru a merge la biserică. Îmi amintesc de felul cum ieşeau pe poarta caselor lor, copii, bătrâni, bărbaţi, femei, uneori familii întregi, şi se îndreptau solemn spre biserică. Pentru mine, sărbătoarea Paştilor şi mersul la acea Înviere au însemnat revelaţia depăşirii cotidianului şi certitudinea unui nou început, al triumfului luminii ce alungă întunericul, bezna amorfă a ignoranţei şi a fricii. La Voitinel şi apoi la Suceviţa, am retrăit acest sentiment al bucuriei, al regăsirii sufleteşti, alături de oameni pe care nu-i cunoşteam, dar îi simţeam la fel de bucuroşi ca şi mine, când au primit lumina din lumină. Mulţi au aprins apoi lumânări şi la mormintele răposaţilor, ca să ştie şi ei că Mântuitorul a înviat.