Era doar un puşti când a auzit prima dată de jocul acesta. Îl jucase cu ţânci de seama lui, în satul unde-şi petrecuse copilăria, dar aici, în oraş, părea ceva diferit. Pe străduţa scurtă, cât vreo cinci gospodării, ce coboară liniştit până-n malul apei, jocul copilăriei părea a prinde o aură solemnă. Şi, sigur, aşa şi trebuia să fie, o simţea cumva, din moment ce, iată, în chiar ziua de Paşti, după ce ieşeau de la biserică, toată suflarea Mediaşului venea aici, ca să-i vadă. Doar că acum, jocul şi strada şi chiotele vesele nu mai aparţineau puştimii, ci oamenilor mari. O mână de bărbaţi, oameni serioşi şi gospodari, redeveneau, pentru câteva ore, copii. Loveau cu îndârjire mingea aceea colorată, cam cât un pumn de bărbat, cu nişte bâte mari şi grele, de care ei, cei mici, nu aveau voie să se atingă. Dinu nu putea încă pricepe de ce doar în ziua aceasta niciun vecin nu se supără dacă mingea ajungea să spargă un geam, o ţiglă de pe acoperiş sau să rupă vreo floare din grădiniţa din faţa casei. Şi oamenii... oamenii ăştia mulţi, îmbrăcaţi în straie de sărbătoare, vin din tot oraşul doar ca să privească cum, sub atingerea grea a bâtei, mingea cea mică desenează invizibile traiectorii pe cer. Nici întrebări nu prea avea cui pune. Şi el, şi Nicu, fratele său mai mare, erau fascinaţi de ceea ce se întâmplă. Şi, mai ales, îşi priveau cu admiraţie tatăl, pe Gheorghe Bănceu, cu câtă precizie mânuieşte bâta şi, uite, ce lovitură grozavă a reuşit! "Cuuuc!", strigă cu toţii şi, ca la un semn, privesc spre cer, aşteptând ca mingea să cadă înapoi. Câteva secunde mai târziu, jocul continuă, la fel de vesel. Doar Dinu părea să se fi maturizat dintr-odată. Poate aşa s-a şi întâmplat. Poate a ştiut, încă de-atunci, că într-o zi, şi el va mânui bâta fermecată cu tot atâta îndemânare ca şi tatăl său. A ştiut că, atât cât îi va sta în putere, nu va lăsa jocul acesta să piară. Şi-a promis lui însuşi şi n-a mai fost cale de-ntors.
"După garduri"
Numai străbătând la pas Ardealul poţi afla poveşti dintre cele mai ciudate, întâmplări ce nu apar în manualele de istorie, dar care, devenite, în timp, tradiţii păstrate cu sfinţenie, înfăţişează o imagine reală a rezistenţei sufletului românesc. Ţuru este una dintre acestea. Un joc despre care nimeni nu ştie de unde vine, cine l-a adus la Mediaş şi de ce. Istoricii îl vor fi considerat lipsit de importanţă, ca să merite osteneala de a se coborî asupra lui.
Şi, totuşi... e bătrân jocul Ţuru. Are peste 160 de ani. Dar trăieşte încă. E viu şi vesel şi încă în putere, de mai poate aduna în juru-i puhoi de medieşeni, veniţi, unii dintre ei, din alte colţuri de lume. "Rudele şi prietenii se întâlnesc, de obicei, la nunţi şi la înmormântări, aşa, toţi laolaltă. Ei, bine, Ţuru îi adună acasă, în ziua de Paşti, pe mulţi medieşeni împrăştiaţi prin lume. Sunt veseli, se bucură când se întâlnesc aici, la colţ de stradă, cu rude, cu prieteni, cu cunoscuţi, cu care, altfel, poate nu se întâlnesc ani la rând", povesteşte Dinu Bănceu. De mai bine de 25 de ani, el e cel care se ocupă de organizarea jocului tradiţional Ţuru. Aşa cum îşi va fi promis în copilărie...
"Aveam vreo nouă ani când părinţii mei s-au stabilit la Mediaş, în cartierul Olga Bancic, Moşnei, cum se numeşte azi. E un cartier liniştit, cu căsuţe mici şi îngrijite. Ştiţi... pe vremuri, doar saşii aveau dreptul să locuiască în centru, între zidurile cetăţii. Românii stăteau la periferie. Zonei ăsteia i se spunea «După garduri», că fusese teren agricol al unui sas foarte bogat, Binder. Când el a murit, românii au solicitat ca terenul să fie parcelat, să-l poată cumpăra, să-şi ridice case. Aşa s-a şi întâmplat. Era un cartier de muncitori, lucrau la fabricile din oraş, că erau multe pe-atunci. Şi toţi erau şi sunt români! Cartierul Moşnei a fost şi este un cartier pur românesc", spune Dinu Bănceu. "Având ca punct central jocul Ţuru, s-a ajuns, de fapt, la un fel de serbare câmpenească, la care cu toţii se simt bine. Vin nu numai din Mediaş, vin de peste tot. Se întâlnesc, povestesc, e o atmosferă şi o veselie extraordinară. Se mai întâmplă ca mingea să spargă un geam, o ţiglă, să mai cadă în scocul vreunei case, dar nimeni nu se supără. N-au fost niciodată scandaluri sau incidente neplăcute şi vom avea grijă nici să nu fie!".
Fără de nume, fără de timp
În glasul interlocutorului meu se simte şi responsabilitatea, şi mândria de a fi cel care se ocupă de păstrarea acestei tradiţii. Uşor nu e, dar ştie că neschimbată şi nepătată trebuie s-o predea, când va veni vremea, fiului său şi acesta, mai departe, fiului său. "Au existat câteva încercări de a schimba locul de desfăşurare a jocului, pe stadion sau pe alte suprafeţe de teren mai mari din oraş. Asta nu se va mai întâmpla! Oamenii sunt obişnuiţi să vină aici şi aşa trebuie să rămână! Tradiţia e tradiţie, trebuie respectată, chiar şi atunci când nu ni-s foarte clare originile ei". Aşa a primit sarcina de la cel ce s-a ocupat de organizare, înaintea lui. "Toader Porea se numea cel care mi-a predat mie ştafeta. Şi au fost, pe lângă el, mulţi de la care am învăţat, în timp, ce trebuie să fac. Îmi amintesc de Gheorghe Langa, cel care făcea de fiecare dată nişte şotii de pomină, stârnind râsul celor din jur. Apoi au mai fost Gheorghe Bucur, Gligor, Babu, Ispas, Nicoară, Gheorghe Popa, Cristea, Vasile Hancu, Roman Dragomir, Petre Varga, cel al cărui fiu are acum un rol important în echipă. I se spune «bicher», adică un fel de şmecheraş ce face giumbuşlucuri cu mingea, înainte a o pune în joc. Eu am jucat mult timp în echipă până să dovedesc că merit onoarea asta! A jucat şi tata, apoi eu şi fratele meu şi toţi bărbaţii din familie, că suntem o mulţime de verişori, toată lumea ne ştie. Când am jucat pentru prima dată, eram în clasa a VI-a. A trecut de-atunci peste jumătate de veac. Şi sunt vreo 25 de ani de când organizarea jocului Ţuru îmi revine mie", spune Dinu Bănceu.
În urmă cu 15 ani, la Mediaş s-a înfiinţat Asociaţia Culturală "Mediaşul nostru". Încă de atunci s-a luat decizia ca aceasta să se implice, activ şi concret, în organizarea jocului Ţuru. Continuă să o facă, şi o face bine. Jocul pare să fi prins din nou culoare, ca odinioară. "Deşi jocul în sine e practicat doar de bărbaţi, momentul este unul al întregii comunităţi. N-am reuşit să aflăm nici cât de vechi este, cu exactitate, Ţuru, nici de unde-i provine numele, nici de ce se desfăşoară tocmai în ziua de Paşti. Am aflat, în urmă cu câţiva ani, de la un veteran al jocului, Ioan Andron, că, doar în caz de vreme nefavorabilă, jocul se amână pentru Rusalii. Dar, asta nu s-a întâmplat încă!", spune jurnalistul Mircea Hodârnău, actualul preşedinte al asociaţiei amintite, el însuşi un pasionat căutător al simbolurilor, mai cu seamă imateriale, ce definesc municipiul de pe Târnava Mare.
ADN românesc
Pare greu de înţeles pentru cineva care nu e de-al locului cum anume un joc aparent oarecare, asemănător cu oina, jucat de-a dreptul în mijlocul străzii, poate însufleţi un oraş întreg. Dar ascultându-l pe Dinu Bănceu povestind, nelămuririle par să capete sens. Ţuru nu e un simplu joc de cartier. E strigătul mut al unei naţii umilite, păstrat în arhivele sufletului şi transmis din generaţie în generaţie, neschimbat. ADN românesc, sfidând vremelnice stăpâniri străine.
Cartierul Moşnei, unde se desfăşoară totul, e locuit în exclusivitate de români. Strada ce ţine loc de "teren de joc" pentru Ţuru a fost, dintotdeauna, aceeaşi: strada Iazului. Şi ziua aleasă, ziua de Paşti. Nici o lovitură nu e dată mingii, nici panglica tricoloră tăiată, ca semn de deschidere a jocului, înainte ca preotul să încheie slujba de sărbătoare de la biserica din apropiere. Jocul începe abia după ce medieşenii, deopotrivă jucători şi spectatori, îşi vor fi spus unii altora "Hristos a înviat!", la ieşirea din lăcaşul sfânt. În plus, nu s-a întâmplat absolut niciodată ca jocul acesta, naiv în profunzimea lui, să fie interzis. Niciodată! Semn că, oricât de trecătoare-ar fi cu toatele în viaţa asta, există rămâneri pe care nu le pot îngenunchea nici timpul, nici timpurile, fie cât de vitrege ar fi. Într-o operă de artă, până şi un punct aparent oarecare are rolul său întru desăvârşirea finală. Că e rugăciune sau joc, că râd sau plâng împreună, românii deţin, cu siguranţă, misterioase căi de a-şi păstra nealterată firea străveche. Iar sărbătorile fundamentale ale ortodoxiei sunt, prin ele însele, cele mai potrivite momente pentru a arăta, mai cu seamă celor ce nu vor să vadă, cine suntem noi, cu adevărat.
O minge nu foarte mare, aruncată de colo-colo de jucători de ocazie, lovită cu bâta, atingând uneori cerul, frământată în mâini de gospodari, adună în juru-i suflarea românească a unui întreg oraş. O ţară mai mică, un suflet mai mare. România cea vie, România cea faină. România noastră. Adică noi.
Foto: Arhiva personală Dinu Bănceu şi Asociaţia Culturală "Mediaşul nostru"