- Are 87 de ani, dar continuă să dirijeze cu aceeaşi pasiune şi energie ca în prima zi -
Un fenomen rarisim. Poate unic şi la nivel mondial. Un fenomen care se întâmplă aici, în România, dar care, poate din pricina agendei noastre zilnice mereu prea încărcate, ne scapă din vedere: Stelian Olariu, dirijorul corului Operei Naţionale Bucureşti. În fiecare dimineaţă, acest om ia troleibuzul pentru a merge la serviciu, munceşte la repetiţii cu o intensitate de care puţini tineri sunt capabili şi, de câteva ori pe săptămână, atunci când are spectacol, ajunge acasă după miezul nopţii. Face asta fără întrerupere, din data de 3 ianuarie 1962. Are acum 87 de ani. Şi îşi continuă activitatea cu aceeaşi pasiune, energie şi luciditate ca în prima zi. Este dirijorul cu cea mai lungă activitate artistică din lume, susţinută continuu în aceeaşi instituţie şi, implicit, unul dintre cei mai longevivi artişti în activitate la nivel mondial, din toate timpurile. Este menţionat în Enciclopedia Who's Who, a creat sute de spectacole în premieră, cu care a reuşit să participe, în anii grei ai comunismului, la nenumărate turnee în ţară şi străinătate (Franţa, Grecia, Italia, Germania, Elveţia, Austria, Marea Britanie, Spania, Olanda, Japonia, Thailanda, Coreea de Sud, Israel şi nu numai), deţine nenumărate premii şi distincţii, printre care Ordinul "Meritul Cultural" clasa a IV-a (1968), Ordinul Naţional "Serviciul Credincios" în gradul de "Cavaler" (2001), Ordinul "Meritul Cultural" în gradul de "Comandor" (2003), Ordinul Naţional "Serviciul Credincios" în gradul de "Ofiţer" (2009), Diploma de Excelenţă pentru întreaga activitate (2006) etc.
Un om a cărui carieră se identifică, practic, cu istoria Operei din Bucureşti, şi care acum, în interviul pe care ni l-a acordat, mărturiseşte că... nu simte trecerea timpului: "Această longevitate eu nu o simt, nu am simţit trecerea timpului... Eu şi acum, când ies din repetiţii, şi vă rog să mă credeţi că nu mă laud, pentru că este un lucru care mă pune şi pe mine pe gânduri, nu ies niciodată obosit, ci dimpotrivă, ies refăcut... Pentru mine, munca este o plăcere adevărată, care mă întăreşte... Iar a doua zi, când vin din nou la treabă, cobor din troleibuz şi o iau prin părculeţul din faţa Operei, mă uit în jur şi zic: «Doamne, ce frumos e totul!»... şi din nou la treabă şi regăsesc acolo oamenii mei, pe care ştiu că mă pot baza şi-mi aduc aminte de spectacolul de cu o seară înainte şi asta mă întăreşte. Aşa mă betonez eu..."
Cravata de dimineaţă şi cravata de seară
- Care este, totuşi, secretul longevităţii dumneavoastră? Aveţi anumite reguli de viaţă pe care le respectaţi cu stricteţe?
- Reguli scrise nu am, dar s-au sedimentat în mine şi în comportamentul meu nişte principii. Am avut noroc că m-am născut într-o familie de oameni gospodari şi educaţi, am mâncat sănătos, am avut o viaţă ordonată şi am avut totdeauna o rezistenţă fizică bună. Tatăl meu, învăţătorul şi directorul de şcoală Gheorghe Olariu, pe lângă minunata voce de tenor pe care o avea, era şi dirijorul corului bărbătesc din comuna mea natală, Parţa, din judeţul Timiş, un cor cu care a câştigat multe premii. El mi-a cultivat acest apetit pentru muzică dar, în acelaşi timp, m-a pus să fac şi sport, să alerg, să fac gimnastică. Am jucat şi fotbal, la Poli Timişoara, un club la a cărui reînfiinţare am contribuit şi eu, şi asta în timpuri dificile pentru ţară, pentru că vorbim despre anii 1946-47. Mi-am îngrijit sănătatea, dar nu în mod special, ci doar evitând excesele. Am şi fumat o vreme, până pe la 34 de ani, dar m-am lăsat de fumat tot aici, la Operă... Într-o seară din 1962 (se cânta Aida şi eu trebuia să fac culise), într-o pauză, i-am spus maestrului Kulibin că îmi este rău, iar el, care ţinea mult la mine, mi-a spus că dacă am ameţeli înseamnă că sunt intoxicat. M-a lăsat să mă duc în cabină şi a continuat să dirijeze el în locul meu, dar când s-a întors, m-a găsit în cabină tot cu ţigara aprinsă. S-a uitat lung la mine şi mi-a spus "Să ştii că aşa n-ai să faci treabă niciodată, dacă nu eşti în stare să te abţii, n-ai să faci nimic!". Ei bine, jur că în clipa aia am luat ţigara, am strivit-o în scrumieră şi mi-am spus "Din momentul ăsta eu nu mai fumez ..." şi n-am mai fumat. Mai târziu, când era director la operă Ludovic Spiess, m-a invitat odată la masă. El fuma Kent şi atunci am cerut şi eu, dar la primele ţigări mi s-a făcut iar rău şi atunci am renunţat definitiv... Însă ceea ce cred că m-a făcut cu adevărat să rezist atâta vreme este dragostea şi pasiunea pentru muzică. Realizările mi-au fost o hrană sufletească...
- Care este programul dumneavoastră obişnuit de lucru? Câte repetiţii, câte spectacole, câte turnee...?
- Până în 1989, am avut un program foarte intens de lucru, pentru că aveam un repertoriu incredibil de amplu, practic, în fiecare seară alt spectacol. Aveam nu mai puţin de 70 de titluri, faţă de doar câteva, în ziua de azi. Lucram zilnic la repetiţii, de la 10.00 la 14.00, şi apoi, seara, de la 18.00 până la 23.00, şi chiar până la miezul nopţii, uneori. Turnee în ultimii ani, din păcate, nu s-au mai organizat. Spectacolele acum sunt mult mai puţine, mulţi din artiştii cu care lucrăm sunt colaboratori, nu sunt mereu disponibili, iar câştigurile lor băneşti sunt mult mai mici... Cu mare greutate am reuşit să creştem numărul de membri ai corului de la 80, câţi am avut în ultimii ani, la 94.
- Vă spun foarte cinstit, pregătirea unui corist la ora actuală este mai bună decât a celor din anii '70, de exemplu. Asta, pentru că cei de dinainte făceau studii particulare de canto şi toată greutatea studiului cădea pe voce, dar nu prea aveau pregătire teoretică, pregătirea muzicală propriu-zisă. Ei bine, cei de azi, toţi au această şcoală muzicală, fac Conservatorul, alte şcoli de muzică, şi ai de unde să alegi. Eu am o metodă mai drastică, nu e cu iertăciune, ţin foarte mult să se respecte partitura, iar cei de azi o citesc mai bine, ăsta e adevărul. Totuşi, din punct de vedere vocal, sunt mai slăbuţi. Cei vechi aveau glasuri foarte frumoase, cântau de plăcere, erau convinşi de calitatea vocii lor, cei de azi ştiu să citească mai bine partitura, dar se cam chinuie cu vocea. Şi mai este un aspect: altă tragere de inimă aveau coriştii de atunci, pentru că ei se considerau artişti cu adevărat, umblau îmbrăcaţi elegant, aveau cravata de dimineaţă şi cravata de seară, costum impecabil...
La Paris, cu Oedipe
- O carieră aşa de îndelungată e presărată, desigur, de amintiri speciale.
- Am multe amintiri plăcute, şi toate sunt legate de spectacolele pe care le-am creat şi care mi-au adus mari satisfacţii. Nu vă ascund că această longevitate este un motiv de mândrie pentru mine, mai ales că ea a fost comentată de unii din cei mai valoroşi muzicieni din lume. Ţin minte, de exemplu, că într-un discurs, directorul Operei din Paris s-a referit la mine spunând "Este de neimaginat ce repertoriu şi ce realizări a putut obţine acest om, în cei peste 50 de ani de activitate neîntreruptă, pentru Opera Naţională Română". Toate amintirile se leagă de faptul că am muncit totdeauna foarte frumos cu oamenii, am venit totdeauna cu plăcere la muncă, repetiţiile şi spectacolele au fost pentru mine prilej de bucurie şi de satisfacţie, pentru că le-am trăit cu multă intensitate pe fiecare dintre ele, începând cu cele pe care le făceam alături de maestrul Kulibin, la începutul carierei mele. Au venit apoi premierele făcute integral de mine, în ziare au apărut foarte multe articole de laudă, sute de titluri, am fost un om fericit. Prin operă, am făcut şi ieşiri în străinătate. Prima ieşire a fost la Grand Opera din Paris, în 1963, cu Oedipe. A fost ceva fabulos. Ne-am exprimat dorinţa să cântăm în româneşte, iar în public erau foarte mulţi români care, atunci când au auzit că se cântă în româneşte, au început să plângă... Dar şi publicul francez a fost încântat, şi presa pariziană... A fost un succes de prestigiu. Edmond Fleg, libretistul, era foarte bolnav, dar a ţinut neapărat să participe, a fost adus cu targa şi a asistat la spectacol pe targă. Apoi, la Moscova, în 1984, la Balşoi Teatr, din nou succes uriaş cu capodopera lui Enescu, Oedipe. Am avut un public pe care nu-l credeam capabil să aprecieze această operă, dar vă spun sincer, au fost urale de satisfacţie în sală, tropăieli din picioare. Apoi Lausanne, toate turneele din Germania, Anglia, Italia, Japonia, toate au fost foarte bine primite.
- O foarte mare parte a carierei dumneavoastră s-a desfăşurat sub regimul comunist. Aţi avut de suferit din punct de vedere profesional în acele vremuri? În timpul numeroaselor turnee pe care le aveaţi în Occident, eraţi urmăriţi de Securitate?
- Aşa cum orice deplasare în afara ţării era controlată de Securitate, şi în turneele noastre existau persoane "speciale" care ne însoţeau. Dar ne-am văzut de treabă şi nu am avut probleme. În plus, trebuie neapărat să spun că autorităţile comuniste au încurajat şi sprijinit foarte mult organizarea acestor turnee internaţionale. Făceam propagandă ţării. Sigur că au fost şi probleme, dar am ştiut să le rezolvăm. De exemplu, înaintea turneului de la Paris, din 1963, a venit la mine un individ şi mi-a spus: "Ştiţi, noi trebuie să verificăm corul pentru Paris". Eu eram venit de câteva luni, mă chinuiam să fac un repertoriu bun, maestrul Kulibin nu mai era cu mine ca să mă ajute, murise cu puţin timp înainte. Au venit şi mi-au spus "Tovarăşe Olariu, uitaţi, aceasta este lista cu membrii corului care nu pot să meargă la Paris". Eu zic: "Cred că glumiţi, văd că i-aţi numerotat şi sunt 40... păi, corul meu este format din 110 oameni. Vreţi să las aproape jumate acasă?" Le-am spus clar că eu nu pot accepta aşa ceva... Se uitau la mine aşa, foarte surprinşi... "Cum adică?"... "Păi uite-aşa, n-am pe cine pune în loc. Anunţaţi, vă rog, şi am să spun şi eu direcţiunii, că acest turneu nu poate avea loc. Eu nu mă joc cu lucrurile astea". I-am spus directorului de atunci al Operei, Tiberiu Brediceanu, să îi întrebe el care sunt motivele pentru care aceşti oameni nu au voie să vină cu noi şi chiar aşa a făcut, iar motivele erau nişte prostii... Şi i-am luat cu "Haideţi, domne, astea sunt motive?", şi până la urmă am reuşit să reducem lista cu cei interzişi la doar 10. În locul lor am luat câţiva din corul de la Radio. Sigur că nu au învăţat perfect, dar erau băieţi isteţi, muzicieni buni, citeau bine şi s-au descurcat onorabil... Nu s-a întâmplat nimic rău, turneul a fost un succes şi nu a rămas nimeni acolo... Din cor n-a rămas nimeni niciodată în străinătate. N-aveau motive. Pe vremea aia, un profesor bun lua 900 de lei, iar ei luau 1800. În anii '60, asta era o sumă importantă. Apoi aveau şi acea mândrie profesională, de artişti, despre care vorbeam. Nimeni din cor nu a rămas, cel puţin din câte ştiu eu... De altfel, să ştiţi că şi mie mi s-a propus să rămân. S-a întâmplat, de exemplu, la Lausanne, dar şi la Monte Carlo şi la Stuttgart. Mi se ofereau condiţii extraordinare, apartament şi toate celelalte, însă când am văzut nivelul acelor coruri şi când mă gândeam cât de mult am muncit eu pentru a aduce la un anumit nivel corul meu, m-am lăsat păgubaş.
"Mă, da' ăsta nu mai pleacă acasă?"
- Am citit într-un recent interviu că vă gândiţi să vă retrageţi din activitate, chiar în această toamnă. Este adevărat?
- Mă gândesc de ani buni la retragere, din două motive: în primul rând, am simţit mici răutăţi din partea unor colegi, de genul: "Mă, da' ăsta nu mai pleacă odată acasă?", lucruri care m-au jignit într-un fel, pentru că nu eu am cerut să mi se prelungească contractul, ci de fiecare dată am fost rugat de conducere să rămân. În al doilea rând, totuşi, cu sănătatea nu e de joacă. Eu fac anul ăsta, peste o lună, 87 de ani, deci mă apropii de 90 şi, mulţumesc lui Dumnezeu, mintea face pas cu mine. Dar ştiţi cum e la vârsta asta, te enervezi o dată, dai cu pumnul în masă, duci mâna la inimă, zici "Au!" şi gata... Însă adevăratul motiv pentru care eu nu am reuşit să mă retrag este că nu am avut în spatele meu un urmaş. Ca să păstrez nivelul calitativ al muncii mele, am nevoie de un anumit tip de continuator. Am cerut să se facă concurs, dar conducerea zicea "Nu, nu, lăsaţi, noi avem nevoie de dvs..." Chiar şi acum, când a venit în funcţie directorul Răzvan Ioan Dincă, a declarat în faţa corului că primul telefon pe care l-a dat a fost pentru maestrul Olariu, pe care l-a rugat să rămână... Nici nu vrea să audă de alt maestru de cor... Totuşi, am insistat să se organizeze concursuri şi până la urmă am găsit un tânăr care cred că este ceea ce caut. Îl cheamă Jinga şi este un muzician foarte bun. Este un om instruit, cu preocupări frumoase, îl duce mintea. L-am pus la treabă... şi, efectiv, am făcut treabă bună cu el anii ăştia. Stă lângă mine zilnic şi eu îl consider pregătit în acest moment. Ultimul spectacol la care lucrăm este un nou Oedipe, iar premiera va fi în luna noiembrie. Îl facem împreună, după care om trăi şi-om vedea!
- Vă mulţumim, maestre, şi vă dorim multă sănătate şi putere de muncă în continuare...
ŞERBAN GEORGESCU