CCR a stabilit că principalul serviciu secret al ţării (SRI) nu va mai asigura, prin interceptările realizate de el, sprijin tehnic în întocmirea de către DNA a dosarelor penale. Procurorii DNA vor fi obligaţi să excludă apelul la specialiştii SRI în acumularea probelor pentru finalizarea dosarelor de corupţie. "Contribuţia" SRI la realizarea acestor dosare era extrem de importantă. Serviciul secret era (şi este încă) singura instituţie naţională care dispune de un centru specializat în interceptarea convorbirilor telefonice în condiţii de strictă confidenţialitate. Majoritatea absolută a interceptărilor doveditoare din marile dosare de corupţie româneşti au fost realizate pe această cale. Rolul SRI în inculparea suspecţilor de fraudare a banului public a fost uriaş. Protestele împotriva "binomului SRI-DNA", intense şi stăruitoare, au fost motivate, în cea mai mare parte, pe rolul asumat de serviciul în cauză, în curăţarea sistemului instituţional românesc de "penalii" care îl parazitează. După Constituţie, e drept, SRI-ul nu are atribuţii pentru astfel de operaţiuni. Contestatarii rolului jucat de SRI în bătălia împotriva corupţiei s-au bazat tocmai pe această "uzurpare de rol", deşi DNA şi-a motivat apelul la sprijinul lui prin precaritatea mijloacelor tehnice de care dispune în realizarea misiunii sale. Apelul la SRI s-a făcut legal, printr-o decizie a CSAT. Opozanţii (majoritatea interesaţi) la această colaborare au găsit argumentul "nobil" că, astfel, SRI-ul dobândeşte o putere prea mare, ajungând până la încălcarea libertăţii individuale, a intimităţii persoanei. În SUA, au subliniat ei, CIA - serviciul specializat de spionaj al americanilor - a fost stopată, tocmai fiindcă ajunsese la un fel de control generalizat al informaţiilor vehiculate de cetăţeni. Or, se ştie că deţinerea controlului informaţiei este principala sursă a oricărei puteri şi, în cazuri anume, a abuzului de ea.
Motivaţia CCR în decizia luată s-a bazat, în principal, pe o astfel de supoziţie. Ea este, în fapt, un act de normalitate, excluzând depăşirea atribuţiilor prescrise unei instituţii statale de către alta. Dar decizia a fost luată pe neaşteptate şi a survenit într-un moment în care bătălia împotriva corupţiei s-a apropiat de punctul culminant, ţinta ei fiind "marii rechini", vârfurile "sistemului" de spoliere a economiei naţionale, inspiratorii (şi beneficiarii) extorcărilor, a furturilor "acoperite" şi a deturnărilor de fonduri din buzunarele statului român. Excluzând "interceptările" realizate de SRI, declarându-le irelevante juridic, CCR a privat, brusc, DNA-ul de una din cele mai puternice "arme" ale sale, dând posibilitatea contestării hotărârilor Justiţiei, unor infractori dovediţi (şi, în consecinţă, condamnaţi) sau unor infractori cu procese pe rol. Politicieni aflaţi în puşcării sau ameninţaţi cu trimiterea acolo, dar şi "colaboratorii" lor mediatici, au exultat, întrevăzând şansa anulării pedepselor (bazate şi pe înregistrările ambientale operate de SRI) sau şansa blocării dosarelor în curs de finalizare. Pentru cetăţeanul de rând este de ajuns să observe care au fost oamenii politici sau instituţiile mediatice (televiziunile, ziarele) care au salutat entuziast decizia CCR de "normalizare" a rolului SRI pentru a realiza care sunt "ţintele". CCR a stabilit că SRI trebuie să se limiteze la atribuţiile sale constituţionale, adică la chestiunile privind siguranţa naţională şi suveranitatea ţării, Justiţia urmând să-şi rezolve cu propriile mijloace afacerile cu penalii. Ceea ce a neglijat CCR este însă faptul că România nu este încă într-o situaţie de normalitate, corupţia generalizată şi sistematică fiind un atentat evident la siguranţa ţării, la interesele ei majore. Un politician corupt (cum sunt, se pare, majoritatea componenţilor clasei politice) este oricând şantajabil, poate trăda în orice moment speranţele investite în el de alegători.
Criticii deciziei CCR s-au întrebat: de ce s-a pronunţat ea tocmai în acest moment? Ce presiuni şi interese se ascund în spatele hotărârii de anulare a probelor furnizate de SRI, dintre care unele au dus chiar la condamnarea definitivă a unor nume răsunătoare ale scenei politice româneşti? Anularea retroactivă a probelor poate să "îi facă scăpaţi" pe unii dintre protagoniştii uriaşelor scandaluri de corupţie şi poate opri finalizarea unor anchete ce ajungeau aproape de "cupola" mafiei româneşti. DNA s-a apropiat, cum am spus mai sus, primejdios de mult, de câteva mari afaceri (prin care s-au deturnat sute de milioane de euro), "îngropate" de ani buni în hăţişurile birocraţiei noastre juridice. "Nulitatea relativă" care va lovi probele adunate cu ajutorul SRI, în cazurile date, va permite amânarea sine die a rezolvării lor, infractorii fiind, în plus, puşi în cunoştinţă de cauză. Cu doar o sută de procurori şi peste 7500 de dosare aflate în lucru, DNA se vede condamnată la reluarea unei munci sisifice, pentru adunarea unor noi probe conexe celor eliminate, pentru realizarea altor contacte şi infiltrări, pentru evitarea unui control politic mult mai eficient şi mai coruptibil, pentru că se va exersa pe persoane desemnate (procurori şi judecători numiţi) şi nu pe un sistem instituţional în ansamblu, cum este sistemul cu autocontrol al SRI. Codruţa Kövesi, şefa DNA, a arătat clar că renunţarea bruscă la colaborarea cu Centrul Naţional de Interceptare al SRI va solicita o suplimentare de fonduri (neprevăzută în buget) pentru angajarea şi specializarea unui personal suplimentar şi achiziţionarea unor utilaje specifice. Operaţiunea cere timp şi face mult mai greoaie munca angajaţilor existenţi. Totul arată, aşadar, ca şi cum cineva a urmărit conştient realizarea unei breşe în activitatea organelor anticorupţie, a unei "pauze" care să permită "actorilor" să-şi rearanjeze rolurile.
Decizia CCR ţine, totuşi, de normalitate şi poate fi, în alte împrejurări, justificată. Dacă în spatele ei ar fi fost însă doar aspiraţiile spre păstrarea echilibrului democratic între instituţiile statului, atunci ea ar fi privit un viitor previzibil, cu termene de tranziţie şi aplicare, cu mijloace definite pentru transferul de competenţe de la o instituţie la alta. O reaşezare a sistemului de luptă împotriva corupţiei generalizate nu se poate face de la o zi la alta. Guvernul Cioloş a sesizat primejdia încercând - printr-o OUG, avizată de CSAT - să limiteze daunele. Ordonanţa este, desigur, tranzitorie, autorizând momentan finalizarea colaborării DNA-SRI şi conservarea probelor existente. Chiar şi aşa, ea a fost criticată dur de "legaliştii" din Parlament şi de susţinătorii lor mediatici. O blocare totală, o bătălie împotriva corupţiei ar însemna însă reîntoarcerea la situaţia iniţială, condamnată de democraţia occidentală, o revenire la resemnarea şi pasivitatea românească din trecut. Şi o confirmare a legendei meşterului Manole, caracteristică pentru incapacitatea de a construi aici ceva trainic.