Una dintre consecinţele directe ale deciziei EBU este eliminarea ţării noastre din cadrul binecunoscutei competiţii muzicale Eurovision, ediţia 2016. De asemenea, Televiziunea Publică va pierde accesul la alte servicii acordate membrilor EBU, printre care drepturile de a transmite evenimente sportive, servicii de expertiză legală, tehnică şi de cercetare. Practic, TVR riscă să nu mai primească acces la transmiterea unor evenimente majore, precum Campionatul European de Fotbal sau Jocurile Olimpice de vară de la Rio de Janeiro, care au fost negociate sau ajung în România prin intermedierea Uniunii Europene de Radio şi Televiziune. Dar, până să piardă toate aceste programe definitorii pentru statutul său de post public de televiziune, plătit din taxele contribuabililor, TVR e pe cale să piardă singurul său show de mare audienţă, emisiunea de seară "Starea Naţiei". Realizatorul emisiunii, Dragoş Pătraru, invocă haosul din televiziune şi faptul că nu are cu cine să vorbească despre un nou contract. "La TVR e haos total. Sunt două tabere care se porcăiesc şi vor să preia puterea. Între cele două tabere e o diferenţă de un singur vot. Eu nu am cu cine să vorbesc. Suntem neplătiţi de două luni. E imposibil să putem continua aici, spre bucuria celor care vor să plecăm. O să fie bucurie fără noi, pentru că tot vine şi campania electorală. Vom vedea, după sărbători, unde ne vom revedea, aici, la TVR, sau în altă parte", a spus Dragoş Pătraru, marţi seara, la ultima ediţie a emisiunii "Starea Naţiei", după ce, în prealabil, povestise despre intimidările din interiorul TVR, la care sunt supuşi membrii echipei sale de producţie.
Sunt destule puncte în care situaţia din TVR seamănă izbitor cu cea care are în centru un alt scandal ajuns în paginile presei internaţionale: cel de la Opera Română. Ce simplu ar fi fost să fi avut şi TVR-ul un Johan Kobborg, o vedetă internaţională pe care să o acuze că vorbeşte limbi străine prin instituţie şi că nu ştie constituţia ţării! În ambele cazuri, realitatea de după perdea e aceeaşi: în spatele titlurilor mari din presa locală şi cea internaţională, stă o ineficienţă economică monstruoasă, o teribilă rezistenţă la schimbare, blocarea oricărei iniţiative externe (vezi şi cazul absolut similar al plecării lui Moise Guran din TVR, şi el cu o emisiune produsă din afară şi de mare audienţă), sindicate greoaie, controlate politic, cel mai adesea. Cum să faci performanţă într-un astfel de sistem?
Prezent, marţi, la medierea dintre taberele aflate în conflict deschis la Operă, vicepremierul Vasile Dâncu concluziona, condescendent, că artiştii veniţi aici cu şcoala Occidentului nu înţeleg cum ne-a schimbat pe noi comunismul. Lasăm la o parte observaţia că Guran şi Dragoş Pătraru şi oricine şi-a dorit performanţă în sistemul public din România a păţit-o la fel ca Kobborg, dar, la cum ne-au schimbat, mai nou, cei 25 de ani de capitalism, am mari îndoieli că vocalii apărători ai interesului naţional în artă ar fi în stare să pună în scenă, ca pe vremuri, măcar un festival de genul "Cântarea României"...