Doamna profesoară şi vraja muzicii
- Din luminile scenei, pe vremea de glorie a formaţiei Sfinx Experience, aţi trecut în spatele artiştilor consacraţi sau în devenire, pe care îi ajutaţi să urce treptele gloriei. Dvs. nu mai tânjiţi după ea? Pe ce aţi schimbat-o?
- Ca să răspund concret la întrebare, uite tocmai ce m-am întors din vacanţă şi mă pregătesc să încep un nou an şcolar. Am înfiinţat de ceva vreme o şcoală de muzică (Crina Mardare Music Experience) şi în fiecare an încerc să mai pun câte o cărămidă la "construcţia" asta. Este foarte greu să ai o afacere de felul acesta dacă o faci corect. După ce treci de faza în care trebuie să fii credibil, să-ţi faci un nume, să ai rezultate, te izbeşti de un lucru oarecum neaşteptat: îţi dai seama că atunci când apar dificultăţi, nu copiii sunt problema, ci părinţii. Pe ei trebuie să-i conving că şcoala mea de muzică este una bazată pe studiu, pe o programă, că la cursurile ei se intră pe baza unui examen, a unei audiţii. Ştiu că mai nou se vehiculează şi la noi ideea că şcoala pentru copii se face prin joacă, nu se pune prea mare presiune pe ei. Nu punem nici noi presiune exagerată, dar odată acceptat la şcoala mea înseamnă că eşti talentat, iar dacă eşti talentat trebuie să munceşti şi să studiezi nebuneşte. Chiar şi când te apuci de treaba asta cu muzica "din joacă", tot trebuie să existe o disciplină. Nu se poate cu jumătăţi de măsură. Nu în cazul meu. Muzica înseamnă studiu, dar dacă îţi place, învăţătura nu mai este o corvoadă.
- Ce calităţi li se cer celor ce vor să intre la şcoală?
- Ce îţi trebuie ca să fii acceptat la şcoala mea? Baza, primul test, sunt urechea muzicală şi ritmul. Fără aceste două ingrediente, prăjitura numită muzică nu iese. Apoi sunt timbrul, calităţile vocale şi alte lucruri mai subtile. Lucrurile acestea se văd încă de la câţiva anişori. Şi înainte de revoluţie, când mergeau profesorii de la şcolile de muzică prin grădiniţe să caute talente, tot lucrurile acestea le urmăreau. Îţi spun din experienţă, pentru că aşa am fost şi eu descoperită. Grădiniţa mea era foarte aproape de Liceul George Enescu, m-au ascultat acolo, apoi au chemat părinţii să le propună să mă dea la şcoala de muzică. Norocul meu a fost că nu erau acasă, lucrau în străinătate, iar eu am crescut la bunici. Iar bunicul m-a dus. Ce mai ceartă a primit, săracul de el, ce scandal monstru a fost în familie, când au aflat părinţii, dar a fost prea târziu, pentru că eu deja fusesem cuprinsă de vraja muzicii, care de atunci nu m-a părăsit nicio secundă din viaţă.
- Succesul care a urmat i-a convins?
- Niciodată. Aşa cum mă lupt astăzi cu părinţii elevilor mei, aşa m-am luptat în tinereţe cu părinţii mei. Nu concepeau ca fata lor să nu devină avocat, medic sau inginer. Dar n-am cedat. Încă din liceu, am avut serviciu, munceam după ore până cădeam de oboseală ca să-mi plătesc meditaţiile pentru Conservator. Mama a refuzat categoric să mă ajute. Şi atunci, ca şi acum, nu prea se poate intra la Conservator dacă nu te îndrumă un profesor. Până la urmă, eu am intrat printre primii.
- Să presupunem că eşti copil talentat, muncitor, cu părinţi înţelegători, sunt oare ingredientele acestea suficiente ca să reuşeşti azi în muzică?
- Este adevărat că în spatele oricărui puşti talentat trebuie să fie un bunic, o mamă care cară o vioară, o chitară, o mapă cu partituri. Dar chiar şi când ai toate atuurile acestea, tot nu ai scăpat, dacă nu ai noroc. Poţi fi genial şi să rămâi geniu necunoscut, la tine în casă, dacă nu ai dramul acela de noroc. În artă mai mult decât în orice alt domeniu. O secundă, o secundă de noroc e de ajuns.
- V-a fost dăruită această secundă?
- În primul rând, eu am avut norocul să cunosc în Conservator oameni care mi-au deschis nişte canale extraordinare către anumite muzici, anumite cărţi, anumite filme. Când faci muzică, pe lângă ce asculţi, contează enorm şi mediul în care trăieşti, ce prieteni te înconjoară, ce cărţi citeşti, pentru că muzica, arta în general, înseamnă foarte mult spirit. Al doilea moment de cotitură din viaţa mea a fost că l-am cunoscut pe compozitorul Adrian Enescu, care a rămas şi acum un model pentru mine. Încă ascult compoziţiile lui de atunci şi mă minunez ce revoluţionare erau, ce actuale sunt încă prin sunet şi viziune. Mi-a fost, indirect, un foarte bun profesor.
- Ce satisfacţii deosebite are munca asta de pedagog? Te regăseşti în succesul copiilor?
- Da. Chiar da. Iar unii sunt atât de talentaţi! Mor de ciudă că nu pot să-i ajut mai mult decât să-i învăţ să facă muzică de calitate, să studieze, să citească. Oricât încerc să-i îndepărtez de spălătura asta de creiere care se face prin televizor şi prin alte mijloace media, tot nu reuşesc, pentru că la un moment dat ies de sub protecţia mea şi ajung pe la casele de discuri, pe la diverşi producători fără scrupule şi criteriu valoric. E o junglă. Tot ce pot spera eu este ca ei să nu devină nişte neadaptabili în urma sfaturilor mele, dar nici să nu se piardă de tot, când îşi iau zborul. Şi mă rog la Dumnezeu să aibă secunda aceea de şansă. Cât despre cei care nu vor reuşi în muzică, sunt convinsă că orice meserie ar avea, studiul muzical îi va ajuta enorm: vor fi mai liberi, vor avea idei, îndrăzneală, o altfel de sclipire în priviri. Sunt mândră de elevii mei. Unii au ajuns la Universităţi celebre din lume, chiar şi în Boston, la Berklee, studiază foşti elevi ai şcolii noastre. Cu acest lucru chiar mă laud: sunt singura care a reuşit să aibă elevi care să ajungă atât de departe. Şi mă mai laud cu profesorii pe care i-am adus la şcoala mea, toţi unul şi unul, plini de studii, cu compoziţii care se cântă prin Europa. Îi iubesc şi îi preţuiesc foarte mult.
Băiatul mamei, absolvent la Berklee
- Dar Bubu, talentatul dvs. băiat, celebru ca toboşar, încă din anii copilăriei, ce mai face?
- Tocmai şi-a terminat studiile la Berklee, în doi ani, în loc de patru. Asta, pentru că plecase din ţară cu o educaţie foarte solidă. Nu cred că a mai avut nimeni din România ceva de comentat că Bubu e băiatul Crinei Mardare şi de aceea e cunoscut. El a primit bursă întreagă la Berklee, cea mai scumpă şi mai bună facultate de muzică din lume. Ajuns acolo, a cerut să dea nişte examene prin care să-şi dovedească nivelul cunoştinţelor muzicale. Erau lucruri care se studiau în primii doi ani, pe care el le ştia deja; a dat examene, a dovedit lucrul aceasta şi aşa a ajuns să termine celebra Berklee, în doi ani, şi nu în patru. Mai mult, a făcut-o cu "Summa Cum Laude", singurul român care a primit vreodată o astfel de distincţie acolo. Am fost şi eu la Boston, am văzut o mulţime de talente, unii mai buni decât noi, alţii nu, dar toţi cu o educaţie a muncii şi a studiului colosale. Asta face toată diferenţa. Bubu le avea, din şcoala românească, de la profesorii care l-au pregătit, din felul lui de a fi, foarte muncitor, sufletist, dedicat.
- Cum se va descurca, cu atâţia lauri pe frunte, în "jungla" industriei muzicale de la noi?
- În rugăciunile mele există una anume legată de acest aspect. Să-i dea Dumnezeu băiatului meu ceea ce i-a pregătit, ceea ce este pregătit să ducă şi nu mai mult. Evident că simt o strângere de inimă, pentru că ştiu că am un copil foarte talentat, care a muncit enorm, şi mă tem să nu-l "înghită" şi pe el sistemul. La fel ca orice mamă, vreau ca totul să fie bine pentru copilul ei, iar pentru Bubu, în special, îmi doresc să continue să facă muzică de calitate şi să lase ceva în urma sa, stilistic vorbind. Ceea ce e foarte greu.
- Sunteţi vehementă împotriva a ceea ce se întâmplă în muzica de la noi. Dacă este atât de grav, totuşi, ce e de făcut?
- Evenimente de calitate, aceasta este prima soluţie. Apoi, e nevoie de foarte multe interviuri pe această temă, în reviste precum "Formula AS", adică publicaţii citite de intelectualitate. Eu mi-am luat inima în dinţi, nu mai accept să mi se spună ce am voie sau nu să zic. Voi spune numai adevărul, voi face publice toate mizeriile care au loc în industria muzicală de la noi. Nu-mi mai pasă de câţi duşmani îmi fac. Modele pe care şi le iau tinerii din rândul cântăreţilor de azi trebuie schimbate, pentru că sunt total lipsite de valoare. Gata cu imitaţiile şi cu play back-ul! Gata cu contractele care-şi bat joc de tinerii muzicieni! Gata cu neavizaţii de la radio, care hotărăsc, fără niciun temei, ce se difuzează! Gata! Îmi dau cuvântul că spun totul pe bune, dau nume, tai în stânga şi în dreapta, numai în speranţa că lucrurile se vor îndrepta. Nu am nicio reţinere să spun că "o vedetă" precum Inna este absolut zero din punct de vedere muzical, cum nu ezit un moment să declar că Alexandra Stan e o voce excepţională. Unde e una şi unde e cealaltă în industria muzicală? Inna e "zeiţă" în America Latină şi ţinută în puf în România, iar Alexandra Stan e bătută şi uitată de toţi. Inadmisibil!
- Nonvaloarea se curăţă prin calitate. În sensul acesta, am aflat că organizaţi un festival pentru tinerii cântăreţi...
- Aşa este. În perioada 17-19 septembrie, organizez la Arenele Romane un festival de muzică pentru copii şi adolescenţi, Young Music Festival, unul care să arate cu totul altfel decât sistemul cunoscut de festivaluri. Nu mai vreau să aud piese cântate identic cu originalul, vreau variante inedite, chiar şi compoziţiile proprii sunt extrem de binevenite. Altă noutate este că preselecţia, semifinala şi finala vor avea trei jurii diferite, cu notele la vedere, cu comentarii la vedere, chiar să nu câştigi, tot pleci cu nişte lecţii învăţate. Voi acorda şi o bursă de un an, pentru o voce aleasă de mine. Voi da premii care să-i ajute pe copii: un microfon foarte bun, cărţi de specialitate... Vreau ca de la prima ediţie să fie ceva foarte nou, să ieşim din manierismul ăsta ucigaş. Visez ca acest festival să devină internaţional. Toată lumea e implicată, Bubu munceşte zi şi noapte. Chiar şi-a convins nişte colegi de la Berklee să vină pentru un recital.
- La şcoala ta au loc şi copiii fără posibilităţi, fără bunici care să le ducă violoncelul?
- Am copii de la Centrul de Plasament Bălcescu. Sărmani, fără mamă şi fără tată. Chiar sunt două fetiţe ţigănci, aduse la cursuri de îngrijitorii de la Centru. Doamne, talentate de nu se poate! Şi cuminţi, silitoare. Pe una dintre ele am trimis-o la San Remo copiilor şi a luat locul întâi. O ţigancă din Călăraşi. Cu părinţi săraci lipiţi pământului, dar cu har cât cuprinde. Ei bine, cu tot succesul ei din Italia, nu m-a primit nicio televiziune să o prezint! Nu au acceptat nici măcar să o dea sub formă de ştire. Se poate aşa ceva?! Tot în legătură cu aceşti copii lipsiţi de orice posibilităţi, organizez şi un eveniment de Paşti, care se numeşte Copii pentru Copii, unde cântă şi cursanţi de-ai mei, care nu au probleme financiare, dar şi copii din centrele de plasament. Copiii mai avuţi oferă daruri pentru cei nevoiaşi. Să îi vezi cum îşi dau, efectiv, haina jos de pe ei, ca să le-o ofere amărâţilor de copilaşi sărmani. E tulburător!
- Doamnă Crina, pare mult mai greu ceea ce faceţi acum decât atunci când eraţi pe scenă, cu trupa Sfinx Experience. Şi nu atât de spectaculos. De ce aţi renunţat la scenă?
- Da, este mult mai greu ceea ce fac acum decât atunci când cântam. Îmi lipseşte foarte mult scena. Mă uit în urmă cu multă nostalgie, dar şi cu multă mândrie la cariera mea. Chiar sunt extrem de mândră de momente precum recitalul Sfinx Experience de la Cerbul de Aur, din 1994. Veneam direct din Olanda, nici măcar nu ştia lumea că suntem români. De ce am renunţat? Pentru că, deşi eu, în sinea mea, mă simt încă foarte tânără (am aproape şaizeci de ani), vârsta face din mine un cântăreţ nedorit de nicio categorie de public din România. Nu înţeleg de ce există la noi această carenţă în educaţie, care face o bună parte din public să zică: "Cine, răsuflatul acela?!". Sunt trupe enorme, gen Timpuri Noi, care au dispărut, din simplul motiv că nu au mai fost difuzate. Mai este ceva de neînţeles, un soi de snobism, l-aş putea numi. Când vine în România câte o formaţie, gen BZN, sala e plină. Dar dacă ar exista la noi o trupă cu oameni de aceeaşi vârstă înaintată, nu s-ar duce nimeni, ba ar mai şi vorbi urât la adresa lor. Am renunţat şi pentru că n-aş mai suporta să mi se spună ce am de făcut. În plus, eu nu am fost niciodată în pas cu moda, nu mi-a plăcut să fiu ca şi cel de lângă mine. Dacă mi se spune să o iau la stânga, este foarte clar că o voi lua la dreapta.
- Mai există şi altceva în afară de muzică, timp liber pentru alte preocupări?
- Nu, numai muzică şi cărţi. Nici nu vreau altceva. Oricum, ziua este mult prea scurtă pentru mine, mai ales de când am o pasiune extraordinară pentru cărţi de tehnică vocală. Sunt în legătură cu mulţi vocal coaches (profesori de tehnică vocală) din Europa şi din America. Am fost invitată în Statele Unite, la Nashville, la un atelier în domeniu, la care participă nume foarte cunoscute. Mă voi duce negreşit, pentru că vreau să reuşesc să intru în Asociaţia internaţională a vocal coach-ilor şi astfel să fiu recunoscută peste tot în lume prin ceea ce fac. Va conta pentru mine, va conta pentru şcoala mea. Voi învăţa enorm, voi cânta, pentru că e şi pe cântate. Până la urmă, eu sunt un autodidact în acest domeniu, pentru că nu sunt profesor de canto clasic. Dar am studiat enorm, am două masterate, în Armonie şi Aranjamente Vocale. Am avut şansa unor întâlniri fabuloase, în urma ieşirilor mele multiple în afară. Cu cât studiam mai mult, cu atât realizam că nu ştiam nimic, chiar şi acum am acelaşi sentiment. Eu le spun copiilor ceea ce, de altfel, fac şi eu: că trebuie să ne înconjurăm mereu de oameni mult mai buni decât noi. Eu am avut şansa asta.
Liniştea muzicii
- Muzica, pasiunea aceasta devoratoare, nu v-a făcut să pierdeţi alte bucurii ale vieţii?
- Deloc. Poate doar o mică strângere de inimă am, şi anume: că în cariera mea nu am cântat jazz. Am avut mereu prieteni într-ale jazz-ului, dar nu am cântat, deşi îmi place enorm.
- Să deschidem puţin şi "dosarul" sentimental. Pasiunea aceasta "totalitară" pentru muzică nu l-a lăsat prea sărac?
- Nu, până şi regretele mele tot de muzică ţin. Ha! Ha! Adevărat, am fost căsătorită de două ori, prima dată dintr-o mare pasiune din tinereţe, a doua, de gura mamei. Am avut şi eu crize ale vârstei, una fiind după treizeci de ani, când l-am avut pe Bubu. Eram atât de mult pe drumuri, atât de mult în străinătate, încât am intrat în panică, să nu treacă viaţa fără să devin mamă. Cred că din cauza dificultăţii cu care l-am născut, am fost mereu atât de protectoare faţă de el. Teoretic, nu puteam rămâne însărcinată, dar s-a întâmplat o minune. Apoi am născut în Olanda, pentru că eram cu contract acolo, iar ultimele două luni de sarcină, am stat imobilizată la pat. Nici pe dinţi nu aveam voie să mă spăl. Dar am reuşit, şi iată că scumpul meu are aproape douăzeci şi unu de ani. Da, am trecut prin toate lucrurile acestea, dar muzica a fost şi va rămâne armonia şi lupta vieţii mele.
- Tatăl lui Bubu, Mişu Cernea (cunoscut membru fondator al formaţiei Sfinx Experience), îţi este de mult partener de viaţă, deşi nu sunteţi căsătoriţi. Băiatul vostru nu v-a reproşat niciodată că nu sunteţi părinţi "legali"?
- Mişu îmi este prietenul cel mai bun, e omul meu, dar de căsătorit, am decis de foarte multă vreme că nu o voi mai face. Mi-a ajuns, m-am lămurit, şi iată că suntem împreună de atâta vreme, deşi nu am locuit niciodată în aceeaşi casă şi ne-a fost perfect. Sunt oameni care, mai ales în urma unei pasiuni enorme pentru un lucru, nu sunt făcuţi pentru altceva în viaţă. Bubu nu ne-a reproşat niciodată că eu şi tatăl său nu suntem mereu împreună, pentru că nu a simţit asta. A fost şi este atâta armonie între noi trei! El şi Mişu au o relaţie atât de frumoasă, că nu a fost loc de reproşuri. Oricum, până a început şcoala, Bubu a fost cu noi peste tot. Mii, zeci de mii de kilometri a făcut în maşină, a stat în cărucior prin culise, a fost peste tot. Ei, dacă este să ne reproşeze ceva, şi o face des, este că nu mai cântăm.
- În debutul interviului spuneaţi că tocmai v-aţi întors din vacanţă. Există, totuşi, şi pauze de relaxare...
- Este adevărat. Îmi iau două, trei vacanţe pe an. Merg în străinătate, dar şi în România. Merg foarte des la Sibiu, unde locuieşte prietena mea cea mai bună, cu care am fost colege la Conservator. Pe ea şi pe ai ei îi consider a doua mea familie. Mă simt extraordinar acolo, mă relaxez, îi iubesc, mă simt iubită. Apoi, caut mereu locuri în ţară mai puţin cunoscute, locuri liniştite. Fug şi mă ascund prin satele din România. Merg la foarte multe concerte în afara ţării, dar şi la noi. Aşa mă liniştesc cel mai bine. Liniştea mea e tot muzica. Citesc; oricând am o clipă liberă, o umplu cu cărţi. Am o gaşcă de prieteni cu care mă văd săptămânal. Cam acestea sunt pauzele mele, dar să ştii că nu sunt genul care-şi închide telefonul în concediu, ci le răspund elevilor mei, nu mă îndur să nu-i ajut măcar cu un sfat, când au nevoie. Chiar şi vacanţa care tocmai s-a încheiat, pe care-am petrecut-o pe plaja mea preferată din Grecia, cu gaşca, cu familia, eu am vorbit non stop la telefon. Boală grea...
- Vine toamna, un anotimp visător, plin de melancolii? Vă acoperiţi şi dvs. sufletul cu o frunză?
- Nu. Eu privesc ţintit către viitor şi visez la ceea ce visez în fiecare clipă a vieţii mele: să schimb lucrurile.Visez să schimb modelele şi criteriile după care copiii îşi fac idoli între "staruri". Dacă generaţia noastră e reuşită, ea este cum este pentru că a avut nişte modele corecte şi nişte dascăli buni. Adică, oameni care să te înveţe, dar să-ţi şi deschidă mintea. Nu las nicio zi să se încheie fără ca seara să nu pot spune că am făcut măcar un lucru bun pentru cei din jurul meu. Încerc să mă bucur de viaţă, să nu las negura asta din jur să mă cuprindă. Am prieteni învăluiţi iremediabil de această tristeţe cronică, iar eu fug de ea cu toată puterea. Îmi plac viaţa, veselia şi frumosul, toate pe un fundal muzical armonios.