În perioada antichităţii, se considera că manualele de magie conţineau o mare înţelepciune, care trebuia să rămână apanajul elitelor preoţeşti. Odată cu creştinismul, scrierile ezoterice au intrat în opoziţie cu Biblia, dobândind o reputaţie malefică, la fel cu cei care le practicau. În Europa, apogeul interzicerii lor a avut loc în Evul Mediu şi apoi în Renaştere. Intransigenţi şi zeloşi, prelaţii occidentali încurajau arderea cărţilor de magie împreună cu cei care le consultau, uitând că personajele din prim-planul Vechiului Testament, începând cu regele Solomon, fuseseră figuri eminente ale practicilor "vrăjitoreşti". Dar, în ciuda ameninţărilor şi a persecuţiilor, grimoarele vechi s-au păstrat de-a lungul secolelor, bine dosite, în compartimentele secrete ale bibliotecilor.
În mod paradoxal, numeroşi membri ai clerului păstrau ei înşişi, în mod clandestin, cărţi de magie. Se pare, de altfel, că foarte mulţi dintre magii medievali au fost clerici. Iar dacă unii papi au promulgat edicte împotriva vrăjitoriei, alţii, precum Urban al VIII-lea, au dat dovadă de indulgenţă, ba chiar şi de o anumită curiozitate vizavi de ocultism. Atracţia pentru magia neagră, dezvăluită de aceste cărţi interzise, era aşa de puternică, încât foarte mulţi oameni civilizaţi au ajuns până acolo încât şi-au pus viaţa în pericol, refuzând să recunoască faptul că îndeletnicirile lor oculte erau malefice.
Replicile erau pe măsură. Distrugerea unei cărţi lua de multe ori aspectul unui exorcism, a unei execuţii capitale, ca şi cum paginile ar fi ascuns vreun demon. Ce-i drept, scrierile medievale vorbesc despre cărţi care au înnegrit cerul sau au scos strigăte ascuţite, atunci când au fost aruncate pe rug.
Invocarea spiritelor
Aşa cum noi acceptăm în prezent faptul că suntem legaţi de pământ prin forţele gravitaţiei, strămoşii noştri credeau că aerul care îi înconjura era populat de spirite invizibile. Grimoarele medievale descriu ritualurile complexe prin care aceste spirite puteau fi invocate şi făcute vizibile, pentru a fi obligate apoi să execute dorinţele invocatorului. Opoziţia sistematică a catolicismului e cu atât mai de înţeles, cu cât se ştie că cele mai negre dintre manualele de magie propuneau instrucţiuni detaliate pentru purificările rituale. Ele recomandau practicantului să folosească nume de sfinţi şi simboluri religioase pentru a se proteja şi a stăpâni entităţile pe care le invoca. Or, Biserica a afirmat totdeauna că toate spiritele invocate de vrăjitori sunt doar demoni, iar încercarea de a-i stăpâni prin intermediul numelor sacre este o blasfemie cumplită. Replica magicienilor, a alchimiştilor şi a descântătorilor, că îndeletnicirile lor nu au legătură cu diavolul, ci cu credinţa, şi că ezoterismul este o cercetare a puterilor lăuntrice ale omului, n-a fost luată în seamă şi încăpăţânaţii au murit arşi pe rug, în braţe cu grimoarele lor.
În prezent, cea mai cunoscută dintre cărţile de magie este, cu siguranţă, "Necronomiconul". Subintitulată "Cartea Numelor Moarte", ea are reputaţia de a fi unul dintre cele mai "periculoase" grimoare, datorită faptului că cei care îi citesc revelaţiile înnebunesc. Un zvon întreţinut în mod savant îi atribuie paternitatea acestei scrieri "arabului dement" Abdul al Hazred, care a murit, conform legendei, la Damasc, în anul 728, sfâşiat de nişte draci invizibili. Opera lui demonică i-a supravieţuit, sub forma unor traduceri rare.
Un potenţial sinistru
În secolul 20, primul care a pus în circulaţie "Necronomiconul", pe care l-a inclus într-o lucrare fantastică, a fost scriitorul american H.P. Lovecraft. Doi alţi americani, Daniel Harms şi John Wisdom Gonce, au disecat din abundenţă documentele ezoterice în cartea lor "The Necronomicon Files", prezentând şi analizând diferitele versiuni disponibile în întreaga lume. După opinia lor, "Necronomiconul" este un veritabil text ocult, şi nu o mistificare sau o simplă curiozitate literară. Ba şi mai mult, autorii declară că au simţit unele efecte stranii în urma citirii unor reţete magice: "Era ca şi cum o anumită parte din sufletul meu şi din corpul meu murise. Mă temeam că anumite părţi negative ale fiinţei mele, care începeau să se acomodeze cu vibraţiile simţite în urma lecturii, vor deveni aşa de puternice, încât vor pune stăpânire pe mine". Un alt efect apărut în urma lecturii a luat forma unui coşmar repetat, în timpul căruia ceva enorm şi puternic se lovea de uşile casei.
Dacă unii pun la îndoială faptul că textul, pe care îl consideră drept o simplă închipuire, ar putea avea influenţă asupra sufletelor sensibile, ocultiştii afirmă că formulele din "Necronomicon" funcţionează, chiar dacă diferitele traduceri sub care circulă în lume s-au abătut (ca şi în cazul "Bibliei") de la original.
Grimoarele
În Evul Mediu, deţinerea unui grimoar "eretic" constituia un delict pedepsit cu moartea. În zilele noastre, mulţi specialişti văd în cărţile de magie lucrări imaginative, care, dacă sunt citite cu mare atenţie, pot avea un impact profund asupra cititorului. În esenţă, la baza cărţilor de magie se află fundamentele culturale ale astrologiei arabe, ale misticismului evreu, ale învăţămintelor biblice vulgarizate, ale descântecelor clasice, precum şi alte câteva surse ale tradiţiei populare. Lectura lor permite înfăptuirea unor rituri şi a unor invocaţii elaborate care pot fi utilizate în scopuri specifice.
În "100 de reţete de magie practică", francezul Jacques Coutela explică, de exemplu, cum putem să confecţionăm o lumânare pentru alungarea blestemului, să realizăm un pentaclu, să îndulcim cafeaua şi ceaiul fără zahăr, să facem tutunul să fie mai slab. Utilizarea piramidelor, a rebusurilor magice sau a apelor magnetizate se supune unor reguli precise, care pot face din dvs. un stăpân al dragostei sau... al discordiei.
Spiritul regelui Solomon
Nu există o contradicţie mai puternică decât cea dintre învăţătura biblică şi cărţile de magie. Faptele apostolilor subliniază cu o satisfacţie evidentă faptul că cei care se convertesc la creştinism trebuie să ardă textele de magie cu care vin în contact, iar Leviticul preconizează ca adepţii vrăjitoriei să fie executaţi. Pe de altă parte, unul dintre personajele cele mai semnificative ale Vechiului Testament, Solomon, regele evreu, celebru pentru înţelepciunea sa, practica vrăjitoria. Cât despre cel mai important grimoar dintre toate, "Cheile regelui Solomon", el este şi unul dintre cele mai vechi. După părerea multor cercetători, el constituie baza multor texte magice ulterioare, care recunosc, de altfel, că au folosit "întreaga înţelepciune a suveranului biblic".
Reţetele iadului
Reţetele magice descrise în grimoare sunt lungi şi complexe. La fel ca în arta bucătăriei, cu toate că există numeroase ingrediente, unele se repetă. Cărţile pomenesc, de exemplu, nume de demoni, împreună cu descrierea lor, şi rolul pe care îl joacă: obţinerea dragostei unei femei, găsirea unei comori pierdute etc. Cărţile îi sfătuiesc pe vrăjitori să fie foarte grijulii când invocă un demon. Prepararea necesară acestei ceremonii poate dura mai multe săptămâni, ba chiar luni de zile, şi este necesară însuşirea perfectă a ritualului, orice "bâlbă" putând fi fatală pentru practicant.
Crowley şi cosmosul
Dacă e să îi dăm crezare celebrului satanist al secolului XX, Aleister Crowley, riturile şi ritualurile din cărţile de magie sunt destinate intrării în contact cu realitatea supranaturală care ne înconjoară. În introducerea la "Cheile regelui Solomon", scrisă de el în 1904, insistă asupra faptului că rezultatele magice descrise nu sunt "miraculoase", ci "raţionale". Crowley susţine că postul îndelungat, concentrarea asupra anumitor sunete, rostirea rituală a unor descântece sunt nişte exerciţii care reactivează nişte facultăţi mentale ascunse, pe care oamenii din vechime le utilizau în mod curent, pentru a intra în legătură cu lumea spiritelor de dincolo. El identifică magia cu o tehnică străveche, care permitea utilizatorului său să se elibereze de demonii şi îngerii din spiritul său, pentru a intra în contact cu cosmosul, putând să modifice lucrurile după propria voinţă.
Istoria Necronomiconului
Titlul original al "Necronomiconului" era "Al-Azif", Azif fiind termenul utilizat de către arabi pentru a desemna zgomotul nocturn (produs de insecte), despre care se presupunea că este murmurul demonilor. Autorul scrierii este Abdul al Hazred, un poet nebun din Sanaa (Yemen), care a trăit pe vremea califilor Omeiazi, pe la anul 700. El a vizitat ruinele Babilonului şi subteranele secrete din Memfis şi a petrecut zece ani în singurătatea marelui deşert din sudul Arabiei, Roba el-Kaliyeh. Se spune că acest deşert este locuit de către spirite care protejează răul şi de către monştri ai morţii. Cei care au fost acolo spun că se petrec lucruri stranii, supranaturale. În ultimii ani ai vieţii, al Hazred a trăit la Damasc, unde a scris "Necronomiconul" şi unde a murit în circumstanţe suspecte.
Cel care i-a scris biografia în secolul al XII-lea, Ibn-Kallikan, povesteşte că al-Hazred a fost devorat în plină zi de un monstru oribil, în faţa unui mare număr de oameni, împietriţi de frică. Cât a trăit, poetul nebun povestea că a văzut faimosul Irem, oraşul coloanelor, şi că a găsit sub ruinele unui alt oraş din deşert analele şi secretele unei rase mai vechi decât umanitatea.
În anul 950, "Al Azif", care a circulat în secret printre filozofii epocii, a fost tradus în greceşte de către Theodorus Philaetas din Constantinopol, sub titlul de "Necronomicon".
Timp de un secol, pe baza lui s-au făcut experienţe teribile, astfel încât cartea a fost interzisă şi arsă din ordinul papei. După aceasta, nu s-a mai vorbit decât rar despre carte, până în 1228, când Olaus Worminus a tradus-o în latină şi apoi a fost imprimată de două ori, prima dată în secolul al XV-lea, în Germania, şi apoi în secolul XVII, în Spania. Atât în versiunea greacă, cât şi în cea latină, scrierea a fost interzisă de către Papa Gregorie al IX-lea, la 1332. Versiunea grecească, imprimată în Italia între 1500-1550, s-a pierdut în urma incendiului bibliotecii în care se afla. Dintre textele latineşti care au mai rămas, unul (din sec. XV) este păstrat la British Museum, iar celălalt (din secolul XVII) la Biblioteca Naţională din Paris. O nouă ediţie din secolul al XVII-lea se află, de asemenea, la Muzeul Widener din Harvard şi o alta la Biblioteca Universităţii Miskatonic din Arkham. De asemenea, mai există una la Universitatea din Buenos Aires, în afara a numeroase alte copii secrete care circulă xeroxate în toată lumea. Lucrarea este interzisă cu severitate de către Biserică. Se spune că lectura sa atrage după sine consecinţe dezastruoase.
NEGRU SAU ALB
Distincţia între magia albă şi magia neagră îi interesează mai mult pe adepţi decât pe adversari. Aceştia din urmă sunt convinşi că toată magia devine la un moment dat neagră, apelând la forţe malefice. Specialiştii ocultismului operează totuşi distincţii clare între diversele tipuri de magie, pornind de la diferenţa pe care vechii greci o făceau între goetia, magia joasă, şi theurgia, magia înaltă. Prima era barbară şi carnală, în vreme ce a doua era sacră, folosind atributele divinului şi având exclusiv un final pozitiv. O distincţie similară exista şi în timpul Evului Mediu, când majoritatea magilor afirmau că practică o magie naturală, o cercetare a tainelor universului şi ale sacrului. La polul opus se afla magia demoniacă, care se făcea cu ajutorul spiritelor malefice, în interes personal: bani, răzbunare, îmbogăţire etc. Această formă de magie era cunoscută şi sub numele de "necromanţie" (un termen care se referă la invocarea spiritelor morţilor). Inutil de adăugat că Biserica nu-şi dădea osteneala să-i întrebe pe vrăjitori de la ce tip de religie se reclamă. Toţi erau condamnaţi la moarte cu aceeaşi severitate.