STELIAN OLARIU - "Nu simt trecerea timpului. Longevitatea pe care o am e un motiv de mândrie"

Redactia
Dirijorul Corului Operei Naționale din București

- Are 87 de ani, dar continuă să dirijeze cu aceeași pasiune și energie ca în prima zi -

Un fenomen rarisim. Poate unic și la nivel mondial. Un fenomen care se întâmplă aici, în România, dar care, poate din pri­cina agendei noastre zilnice mereu prea încărcate, ne scapă din vedere: Stelian Olariu, dirijorul co­ru­lui Operei Naționale București. În fiecare di­mi­neață, acest om ia troleibuzul pentru a merge la serviciu, muncește la repetiții cu o in­tensitate de care puțini ti­neri sunt capabili și, de câteva ori pe săptămână, atunci când are spectacol, ajunge acasă după miezul nopții. Face asta fără întrerupere, din data de 3 ia­nuarie 1962. Are acum 87 de ani. Și își continuă ac­tivi­ta­tea cu aceeași pasiune, e­ner­gie și luciditate ca în prima zi. Este dirijorul cu cea mai lungă activitate artistică din lume, susținută continuu în aceeași instituție și, im­plicit, unul dintre cei mai lon­gevivi artiști în activitate la nivel mondial, din toate tim­pu­rile. Este menționat în En­ciclopedia Who's Who, a cre­at sute de spectacole în premieră, cu care a reușit să participe, în anii grei ai comu­nismului, la nenu­mărate turnee în țară și străinătate (Franța, Grecia, Italia, Germania, Elveția, Austria, Marea Britanie, Spania, Olanda, Japonia, Thailanda, Coreea de Sud, Israel și nu numai), deține nenumă­rate premii și dis­tincții, printre care Ordinul "Meritul Cultural" clasa a IV-a (1968), Ordinul Național "Serviciul Cre­din­cios" în gradul de "Cavaler" (2001), Or­dinul "Me­ritul Cultural" în gradul de "Comandor" (2003), Ordinul Național "Serviciul Credincios" în gradul de "Ofițer" (2009), Diploma de Excelență pen­­tru în­treaga activitate (2006) etc.
Un om a cărui carieră se identifică, practic, cu istoria Operei din București, și care acum, în inter­viul pe care ni l-a acordat, mărturisește că... nu simte tre­cerea timpului: "Această longevitate eu nu o simt, nu am simțit trecerea timpului... Eu și acum, când ies din repetiții, și vă rog să mă credeți că nu mă laud, pentru că este un lucru care mă pune și pe mine pe gânduri, nu ies niciodată obosit, ci dim­po­tri­vă, ies refăcut... Pentru mine, munca este o plă­cere ade­vărată, care mă întărește... Iar a doua zi, când vin din nou la treabă, cobor din troleibuz și o iau prin păr­culețul din fața Operei, mă uit în jur și zic: «Doam­ne, ce frumos e totul!»... și din nou la trea­bă și regăsesc acolo oamenii mei, pe care știu că mă pot baza și-mi aduc aminte de spectacolul de cu o seară înainte și asta mă întărește. Așa mă be­tonez eu..."

Cravata de dimineață și cravata de seară

- Care este, totuși, secretul longevității dum­neavoastră? Aveți anumite reguli de viață pe care le respectați cu strictețe?

- Reguli scrise nu am, dar s-au sedimentat în mine și în comportamentul meu niște principii. Am avut noroc că m-am născut într-o familie de oameni gospodari și educați, am mâncat sănătos, am avut o viață ordonată și am avut totdeauna o rezistență fizică bună. Tatăl meu, învățătorul și directorul de școală Gheorghe Olariu, pe lângă minunata voce de tenor pe care o avea, era și dirijorul corului bărbă­tesc din comuna mea natală, Parța, din județul Ti­miș, un cor cu care a câștigat multe premii. El mi-a cultivat acest apetit pentru muzică dar, în același timp, m-a pus să fac și sport, să alerg, să fac gimnastică. Am jucat și fotbal, la Poli Timi­șoa­ra, un club la a cărui reîn­fi­ințare am contribuit și eu, și asta în timpuri dificile pentru țară, pentru că vorbim despre anii 1946-47. Mi-am îngrijit sănăta­tea, dar nu în mod special, ci doar evitând ex­ce­sele. Am și fu­mat o vreme, până pe la 34 de ani, dar m-am lăsat de fumat tot aici, la Ope­ră... Într-o seară din 1962 (se cânta Aida și eu trebuia să fac culise), într-o pauză, i-am spus maestrului Kulibin că îmi este rău, iar el, care ținea mult la mine, mi-a spus că dacă am amețeli înseamnă că sunt into­xi­cat. M-a lăsat să mă duc în cabină și a continuat să dirijeze el în locul meu, dar când s-a întors, m-a găsit în cabină tot cu țigara aprinsă. S-a uitat lung la mine și mi-a spus "Să știi că așa n-ai să faci treabă nicio­da­tă, dacă nu ești în stare să te abții, n-ai să faci ni­mic!". Ei bine, jur că în clipa aia am luat țigara, am strivit-o în scru­mie­ră și mi-am spus "Din mo­mentul ăsta eu nu mai fumez ..." și n-am mai fumat. Mai târ­ziu, când era director la operă Lu­dovic Spiess, m-a invitat odată la masă. El fuma Kent și atunci am cerut și eu, dar la primele țigări mi s-a făcut iar rău și atunci am renunțat definitiv... Însă ceea ce cred că m-a făcut cu ade­vărat să rezist atâta vreme es­te dragostea și pasiunea pen­tru muzică. Reali­ză­rile mi-au fost o hrană sufle­teas­că...

- Care este programul dum­neavoastră obișnuit de lucru? Câte repetiții, câte spec­tacole, câte turnee...?

- Până în 1989, am avut un pro­gram foarte intens de lucru, pentru că aveam un repertoriu incredibil de amplu, practic, în fie­care seară alt spectacol. A­veam nu mai puțin de 70 de titluri, față de doar câteva, în ziua de azi. Lu­cram zilnic la repetiții, de la 10.00 la 14.00, și apoi, sea­ra, de la 18.00 până la 23.00, și chiar până la miezul nopții, une­ori. Turnee în ultimii ani, din păcate, nu s-au mai organizat. Spectacolele acum sunt mult mai puține, mulți din artiștii cu care lucrăm sunt colaboratori, nu sunt mereu disponibili, iar câștigu­rile lor bănești sunt mult mai mici... Cu mare greu­tate am reușit să creștem numărul de membri ai corului de la 80, câți am avut în ultimii ani, la 94.

- Citesc o umbră, în spusele dvs. Era mai bine înainte sau e mai bine acum?

- Vă spun foarte cinstit, pregătirea unui corist la ora actuală este mai bună decât a celor din anii '70, de exemplu. Asta, pentru că cei de dinainte făceau studii particulare de canto și toată greutatea studiu­lui cădea pe voce, dar nu prea aveau pregătire teo­retică, pregătirea muzicală propriu-zisă. Ei bine, cei de azi, toți au această școală muzicală, fac Con­ser­vatorul, alte școli de muzică, și ai de unde să alegi. Eu am o metodă mai drastică, nu e cu iertă­ciune, țin foarte mult să se respecte partitura, iar cei de azi o citesc mai bine, ăsta e adevărul. Totuși, din punct de vedere vocal, sunt mai slăbuți. Cei vechi aveau gla­suri foarte frumoase, cântau de plăcere, erau convinși de calitatea vocii lor, cei de azi știu să citească mai bine partitura, dar se cam chinuie cu vocea. Și mai este un aspect: altă tragere de inimă aveau coriștii de atunci, pentru că ei se considerau artiști cu adevărat, umblau îmbrăcați elegant, aveau cravata de dimineață și cravata de seară, costum impecabil...

La Paris, cu Oedipe

- O carieră așa de îndelungată e presărată, de­si­gur, de amintiri speciale.

- Am multe amintiri plăcute, și toate sunt legate de spectacolele pe care le-am creat și care mi-au adus mari satisfacții. Nu vă ascund că această lon­ge­vitate este un motiv de mândrie pentru mine, mai ales că ea a fost comentată de unii din cei mai valo­roși mu­zi­cieni din lume. Țin minte, de exemplu, că într-un discurs, directorul Operei din Paris s-a re­ferit la mine spunând "Este de neimaginat ce repertoriu și ce realizări a putut obține acest om, în cei peste 50 de ani de activitate neîntreruptă, pentru Opera Națio­nală Română". Toate amintirile se leagă de faptul că am muncit totdeauna foarte fru­mos cu oamenii, am venit totdeauna cu plăcere la mun­că, repetițiile și spectacolele au fost pentru mine prilej de bucurie și de satisfacție, pentru că le-am trăit cu multă inten­sitate pe fiecare dintre ele, în­cepând cu cele pe care le făceam alături de ma­estrul Kulibin, la începutul carierei mele. Au venit apoi premierele făcute inte­gral de mine, în ziare au apărut foarte multe articole de laudă, sute de titluri, am fost un om fericit. Prin operă, am făcut și ieșiri în străinătate. Prima ieșire a fost la Grand Opera din Paris, în 1963, cu Oedipe. A fost ceva fabulos. Ne-am exprimat do­rința să cân­tăm în ro­mâ­neș­te, iar în public erau foarte mulți ro­mâni care, atunci când au au­zit că se cântă în ro­mâ­nește, au început să plângă... Dar și pu­bli­cul francez a fost în­cântat, și presa pari­zi­a­nă... A fost un suc­ces de prestigiu. Ed­mond Fleg, libretistul, era foarte bol­nav, dar a ți­nut neapărat să par­ti­cipe, a fost adus cu tar­ga și a asistat la spectacol pe targă. Apoi, la Mos­cova, în 1984, la Balșoi Teatr, din nou succes uriaș cu capodopera lui E­nes­cu, Oedipe. Am avut un public pe care nu-l credeam capabil să aprecieze aceas­tă operă, dar vă spun sin­cer, au fost urale de sa­­tis­facție în sală, tropăieli din picioare. Apoi Lausanne, toate turneele din Germania, Anglia, Ita­lia, Japonia, toate au fost foarte bine primite.

- O foarte mare parte a carierei dumnea­voas­tră s-a desfășurat sub regimul comunist. Ați avut de suferit din punct de vedere profesional în acele vremuri? În timpul numeroaselor turnee pe care le aveați în Occident, erați urmăriți de Securitate?

- Așa cum orice deplasare în afara țării era con­trolată de Securitate, și în turneele noastre existau persoane "speciale" care ne însoțeau. Dar ne-am vă­zut de treabă și nu am avut probleme. În plus, tre­buie nea­părat să spun că autoritățile comuniste au încu­rajat și sprijinit foarte mult organizarea acestor turnee internaționale. Făceam propagandă țării. Sigur că au fost și probleme, dar am știut să le rezolvăm. De exem­­plu, înaintea turneului de la Paris, din 1963, a venit la mine un individ și mi-a spus: "Știți, noi trebuie să verificăm corul pentru Paris". Eu eram venit de câteva luni, mă chinuiam să fac un repertoriu bun, maestrul Kulibin nu mai era cu mine ca să mă ajute, murise cu puțin timp înainte. Au venit și mi-au spus "Tovarășe Olariu, uitați, aceasta este lista cu membrii corului care nu pot să meargă la Paris". Eu zic: "Cred că glumiți, văd că i-ați numerotat și sunt 40... păi, corul meu este format din 110 oameni. Vreți să las aproape jumate acasă?" Le-am spus clar că eu nu pot accepta așa ceva... Se uitau la mine așa, foarte surprinși... "Cum adică?"... "Păi uite-așa, n-am pe cine pune în loc. Anunțați, vă rog, și am să spun și eu direcțiunii, că acest turneu nu poate avea loc. Eu nu mă joc cu lucrurile astea". I-am spus directorului de atunci al Operei, Tiberiu Brediceanu, să îi întrebe el care sunt motivele pentru care acești oameni nu au voie să vină cu noi și chiar așa a făcut, iar motivele erau niște prostii... Și i-am luat cu "Haideți, domne, astea sunt motive?", și până la urmă am reușit să reducem lista cu cei interziși la doar 10. În locul lor am luat câțiva din corul de la Radio. Sigur că nu au învățat perfect, dar erau băieți isteți, muzicieni buni, citeau bine și s-au descurcat onorabil... Nu s-a în­tâm­plat nimic rău, turneul a fost un succes și nu a rămas nimeni acolo... Din cor n-a rămas nimeni niciodată în străinătate. N-aveau motive. Pe vremea aia, un profesor bun lua 900 de lei, iar ei luau 1800. În anii '60, asta era o sumă importantă. Apoi aveau și acea mândrie profesională, de artiști, despre care vor­beam. Nimeni din cor nu a rămas, cel puțin din câte știu eu... De altfel, să știți că și mie mi s-a propus să rămân. S-a întâmplat, de exemplu, la Lausanne, dar și la Mon­te Carlo și la Stuttgart. Mi se ofereau condiții extraordinare, apartament și toate celelalte, însă când am văzut nivelul acelor coruri și când mă gândeam cât de mult am muncit eu pentru a aduce la un anumit nivel co­rul meu, m-am lă­sat păgubaș.

"Mă, da' ăsta nu mai pleacă acasă?"

- Am citit în­tr-un recent in­ter­viu că vă gândiți să vă retrageți din ac­ti­vi­tate, chiar în a­ceas­tă toam­nă. Este a­de­vărat?

- Mă gândesc de ani buni la retragere, din două motive: în primul rând, am simțit mici răutăți din partea unor co­legi, de genul: "Mă, da' ăsta nu mai plea­că odată aca­să?", lucruri care m-au jignit într-un fel, pentru că nu eu am cerut să mi se pre­lungească con­tractul, ci de fiecare dată am fost rugat de con­ducere să ră­mân. În al doilea rând, totuși, cu să­nă­tatea nu e de joacă. Eu fac anul ăsta, peste o lună, 87 de ani, deci mă apropii de 90 și, mulțumesc lui Dum­nezeu, mintea face pas cu mine. Dar știți cum e la vârsta asta, te enervezi o dată, dai cu pumnul în masă, duci mâna la inimă, zici "Au!" și gata... Însă ade­vă­ratul motiv pentru care eu nu am reușit să mă retrag este că nu am avut în spatele meu un urmaș. Ca să păstrez nivelul ca­litativ al muncii mele, am nevoie de un anumit tip de continuator. Am cerut să se facă concurs, dar conducerea zicea "Nu, nu, lăsați, noi avem nevoie de dvs..." Chiar și acum, când a venit în funcție directorul Răzvan Ioan Dincă, a declarat în fața corului că primul telefon pe care l-a dat a fost pentru maestrul Olariu, pe care l-a rugat să rămână... Nici nu vrea să audă de alt maestru de cor... Totuși, am insistat să se organizeze concursuri și până la urmă am găsit un tânăr care cred că este ceea ce caut. Îl cheamă Jinga și este un muzician foarte bun. Este un om instruit, cu preocupări frumoase, îl duce min­tea. L-am pus la treabă... și, efectiv, am fă­cut treabă bună cu el anii ăștia. Stă lângă mine zilnic și eu îl consider pregătit în acest moment. Ultimul spec­tacol la care lucrăm este un nou Oedipe, iar pre­mie­ra va fi în luna noiembrie. Îl facem împreună, după care om trăi și-om vedea!

- Vă mulțumim, maestre, și vă dorim multă să­nă­tate și putere de muncă în continuare...

ȘERBAN GEORGESCU