Un fotograf român "rupe" lumea: CONSTANTIN ACSINTE

Redactia
- Țăran din Câmpia Ialomiței, voluntar pe frontul primului război mondial, unde devine fotograf militar, se bucură, azi, de o celebritate neobișnuită, după ce fotografiile lui, cu adevărat extraordinare, au fost difuzate pe internet -

În numărul din prima săptămână a lunii februarie 2014, revista americană "TIME", probabil cea mai importantă publicație de profil din lume (sigur cea mai celebră) includea, pe lângă obișnuitele știri și ana­lize din New York, Tokio, Londra sau Paris, și o poveste despre... Slobozia. Nu, nu era o greșeală sau o confuzie cu o "New Slobozia" din cine știe ce New... England, ci o am­plă prezentare a unui su­biect descoperit în bătrâna Slobozie românească din Ia­lo­mița, Bă­răgan. Un reporter american, Eugene Reznik, aflase cu ajutorul internetului (invenția care condensează spa­țiul și ne epuizează tim­pul) că undeva, departe, exis­tă un mic oraș, Slobozia, în care s-a găsit o mare arhivă: 5000 de foto­grafii vechi, une­le dintre ele ale unor per­so­nalități istorice (Regele Fer­dinand al Româ­niei, Regina Maria) realizate de un subofi­țer român, Con­stantin Acsin­te, participant la primul răz­boi mondial, care a devenit ul­terior unul dintre puținii foto­grafi profesioniști din România interbelică.

Născut de ziua Americii

Pe 4 iulie 1897, ziua în care la Washington se sărbătoreau 121 de ani de independență ame­rica­nă, la Perieți, un sat situat la câțiva kilometri de Slobozia, un târg ialomițean bătut de soarele Bărăganului, se năștea Constan­tin (Costică) Acsinte. Eveni­men­tul nu a fost celebrat cu o paradă și salve de tun, așa cum se în­tâm­pla peste Ocean, iar autorită­țile locale nu au ținut discursuri în cinstea nou-născutului. Totuși, anoni­matul desăvârșit nu i-a îm­piedicat pe membrii familiei Acsinte să se bucure, după obicei, că au fost binecuvântați cu un băiețel să­nătos. Așadar, Costică Acsinte, devenit, post mortem, cel mai celebru fotograf român interbelic, s-a născut într-o familie modestă, fără prea multă carte, dar cu mulți copii, șapte la număr, și într-o Ro­mânie care își aniversa 20 de ani de inde­pen­dență și 14 ani de când se proclamase Regat. Fără a fi ajuns la prosperitatea dintre cele două răz­boaie mondiale, țara și oamenii traversau una din­tre cele mai importante perioade de dezvoltare din istorie. Chiar și în satele în care veșnicia părea instalată... veșnic, și în care schimbarea era greu de imaginat, un ochi atent putea să observe semne timide ale modernității, de la haine și atitudini (mai ales tinerii încercau să se îmbrace și să se poarte ca la oraș) până la consolidarea respectului pentru educație. Școala nu mai era doar un moft sau un lux rezervat familiilor înstărite, ci devenea, de la an la an, o șansă reală pentru o viață mai bună. Așa că, în loc să se ocupe doar cu munca pămân­tului și creșterea animalelor, Costică a frecventat și școala generală din satul natal, un câștig major în destinul unui copil de țăran.

Tot ce-i mare a fost odată mic...

Foarte probabil, copilăria în Periețiul începutului de secol 20 a influențat semnificativ evoluția celui care avea să devină, o sută de ani mai târziu, subiectul unui articol în cea mai cunoscută revistă americană. (De același succes s-a bucurat și în presa germană, care i-a publicat fotografiile pe copertă.) În satul din lunca Ialomiței, viața, oame­nii și lucru­rile erau simple. În lipsa televizorului, a tabletei sau a telefonului mobil, Costică se juca în curte, în grădină sau în pădurea din apropiere, se imagina soldat în lupta cu turcii, mergea la scăldat, muncea la câmp, avea grijă de animale, atunci când îi venea rândul - în familie erau mulți copii și res­ponsabi­lități pe măsură. Dar seara, târziu, când toți ceilalți dormeau și doar greierii îi mai țineau de urât, numă­ra stelele și învăța, fără să știe, să asculte natu­ra, să o înțeleagă, să-i simtă ritmul. Era mic, într-o lume mare, dar gândul ăsta, în loc să-l sperie, îi trezea un fel de bucurie, pentru că era convins că undeva, "sub ditamai cerul", o să-și găsească și el un rost. Își dorea să crească, dar nu se grăbea, așa cum îi auzea pe alți copii de pe uliță, care "abia aștep­tau să se facă oameni mari". Auzise de la pă­rinți că toate vin la timpul lor. Ploa­ia sănătoasă cade toamna, copacii înfloresc primăva­ra, iar tot ce-i mare, a fost odată mic. Tot părinții îi spuneau că școa­la este temelie. Și îi asculta. Învăța. Nu foarte mult, doar atât cât îi tre­buia, "cu mă­su­ră", așa cum le făcea pe toate. Din acest motiv, cer­cetări biografice re­cente îi atribuie rezul­tate școlare modeste. Totuși, dacă ne gândim la situația familială și eco­nomică concretă (născut într-o familie fără posibilități, din Bă­ră­gan, în care munca pentru supra­vie­țuire nu lăsa timp pentru nimic altceva) înțele­gem că realizările șco­lare ale lui Costică Acsinte au fost, mai degra­bă, excepționale. De altfel, tânărul nu s-a mulțumit doar cu gimnaziul, așa cum au făcut cei mai mulți dintre colegii săi, ci a continuat studiile la Școala de pilo­taj de la Cotroceni. Măcar pentru că vroia să vadă cerul mai de aproape.

Fotograf de război

Ajuns în București, tânărul din Pe­rieți a făcut mai multe descoperiri. Prin­tre ele, și cea care, în cele din urmă, avea să-i schimbe viața. Astfel, pe lângă trotuare și străzi pavate, iluminat public, grădini de vară și domnișoare încălțate, în capitală, Costică a descoperit... foto­grafia. De fapt, simțea că o cunoștea deja. Toată copilăria "stocase" imagini. Cerul, câmpul, pădurea, părinții la masă, tinerii la horă, bătrânii la biserică... Sen­zațiile, amintirile, mirosurile, totul la el se baza pe imagini. Așa că foto­gra­fia a reprezentat o descoperire foarte fami­liară. Fusese mereu acolo, în el, doar că, până atunci, nu știuse cum să-i zică.
Se pare că a fost dragoste la prima vedere. O dragoste pentru toată viața, pentru că, în loc să se stingă odată cu trecerea anilor, a continuat să crească, până când s-a suprapus cu în­treaga sa existență. Dar la 19 ani, când începuse deja Primul Război Mondial și el se înrolase volun­tar în armata română, Constantin Ac­sinte nu știa că va face fotografii, în fiecare zi din următorii, aproa­pe, 65 de ani. Doar spera să scape cu bine din misiunile pe front, la care participa în calitate de "fotograf de război". Și a scăpat, nu doar cu viață, dar și cu o experiență profesională care, pe timp de pace, i-ar fi fost probabil imposibilă. Timp de trei ani, subofițerul Acsinte a învățat meserie, a făcut sute de fotografii în misiuni de recunoaștere, și-a developat, atât propriile fotografii, cât și pe cele făcute de piloții români, francezi sau ruși, a văzut, uneori, locuri și oameni care, în ziua următoare, nu mai existau decât în ima­ginile aparatului său, a simțit fragilitatea limitei din­tre viață și moarte și a înțeles că, de multe ori, o fotografie este singura șan­să a clipei la eternitate. Iar gândul ăsta l-a făcut să se simtă foarte responsabil. Chiar dacă, pentru unii, treaba lui pe front, fotografia, părea ceva com­plet neserios, el știa că are o misiune grea.
În timpul războiului, pe lângă obiective militare sau industriale strategice, ofițeri și copii de trupă, Constantin Acsinte din Perieți a ajuns să fotogra­fieze personalități de prim rang, precum regele Ferdinand, regina Maria, prințul Carol și pe genera­lul Berthelot. O parte dintre fotografii s-au regăsit în primul său album, publicat în 1920.
În anul Marii Uniri (1918), Costică era încă sub­ofițer activ, avea 21 de ani și știa că trebuie să se gândească la o solu­ție de viață, fără hai­nă militară, la care, mai devre­me sau mai târziu, era ne­voit să re­nun­țe. Deși trăia într-o lu­me plină de opor­tu­nități, în Mi­cul Paris din Româ­nia Mare, a înțeles re­pede că nu are prea multe op­țiuni, și că singura sa "mi­siu­ne" în via­ța civilă ră­­mâ­nea tot foto­gra­fia. Și astfel, în mo­men­tul în care a fost demobilizat, cu gra­dul de sergent, în va­ra anului 1920, fo­tograful de război Acsinte Constantin a devenit, în mod fi­resc, fotograf de pace.

"Foto Splendid Acsinte"

În Bucureștiul anilor douăzeci, din secolul trecut, foto­gra­fia era o meserie de viitor. Adică, încă nu avea pre­zent. Existau destul de puțini fotografi "pro­fe­sioniști" și niciunul n-o ducea prea bine. Toți se zbă­teau să obțină aparatura tehnică nece­sară, scumpă și dificil de găsit. Iar pe lângă aceste obstacole obiec­tive, se confruntau și cu pro­bleme subiective, greu de trecut, gene­rate de superstiții ("fotografia fură su­fle­tul"), prejudecăți ("fo­togra­fia nu-i o ocupație serioasă") sau inerții culturale ("ce ne­voie am de fotogra­fie?"). Așa că, în pri­mii șase ani după lăsa­rea la vatră, pentru a continua să facă ce-și dorea, Acsinte s-a asociat cu un foto­graf bucureș­tean, cu care a îm­părțit costu­rile și be­neficiile meseriei. A fost o pe­rioadă în care a conti­nuat să acumuleze, atât expe­riență, cât și resursele care i-au permis ca, în 1926, să se stabi­lească defi­ni­tiv în Slo­bozia, să înceapă construcția unei case și să se căsătorească, în iarna acelui an, chiar cu două zile înainte de Crăciun (23 decem­brie 1926). Așadar, Con­stantin se întorsese acasă, își făcuse o fa­milie, se așezase la casa lui și continua să foto­grafieze. Patru ani mai târziu, odată cu finali­zarea lo­cuinței, și-a deschis și propriul studio foto, "Fo­to Splen­did Ac­sinte", ca­re a func­ționat neîn­tre­rupt, timp de 30 de ani (până în 1960, când a fost demolat, ca urmare a pro­iectelor de moder­ni­zare și sistema­tizare im­puse de regimul comu­nist). În cele trei de­cenii, în care a traversat atât momentele de glorie eco­nomică și culturală ale României Mari, cât și de­zastrele dezintegrării na­țio­nale din 1940, al celui de-al doilea război mon­dial, al colectivizării și al dicta­tu­rii comuniste, "Fo­to Splendid Acsinte" s-a trans­format, fără să-și pro­pună, în arhiva neofi­cială a orașului ialomi­țean. Toate evenimentele importante din viața unui om - botezuri, nunți, în­mormântări - se imortalizau de către "nea Costică", care nu era doar singurul foto­graf din județ, ci și ceea ce s-ar numi astăzi un "ex­pert în imagini". Oamenii locului, indife­rent de vâr­stă, educație sau posi­bili­tăți finan­ciare, încă își mai amin­tesc cum tre­ceau pe la studio să în­trebe cu ce să se îm­brace la foto­gra­fie, cum să-și aranjeze pă­rul sau cum să stea, "ca să iasă bine". Cu vocea lui domoală, nea Costică, un munte de om, cu o sensi­bilitate aparte, "îi potrivea pe fiecare". Chiar și după pensionarea din 1960, urmată de de­molarea studiou­lui, bătrânul nu și-a pierdut energia și interesul pentru pasiunea de-o viață. A continuat să se ocupe de "ima­ginea" celor­lalți, colindând, pe bicicletă, întreg ju­dețul, așteptând să fie strigat, "Nea Costică, o poză", fotografiind copiii în prima zi de școală sau la pre­miile de sfârșit de an, fetele care se pregăteau de horă, tinerii întorși din armată, femeile, mândre că sunt mame, sau bunicii fericiți că și-au strâns întreaga familie în j­urul lor, la vreme de sărbătoare. Modest și muncitor, pasionat de me­serie, îndrăgostit ireme­diabil de oameni (pentru că toată viața a foto­grafiat oameni, nu peisaje sofistica­te, nu metafore, nu idei abstracte, ci oameni concreți și adevărați), Con­stan­tin Acsinte s-a ocu­pat de "ne­muri­rea" celor din jurul său, până în 1984, când a trecut, la rân­dul său, în veș­nicie. Din păcate, odată cu el, parcă a dispărut și o parte din memoria lo­cului, pentru că lu­mea l-a uitat prea re­pede. Nedrept de re­pede. Dar totul se schim­base. În anii opt­zeci, chiar și în Slobozia erau mulți alți fo­tografi. Totuși, prin­tre ei, nu mai era nea Costică...

Omul potrivit la locul potrivit

După 20 de ani, în care uitarea a acoperit opera lui Constantin Acsinte (intrată și îngropată, în pro­prietatea "Muzeului Județean Ialomița") în primul deceniu al secolului XXI, în anul 2008, un avocat pasionat de fotografie, Cezar Popescu, a descoperit câteva cărți poștale editate după fotografii vechi. A început să sape, să caute sursa și, la capătul dru­mului, a găsit o parte din arhiva "Foto Splendid Acsinte". A fost o întâmplare fericită, în care omul potrivit a ajuns la locul potrivit. Dar toate se întâmplă la timpul lor, nu? După mai mulți ani de încercări repetate, domnul Popescu a primit, într-un final, acceptul de a digitaliza (a trece pe suport electronic) foto­gra­­­fiile aflate pe cele peste 5000 de plă­cuțe de sticlă, aflate în patru lăzi de lemn, într-un depozit al Mu­zeu­lui Județean Ialomița. A urmat o mun­­că lungă, de identificare, datare, cură­țare, scanare. Dar, dacă acest efort s-ar fi oprit la "restaurarea" întregu­lui material fotografic, nea Costică din Perieți n-ar fi apărut niciodată în revista "TIME". Însă domnul Popes­cu are meritul de a fi înțeles vocația uni­versală a arhivei pe care a salvat-o și, folosind resur­sele de comunica­re oferite de in­ter­net (un rău atât de necesar), a oferit întregii lumi posi­bilitatea de a face o călătorie în alt secol și în alt timp, cu ajutorul locu­rilor, oamenilor și emoțiilor suprinse de un anumit Constantin Acsinte.
În scurt timp, acest nume a devenit cunoscut la nivel mondial, putând fi găsit pe facebook, youtube, twitter și pe cea mai cunoscută platformă de foto­grafie din lume (Flickr). Astfel, cele peste 7000 de fotografii "made by Acsinte", postate pe internet și preluate de publicații internaționale de prestigiu, au fost văzute și comentate de zeci de mi­lioane de oameni, iar povestea fo­to­grafului român a început să circule din America de Nord, până în Aus­tra­lia.

De ce fascinează fotografiile lui Costică Acsinte?

Din februarie 2014, de când un avocat român și un reporter american au redescoperit arhiva lui Costică Ac­sinte, s-a născut o adevărată fasci­nație pentru aceste fotografii. Feno­menul este, la prima vedere, greu de explicat. În definitiv, imaginile care au provocat atâtea reacții de apreciere în toate colțurile lumii nu au nimic spectaculos. Nea Costică nu a fost intere­sat de extratereștri, de "Big Foot" sau de monstrul din Loch Ness. Cu excepția celor câteva personali­tăți imortalizate în perioada războiului, fotograful din Perieți a surprins, în general, oameni obișnuiți, în circumstanțe obișnuite, dintr-un neînsemnat oră­șel de câmpie și din împrejurimile lui. De exemplu, o formație de jazz din Slobozia anului 1943, o familie cu șapte copii, un cuplu fericit, portretul unei tinere, câțiva țărani cu vitele lor...
În definitiv, nimic neobișnuit. Și, totuși, prin ce mecanism misterios, persoane diferite, din culturi diferite, de pe continente diferite, au ajuns să îm­părtășească același tip de emoții, după ce au văzut aceste fotografii? Ce au găsit acolo?
Oameni. Oameni autentici. Care astăzi nu mai sunt, dar care atunci, în momentul în care au fost fo­tografiați, trăiau, respirau, gândeau, munceau, spe­rau, aveau dorințe de împlinit, scopuri de atins, fiin­țe de iubit. Oameni vii. Costică Acsinte a foto­grafiat viața. Imaginile pe care le-a realizat, chiar și cele din studio, în care există o regie naivă, păstrea­ză, de fiecare dată, adevărul momentului și al emo­ției pe care o poartă. Iar emoțiile adevărate sunt uni­versale.

DUCU POPA

Fotografii din Arhiva Costică Acsinte