Soţi în două vieţi
În ultimul deceniu al secolului trecut, cazul soţilor Johnson a stârnit o adevărată senzaţie în fosta republică sovietică Belarus, ţinând zile în şir prima pagină a ziarelor centrale. Povestea a început cu Gerard Johnson, un locuitor oarecare al oraşului Philadelphia, din Statele Unite, care, după ce absolvise cursuri de psihoterapie prin hipnoză, a încercat să demonstreze că sufletul omului se poate întrupa de mai multe ori şi că anumite amintiri din vieţile anterioare nu se şterg niciodată din memorie. Rezultatele studiilor au fost dincolo de toate aşteptările sale!
Primele şedinţe de terapie prin regresie le-a efectuat folosindu-se ca subiect de soţia sa, Lidia. Adusă în stare de transă, aceasta a început să vorbească într-o limbă necunoscută, povestind ceva ce părea un eveniment tragic. Uluitor era faptul că vocea Lidiei se transformase într-una gravă, masculină. Femeia era în mod clar îndurerată, dar liniştită. Deodată, însă, s-a apucat cu mâinile de cap şi a început să ţipe sfâşietor. Johnson a fost obligat să o scoată imediat din starea de transă izbutind cu greu să o liniştească. Temându-se ca terapia să nu aibă un impact negativ asupra stării sale psihice, cercetătorul a hotărât ca subiectul următorului experiment să fie el însuşi. Introducându-se în stare de hipnoză, Gerard Johnson a început, de asemenea, să vorbească într-o limbă necunoscută, dar spre deosebire de Lidia, vocea sa era una tipic feminină.
Ambele şedinţe de hipnoză au fost înregistrate pe bandă audio şi, ulterior, supuse atenţiei mai multor experţi. Cercetătorii care le-au analizat au rămas năuciţi: cei doi soţi vorbiseră în aceeaşi limbă, bielorusa. Lidia şi-a rostit numele ca fiind "Viktor" şi a povestit că era "căsătorit" cu o anume "Wanda", iar profesorul Johnson îşi spunea "Wanda", femeia care îl avea ca soţ pe "Viktor". Amândoi au istorisit că muriseră în aceeaşi zi, pe 22 martie 1943, arşi de vii. Intrigat peste măsură, Gerard Johnson şi-a făcut de îndată bagajele, s-a suit în avion şi a aterizat în capitala Bielorusiei, la Minsk. A început să scotocească prin ziarele şi documentele vremii, şi nu zadarnic. Foarte repede, americanul a descoperit că această dată a rămas în istoria naţională a Bielorusiei ca fiind una cumplită, întipărită în memoria colectivă drept "masacrul de la Hatîn". Era în timpul celui de al doilea război mondial, când într-o zi, un detaşament punitiv, format din colaboraţionişti nazişti a pătruns în localitatea Hatîn, masacrând toţi locuitorii aşezării, drept represalii pentru susţinerea pe care sătenii o acordaseră partizanilor în lupta împotriva trupelor Germaniei naziste. Toţi oamenii, de la copii în faşă şi până la vârstnici, au fost înghesuiţi într-un hambar, uşile au fost zăvorâte şi clădirii i s-a dat foc. Între victimele cumplitei văpăi, peste 70 la număr, erau copii sub 14 ani!
În arhive, pe lista neagră a celor ucişi, Gerard Johnson a descoperit numele a doi locuitori: Wanda şi Viktor Iaskevici, tineri de 20 de ani, după câte se pare, proaspăt căsătoriţi. Erau aceleaşi nume pe care Gerard Johnson şi soţia sa Lidia le rostiseră în timpul şedinţei de hipnoză! Pentru psihiatrul american nu mai exista nicio urmă de îndoială: în anii '40 ai secolului trecut, el şi cu Wanda fuseseră tot soţ şi soţie!
Gerard Johnson a publicat studiul său atât în revistele de specialitate ruseşti, cât şi în cele americane, şi povestea de dragoste care a traversat veacul a impresionat sute de cititori. Ulterior, cercetătorul american a dezvăluit încă un lucru, cu adevărat uimitor: soţia lui, Lidia, suferea încă din fragedă pruncie de pirofobie, o frică copleşitoare şi inexplicabilă de flăcări. Lucrurile deveniseră, acum, clare, teama de foc a Lidiei nu avea altă cauză decât faptul că în memoria ei se întipărise profund evenimentul tragic ce avusese loc în viaţa anterioară!
"Cicatricile" vieţilor anterioare
Oricât ar părea de fantezistă, ideea trecerii dintr-o viaţă în alta a fost formulată şi de psihiatrul american Ian Stevenson, profesor la Universitatea de Medicină din Virginia, recunoscut în întreaga lume pentru studiile sale ample asupra fenomenului. După 40 de ani de cercetări, după ce a realizat mii de experimente prin metoda regresiei, profesorul Stevenson a ajuns la concluzia că emoţiile, amintirile, afecţiunile şi chiar rănile şi cicatricile de pe corpul uman se pot transmite dintr-o viaţă în alta. Subiecţii săi au fost în marea majoritate copii, căci, conform ipotezei sale, copiii cu vârste cuprinse între patru şi maximum zece ani au o memorie care se activează spontan, reuşind să ofere informaţii detaliate din alte vieţi. La începutul anilor '60, teoria sa a fost respinsă total de către majoritatea oamenilor de ştiinţă, dar treptat, profesorul Stevenson a demonstrat că aşa-numitele "fantezii" ale copiilor supuşi studiului nu sunt simple poveşti, ci întâmplări cât se poate de reale.
În cartea intitulată "Reîncarnare şi biologie" (Reincarnation and Biology), publicată în anul 1997, psihiatrul american relatează, printre altele, cazul unui băieţel indian în vârstă de şase ani, care, în mod uimitor, îşi amintea în nuanţe vii amănunte dintr-o altă viaţă. Încă de când avea trei ani, copilul povestea neîncetat despre faptul că locuise în munţi, împreună cu mulţi fraţi. Adesea, spre surprinderea părinţilor, spunea că semnul din naştere ce îl purta pe piept, în zona inimii, îl arde. Îşi amintea că era strigat pe numele de Agni, că avea vopsit pe frunte un cerc roşu, că purta straie aurii şi un turban în jurul capului. Introdus în stare de hipnoză de profesorul Stevenson, băiatul descrisese până în cele mai mici detalii locul unde trăise. Urmând indicaţiile geografice ale copilului, savantul american a pornit într-o incursiune pentru a depista dacă informaţiile relatate erau reale sau inventate. Astfel, Stevenson a descoperit că băiatul vorbea despre o mânăstire de călugări din munţii Antara Gange, situată în regiunea Karnataka, din sud-vestul Indiei. Ajungând la templu şi obţinând acordul călugărilor de a cerceta arhivele, Stevenson a descoperit că, într-adevăr, în urmă cu 30 de ani, în mânăstire existase un călugăr cu numele de Agni şi că acesta murise în urma unui infarct!
Povestea lui Agni nu este o excepţie. În studiile sale, Ian Stevenson prezintă zeci de cazuri în care diverşi copii povestesc despre accidente pe care le suferiseră în viaţa anterioară, ale căror urme erau dispuse în aceeaşi zonă a corpului, în viaţa actuală. "Am analizat cazurile mai multor copii născuţi cu membrele deformate sau chiar fără degetele de la mâini sau de la picioare, care susţineau că îşi amintesc cum fuseseră ucişi, într-o viaţă anterioară, şi cum degetele sau mâinile le fuseseră tăiate. În peste 50% dintre aceste cazuri am reuşit să verific informaţiile oferite de copii şi am descoperit, eu însumi şocat, că erau cât se poate de reale! Îmi amintesc, de pildă, de băieţelul turc care povestea că fusese împuşcat în cap. În viaţa actuală, urechea sa era deformată, amintind destul de fidel de gaura unui glonte. Conform registrelor medicale pe care am reuşit să le depistez şi să le studiez, într-adevăr, în urmă cu 20 de ani, un bărbat care se potrivea perfect cu descrierea băieţelului turc fusese împuşcat letal, în zona craniului", relata Ian Stevenson. În concluzie, spune savantul american, nu este exclus ca în multe cazuri, tulburările psihice sau bolile să parvină dintr-o viaţă anterioară. "O coloană vertebrală curbată din naştere ar putea să fie semnul că într-o viaţă anterioară omul a fost rănit grav în spate, spre exemplu, în timpul unei bătălii. Frica de întuneric s-ar putea explica prin faptul că omul a murit noaptea sau într-o peşteră sau într-un tunel. Fobia de reptile ar putea avea ca explicaţie o moarte anterioară survenită în urma aruncării în groapa de şerpi veninoşi. Se cunoaşte faptul că această metodă îngrozitoare de execuţie era des întâlnită în Europa Evului Mediu", susţine psihologul Leonid Kozlov, directorul "Centrului de terapie prin regresie" de la Moscova. "Potrivit relatărilor pacienţilor mei, unii dintre ei au trăit în perioada Evului Mediu. În această perioadă, în toată Europa s-au petrecut evenimente cutremurătoare. Mulţi oameni erau ucişi, torturaţi, aruncaţi de pe stânci. Astfel, în viaţa următoare, în mod straniu, încă din primii ani ai copilăriei, omul se teme de înălţime, de exemplu, şi nu înţelege de ce!" Potrivit profesorului rus, în sufletul celui executat se întipăreşte atât de profund groaza, încât în viaţa viitoare omul va trăi cu ea. Deşi încă controversată, metoda terapiei prin regresie este astăzi folosită în multe clinici din lume, pentru anihilarea stărilor patologice de nelinişte, de frică obsedantă, nejustificată.
"Moştenirile" Samsarei
Adepţii teoriei transmigraţiei sufletului, denumită în religiile orientului samsara - roata renaşterilor, susţin că nu doar anxietăţile, tulburările, afecţiunile fizice sau semnele din naştere pot fi purtate de-a lungul veacurilor, dintr-o viaţă în alta, dar şi genialitatea poate fi "moştenită" dintr-o existenţă anterioară. Potrivit unor ipoteze, "copiii indigo" (dotaţi cu o inteligenţă superioară) sunt printre aceia care în viaţa anterioară au acumulat cunoştinţe atât de înalte şi au dezvoltat abilităţi atât de ample, încât aceste capacităţi s-au integrat profund în natura lor. Astfel, când se reîntrupează într-o nouă viaţă, în memoria lor sunt deja întipărite abilităţile extraordinare din viaţa precedentă. Spre exemplu, Wolfgang Amadeus Mozart, deşi provenea dintr-o familie de muzicieni, şi talentul său fabulos ar fi putut fi explicat prin moştenirea genetică, credea cu tărie că fusese muzician şi în vieţile trecute şi că măiestria sa era o concentrare a abilităţilor acumulate într-o serie de vieţi precedente. "Acceptând posibilitatea reîncarnării, se poate susţine că un asemenea copil, cum a fost Mozart, care la vârsta de cinci ani deja compunea piese pentru pian, este «moştenitorul» abilităţilor, talentului şi chiar geniului din vieţile precedente. În cercetările mele, am întâlnit zeci de copii care, cu siguranţă, purtau asemenea capacităţi, transferate din viaţă în viaţă, de-a lungul veacurilor", afirmă profesorul Ian Stevenson.
Un asemenea caz fenomenal este şi cel al lui Vili Melnikov, omul care vorbeşte o sută de limbi străine. În tinereţe, Vili a suferit un accident grav la cap, în urma căruia, din memoria sa au ţâşnit brusc cunoştinţe uluitoare, informaţii nebănuite, abilităţi pe care, anterior, nu le deţinea. "M-am trezit deodată vorbitorul unor limbi de care nici măcar nu auzisem până atunci. La început erau doar nişte ecouri, ca din trecut, ce răsunau din când în când în mintea mea. Erau cuvinte de neînţeles, frânturi de poezii, fragmente de texte în limbi ce păreau de mult moarte. Treptat, totul a început să capete sens, şi asupra mea a năvălit o avalanşă de cunoştinţe. Acum, pot chiar compune poezii în mai multe limbi rare, exotice", mărturisea Vili Melnikov, la câţiva ani după "accident". Speriat că toate acestea nu sunt decât rodul unei tulburări psihice, el a cerut opinia mai multor medici psihiatri. Toţi au ridicat nedumeriţi din umeri şi l-au sfătuit să se adreseze unor experţi în lingvistică. Aşa a ajuns tânărul poliglot la Universitatea de Stat din Moscova, la catedra de Limbi Străine. Supus mai multor teste lingvistice, profesorii universităţii au rămas uluiţi: Vili, într-adevăr, avea cunoştinţe din limbi şi dialecte străvechi, unele aproape necunoscute. "În afară de limbile de circulaţie internaţională, precum engleza, franceza, italiana, spaniola, pe care le vorbeşte aproape perfect, Vili Melnikov are cunoştinţe din limbi dispărute, sanscrită, ebraică, slavonă, dar şi din limbi mai puţin cunoscute de majoritatea oamenilor, ca limbile uralice, limbi africane, diverse dialecte ale limbilor indiană şi chineză. Urmărindu-l, pot spune cu siguranţă că este un geniu! Nu ştiu la ce surse ale trecutului său s-a conectat, dar cunoştinţele pe care le deţine sunt absolut uluitoare!", afirma Dina Nikuliceva, profesor doctor în filologie.
În ultimii ani, despre Vili Melnikov s-au scris zeci de articole şi s-au realizat mai multe filme documentare. Majoritatea specialiştilor care l-au cunoscut şi i-au testat abilităţile au fost înclinaţi să accepte ca singură explicaţie ipoteza potrivit căreia Vili, în mod neobişnuit, a reuşit să îşi activeze memoria vieţilor trăite anterior. Aşa cum explica profesorul Leonid Kozlov, "Pe parcursul veacurilor, sufletul îşi schimbă îmbrăcămintea, trupul - această coajă pieritoare, dar în conştiinţa sa rămân zăvorâte informaţiile şi cunoştinţele acumulate pe parcursul ciclului său de naşteri. Sufletul se tot reîncarnează, până când ajunge la un anumit nivel spiritual. Uneori, aceste "amintiri" revin în conştient, alteori nu. Cel mai probabil însă, talentele, obiceiurile, legăturile interumane nu sunt deloc aleatorii, ele au fost programate cu mult înainte ca o fiinţă să renască într-un nou trup."
Adversarii teoriei reîncarnării susţin că memoria este un mecanism nestatornic, care poate, uneori, păcăli, iar aşa-zisele "amintiri" din vieţile trecute nu sunt decât nişte plăsmuiri. Dacă este adevărat, cum se poate explica fenomenul acela de "lucru trăit", acea "senzaţie" că te-ai mai confruntat, cândva, cu o situaţie identică, că ai mai fost o dată în acel loc?! Cum se poate explica faptul că unii oameni se trezesc peste noapte deţinând cunoştinţe şi abilităţi pe care anterior nu le aveau?! Poate că omul nu îşi aminteşte în mod conştient existenţele sale anterioare, dar urmele adânci lăsate de experienţele trecute persistă şi uneori licăresc ca din neant. Este foarte posibil ca sufletul nostru să fie mult mai împletit în trecut decât ne putem imagina!