DOINA IȘFĂNONI - cercetător la Muzeul Satului din București - "Românii se întorc la rădăcini"

Cristian Curte
Învierea se apropie. O spun copacii, iarba, flo­rile, natura toată. Pentru noi, românii, timpul acesta, în care așteptăm și ne gătim de Paște, este la fel de important ca sărbătoarea în sine. Ne pri­menim până în adâncul sufletului, pentru ca în noap­tea Învierii să primim uriașul dar al Luminii. Pre­gă­tirile din Săptămâna Mare a Paștilor și zilele sărbă­torii, sunt însoțite la români de rituri stră­vechi, multe de dinainte de creștinism. Împreună cu doam­na dr. Doina Ișfănoni, istoric de artă și cer­ce­tător etnolog la Muzeul Național al Satului "Di­mitrie Gusti" din Bucu­rești, am încercat să pă­trun­dem în această lume, în care tradiția satului se în­trețese cu tradiția bise­ricii.

"Tradiția este un leac sufletesc"

- Suntem în ultima săptămână dinaintea Sfin­telor Paști. Ce vești mai ajung la dvs. din satele noas­tre? Mai țin românii rânduielile vechi?

- În spiritualitatea noastră tradițională, sărbătoarea Paștelui are o semnificație mult mai amplă decât pe alte meridiane ale globului, deoarece datinile și obi­ce­iu­rile practicate în majoritatea satelor și chiar prin târgurile și orașele României îmbină săvârșirea unor ritualuri arhaice, de sorginte precreștină, cu o pioasă implicare în ceremonialurile religioase creș­tine. În Săp­tămâna Mare, de pildă, se poate observa cum, nu doar la sat, ci și în mediul urban, românii revin la com­portamente culturale de tip tradițional, specifice zo­nelor natale, căutându-și parcă rădăcinile. Reve­nirea la tradiție echivalează cu o fortificare, ea este un leac sufletesc, care îi ajută pe oameni să-și regă­sească identitatea și adevăratul profil spiritual.
- Începând din Joia Mare, Joi Mari sau Joia Nea­gră, cum se numește această zi în calendarul popu­lar, sunt practicate o mulțime de obiceiuri. În spi­ritua­litatea tradițională, în această zi, încep Patimile Mân­tuitorului, și este momentul/pragul când lumea de aici și lumea de dincolo comunică între ele prin inter­mediul strămoșilor. Este ziua considerată ca apă­ră­toare și binefăcătoare a morților. În această dimi­neață, se crede că morții își părăsesc mormintele pen­tru a se întoarce la casele de unde au plecat ca să pe­treacă sărbătoarea Învierii împreună cu neamurile. Su­fletele lor se așează pe streșinile casei (Muntenia, Oltenia) sau după ușă, acolo unde gospodina trebuie să aștearnă o față de masă albă, din cânepă (Transil­vania). În aceste locuri se vor odihni sufletele strămo­șilor, de la Joi Mari și până la Rusalii, când iarăși se vor întoarce în "lumea lor cea albă".
Vinerea Mare sau Vinerea Seacă este timpul puri­ficării sufletului și al trupului. Orice activitate do­mes­tică încetează. În această zi, românii țin post negru pentru a se elibera de păcate și a dobândi sănătate, merg la biserică să se spovedească și să se împărtă­șească, iar după amiaza, trec pe sub Sfântul Epitaf, știind că astfel vor scăpa de toate relele, primind, odată cu Învierea Mântuitorului, renașterea trupească și sufletească. Seara, nimeni nu lipsește de la Prohod. Unele obiceiuri românești grupate în ziua de Vineri aduc în atenție apa, ca agent purificator și regenerator. În multe sate din Banat și Transilvania, există credința că, după ce te-ai spovedit în Vinerea Mare pentru a-ți purifica trupul de toate "relele, făcăturile, aruncăturile și urâciunile", este bine să te cufunzi în apa unui râu, înainte de răsăritul soarelui. Odată scăldați, oamenii nutresc convingerea că peste ani vor fi feriți de boli și vor deveni sprinteni, ușori, iuți, harnici, sănătoși și iu­biți. Acest scăldat ritual, din creștet până-n tălpi, se mai putea face și în dimineața de Paști, când bate toa­ca la biserică. Atunci, fetele se scaldă, rostind diferite incantații, pentru a capta forța apei. Pentru un plus de siguranță în eficiența actului săvârșit, își fac și câte trei cruci, zicând: "Bună dimineața, Râu mare/ Domn mare - Să fii sănătoasă/ fată frumoasă/ De ce te-ai sculat/ Și ai mânecat/ Așa de dimineață/ Pe rouă, pe ceață?/ Că Mama m-a îndemnat/ Să mă curățească/ Să mă limpezească/ De făcături/ De aruncături/ De minciuni/ Și de urâ­ciuni./ Să fiu mândră curată/ Cum Maica Domnului m-a lăsat!" Ca răsplată și leac pentru purificarea realizată, râul (apa) era răsplătit cu câteva boabe de grâu sau porumb.
Din punct de vedere teologic, Sâmbăta Mare este zi de reculegere. Aceasta închipuie odihna în mor­mânt a trupului lui Hristos. În gospodării femeile au multă treabă. Acum se fac fripturile și preparatele din miel. O vorbă veche din bătrâni spune că mielul Paș­tilor se pune întreg la cuptor pentru că, dacă îl tran­șezi, ți se împrăștie nea­mul. În ulti­mii ani, în multe familii din Bucovina, Banat și Bistrița-Năsăud, se pregătește pentru Paște și un miel modelat din aluat sau din unt. Dar cel mai important moment al săr­bătorii pascale este partici­parea familiei la slujba de Înviere. Pentru acest eveni­ment, fiecare român se pre­gătește cu meticulozitate rituală. Mai întâi se așează coșul pentru Biserică. Ex­presie simbolică a întâlnirii credinței creștine cu diverse practici pre­creștine, coșul pascal, pregătit în Bucovina, repre­zintă poate cel mai complet și complex mod de ra­por­tare al localnicilor la tradiția Învierii Domnului. Și astăzi, bucovinenii pun în coș slănină și cârnați, caș de oaie, zahăr, hrean, dulciuri, peteca de la roșitul ouălor, friptură de miel, ouă roșii, cozonac, pască și o babă - un aluat modelat în formă de spirală, cu un ou roșu deasupra, care se dă de pomană imediat după sfințirea coșurilor. În mentalitatea tradițională, fiecare dintre aceste alimente are valoare simbolică, con­si­derându-se că vor ajuta, peste an, la înmulțirea tur­melor, la rodirea câm­pu­rilor și la un plus de să­nătate și spor în toate, pentru membrii familiei. După ce Pas­ca, împre­u­nă cu ouă­le și cu cele­lalte alimen­te cu statut simbolic, au fost sfințite în noap­tea de Înviere, ca­pul fa­mi­liei are da­toria de a îm­părți ba­be­le la copii și de a aduce acasă co­șul cu celelalte ofran­­de.

"În satele noastre există o foame reală de repere stabile"

- De ce credeți că e important să ne păstrăm tra­di­ția, într-o lume în care ea nu pare să mai aibă im­por­tanță?

- După 1989, asistăm la un fenomen foarte inte­re­sant pe care mulți îl numesc "un redivivus" al tra­di­țiilor lăsate în umbră până acum, din mai multe cauze. Odată cu retrocedarea pământurilor, cu întregirea proprietăților, oamenii din spațiul rural se întorc și că­tre structurile de mentalitate ale înaintașilor, uneori cu o ciudată obediență față de valorile tradiției. Într-o lume preocupată prea mult de modele culturale stră­ine, românii, mai ales cei de la sat, au nevoie de re­pere spirituale stabile. Și atunci apelează la tradiție. Din când în când, la marile sarbători religioase sau cu pri­lejul unor evenimente majore din viața personală, românii doresc, indiferent unde trăiesc, să-și exprime personalitatea, originalitatea și identitatea. Cel mai ușor le este să apeleze la tradiții. Atunci, fiecare își ac­ti­­vează memoria personală sau apelează la me­mo­ria familiei, pentru a descoperi cum petreceau și ce le era specific de Paști, Crăciun, An Nou sau Bobotează. În sensul acesta, cercetările pe care le realizez ca et­no­log în diverse zone geografice din țară mă pun în fața unor situații care, uneori, mă uimesc, ca spe­cia­list. Poate părea un soi de paseism, dar nu este așa. Ana­lizând mai atent fenomenul întoarcerii la tradiție îți dai seama că există o "foame" reală de repere sta­bile, de recoagulare a unui sistem coerent de valori. Or, tradiția intră în acest nomenclator de stabilitate valorică, conferind omului contemporan șansa să des­partă timpul cotidian de cel de sărbătoare. Și atunci, dacă în timpul obișnuit, ființa este bulversată de tot ceea ce se întâmplă în cotidian, de cavalcada activi­tăților lucrative, de alterarea relațiilor interumane și confesionale, în timpul de sărbătoare, omul revine la practicarea tradițiilor, deoarece în plan emoțional, dar și social, acestea îl pot ajuta să restabilească coe­ziu­nea familială, punțile de comunicare interumană și astfel să își regăsească rădăcina identitară și bucuria existențială. În contextul unor asemenea evenimente - datini, obiceiuri -, copiii își reiau dialogul cu pă­rin­ții și bunicii, pentru a afla cât mai multe lucruri despre "vremea acestora", iar bătrânii redevin utili în munca de refacere a identității culturale, cu ajutorul tradi­țiilor locale.

"Sărbătorile sunt răgaz pentru suflet"

- Prin specificul muncii pe care o faceți, sunteți le­gată activ de viața satului românesc, de tradiție. Naște legătura aceasta o trăire aparte a sărbă­to­rii pe care o așteptăm?

- Timpul sărbătorilor înseamnă, de fapt, răgaz pen­tru suflet. Dacă nu ni-l vom acor­da fiecare, prin propriul nos­tru efort de gândire și voință, nimeni, prin lege, fie a pă­mân­tului sau ad­mi­nistrativă, nu ne va putea obliga să o facem. Pot să spun că pentru mine, ca orășeancă (sunt născută pe asfaltul Bucureș­tiului, deși am avut popasurile co­pilăriei la țară, la bu­nici), această experiență m-a aju­tat să fac o le­gătură între amintiri. Să mi-o aduc în minte pe bunica, cu o se­rie de cu­vinte și gesturi pe care acum, punându-le într-o succesiu­ne lo­gică de acte ritualice, mi le pot asu­ma. Așa am învățat să fac pască, trăind în Buco­vi­na momentele pre­mergătoare Paș­te­lui. Așa am în­vățat să o fac ro­tundă și am în­țeles de ce tre­buie rotundă, am învățat să fac pe ea crucea răstig­nirii, să o îm­ple­tesc și să fie de jur-îm­prejur mărginită de acea funie a timpului. În ce pri­vește cercetările me­le pe teren, despre care mă între­bați, din ele am în­vă­țat că e bine ca la marile săr­bători, să fac cu mâna mea câteva lucruri, care țin de simbolurile pascale. De exemplu, îmi fac sin­gură aluaturile, nu le cumpăr de-a gata, știu să-mi înroșesc ouăle, nu le iau de la su­permarket. Poate că există un drum inițiatic în ceea ce faci, pentru că atunci când pui ingre­dientele, fră­mânți aluatul și mo­delezi viitorul cozonac sau pasca, ai un tip de trăire. Aceste sor­ti­mente culinare devin ofrandă. Eu numesc treaba aceas­ta "hrană cu suflet", pentru că există un fel de sacrificiu al tău pentru cei­lalți și există o bucu­rie a ta, dar și o răsplată pur mo­rală, de apreciere a ce­lorlalți față de ceea ce tu ai fost în stare să faci. Nu este vorba de o excelență a fe­minității, ci este o re­cu­noaștere, dacă vreți, a sme­reniei acesteia. Am învățat toate acestea și, de ase­menea, că nu am voie să lip­sesc de la slujba de În­viere.

- Aveți o amintire aparte legată de Paște?

- O experiență puternică am trăit în Bucovina. Am petrecut sărbătoarea Paștilor la Voitinel, acolo unde trăiesc niște buni prieteni de-ai noștri. Am și acum în minte modul în care se pregătesc acolo oa­me­nii pentru marea sărbătoare. Am rămas plăcut im­presionată de modul în care își calculează fiecare gest și vorbă când pregătesc aluaturile rituale, cât de atenți și precauți sunt când așează fiecare aliment în coșul pascal, cât de meticuloase sunt femeile când pregă­tesc hainele fiecărui membru al familiei și cu câtă nerăbdare așteaptă capul familiei, bărbatul, să ia coșul pentru a merge la biserică. Îmi amintesc de felul cum ieșeau pe poarta caselor lor, copii, bătrâni, bărbați, fe­mei, uneori familii întregi, și se îndreptau solemn spre biserică. Pentru mine, sărbătoarea Paștilor și mersul la acea Înviere au însemnat revelația depășirii coti­dia­nului și certitudinea unui nou început, al tri­umfului lu­minii ce alungă întunericul, bezna amorfă a igno­ranței și a fricii. La Voitinel și apoi la Sucevița, am re­trăit acest sentiment al bucuriei, al regăsirii su­fle­tești, alături de oameni pe care nu-i cunoșteam, dar îi simțeam la fel de bucuroși ca și mine, când au pri­mit lumina din lumină. Mulți au aprins apoi lumânări și la mormintele răposaților, ca să știe și ei că Mân­tuitorul a înviat.