Pata de tuş
- Maestre Ilfoveanu, înainte de toate, vă mulţumesc că m-aţi primit în spaţiul secret al creaţiei dvs., atelierul din celebrul "Pangrati", cartierul pictorilor din Bucureşti. Există o intimitate anume, care vă leagă de acest loc?
- Atelierul acesta e nou pentru mine. Sunt aici de doi ani. El a fost al regretatului şi marelui artist Ion Sălişteanu. Am avut posibilitatea de mai multe ori să iau un atelier în Pangrati, însă am refuzat. Eram foarte legat de atelierul meu de lângă Biserica Amzei, unde am stat aproape 30 de ani. Atelierul acela era, cum se zice, un loc bun. Ţineam la el şi datorită Brătienilor, pentru că acolo, lângă Biserica Amzei, toată zona aceea a fost reşedinţa Brătienilor. Iar eu eram legat de Brătieni prin fibre fine. M-am născut în Câmpulung-Muscel şi am făcut Liceul "Brătianu" din Piteşti, iar copiii mei s-au născut la spitalul care a fost reşedinţa unchiului lui Ionel Brătianu. Iar mare parte de timp eu mi-am petrecut-o, după '90, cu studenţii de la Universitatea Naţională de Artă, în reşedinţa Brătienilor de la Vila Florica din Ştefăneşti, lângă Piteşti, înconjuraţi de un farmec vechi. Pe terasa vilei se mai păstra singurul mobilier rămas de la familia Brătianu, o masă mare, din împletitură de pai. Şi un şemineu, unde petreceam serile. Stăteam câte 10-15 zile cu studenţii la Vila Florica. Ei desenau, pictau, iar seara stăteam pe terasă. E un loc atât de frumos! Şi nu numai vila, ci tot dealul Ştefăneştiului, cu viile şi împrejurimile şi parcul făcut de Brătianu. Aşadar, atelierul meu de lângă Biserica Amzei avea o legătură secretă cu copilăria şi viaţa mea. Dar a trebuit să plec, căci clădirea fusese revendicată. Şi iată-mă aici, în Pangrati, de nici doi ani. M-am adaptat foarte greu. Dimineaţa, paşii mă duceau tot spre Piaţa Amzei. Încet-încet am început prin a reface atelierul, am făcut curat, dar tot mi se părea că spiritul lui Sălişteanu încă mai era impregnat în pereţi. Iar eu îmi petrec timpul în atelier aproape toată ziua. De dimineaţa până seara, locul meu e aici. Ies foarte puţin în oraş. Spaţiul meu înseamnă casa unde locuiesc, atelierul şi, uneori, librăria Humanitas de pe Calea Victoriei şi grădina librăriei Cărtureşti de pe Magheru. Asta, când stau în Bucureşti. Vara, mă retrag la Rădeşti, în Argeş, unde am celălalt atelier.
- Cum v-aţi integrat, în cele din urmă, în Pangrati? În jurul nostru pare să existe un spirit bun.
- Aici, în Pangrati, am reuşit să intru în atmosfera locului şi am putut să lucrez, graţie unui fapt aparent nesemnificativ. Fără a fi tipicar, mie îmi place să am o ordine a lucrurilor, ştiu exact unde sunt obiectele şi lucrările mele în atelier. Şi s-a întâmplat că aveam o sticlă de tuş chinezesc, mare, de un kilogram. Şi când am vrut s-o iau ca să fac un desen, a căzut şi s-a spart. Tot tuşul s-a răspândit pe scară... În prima clipă mi s-a părut un dezastru, urma o curăţenie amănunţită şi grea. Pe urmă, am înţeles. Pata aia uriaşă şi neagră îmi umaniza locul. Şi tot ea m-a şi inspirat! De la pata de negru apărută accidental în atelierul meu, am început să fac o serie de lucrări pe negruri. Şi de atunci am simţit că acest loc îmi aparţine Şi, încet, încet, am început aici seria de lucrări ale unui nou ciclu, "Levant", iar după aceea, "Levant după Levant". Din ultimul, o parte din lucrări pot fi văzute la galeria "AnnArt", până pe 7 noiembrie.
- "Levant după Levant" s-a născut aici, în atelierul cel nou? Fervoarea dvs. artistică nu pare să-şi fi pierdut din scântei...
- S-a întâmplat aşa. La Rădeşti, locuinţa mea de la ţară, eu mă retrag şi lucrez toată vara, din iunie până în septembrie, dar şi o parte din iarnă. Şi desenez. Acolo am început ciclul "Levant", de desene pe hârtie patinată, o tehnică pe care o folosesc de mult timp. Sunt desene în pensulă. Doi ani la rând, 2013-2014, am făcut aceste desene vara şi le-am reluat, în atelier, pe pânze mult mai mari. Până când, întâmplarea fericită a făcut ca prietenul şi colecţionarul George Moisescu să-mi spună într-o zi: "De ce nu încercaţi şi culoare pe aceste desene?". Nu se potrivea cu felul meu de-a lucra (eu gândesc desenul în sine, şi la fel lucrarea în culoare). Şi totuşi, într-o zi am încercat. Nu mi-a ieşit. De obicei, când nu-mi iese o lucrare, o pun deoparte, tai pânza şi pun alta pe şasiu. Pe urmă am mai încercat o dată, şi tot n-am fost mulţumit. Şi tot aşa, de câteva ori. Dar tot din întâmplare, am revăzut, într-o zi, o pânză abandonată. Şi mi-am zis: stai puţin, de aici s-ar putea să încerc ceva. Şi din ziua aceea, a curs "Levantul după Levant", aproape 100 de lucrări mari. Majoritatea, încă neexpuse.
Poveşti la un pahar de vin
- Staţi foarte mult în atelier. De câte ori v-am căutat, eraţi aici, în Pangrati. E turnul dvs. de fildeş, o formă de retragere din viaţa publică? Sau sunteţi din fire un însingurat, speriat de larma şi de mizeria lumii?
- Aici aş avea de povestit două etape. Prima a fost până în '90, când atelierul era oaza noastră, a tuturor plasticienilor. Acolo ne retrăgeam şi ne rupeam de realitatea care nu era deloc roză, cu toate că noi eram tineri. Perioada aceea a fost pentru noi o vreme fericită a întâlnirilor, cârciuma fiind locul în care ne adunam la mese şi poveşti, cu un pahar de vin. Şi tot vinul ne făcea să îndurăm mai uşor ce era în jurul nostru. Apoi, era atelierul în care te retrăgeai şi în care nu-ţi intra nimeni. La mine în atelier n-a intrat nimeni să-mi spună că trebuie să pictez într-un anumit fel. Sau că trebuie să fac o comandă socială. Eu aveam temele mele şi mi-am văzut de ele. Am avut şi marele noroc cu câţiva colecţionari de marcă. Am început să intru în atenţia lor, şi atunci nu am mai depins de nimeni şi de nimic. Altminteri, pentru mine erau momente grele, aveam familie şi renunţasem şi la slujbă. Am vrut să stau numai în atelier şi să lucrez. Le datorez colecţionarilor mei de atunci faptul că am putut să devin independent. Şi aici vreau să fac o precizare. Pe atunci, exista un alt tip de colecţionar decât cel de azi. Cei mai mulţi erau doctori şi profesori. Mi-i amintesc pe profesorul Ionel Constantinescu, familia dr. Moisescu, Delia si Radu Budeanu, Simion Săpunaru (care are lucrări multe de la mine), Elena Ganga şi soţul ei, Bob Woudenberg, prof. Virgil Lefter. De exemplu, Ionel Constantinescu era foarte apropiat de Ciucurencu, de Piliuţă şi de şcoala lui Ciucurencu, dar asta nu-l împiedica să vină foarte des în atelier să mă urmărească ce fac. Cumpăra, dar nu venea doar ca să cumpere o lucrare, cum fac colecţionarii de azi. Pe colecţionarii de astăzi nici nu-i poţi numi colecţionari, pentru că ei vin doar să investească. Prea puţini te urmăresc sau au lucrări din diferite etape ale tale. Pe când Radu Budeanu, de pildă, venea, stătea în atelier, discutam, după aia mă invita la masă, lua lucrarea şi o aşeza pe perete în locul unde îi plăcea lui. Ne sfătuiam. Era altceva. Şi asta însemna foarte mult pentru mine.
Nostalgia elitei
- Evenimentele din '89, libertatea care a urmat au schimbat ceva din viaţa dvs.?
- Nou şi surprizător pentru mine a fost că după '90, am fost chemat de studenţi, la institut. Până atunci, eu stăteam numai în atelier. N-avusesem slujbă înainte, când trebuia să ai, şi, deodată, am devenit slujbaş la stat. Dar acea perioadă de profesorat a însemnat foarte mult pentru mine. Am intrat într-o atmosferă cu studenţii mei, care a fost foarte creativă. Căci plecam de la aceeaşi gândire pe care o ştiam de la meşterul meu, de la maestrul Baba, pe student este bine să-l laşi să-şi găsească drumul, nu să-i impui tu să facă ceva. Îl ajuţi tu să-şi găsească drumul. De la Baba nu am învăţat pictură, ci ce înseamnă pictura. Să fii artist.
- Nu regretaţi întâlnirile cu marii artişti şi scriitori ai ţării? Exista o solidaritate artistică care azi s-a pierdut...
- Într-adevăr, sunt întâlniri pe care le regret foarte mult. Acum, pictorul Mirel Zamfirescu s-a retras public, iar ceilalţi nu mai sunt. Daniel Turcea, de pildă, era unul din poeţii la care am ţinut mult. Am fost şi colegi de liceu, la Piteşti, la "Brătianu". Şi am încercat să fac desene la lumea poeziei lui, dar n-am reuşit niciodată. După 1990, ne vedeam la grădina Uniunii Scriitorilor şi la grădina Muzeului Literaturii. Acolo venea şi regretatul critic de artă François Pamfil, cu care era o mare plăcere să stai la poveşti. Din păcate, nici el nu mai e. Asta era lumea noastră. Întâlnirile acelea erau o prelungire a atelierului. În idei şi suflet. Şi simt acum lipsa acelor locuri şi, mai ales, lipsa celor care nu mai sunt. Iar cei care mai suntem nu ne mai vedem aproape deloc.
- De când nu mai ieşiţi în lume, cu prietenii dvs. de elită, cum vă raportaţi la viaţa cetăţii şi la politică?
- De un an şi jumătate nu mai vreau să ştiu şi nu mai am niciun contact cu lumea politică. Nici nu am televizor acasă! Nu mă mai interesează ce se întâmplă, în niciun fel. Hotărârea mea asta este şi aşa rămâne. Şi m-am retras şi din viaţa socială. Rareori mai merg la un vernisaj. Lumea mea a rămas la atelier şi acasă, acolo unde este cel de-al treilea atelier, cel de seară. Am început o serie de desene pe care le numesc chiar aşa: "Desene de seară". Nu mi le pun în mape, nu gândesc o expoziţie cu ele. Sunt ca o terapie pentru mine.
Paradisul de la Rădeşti
- Cred că Rădeşti a fost locul meu predestinat. Eu m-am născut în Câmpulung Muscel, dar am copilărit în Piteşti. Am fost legat cu toată copilăria mea de bunica. Am fost crescut de ea şi am făcut liceul în casa ei. Am şi revenit la Piteşti pentru ea, după aceea, până când a încetat din viaţă. Dar până la şapte ani, toate verile le-am făcut la Câmpulung Muscel. Într-un peisaj pe care peste ani aveam să-l regăsesc, cumva, la Rădeşti. Este un sat de deal, chiar la jumătatea drumului dintre Câmpulung Muscel şi Piteşti. L-am descoperit în iarna lui 1983. Văzusem şi Piţigaia, un sat alăturat, aproape părăsit şi pitit printre dealuri, într-o vale adâncă. Misterios, de parcă acolo era buricul pământului. La Rădeşti, m-a adus prima oară colecţionarul şi prietenul meu, Săpunaru. Am lucrat mai întâi acolo două-trei veri, invitat la casa lui de vară. Atunci am înţeles că aici va fi refugiul meu. Că trebuie să am aici o casă şi un atelier. Era prin 1985, şi lucrurile nu arătau bine deloc în România. Când mergeam noaptea cu trenul, trebuia să am becul în buzunar, ca să-l pun în compartiment, să sparg bezna. Iar pe culoar, trebuia să te strecori printre sacii de pâine. La ţară, pâinea dispăruse şi oamenii şi-o luau cum puteau, de la oraş. Dar am reuşit să-mi cumpăr cu sacrificii o casă, de care m-am legat foarte mult. E oaza noastră de linişte din Argeş.
- Ce vă ţine captiv acolo?
- Nu există vreun loc mai frumos decât locul meu din Rădeşti, cu verdele nesfârşit care îl înconjoară. Şi nu pot descrie ce bucurie am simţit când am deschis prima dată uşa casei noastre de-acolo. Am simţit imediat că aparţin acelui loc. Că m-am născut acolo. De atunci, am construit un atelier, am săpat o fântână, am plantat pomi, am făcut heleştee. Îmi cunosc atât de bine grădina, că îmi pot potrivi ceasul după cum cade lumina în fiecare anotimp. Aşa că nici nu prea ies în sat. Am câţiva vecini, dar îi văd rar. Intru în spaţiul meu, în curtea făcută de mine, şi acolo rămân. Adrian (fiul mare al maestrului, n.n.) are şi el, acum, 5000 de metri, chiar lângă noi, unde şi-a făcut şi un lac. În preajma lui stăm toată vara. Nicu (celălalt băiat al maestrului Ilfoveanu, n.n.) vine şi el acolo cu fetiţa lui. Vara trecută, nici nu ştiu dacă am ieşit de vreo două-trei ori din curtea casei. Nici nu trebuie. Căci de acolo văd şi răsăritul soarelui, şi apusul. Tot orizontul şi tot satul. M-a inspirat în multe din peisajele mele acest sat de deal. Căci la Rădeşti, asta fac: mă retrag şi desenez. Iar în ultima vreme, fac ceva care îmi place tot mai mult: contemplu. Locul te îndeamnă la visare.
- Locurile copilăriei îşi pun amprenta asupra unui artist?
- Da. Eu am copilărit în Piteşti, lângă pădurea Trivale. Şi mă duceam toată ziua cu câinele meu, Dingo, în pădure. Ştiu de mic împrejurimile Piteştiului, aşa cum erau, cu şoseaua veche de la Bucureşti, pe care sunt înşirate vile şi palate ale atâtor oameni mari din istoria şi cultura noastră. Mai târziu, am şi avut o perioadă de pictură în ulei cu peisaje din Trivale. Mă legau multe de acel loc. Era natura, pe care eu am simţit-o mereu aproape.
Inteligenţa mâinii
- Când v-aţi descoperit obsesia picturii, maestre Ilfoveanu? Când aţi văzut în pictură un posibil drum în viaţă, şi cum v-aţi descoperit talentul?
- Nu l-am descoperit eu! La început, nici nu ştiam ce-i aia talent. Dar am avut un profesor la liceu, îi spuneam Tata Guţă. Făcuse Belle Artele la Paris. De altfel, am avut o pleiadă de profesori foarte buni la "Brătianu", din seria de profesori vechi, dintre cele două războaie. Şi acest profesor de desen i-a spus bunicii mele: "Vezi, încearcă, băiatul ăsta are talent şi va trebui să meargă mai departe!". Şi am mai avut un noroc. Lângă casa noastră stătea fratele marelui pictor Ion Pacea. Era inginer horticol în Piteşti. Şi bunica mea, aflând că el are un frate în Bucureşti, pictor mare, i-a spus: "Uite, şi nepotul meu pictează!". Omul a luat-o în serios şi i-a spus lui Pacea: "Va veni un băiat cu o mapă cu lucrări la tine. Te rog să te uiţi, să vezi dacă merită". Mi-am luat mapa, m-am suit în tren şi am venit la Pacea. El s-a uitat bine şi mi-a zis: "Tu trebuie să faci pictură! Dacă aş putea, te-aş ţine la mine în atelier, băiete, dar e bine să faci Facultatea de Arte Plastice" (aşa se numea pe atunci). Şi am intrat din prima. Iar când la Facultate a luat clasă meşterul Baba, am avut noroc să am colegi de excepţie: Ştefan Câlţia, Sorin Dumitrescu, Mihai Cizmaru.
- Credeţi că v-aţi ales bine drumul? Pictura cuprinde toate aşteptările dvs. de la viaţă?
- Pictura a devenit un viciu, de foarte mulţi ani, în viaţa mea! Nu mai pot fără ea. Asta este! Dacă lipsesc două-trei zile din atelier, nu mă simt în largul meu. E adevărat că acum trec printr-o perioadă de oboseală, că mă bântuie frica de a mă repeta. Nu poţi să scapi de ea. Ajungi la un timp în care dobândeşti - e prea mult spus perfecţiune în meserie - uşurătatea de-a face, de-a desena, dar începi să-ţi pierzi ideile. Înainte era altfel, aveai idei multe, dar le făceai greu, nu aveai uşurătatea de a face. Este o inteligenţă a mâinii pe care ţi-o faci lucrând. Cel mai important lucru este amprenta pe care o laşi, stilul. Sunt artişti care au amprenta în ei de la început, alţii care şi-o dobândesc în timp. O maturitate ar însemna la un artist să-ţi cizelezi, de fapt, stilul. Să îl cizelezi, să îl cauţi. Iar inspiraţia vine din interior. Pe mine m-au inspirat cartea şi natura. În grădina mea de la Rădeşti, desenez într-un pavilion, sub un nuc.
- Nu ne putem despărţi, înainte să vă întreb ce drum aţi parcurs până la personajele dvs. ciudate, uneori greu de înţeles?
- Am avut mai multe perioade, dar nu voi putea explica niciodată de ce sau ce m-a dus la tipul de imagini pe care le fac. E ceva care a plecat din interior. Lucrare din lucrare. Desen din desen. Este ca o variaţiune pe aceeaşi temă. Dar cum ajung la o imagine nouă, nu pot să spun. Multe elemente pe care le vezi în desenele mele sunt, de fapt, din iconica şi miniaturile bizantine. De aici şi o prelungire a Bizanţului în Levant, încă un motiv pentru care mi-am numit expoziţia "Levant după Levant". Iar spaţiul gol, de pildă, care e prezent mereu în lucrările mele - te ajută, de fapt, să citeşti mai bine întregul. Aşa cum spun chinezii: golul e mai important decât vasul în sine.
Muşcatele, ultima redută
- Staţi zile întregi în atelier, veri întregi în chioşcul din grădina de la Rădeşti. Cu atâta pictură în viaţă, vă mai gândiţi câteodată la bătrâneţi?
- Pictura este o meserie a senectuţii. Marii artişti au creat până la adânci bătrâneţi. Dau exemplul lui Hokusai (cunoscut şi sub numele de Katsushika Hokusai), care a trăit 90 de ani, când a rostit aceste cuvinte celebre: "Am ajuns să spun printr-un punct ceea ce spuneam înainte prin atâtea linii". Dar pictura mai este şi o meserie care te ajută să depăşeşti anii mai grei ai vieţii. Şi nu ascund că am început să îi simt şi eu. Poate şi datorită unei perioade de însingurare prin care trec. Dar pictura mă ajută. A devenit pentru mine o terapie. Una care e însoţită de muzică. Dar nu ca un acompaniament la pictură, fiindcă muzica trebuie să o asculţi aparte, să o pătrunzi şi pe ea. După cum, multe din lucrările mele sunt inspirate de teme şi idei din cărţi şi poeme, fără a realiza o ilustraţie. Eu nu cred în ilustrarea unui text. Nu există. Poţi să faci altceva, pornind de la lumea acelui text. Două lumi care se întâlnesc undeva, în acelaşi spirit.
- Vă gândiţi la viitor?
- La vârsta mea, tot ce priveşti înainte e foarte scurt, ce e în spate e mult. Densitatea vieţii şi trăirea, asta contează. Poţi să ai un timp de viaţă care să fie lung, să nu-l trăieşti, şi poţi să ai un timp scurt de viaţă, dar care să fie dens şi să îl trăieşti intens.
- Eu cred că dvs. aţi reuşit să trăiţi un timp lung şi dens, maestre Ilfoveanu.
- Aşa-i. Eu am plecat de la zero. Totul datorez meseriei mele, tot ce-am făcut. Dar acum m-am oprit. La Rădeşti, găseşti tot timpul de făcut câte ceva, dar de anul ăsta nu mă mai ocup decât de muşcate. De artă şi de muşcate.
*
(P.S. Pentru cei dintre dvs. care nu au apucat să vadă expoziţia lui Sorin Ilfoveanu de la galeria AnnArt sau care vor să se familiarizeze mai bine cu universul său profund, elegant şi misterios, lucrările artistului pot fi admirate şi pe pagina pe care şi-a deschis-o pe Facebook. Una de mare succes, ca toate apariţiile publice ale lui Sorin Ilfoveau.)