Turnul Trompeţilor este clădirea pe care ţi se opresc pentru prima dată privirile, din orice parte vei fi venind la Mediaş. Înalt şi suplu, înveşmântat în culori pastelate, se profilează într-un mod caligrafic pe cer. Senin sau înnorat, iarnă sau vară, zi sau noapte, silueta demnă i se distinge din fiece unghi ar fi fotografiat sau pictat. Vremea şi vremurile l-au atins, dar n-au reuşit să-l îngenuncheze.
Era o noapte senină de vară. Căldura de peste zi se domolise deja şi oamenii din Mediaş, mica aşezare din inima Ardealului, dormeau liniştiţi. Poate şi luna dormea undeva, de lăsase pe cer doar puzderie de stele. Doar el, paznicul din turnul oraşului, nu-şi îngăduia să doarmă. Ca-n fiecare noapte, de 42 de ani încoace, avea în grijă casele şi liniştea concetăţenilor săi. Şi văzuse atâtea bătrânul paznic! Rele, mai cu seamă, că de ele trebuia să-şi avertizeze concetăţenii. Dar acum era linişte sub cerul de vară înstelat, aşa că s-a aşezat la masa de lângă geam, a înmuiat pana în cerneală şi a prins a scrie viitorimii.
"Noroc, sănătate şi binecuvântare, cu pace, cetitoriului celui cu râvnă de la Domnul şi Mântuitorul Nostru Iisus Cristos. Noi, oamenii, trăim şi după moarte dacă am făcut, răspândit şi desăvârşit binele.(...) De aceea, aşez această scrisoare spre a fi băgată în globul acestui turn, pentru că am petrecut în el, până astăzi, deja 42 de ani, am slujit oraşului cu paza şi pe Dumnezeu cu ruga. Am locuit, adesea, în acest turn, cu viaţa primejduită de furtuni de vânt puternice, de fulgere şi trăsnete groaznice; pe orăşeni, pe paznicii de noapte şi pe soldaţi i-am şi trezit, în miez de noapte întunecat, în sunet de bătăi de tobă, i-am îndemnat să înăbuşe şi să stingă jarul din vetrele aprinse şi din hornuri, sau groaznicele pălălăi de foc, iscate pe acoperişuri şi case".
Caligrafiază încet, cu grijă, apoi semnează, îngroşând literele rotunde şi egale: Stephanus Schnell. Mai împrăştie un praf de cenuşă pe scrisoarea abia încheiată, o curăţă uşor, apoi pune pana jos. Dimineaţă, îşi va aşeza înscrisul într-unul din globurile turnului Bisericii Evanghelice "Sf. Margareta". Şi închis va rămâne, până când vremea sau vremurile vor decide altfel. Era anul 1783, luna august.
Primarul, fata şi funia
De peste 500 de ani, turnul veghează Mediaşul. Cu o înălţime de 68,5 m, se numără printre primele zece construcţii de acest gen din Europa şi primele douăsprezece din lume. Copleşit de o atare celebritate, turnul pare să se fi plecat, modest, într-o parte. Şi aşa înclinat a rămas. Sau poate doar lumea de azi e strâmbă şi-şi va fi pierdut verticalitatea. Legenda spune că atunci când construcţia a fost terminată, turnul, înălţat mai mult decât fusese prevăzut în proiect, stătea înclinat peste clădirea primăriei. Speriate că s-ar putea prăbuşi, autorităţile oraşului au stat la sfat. Primarul, senatorii, centumvirii au decis să lege vârful turnului cu o funie şi să-l tragă în sens invers, până-l vor îndrepta. Zis şi făcut. Medieşenii s-au opintit, trăgând de funie din toate puterile. Dar s-a întâmplat că tocmai atunci o fată frumoasă foc a trecut pe drum. Flăcău tânăr şi neînsurat, primarul s-a îndrăgostit de ea la prima vedere şi n-a mai dat semnal de oprire la trasul sforii. De atunci, turnul stă înclinat, un neajuns ce îl face aproape la fel de celebru precum Turnul din Pisa.
În străvechimile naşterii sale, turnul adăpostea, sus de tot, un trâmbiţaş. Acolo-i era casa, acolo-i era rostul: de a scruta zările şi-a da de veste apropierea duşmanilor, de orice fel vor fi fost aceştia. Şi vai de cel ce-şi lua în derâdere menirea! Un singur sunet nelalocul lui, o singură alarmă falsă, din joacă sau omeneşti neputinţe, şi bietul trâmbiţaş îşi găsea sfârşitul aruncat de medieşeni de pe zidurile de unde-ar fi trebuit să le vegheze liniştea. Ai zice că e doar o legendă ca oricare alta, doar că dreptul oraşului de a pedepsi cu moartea stă însemnat pe Turnul Trompeţilor...
Capsula timpului
Domolind, oarecum, arhitectura tăioasă a turlei principale, ea a fost înconjurată de alte patru turnuri mai mici, fiecare din ele având înfipt în vârf un glob din metal aurit. Un joc uriaş de păpuşi. Un soi de capsulă a timpului, o "cutie poştală" dinspre trecut către noi, cei de azi, şi către cei ce ne vor urma.
În anul 1783, a fost coborât globul cel mare. În interiorul lui au fost introduse câteva importante înscrisuri: o dare de seamă, o scrisoare concepută de judele regal Michael von Heydendorff şi textul în limba latină al Edictului de toleranţă dat de Iosif al II-lea în 1781. "Edict de toleranţă"... un act extrem de important al acelor vremuri, mai ales pentru credincioşii români din timpurile Imperiului austro-ungar. Edictele iozefine de toleranţă religioasă au fost reglementările prin care Iosif al II-lea a recunoscut cultelor protestant, creştin-ortodox şi mozaic dreptul de a funcţiona nestingherit în ţările Habsburgilor (Imperiul Austro-Ungar de mai târziu). Aceste documente consfinţeau, din 1781, libertatea religioasă a protestanţilor şi ortodocşilor şi, din 1782, şi pe cea a credincioşilor evrei. Tot în 1783, Împăratul Iosif al II-lea a înfiinţat la Sibiu o episcopie greco-ortodoxă, precursoarea actualei Mitropolii Ortodoxe a Ardealului.
Cam în aceeaşi vreme, vreun paznic din turn sau vreun poet inspirat de cerul cu stele a înşirat o poveste pe pergament, ascunzându-l apoi în globul cel mare din chiar vârful turnului. "Pe mine m-au aşezat strămoşii voştri aici, acum mai bine de trei veacuri şi jumătate. La picioarele mele s-au succedat, bogate în evenimente, vremuri bune şi rele... Ciumă, epidemii şi războaie... Unele locuinţe ale strămoşilor noştri au rămas goale şi pustii. De mai multe ori, oraşul a fost asediat, cucerit şi jefuit, şi chiar şi turnul pe care mă găsesc a fost ameninţat cu dărâmarea. Aşa cum tot ceea ce este măreţ este expus primejdiilor şi furtunilor, tot aşa am fost şi eu supus, de mai multe ori, furtunii nenorocirilor. De trei ori, în cursul unui secol, un fulger a zdrobit acoperişul de sub mine. (...) Virtutea cetăţenească şi hărnicia locuitorilor au reparat stricăciunile şi m-au aşezat la locul meu, de unde i-am văzut pe strămoşii voştri murind, unele din speranţele lor stingându-se în copii şi nepoţi, iar altele, împlinindu-se.
Ştiinţele şi artele sporesc. Tot mai adânc pătrunde mintea omenească în secretele naturii. Prin paratrăsnet s-a găsit mijlocul prin care fulgerul este condus acolo unde nu poate produce pagube.(...) Fie ca, în viitor, furtunile şi fulgerele trimise de cel Atotputernic să treacă inofensiv asupra mea! Fie ca omenirea de sub mine să sporească în cunoştinţe şi virtute! Să-l implore pe Dumnezeu, cu sufletul curat şi cu mâinile curate, pentru mulţumire şi abaterea tuturor relelor! Fie ca oraşul vostru natal să sporească în oameni înţelegători, buni şi harnici!". Nu se ştie cine a redactat această "Cuvântare a globului din vârful turnului Mediaş către locuitorii oraşului". A fost găsită în anul 1815, atunci când s-a hotărât montarea unui paratrăsnet pe turn.
Misterul globurilor
Făurite din cupru aurit, globurile par a fi fost dinadins menite a ascunde înlăuntru mesaje pentru cei ce vor veni. Cu gândul că primind la vreme veşti din trecut, urmaşii vor avea grijă să nu-l repete. Dar prezentul uită adeseori de trecut. Doar de şapte ori, în cinci secole, globurile de pe turn au fost deschise şi mesajele ascunse în ele făcute cunoscute medieşenilor.
"Globurile n-au fost create special pentru a adăposti mesaje adresate celor care vor veni. Cred că intenţia iniţială a fost ca în ele să fie aşezate documente ce conţineau informaţii despre renovările făcute, în timp, turnului. Sigur că, pe lângă acestea, în globuri şi-au găsit locul şi informaţii ale vremii, surprinse în raporturi, relatări, fotografii şi altele. La renovarea din 2015, am găsit în globuri mult mai multe lucruri decât ne-am fi aşteptat, ţinând seama de faptul că acestea n-au mai fost demontate din 1927, când a fost făcută ultima renovare a turnului", spune Gerhard Servatius-Depner, preotul-paroh al Bisericii Evanghelice "Sf. Margareta" din Mediaş. O poezie despre globul cel mare, scrisă la începutul secolului XX de poetul medieşean Gustav Schuster-Dutz, 34 de cărţi poştale-document, realizate în aceeaşi perioadă de fotograful local Fritz Guggenberger, un almanah transilvănean în limba germană, din 1927, sunt doar câteva dintre obiectele găsite în globuri cu ocazia renovării din anul 2015. O parte dintre ele au fost repuse în globuri, altele vor fi păstrate în arhiva Bisericii Evanghelice.
Turre Pitz
Dar Turnul Trompeţilor şi-a cerut, şi el, tributul uman, spre a străbate, cu atâta semeţie, veacurile. În timpul construcţiei sale, un lucrător a căzut de pe acoperiş. Se numea Peter. În memoria lui, pe turnul cel mare a fost aşezată o statuetă din lemn, Turre Pitz (Petrică din turn). Cuminte, păpuşa a vegheat de sus oraşul şi pe locuitorii săi, până hăt, la început de secol 20, când turnul a fost consolidat, spre a se evita accentuarea înclinării. Obosit, poate, de atâta veghere, Turre Pitz a fost coborât de pe turn şi aşezat în muzeul municipal. S-a întors în locul de veghe în 1982, îmbrăcat în straie mai noi şi, poate, la fel de trainice precum celelalte. Când noul Turre Pitz a fost montat pe acoperiş, preotul Rolf Kartmann, născut în Mediaş, a redactat o scrisoare în limba germană, aşezată într-o capsulă de cupru: "Soli Deo Gloria! Acest străjer doreşte ca toţi care-l văd şi aud să fie chemaţi la slujba Domnului şi Mântuitorului nostru, care este Iisus Hristos". Şi, astfel, statueta cea colorată îşi va fi dobândit, pe merit, după aproape cinci secole de veghe pe turn, şi o binemeritată semnificaţie religioasă.
*
După ce atinge ţiglele acoperişului, făcute din sticlă şi lut smălţuit, lumina îmbrăţişează oraşul în mii de curcubee jucăuşe. La fiecare oră fixă, clopotele Turnului Trompeţilor bat rar, de câte zece ori. Zece! Cât poruncile biblice. Mai importante, pare-se, decât a măsura, cu discutabilă exactitate, timpul şi implacabila sa trecere.
E primăvară la Mediaş şi în Ardeal. Şi e bine.
Foto: Arhiva Bisericii Evanghelice Mediaş