Turnul cu globuri și scrisori

Camelia Starcescu
Ilustrate din Mediaș

Turnul Trompeților este clădirea pe care ți se opresc pentru prima dată privirile, din orice parte vei fi venind la Mediaș. Înalt și suplu, înveșmântat în culori pastelate, se profilează într-un mod caligrafic pe cer. Senin sau înnorat, iarnă sau vară, zi sau noapte, silueta demnă i se distinge din fie­ce unghi ar fi fotografiat sau pictat. Vremea și vre­murile l-au atins, dar n-au reușit să-l îngenuncheze.
Era o noapte senină de vară. Căldura de peste zi se domolise deja și oamenii din Mediaș, mica așezare din inima Ardealului, dormeau liniștiți. Poate și luna dormea undeva, de lăsase pe cer doar puzderie de stele. Doar el, paznicul din turnul orașului, nu-și în­găduia să doarmă. Ca-n fiecare noapte, de 42 de ani încoace, avea în grijă casele și liniștea concetățenilor săi. Și văzuse atâtea bătrânul paznic! Rele, mai cu seamă, că de ele trebuia să-și avertizeze concetățenii. Dar acum era liniște sub cerul de vară înstelat, așa că s-a așezat la masa de lângă geam, a înmuiat pana în cerneală și a prins a scrie viitorimii.
"Noroc, sănătate și binecuvântare, cu pace, ce­ti­toriului celui cu râvnă de la Domnul și Mântuitorul Nostru Iisus Cristos. Noi, oamenii, trăim și după moarte dacă am făcut, răspândit și desăvârșit bi­nele.(...) De aceea, așez această scrisoare spre a fi băgată în globul acestui turn, pentru că am petrecut în el, până astăzi, deja 42 de ani, am slujit orașului cu paza și pe Dumnezeu cu ruga. Am locuit, adesea, în acest turn, cu viața primejduită de furtuni de vânt puternice, de fulgere și trăsnete groaznice; pe oră­șeni, pe paznicii de noapte și pe soldați i-am și trezit, în miez de noapte întunecat, în sunet de bătăi de tobă, i-am îndemnat să înăbușe și să stingă jarul din vetrele aprinse și din hornuri, sau groaznicele pălă­lăi de foc, iscate pe acoperișuri și case".
Caligrafiază încet, cu grijă, apoi semnează, în­groșând literele rotunde și egale: Stephanus Schnell. Mai împrăștie un praf de cenușă pe scrisoarea abia încheiată, o curăță ușor, apoi pune pana jos. Di­mineață, își va așeza înscrisul într-unul din globurile turnului Bisericii Evanghelice "Sf. Margareta". Și închis va rămâne, până când vremea sau vremurile vor decide altfel. Era anul 1783, luna august.

Primarul, fata și funia

De peste 500 de ani, turnul veghează Mediașul. Cu o înălțime de 68,5 m, se numără printre primele zece construcții de acest gen din Europa și primele do­uă­sprezece din lume. Copleșit de o atare ce­le­bri­tate, turnul pare să se fi plecat, modest, într-o parte. Și așa înclinat a rămas. Sau poate doar lumea de azi e strâmbă și-și va fi pierdut verticalitatea. Legenda spu­ne că atunci când construcția a fost terminată, turnul, înălțat mai mult decât fusese prevăzut în proiect, stătea înclinat peste clădirea primăriei. Speriate că s-ar putea prăbuși, autoritățile orașului au stat la sfat. Primarul, senatorii, centumvirii au decis să lege vârful turnului cu o funie și să-l tragă în sens invers, până-l vor îndrepta. Zis și făcut. Medieșenii s-au opin­tit, tră­gând de funie din toate puterile. Dar s-a întâmplat că tocmai atunci o fată fru­moasă foc a trecut pe drum. Flăcău tânăr și neîn­surat, primarul s-a îndrăgostit de ea la prima vedere și n-a mai dat semnal de oprire la trasul sforii. De atunci, tur­nul stă înclinat, un neajuns ce îl face aproape la fel de celebru precum Turnul din Pisa.
În străvechimile nașterii sale, turnul adăpostea, sus de tot, un trâmbițaș. Acolo-i era casa, acolo-i era ros­tul: de a scruta zările și-a da de veste apropierea duș­manilor, de orice fel vor fi fost aceștia. Și vai de cel ce-și lua în derâdere menirea! Un singur sunet nela­locul lui, o singură alarmă falsă, din joacă sau ome­nești neputințe, și bietul trâmbițaș își găsea sfârșitul aruncat de medieșeni de pe zidurile de unde-ar fi tre­buit să le vegheze liniștea. Ai zice că e doar o legendă ca oricare alta, doar că dreptul orașului de a pedepsi cu moartea stă însemnat pe Turnul Trompeților...

Capsula timpului

Domolind, oarecum, arhitectura tăioasă a turlei principale, ea a fost înconjurată de alte patru turnuri mai mici, fiecare din ele având înfipt în vârf un glob din metal aurit. Un joc uriaș de păpuși. Un soi de capsulă a timpului, o "cutie poștală" dinspre trecut către noi, cei de azi, și către cei ce ne vor urma.
În anul 1783, a fost coborât globul cel mare. În interiorul lui au fost introduse câteva importante înscrisuri: o dare de seamă, o scrisoare concepută de judele regal Michael von Heydendorff și textul în limba latină al Edictului de toleranță dat de Iosif al II-lea în 1781. "Edict de toleranță"... un act extrem de im­portant al acelor vremuri, mai ales pentru cre­din­cioșii români din timpurile Imperiului austro-ungar. Edictele iozefine de toleranță religioasă au fost regle­mentările prin care Iosif al II-lea a recunoscut cultelor protestant, creștin-or­todox și mozaic dreptul de a funcționa nestingherit în țările Habsburgilor (Imperiul Austro-Ungar de mai târ­ziu). Aceste do­cumente con­sfințeau, din 1781, li­ber­tatea religioasă a protes­tanților și ortodocșilor și, din 1782, și pe cea a cre­dincioșilor evrei. Tot în 1783, Împăratul Iosif al II-lea a înființat la Sibiu o epis­copie greco-ortodoxă, pre­cursoarea ac­tualei Mi­tro­polii Ortodoxe a Ar­dea­lului.

Cuvântarea globului din turnul orașului

Cam în aceeași vreme, vreun paznic din turn sau vreun poet inspirat de cerul cu stele a înșirat o poveste pe per­gament, as­cun­zându-l apoi în globul cel mare din chiar vârful turnului. "Pe mine m-au așezat stră­mo­șii voștri aici, acum mai bine de trei veacuri și jumătate. La picioarele mele s-au suc­ce­dat, bogate în eve­­nimente, vre­muri bune și rele... Ciumă, epi­de­mii și răz­boa­ie... Unele lo­cu­ințe ale stră­mo­șilor noștri au rămas goale și pus­tii. De mai multe ori, orașul a fost ase­diat, cucerit și jefuit, și chiar și turnul pe care mă găsesc a fost ame­nințat cu dărâmarea. Așa cum tot ceea ce este măreț este expus primejdiilor și fur­tu­nilor, tot așa am fost și eu supus, de mai multe ori, furtunii nenorocirilor. De trei ori, în cursul unui secol, un fulger a zdrobit aco­perișul de sub mine. (...) Vir­tutea cetățenească și hăr­nicia locuitorilor au re­parat stricăciunile și m-au așezat la locul meu, de unde i-am văzut pe strămoșii voștri murind, unele din spe­ranțele lor stingându-se în copii și nepoți, iar altele, împlinindu-se.
Științele și artele sporesc. Tot mai adânc pătrunde mintea omenească în secretele naturii. Prin para­trăsnet s-a găsit mijlocul prin care fulgerul este con­dus acolo unde nu poate produce pagube.(...) Fie ca, în viitor, furtunile și fulgerele trimise de cel Atot­puternic să treacă inofensiv asupra mea! Fie ca ome­nirea de sub mine să sporească în cu­noș­tințe și vir­tu­te! Să-l implore pe Dumnezeu, cu su­­fle­tul curat și cu mâinile cu­rate, pen­tru mul­țumire și abaterea tuturor re­lelor! Fie ca orașul vostru natal să spo­rească în oameni înțele­gători, buni și harnici!". Nu se știe cine a re­­dactat aceas­tă "Cu­vân­tare a glo­bului din vârful turnului Me­diaș către lo­cui­torii ora­șului". A fost găsită în anul 1815, atunci când s-a hotărât mon­ta­rea unui para­trăsnet pe turn.

Misterul globurilor

Făurite din cupru aurit, globurile par a fi fost dinadins menite a ascunde înlăuntru mesaje pentru cei ce vor veni. Cu gândul că primind la vreme vești din trecut, urmașii vor avea grijă să nu-l repete. Dar prezentul uită adeseori de trecut. Doar de șapte ori, în cinci secole, globurile de pe turn au fost deschise și mesajele ascunse în ele făcute cunos­cute medieșenilor.
"Globurile n-au fost create special pentru a adăposti mesaje adresate celor care vor veni. Cred că intenția inițială a fost ca în ele să fie așezate do­cumente ce con­ți­neau informații despre renovările făcute, în timp, turnului. Sigur că, pe lângă acestea, în globuri și-au găsit lo­cul și informații ale vre­mii, surprinse în ra­porturi, rela­tări, foto­grafii și altele. La re­no­varea din 2015, am găsit în glo­buri mult mai multe lucruri decât ne-am fi așteptat, ți­nând seama de faptul că acestea n-au mai fost demontate din 1927, când a fost fă­cută ultima renovare a tur­nu­lui", spune Ger­hard Servatius-Depner, preotul-paroh al Bi­sericii Evanghelice "Sf. Margareta" din Me­diaș. O poezie despre globul cel mare, scrisă la începutul se­colului XX de poetul medie­șean Gustav Schuster-Dutz, 34 de cărți poș­tale-document, rea­li­zate în aceeași perioa­dă de foto­graful local Fritz Guggenberger, un al­manah tran­silvănean în limba germană, din 1927, sunt doar câteva dintre obiectele gă­site în glo­buri cu ocazia renovării din anul 2015. O parte dintre ele au fost repuse în glo­buri, altele vor fi păstrate în arhiva Bisericii Evan­ghe­lice.

Turre Pitz

Dar Turnul Trompeților și-a cerut, și el, tributul uman, spre a străbate, cu atâta semeție, veacurile. În timpul construcției sale, un lucrător a căzut de pe acoperiș. Se numea Peter. În memoria lui, pe turnul cel mare a fost așezată o statuetă din lemn, Turre Pitz (Petrică din turn). Cuminte, păpușa a vegheat de sus orașul și pe locuitorii săi, până hăt, la început de secol 20, când turnul a fost consolidat, spre a se evita accentuarea înclinării. Obosit, poate, de atâta veghere, Turre Pitz a fost coborât de pe turn și așezat în muzeul municipal. S-a întors în locul de veghe în 1982, îmbrăcat în straie mai noi și, poate, la fel de trainice precum celelalte. Când noul Turre Pitz a fost montat pe acoperiș, pre­otul Rolf Kartmann, născut în Mediaș, a redactat o scri­soare în limba germană, așezată într-o capsulă de cupru: "Soli Deo Glo­ria! Acest străjer do­rește ca toți care-l văd și aud să fie chemați la slujba Domnului și Mântuitorului nos­tru, care este Iisus Hristos". Și, astfel, statueta cea co­lorată își va fi do­bândit, pe merit, după aproape cinci secole de veghe pe turn, și o binemeritată semnificație religioasă.

*

După ce atinge țiglele acoperișului, făcute din sticlă și lut smălțuit, lumina îmbrățișează orașul în mii de curcubee jucăușe. La fiecare oră fixă, clopotele Tur­­­nului Trompeților bat rar, de câte zece ori. Zece! Cât poruncile biblice. Mai importante, pare-se, decât a măsura, cu discutabilă exactitate, timpul și im­pla­ca­bila sa trecere.
E primăvară la Mediaș și în Ardeal. Și e bine.

Foto: Arhiva Bisericii Evanghelice Mediaș