În numărul din prima săptămână a lunii februarie 2014, revista americană "TIME", probabil cea mai importantă publicaţie de profil din lume (sigur cea mai celebră) includea, pe lângă obişnuitele ştiri şi analize din New York, Tokio, Londra sau Paris, şi o poveste despre... Slobozia. Nu, nu era o greşeală sau o confuzie cu o "New Slobozia" din cine ştie ce New... England, ci o amplă prezentare a unui subiect descoperit în bătrâna Slobozie românească din Ialomiţa, Bărăgan. Un reporter american, Eugene Reznik, aflase cu ajutorul internetului (invenţia care condensează spaţiul şi ne epuizează timpul) că undeva, departe, există un mic oraş, Slobozia, în care s-a găsit o mare arhivă: 5000 de fotografii vechi, unele dintre ele ale unor personalităţi istorice (Regele Ferdinand al României, Regina Maria) realizate de un subofiţer român, Constantin Acsinte, participant la primul război mondial, care a devenit ulterior unul dintre puţinii fotografi profesionişti din România interbelică.
Născut de ziua Americii
Pe 4 iulie 1897, ziua în care la Washington se sărbătoreau 121 de ani de independenţă americană, la Perieţi, un sat situat la câţiva kilometri de Slobozia, un târg ialomiţean bătut de soarele Bărăganului, se năştea Constantin (Costică) Acsinte. Evenimentul nu a fost celebrat cu o paradă şi salve de tun, aşa cum se întâmpla peste Ocean, iar autorităţile locale nu au ţinut discursuri în cinstea nou-născutului. Totuşi, anonimatul desăvârşit nu i-a împiedicat pe membrii familiei Acsinte să se bucure, după obicei, că au fost binecuvântaţi cu un băieţel sănătos. Aşadar, Costică Acsinte, devenit, post mortem, cel mai celebru fotograf român interbelic, s-a născut într-o familie modestă, fără prea multă carte, dar cu mulţi copii, şapte la număr, şi într-o Românie care îşi aniversa 20 de ani de independenţă şi 14 ani de când se proclamase Regat. Fără a fi ajuns la prosperitatea dintre cele două războaie mondiale, ţara şi oamenii traversau una dintre cele mai importante perioade de dezvoltare din istorie. Chiar şi în satele în care veşnicia părea instalată... veşnic, şi în care schimbarea era greu de imaginat, un ochi atent putea să observe semne timide ale modernităţii, de la haine şi atitudini (mai ales tinerii încercau să se îmbrace şi să se poarte ca la oraş) până la consolidarea respectului pentru educaţie. Şcoala nu mai era doar un moft sau un lux rezervat familiilor înstărite, ci devenea, de la an la an, o şansă reală pentru o viaţă mai bună. Aşa că, în loc să se ocupe doar cu munca pământului şi creşterea animalelor, Costică a frecventat şi şcoala generală din satul natal, un câştig major în destinul unui copil de ţăran.
Tot ce-i mare a fost odată mic...
Foarte probabil, copilăria în Perieţiul începutului de secol 20 a influenţat semnificativ evoluţia celui care avea să devină, o sută de ani mai târziu, subiectul unui articol în cea mai cunoscută revistă americană. (De acelaşi succes s-a bucurat şi în presa germană, care i-a publicat fotografiile pe copertă.) În satul din lunca Ialomiţei, viaţa, oamenii şi lucrurile erau simple. În lipsa televizorului, a tabletei sau a telefonului mobil, Costică se juca în curte, în grădină sau în pădurea din apropiere, se imagina soldat în lupta cu turcii, mergea la scăldat, muncea la câmp, avea grijă de animale, atunci când îi venea rândul - în familie erau mulţi copii şi responsabilităţi pe măsură. Dar seara, târziu, când toţi ceilalţi dormeau şi doar greierii îi mai ţineau de urât, număra stelele şi învăţa, fără să ştie, să asculte natura, să o înţeleagă, să-i simtă ritmul. Era mic, într-o lume mare, dar gândul ăsta, în loc să-l sperie, îi trezea un fel de bucurie, pentru că era convins că undeva, "sub ditamai cerul", o să-şi găsească şi el un rost. Îşi dorea să crească, dar nu se grăbea, aşa cum îi auzea pe alţi copii de pe uliţă, care "abia aşteptau să se facă oameni mari". Auzise de la părinţi că toate vin la timpul lor. Ploaia sănătoasă cade toamna, copacii înfloresc primăvara, iar tot ce-i mare, a fost odată mic. Tot părinţii îi spuneau că şcoala este temelie. Şi îi asculta. Învăţa. Nu foarte mult, doar atât cât îi trebuia, "cu măsură", aşa cum le făcea pe toate. Din acest motiv, cercetări biografice recente îi atribuie rezultate şcolare modeste. Totuşi, dacă ne gândim la situaţia familială şi economică concretă (născut într-o familie fără posibilităţi, din Bărăgan, în care munca pentru supravieţuire nu lăsa timp pentru nimic altceva) înţelegem că realizările şcolare ale lui Costică Acsinte au fost, mai degrabă, excepţionale. De altfel, tânărul nu s-a mulţumit doar cu gimnaziul, aşa cum au făcut cei mai mulţi dintre colegii săi, ci a continuat studiile la Şcoala de pilotaj de la Cotroceni. Măcar pentru că vroia să vadă cerul mai de aproape.
Fotograf de război
Ajuns în Bucureşti, tânărul din Perieţi a făcut mai multe descoperiri. Printre ele, şi cea care, în cele din urmă, avea să-i schimbe viaţa. Astfel, pe lângă trotuare şi străzi pavate, iluminat public, grădini de vară şi domnişoare încălţate, în capitală, Costică a descoperit... fotografia. De fapt, simţea că o cunoştea deja. Toată copilăria "stocase" imagini. Cerul, câmpul, pădurea, părinţii la masă, tinerii la horă, bătrânii la biserică... Senzaţiile, amintirile, mirosurile, totul la el se baza pe imagini. Aşa că fotografia a reprezentat o descoperire foarte familiară. Fusese mereu acolo, în el, doar că, până atunci, nu ştiuse cum să-i zică.
Se pare că a fost dragoste la prima vedere. O dragoste pentru toată viaţa, pentru că, în loc să se stingă odată cu trecerea anilor, a continuat să crească, până când s-a suprapus cu întreaga sa existenţă. Dar la 19 ani, când începuse deja Primul Război Mondial şi el se înrolase voluntar în armata română, Constantin Acsinte nu ştia că va face fotografii, în fiecare zi din următorii, aproape, 65 de ani. Doar spera să scape cu bine din misiunile pe front, la care participa în calitate de "fotograf de război". Şi a scăpat, nu doar cu viaţă, dar şi cu o experienţă profesională care, pe timp de pace, i-ar fi fost probabil imposibilă. Timp de trei ani, subofiţerul Acsinte a învăţat meserie, a făcut sute de fotografii în misiuni de recunoaştere, şi-a developat, atât propriile fotografii, cât şi pe cele făcute de piloţii români, francezi sau ruşi, a văzut, uneori, locuri şi oameni care, în ziua următoare, nu mai existau decât în imaginile aparatului său, a simţit fragilitatea limitei dintre viaţă şi moarte şi a înţeles că, de multe ori, o fotografie este singura şansă a clipei la eternitate. Iar gândul ăsta l-a făcut să se simtă foarte responsabil. Chiar dacă, pentru unii, treaba lui pe front, fotografia, părea ceva complet neserios, el ştia că are o misiune grea.
În timpul războiului, pe lângă obiective militare sau industriale strategice, ofiţeri şi copii de trupă, Constantin Acsinte din Perieţi a ajuns să fotografieze personalităţi de prim rang, precum regele Ferdinand, regina Maria, prinţul Carol şi pe generalul Berthelot. O parte dintre fotografii s-au regăsit în primul său album, publicat în 1920.
"Foto Splendid Acsinte"
În Bucureştiul anilor douăzeci, din secolul trecut, fotografia era o meserie de viitor. Adică, încă nu avea prezent. Existau destul de puţini fotografi "profesionişti" şi niciunul n-o ducea prea bine. Toţi se zbăteau să obţină aparatura tehnică necesară, scumpă şi dificil de găsit. Iar pe lângă aceste obstacole obiective, se confruntau şi cu probleme subiective, greu de trecut, generate de superstiţii ("fotografia fură sufletul"), prejudecăţi ("fotografia nu-i o ocupaţie serioasă") sau inerţii culturale ("ce nevoie am de fotografie?"). Aşa că, în primii şase ani după lăsarea la vatră, pentru a continua să facă ce-şi dorea, Acsinte s-a asociat cu un fotograf bucureştean, cu care a împărţit costurile şi beneficiile meseriei. A fost o perioadă în care a continuat să acumuleze, atât experienţă, cât şi resursele care i-au permis ca, în 1926, să se stabilească definitiv în Slobozia, să înceapă construcţia unei case şi să se căsătorească, în iarna acelui an, chiar cu două zile înainte de Crăciun (23 decembrie 1926). Aşadar, Constantin se întorsese acasă, îşi făcuse o familie, se aşezase la casa lui şi continua să fotografieze. Patru ani mai târziu, odată cu finalizarea locuinţei, şi-a deschis şi propriul studio foto, "Foto Splendid Acsinte", care a funcţionat neîntrerupt, timp de 30 de ani (până în 1960, când a fost demolat, ca urmare a proiectelor de modernizare şi sistematizare impuse de regimul comunist). În cele trei decenii, în care a traversat atât momentele de glorie economică şi culturală ale României Mari, cât şi dezastrele dezintegrării naţionale din 1940, al celui de-al doilea război mondial, al colectivizării şi al dictaturii comuniste, "Foto Splendid Acsinte" s-a transformat, fără să-şi propună, în arhiva neoficială a oraşului ialomiţean. Toate evenimentele importante din viaţa unui om - botezuri, nunţi, înmormântări - se imortalizau de către "nea Costică", care nu era doar singurul fotograf din judeţ, ci şi ceea ce s-ar numi astăzi un "expert în imagini". Oamenii locului, indiferent de vârstă, educaţie sau posibilităţi financiare, încă îşi mai amintesc cum treceau pe la studio să întrebe cu ce să se îmbrace la fotografie, cum să-şi aranjeze părul sau cum să stea, "ca să iasă bine". Cu vocea lui domoală, nea Costică, un munte de om, cu o sensibilitate aparte, "îi potrivea pe fiecare". Chiar şi după pensionarea din 1960, urmată de demolarea studioului, bătrânul nu şi-a pierdut energia şi interesul pentru pasiunea de-o viaţă. A continuat să se ocupe de "imaginea" celorlalţi, colindând, pe bicicletă, întreg judeţul, aşteptând să fie strigat, "Nea Costică, o poză", fotografiind copiii în prima zi de şcoală sau la premiile de sfârşit de an, fetele care se pregăteau de horă, tinerii întorşi din armată, femeile, mândre că sunt mame, sau bunicii fericiţi că şi-au strâns întreaga familie în jurul lor, la vreme de sărbătoare. Modest şi muncitor, pasionat de meserie, îndrăgostit iremediabil de oameni (pentru că toată viaţa a fotografiat oameni, nu peisaje sofisticate, nu metafore, nu idei abstracte, ci oameni concreţi şi adevăraţi), Constantin Acsinte s-a ocupat de "nemurirea" celor din jurul său, până în 1984, când a trecut, la rândul său, în veşnicie. Din păcate, odată cu el, parcă a dispărut şi o parte din memoria locului, pentru că lumea l-a uitat prea repede. Nedrept de repede. Dar totul se schimbase. În anii optzeci, chiar şi în Slobozia erau mulţi alţi fotografi. Totuşi, printre ei, nu mai era nea Costică...
Omul potrivit la locul potrivit
După 20 de ani, în care uitarea a acoperit opera lui Constantin Acsinte (intrată şi îngropată, în proprietatea "Muzeului Judeţean Ialomiţa") în primul deceniu al secolului XXI, în anul 2008, un avocat pasionat de fotografie, Cezar Popescu, a descoperit câteva cărţi poştale editate după fotografii vechi. A început să sape, să caute sursa şi, la capătul drumului, a găsit o parte din arhiva "Foto Splendid Acsinte". A fost o întâmplare fericită, în care omul potrivit a ajuns la locul potrivit. Dar toate se întâmplă la timpul lor, nu? După mai mulţi ani de încercări repetate, domnul Popescu a primit, într-un final, acceptul de a digitaliza (a trece pe suport electronic) fotografiile aflate pe cele peste 5000 de plăcuţe de sticlă, aflate în patru lăzi de lemn, într-un depozit al Muzeului Judeţean Ialomiţa. A urmat o muncă lungă, de identificare, datare, curăţare, scanare. Dar, dacă acest efort s-ar fi oprit la "restaurarea" întregului material fotografic, nea Costică din Perieţi n-ar fi apărut niciodată în revista "TIME". Însă domnul Popescu are meritul de a fi înţeles vocaţia universală a arhivei pe care a salvat-o şi, folosind resursele de comunicare oferite de internet (un rău atât de necesar), a oferit întregii lumi posibilitatea de a face o călătorie în alt secol şi în alt timp, cu ajutorul locurilor, oamenilor şi emoţiilor suprinse de un anumit Constantin Acsinte.
În scurt timp, acest nume a devenit cunoscut la nivel mondial, putând fi găsit pe facebook, youtube, twitter şi pe cea mai cunoscută platformă de fotografie din lume (Flickr). Astfel, cele peste 7000 de fotografii "made by Acsinte", postate pe internet şi preluate de publicaţii internaţionale de prestigiu, au fost văzute şi comentate de zeci de milioane de oameni, iar povestea fotografului român a început să circule din America de Nord, până în Australia.
De ce fascinează fotografiile lui Costică Acsinte?
Din februarie 2014, de când un avocat român şi un reporter american au redescoperit arhiva lui Costică Acsinte, s-a născut o adevărată fascinaţie pentru aceste fotografii. Fenomenul este, la prima vedere, greu de explicat. În definitiv, imaginile care au provocat atâtea reacţii de apreciere în toate colţurile lumii nu au nimic spectaculos. Nea Costică nu a fost interesat de extratereştri, de "Big Foot" sau de monstrul din Loch Ness. Cu excepţia celor câteva personalităţi imortalizate în perioada războiului, fotograful din Perieţi a surprins, în general, oameni obişnuiţi, în circumstanţe obişnuite, dintr-un neînsemnat orăşel de câmpie şi din împrejurimile lui. De exemplu, o formaţie de jazz din Slobozia anului 1943, o familie cu şapte copii, un cuplu fericit, portretul unei tinere, câţiva ţărani cu vitele lor...
În definitiv, nimic neobişnuit. Şi, totuşi, prin ce mecanism misterios, persoane diferite, din culturi diferite, de pe continente diferite, au ajuns să împărtăşească acelaşi tip de emoţii, după ce au văzut aceste fotografii? Ce au găsit acolo?
Oameni. Oameni autentici. Care astăzi nu mai sunt, dar care atunci, în momentul în care au fost fotografiaţi, trăiau, respirau, gândeau, munceau, sperau, aveau dorinţe de împlinit, scopuri de atins, fiinţe de iubit. Oameni vii. Costică Acsinte a fotografiat viaţa. Imaginile pe care le-a realizat, chiar şi cele din studio, în care există o regie naivă, păstrează, de fiecare dată, adevărul momentului şi al emoţiei pe care o poartă. Iar emoţiile adevărate sunt universale.
DUCU POPA
Fotografii din Arhiva Costică Acsinte