Doamna profesoară și vraja muzicii
- Din luminile scenei, pe vremea de glorie a formației Sfinx Experience, ați trecut în spatele artiștilor consacrați sau în devenire, pe care îi ajutați să urce treptele gloriei. Dvs. nu mai tânjiți după ea? Pe ce ați schimbat-o?
- Ca să răspund concret la întrebare, uite tocmai ce m-am întors din vacanță și mă pregătesc să încep un nou an școlar. Am înființat de ceva vreme o școală de muzică (Crina Mardare Music Experience) și în fiecare an încerc să mai pun câte o cărămidă la "construcția" asta. Este foarte greu să ai o afacere de felul acesta dacă o faci corect. După ce treci de faza în care trebuie să fii credibil, să-ți faci un nume, să ai rezultate, te izbești de un lucru oarecum neașteptat: îți dai seama că atunci când apar dificultăți, nu copiii sunt problema, ci părinții. Pe ei trebuie să-i conving că școala mea de muzică este una bazată pe studiu, pe o programă, că la cursurile ei se intră pe baza unui examen, a unei audiții. Știu că mai nou se vehiculează și la noi ideea că școala pentru copii se face prin joacă, nu se pune prea mare presiune pe ei. Nu punem nici noi presiune exagerată, dar odată acceptat la școala mea înseamnă că ești talentat, iar dacă ești talentat trebuie să muncești și să studiezi nebunește. Chiar și când te apuci de treaba asta cu muzica "din joacă", tot trebuie să existe o disciplină. Nu se poate cu jumătăți de măsură. Nu în cazul meu. Muzica înseamnă studiu, dar dacă îți place, învățătura nu mai este o corvoadă.
- Ce calități li se cer celor ce vor să intre la școală?
- Ce îți trebuie ca să fii acceptat la școala mea? Baza, primul test, sunt urechea muzicală și ritmul. Fără aceste două ingrediente, prăjitura numită muzică nu iese. Apoi sunt timbrul, calitățile vocale și alte lucruri mai subtile. Lucrurile acestea se văd încă de la câțiva anișori. Și înainte de revoluție, când mergeau profesorii de la școlile de muzică prin grădinițe să caute talente, tot lucrurile acestea le urmăreau. Îți spun din experiență, pentru că așa am fost și eu descoperită. Grădinița mea era foarte aproape de Liceul George Enescu, m-au ascultat acolo, apoi au chemat părinții să le propună să mă dea la școala de muzică. Norocul meu a fost că nu erau acasă, lucrau în străinătate, iar eu am crescut la bunici. Iar bunicul m-a dus. Ce mai ceartă a primit, săracul de el, ce scandal monstru a fost în familie, când au aflat părinții, dar a fost prea târziu, pentru că eu deja fusesem cuprinsă de vraja muzicii, care de atunci nu m-a părăsit nicio secundă din viață.
- Succesul care a urmat i-a convins?
- Niciodată. Așa cum mă lupt astăzi cu părinții elevilor mei, așa m-am luptat în tinerețe cu părinții mei. Nu concepeau ca fata lor să nu devină avocat, medic sau inginer. Dar n-am cedat. Încă din liceu, am avut serviciu, munceam după ore până cădeam de oboseală ca să-mi plătesc meditațiile pentru Conservator. Mama a refuzat categoric să mă ajute. Și atunci, ca și acum, nu prea se poate intra la Conservator dacă nu te îndrumă un profesor. Până la urmă, eu am intrat printre primii.
- Să presupunem că ești copil talentat, muncitor, cu părinți înțelegători, sunt oare ingredientele acestea suficiente ca să reușești azi în muzică?
- Este adevărat că în spatele oricărui puști talentat trebuie să fie un bunic, o mamă care cară o vioară, o chitară, o mapă cu partituri. Dar chiar și când ai toate atuurile acestea, tot nu ai scăpat, dacă nu ai noroc. Poți fi genial și să rămâi geniu necunoscut, la tine în casă, dacă nu ai dramul acela de noroc. În artă mai mult decât în orice alt domeniu. O secundă, o secundă de noroc e de ajuns.
- V-a fost dăruită această secundă?
- În primul rând, eu am avut norocul să cunosc în Conservator oameni care mi-au deschis niște canale extraordinare către anumite muzici, anumite cărți, anumite filme. Când faci muzică, pe lângă ce asculți, contează enorm și mediul în care trăiești, ce prieteni te înconjoară, ce cărți citești, pentru că muzica, arta în general, înseamnă foarte mult spirit. Al doilea moment de cotitură din viața mea a fost că l-am cunoscut pe compozitorul Adrian Enescu, care a rămas și acum un model pentru mine. Încă ascult compozițiile lui de atunci și mă minunez ce revoluționare erau, ce actuale sunt încă prin sunet și viziune. Mi-a fost, indirect, un foarte bun profesor.
- Ce satisfacții deosebite are munca asta de pedagog? Te regăsești în succesul copiilor?
- Da. Chiar da. Iar unii sunt atât de talentați! Mor de ciudă că nu pot să-i ajut mai mult decât să-i învăț să facă muzică de calitate, să studieze, să citească. Oricât încerc să-i îndepărtez de spălătura asta de creiere care se face prin televizor și prin alte mijloace media, tot nu reușesc, pentru că la un moment dat ies de sub protecția mea și ajung pe la casele de discuri, pe la diverși producători fără scrupule și criteriu valoric. E o junglă. Tot ce pot spera eu este ca ei să nu devină niște neadaptabili în urma sfaturilor mele, dar nici să nu se piardă de tot, când își iau zborul. Și mă rog la Dumnezeu să aibă secunda aceea de șansă. Cât despre cei care nu vor reuși în muzică, sunt convinsă că orice meserie ar avea, studiul muzical îi va ajuta enorm: vor fi mai liberi, vor avea idei, îndrăzneală, o altfel de sclipire în priviri. Sunt mândră de elevii mei. Unii au ajuns la Universități celebre din lume, chiar și în Boston, la Berklee, studiază foști elevi ai școlii noastre. Cu acest lucru chiar mă laud: sunt singura care a reușit să aibă elevi care să ajungă atât de departe. Și mă mai laud cu profesorii pe care i-am adus la școala mea, toți unul și unul, plini de studii, cu compoziții care se cântă prin Europa. Îi iubesc și îi prețuiesc foarte mult.
Băiatul mamei, absolvent la Berklee
- Dar Bubu, talentatul dvs. băiat, celebru ca toboșar, încă din anii copilăriei, ce mai face?
- Tocmai și-a terminat studiile la Berklee, în doi ani, în loc de patru. Asta, pentru că plecase din țară cu o educație foarte solidă. Nu cred că a mai avut nimeni din România ceva de comentat că Bubu e băiatul Crinei Mardare și de aceea e cunoscut. El a primit bursă întreagă la Berklee, cea mai scumpă și mai bună facultate de muzică din lume. Ajuns acolo, a cerut să dea niște examene prin care să-și dovedească nivelul cunoștințelor muzicale. Erau lucruri care se studiau în primii doi ani, pe care el le știa deja; a dat examene, a dovedit lucrul aceasta și așa a ajuns să termine celebra Berklee, în doi ani, și nu în patru. Mai mult, a făcut-o cu "Summa Cum Laude", singurul român care a primit vreodată o astfel de distincție acolo. Am fost și eu la Boston, am văzut o mulțime de talente, unii mai buni decât noi, alții nu, dar toți cu o educație a muncii și a studiului colosale. Asta face toată diferența. Bubu le avea, din școala românească, de la profesorii care l-au pregătit, din felul lui de a fi, foarte muncitor, sufletist, dedicat.
- Cum se va descurca, cu atâția lauri pe frunte, în "jungla" industriei muzicale de la noi?
- În rugăciunile mele există una anume legată de acest aspect. Să-i dea Dumnezeu băiatului meu ceea ce i-a pregătit, ceea ce este pregătit să ducă și nu mai mult. Evident că simt o strângere de inimă, pentru că știu că am un copil foarte talentat, care a muncit enorm, și mă tem să nu-l "înghită" și pe el sistemul. La fel ca orice mamă, vreau ca totul să fie bine pentru copilul ei, iar pentru Bubu, în special, îmi doresc să continue să facă muzică de calitate și să lase ceva în urma sa, stilistic vorbind. Ceea ce e foarte greu.
Gata cu nonvaloarea!
- Sunteți vehementă împotriva a ceea ce se întâmplă în muzica de la noi. Dacă este atât de grav, totuși, ce e de făcut?
- Evenimente de calitate, aceasta este prima soluție. Apoi, e nevoie de foarte multe interviuri pe această temă, în reviste precum "Formula AS", adică publicații citite de intelectualitate. Eu mi-am luat inima în dinți, nu mai accept să mi se spună ce am voie sau nu să zic. Voi spune numai adevărul, voi face publice toate mizeriile care au loc în industria muzicală de la noi. Nu-mi mai pasă de câți dușmani îmi fac. Modele pe care și le iau tinerii din rândul cântăreților de azi trebuie schimbate, pentru că sunt total lipsite de valoare. Gata cu imitațiile și cu play back-ul! Gata cu contractele care-și bat joc de tinerii muzicieni! Gata cu neavizații de la radio, care hotărăsc, fără niciun temei, ce se difuzează! Gata! Îmi dau cuvântul că spun totul pe bune, dau nume, tai în stânga și în dreapta, numai în speranța că lucrurile se vor îndrepta. Nu am nicio reținere să spun că "o vedetă" precum Inna este absolut zero din punct de vedere muzical, cum nu ezit un moment să declar că Alexandra Stan e o voce excepțională. Unde e una și unde e cealaltă în industria muzicală? Inna e "zeiță" în America Latină și ținută în puf în România, iar Alexandra Stan e bătută și uitată de toți. Inadmisibil!
- Nonvaloarea se curăță prin calitate. În sensul acesta, am aflat că organizați un festival pentru tinerii cântăreți...
- Așa este. În perioada 17-19 septembrie, organizez la Arenele Romane un festival de muzică pentru copii și adolescenți, Young Music Festival, unul care să arate cu totul altfel decât sistemul cunoscut de festivaluri. Nu mai vreau să aud piese cântate identic cu originalul, vreau variante inedite, chiar și compozițiile proprii sunt extrem de binevenite. Altă noutate este că preselecția, semifinala și finala vor avea trei jurii diferite, cu notele la vedere, cu comentarii la vedere, chiar să nu câștigi, tot pleci cu niște lecții învățate. Voi acorda și o bursă de un an, pentru o voce aleasă de mine. Voi da premii care să-i ajute pe copii: un microfon foarte bun, cărți de specialitate... Vreau ca de la prima ediție să fie ceva foarte nou, să ieșim din manierismul ăsta ucigaș. Visez ca acest festival să devină internațional. Toată lumea e implicată, Bubu muncește zi și noapte. Chiar și-a convins niște colegi de la Berklee să vină pentru un recital.
- La școala ta au loc și copiii fără posibilități, fără bunici care să le ducă violoncelul?
- Am copii de la Centrul de Plasament Bălcescu. Sărmani, fără mamă și fără tată. Chiar sunt două fetițe țigănci, aduse la cursuri de îngrijitorii de la Centru. Doamne, talentate de nu se poate! Și cuminți, silitoare. Pe una dintre ele am trimis-o la San Remo copiilor și a luat locul întâi. O țigancă din Călărași. Cu părinți săraci lipiți pământului, dar cu har cât cuprinde. Ei bine, cu tot succesul ei din Italia, nu m-a primit nicio televiziune să o prezint! Nu au acceptat nici măcar să o dea sub formă de știre. Se poate așa ceva?! Tot în legătură cu acești copii lipsiți de orice posibilități, organizez și un eveniment de Paști, care se numește Copii pentru Copii, unde cântă și cursanți de-ai mei, care nu au probleme financiare, dar și copii din centrele de plasament. Copiii mai avuți oferă daruri pentru cei nevoiași. Să îi vezi cum își dau, efectiv, haina jos de pe ei, ca să le-o ofere amărâților de copilași sărmani. E tulburător!
- Doamnă Crina, pare mult mai greu ceea ce faceți acum decât atunci când erați pe scenă, cu trupa Sfinx Experience. Și nu atât de spectaculos. De ce ați renunțat la scenă?
- Da, este mult mai greu ceea ce fac acum decât atunci când cântam. Îmi lipsește foarte mult scena. Mă uit în urmă cu multă nostalgie, dar și cu multă mândrie la cariera mea. Chiar sunt extrem de mândră de momente precum recitalul Sfinx Experience de la Cerbul de Aur, din 1994. Veneam direct din Olanda, nici măcar nu știa lumea că suntem români. De ce am renunțat? Pentru că, deși eu, în sinea mea, mă simt încă foarte tânără (am aproape șaizeci de ani), vârsta face din mine un cântăreț nedorit de nicio categorie de public din România. Nu înțeleg de ce există la noi această carență în educație, care face o bună parte din public să zică: "Cine, răsuflatul acela?!". Sunt trupe enorme, gen Timpuri Noi, care au dispărut, din simplul motiv că nu au mai fost difuzate. Mai este ceva de neînțeles, un soi de snobism, l-aș putea numi. Când vine în România câte o formație, gen BZN, sala e plină. Dar dacă ar exista la noi o trupă cu oameni de aceeași vârstă înaintată, nu s-ar duce nimeni, ba ar mai și vorbi urât la adresa lor. Am renunțat și pentru că n-aș mai suporta să mi se spună ce am de făcut. În plus, eu nu am fost niciodată în pas cu moda, nu mi-a plăcut să fiu ca și cel de lângă mine. Dacă mi se spune să o iau la stânga, este foarte clar că o voi lua la dreapta.
- Mai există și altceva în afară de muzică, timp liber pentru alte preocupări?
- Nu, numai muzică și cărți. Nici nu vreau altceva. Oricum, ziua este mult prea scurtă pentru mine, mai ales de când am o pasiune extraordinară pentru cărți de tehnică vocală. Sunt în legătură cu mulți vocal coaches (profesori de tehnică vocală) din Europa și din America. Am fost invitată în Statele Unite, la Nashville, la un atelier în domeniu, la care participă nume foarte cunoscute. Mă voi duce negreșit, pentru că vreau să reușesc să intru în Asociația internațională a vocal coach-ilor și astfel să fiu recunoscută peste tot în lume prin ceea ce fac. Va conta pentru mine, va conta pentru școala mea. Voi învăța enorm, voi cânta, pentru că e și pe cântate. Până la urmă, eu sunt un autodidact în acest domeniu, pentru că nu sunt profesor de canto clasic. Dar am studiat enorm, am două masterate, în Armonie și Aranjamente Vocale. Am avut șansa unor întâlniri fabuloase, în urma ieșirilor mele multiple în afară. Cu cât studiam mai mult, cu atât realizam că nu știam nimic, chiar și acum am același sentiment. Eu le spun copiilor ceea ce, de altfel, fac și eu: că trebuie să ne înconjurăm mereu de oameni mult mai buni decât noi. Eu am avut șansa asta.
Liniștea muzicii
- Muzica, pasiunea aceasta devoratoare, nu v-a făcut să pierdeți alte bucurii ale vieții?
- Deloc. Poate doar o mică strângere de inimă am, și anume: că în cariera mea nu am cântat jazz. Am avut mereu prieteni într-ale jazz-ului, dar nu am cântat, deși îmi place enorm.
- Să deschidem puțin și "dosarul" sentimental. Pasiunea aceasta "totalitară" pentru muzică nu l-a lăsat prea sărac?
- Nu, până și regretele mele tot de muzică țin. Ha! Ha! Adevărat, am fost căsătorită de două ori, prima dată dintr-o mare pasiune din tinerețe, a doua, de gura mamei. Am avut și eu crize ale vârstei, una fiind după treizeci de ani, când l-am avut pe Bubu. Eram atât de mult pe drumuri, atât de mult în străinătate, încât am intrat în panică, să nu treacă viața fără să devin mamă. Cred că din cauza dificultății cu care l-am născut, am fost mereu atât de protectoare față de el. Teoretic, nu puteam rămâne însărcinată, dar s-a întâmplat o minune. Apoi am născut în Olanda, pentru că eram cu contract acolo, iar ultimele două luni de sarcină, am stat imobilizată la pat. Nici pe dinți nu aveam voie să mă spăl. Dar am reușit, și iată că scumpul meu are aproape douăzeci și unu de ani. Da, am trecut prin toate lucrurile acestea, dar muzica a fost și va rămâne armonia și lupta vieții mele.
- Tatăl lui Bubu, Mișu Cernea (cunoscut membru fondator al formației Sfinx Experience), îți este de mult partener de viață, deși nu sunteți căsătoriți. Băiatul vostru nu v-a reproșat niciodată că nu sunteți părinți "legali"?
- Mișu îmi este prietenul cel mai bun, e omul meu, dar de căsătorit, am decis de foarte multă vreme că nu o voi mai face. Mi-a ajuns, m-am lămurit, și iată că suntem împreună de atâta vreme, deși nu am locuit niciodată în aceeași casă și ne-a fost perfect. Sunt oameni care, mai ales în urma unei pasiuni enorme pentru un lucru, nu sunt făcuți pentru altceva în viață. Bubu nu ne-a reproșat niciodată că eu și tatăl său nu suntem mereu împreună, pentru că nu a simțit asta. A fost și este atâta armonie între noi trei! El și Mișu au o relație atât de frumoasă, că nu a fost loc de reproșuri. Oricum, până a început școala, Bubu a fost cu noi peste tot. Mii, zeci de mii de kilometri a făcut în mașină, a stat în cărucior prin culise, a fost peste tot. Ei, dacă este să ne reproșeze ceva, și o face des, este că nu mai cântăm.
- În debutul interviului spuneați că tocmai v-ați întors din vacanță. Există, totuși, și pauze de relaxare...
- Este adevărat. Îmi iau două, trei vacanțe pe an. Merg în străinătate, dar și în România. Merg foarte des la Sibiu, unde locuiește prietena mea cea mai bună, cu care am fost colege la Conservator. Pe ea și pe ai ei îi consider a doua mea familie. Mă simt extraordinar acolo, mă relaxez, îi iubesc, mă simt iubită. Apoi, caut mereu locuri în țară mai puțin cunoscute, locuri liniștite. Fug și mă ascund prin satele din România. Merg la foarte multe concerte în afara țării, dar și la noi. Așa mă liniștesc cel mai bine. Liniștea mea e tot muzica. Citesc; oricând am o clipă liberă, o umplu cu cărți. Am o gașcă de prieteni cu care mă văd săptămânal. Cam acestea sunt pauzele mele, dar să știi că nu sunt genul care-și închide telefonul în concediu, ci le răspund elevilor mei, nu mă îndur să nu-i ajut măcar cu un sfat, când au nevoie. Chiar și vacanța care tocmai s-a încheiat, pe care-am petrecut-o pe plaja mea preferată din Grecia, cu gașca, cu familia, eu am vorbit non stop la telefon. Boală grea...
- Vine toamna, un anotimp visător, plin de melancolii? Vă acoperiți și dvs. sufletul cu o frunză?
- Nu. Eu privesc țintit către viitor și visez la ceea ce visez în fiecare clipă a vieții mele: să schimb lucrurile. Visez să schimb modelele și criteriile după care copiii își fac idoli între "staruri". Dacă generația noastră e reușită, ea este cum este pentru că a avut niște modele corecte și niște dascăli buni. Adică, oameni care să te învețe, dar să-ți și deschidă mintea. Nu las nicio zi să se încheie fără ca seara să nu pot spune că am făcut măcar un lucru bun pentru cei din jurul meu. Încerc să mă bucur de viață, să nu las negura asta din jur să mă cuprindă. Am prieteni învăluiți iremediabil de această tristețe cronică, iar eu fug de ea cu toată puterea. Îmi plac viața, veselia și frumosul, toate pe un fundal muzical armonios.