În drumurile mele prin ţară m-am oprit adesea la liturghia de duminică din satul Ostrov, de la poalele Retezatului. O biserică istorică, înălţată de cnejii haţegani, care a străpuns vremurile şi a ajuns până la noi aproape nevătămată. La fiece slujbă, oficia acelaşi părinte cu părul albit de timp. Îşi rostea rugăciunile rar, cumpănit, căutând parcă să aşeze cu grijă fiecare cuvânt, să-i găsească un loc în inimile credincioşilor. Mi-am spus atunci că nu e un preot obişnuit. Cu barba lui albă, înalt, cu spatele lat şi drept, iradiind un amestec straniu de putere şi blândeţe, de nobleţe falnică şi de simplitate creştină, îmi părea el însuşi un cneaz, venit din adâncul vremurilor, oprit să slujească bisericii cu rugăciuni şi sfaturi, aşa cum odinioară slujise neamului, cu spada şi curajul său. N-aş fi putut să-l aşez într-un oraş, nici să mi-l închipui la costum şi cravată. Era coborât direct din frescele lăcaşului în care slujea.
Diferiţi mi s-au părut şi ţăranii din biserică. Cu chipuri aspre, cu mâini mari, bătute de muncă, noduroase şi puternice ca nişte rădăcini, strângând lemnul vechi al stranei, crescute parcă din el. Erau tăcuţi, sobri şi cuprinşi de sfială, atunci când părintele îi cuprindea în predica lui. Duminică de duminică, se adună cu toţii în biserica lor din piatră, scurgându-se pe uliţele largi ale satului. Părintele Ovidiu Bora îi ia apoi sub protecţia lui, în faţa altarului scăldat în lumini, şi aşa încep să se roage. În timpul slujbei, cântă adesea cu toţii, preot şi credincioşi, cu inimile întrepătrunse de rugăciunea care se ridică spre cer. La oraş suntem stingheri în biserici, fiecare cu durerile şi păsurile lui. În Ostrov, credincioşii formează un singur trup, încălzit de o singură inimă. Inima satului. O inimă care acum, în pragul Crăciunului, se aprinde de bucuria Naşterii lui Hristos.
Boierii cei bătrâni
Părintele Ovidiu a simţit chemarea lui Hristos încă din timpul copilăriei petrecute la ţară, în Coroieşti, un sat aflat nu departe de Ostrov, unde slujeşte acum. Credinţa i s-a înfiripat în suflet pe nesimţite, aşa cum se întâmplă cu orice copil de ţăran, muiat de mic în rugăciunile bisericii, învelit în datini şi praznice.
"Îmi aduc aminte că era într-o zi de Crăciun. Stăteam în strană, aproape de altar, lângă tatăl meu, care era dascăl. Şi pentru că eram atât de aproape de catapeteasmă, ochii mei erau aţintiţi mereu la icoanele împărăteşti ale Mântuitorului şi Maicii Domnului. Stăteam cu privirea lipită de Iisus, până când se termina slujba, şi aşteptam să colinde bătrânii satului, pe care-i numeam "boierii cei bătrâni". Cum cântau, Doamne-Doamne! Cele mai frumoase momente pentru sufletul meu de copil au fost sărbătorile pascale şi Crăciunul, când se colinda în biserică. Dar Crăciunul întrecea toate praznicele! Mi se părea atunci că plutesc pe deasupra pământului de fericire, că nu mai sunt eu. Nu mai simţeam necazurile părinţilor mei, care în acele vremuri erau hărţuiţi de Securitate, că fuseseră chiaburi, nu mai ştiam de nimic. Doar de Dumnezeu şi de biserică. Aşa am ajuns să-mi doresc să-i slujesc şi eu lui Dumnezeu. Mi-am dorit mereu să fiu preot la ţară, iar Domnul mi-a împlinit acest dor. Şi tare m-am bucurat, slujind aici, în Ostrov! Nu poţi să fii preot la sat şi să nu te bucuri!"
Cântece stinse
Înainte vreme, oamenii din Ostrov cântau mereu. Tot anul. Părintele Ovidiu Bora îi auzea de departe. Treceau apoi rânduri, rânduri, prin faţa ferestrei înalte a casei sale parohiale, în drum spre câmpurile pe care munceau, cât era ziua de lungă. Apoi, alungate parcă de o viforniţă, cântecele lor s-au stins, iar pe uliţă s-a aşternut liniştea.
"Pentru orice om, dar mai ales pentru ţărani, cântecele erau glasul sufletului, entuziasmul lui. Eu cred că muzica şi credinţa sunt două căi care se întâlnesc în inimă. Orice muzică bună îţi aduce o adiere de vânt duhovnicesc. Îl simţi pe Dumnezeu, simţi că El există. E ca atunci când îţi vin copiii acasă şi sufletul îţi sare din piept, aşa de mult te bucuri. Eu am prins satul acesta aşa cum era el în 1977, când oamenii mergeau încă la câmp, cântând. În postul Crăciunului, plecau colindând şi se întorceau tot colindând. Acum, ei nu mai cântă împreună decât în noaptea de Ajun. După 1989, fiecare a redevenit stăpân pe palma lui de pământ şi de aici au început răceala şi certurile. Sufletele lor s-au înstrăinat unele de altele. Dar noaptea de Crăciun ne adună. Poate e şi pacea dumnezeiască care coboară din Cer. Eu cred în asta, cred că numai Bunul Dumnezeu poate să ne mai unească. Lui îi colindă acum ţăranii colinde vechi, toate legate de viaţa şi venirea Mântuitorului Iisus Hristos. Aceste colinde rămân o minune pentru viaţa mea, deşi poate că sunt prea slab ca să pot să înţeleg toată frumuseţea Crăciunului. E prea frumos ca să-l putem descifra în cuvinte."
- Părinte Ovidiu, credinţa ţăranilor era odinioară mai tare?
Primul Crăciun la Ostrov
Stau alături de părintele Bora, lângă o sobă uriaşă de teracotă, în care focul duduie de ceva vreme, încercând să străpungă răceala pereţilor. E iarnă la Ostrov, iar casa parohială, veche de mai bine de o sută de ani, se încălzeşte greu. În odaie miroase a busuioc şi străni vechi. Părintele Ovidiu, un uriaş cu voce blândă şi grai molatec, ca al tuturor ardelenilor, îmi povesteşte de începuturile slujirii sale aici, la poalele Retezatului. În satul acesta a venit ca preot după terminarea studiilor la Bucureşti şi aici vrea să rămână până la moarte.
"Mereu am visat să fiu preot la sat. Nu mi-am dorit niciodată altceva. Am venit preot la Ostrov şi stau în casa asta din 1977. Am terminat Facultatea de Teologie în Bucureşti şi m-am mutat cu soţia mea aici. Mi s-a oferit o parohie chiar în apropierea Capitalei, aveam pentru asta sprijinul Patriarhului Iustinian, dar nu am vrut să merg acolo. Mi-am dorit mereu să mă întorc la sat, de unde am şi plecat. M-am obişnuit repede cu credincioşii mei. Sunt oameni deosebiţi, legaţi de biserică, oameni cuminţi, foarte harnici, dar şi, poate, puţin mai egoişti, mai individualişti - trăim cu toţii într-o lume de felul acesta. Dar când am venit eu aici, satul era altfel. Îmi amintesc şi acum primul Crăciun pe care l-am trăit în Ostrov. Cu totul deosebit! Aveam 28 de ani, eram căsătorit şi m-am mutat în casa asta parohială veche, care atunci era mult mai dărăpănată. Avea un colţ de sufragerie complet dărâmat. Dar am vrut să stau în ea, deşi aş fi putut să locuiesc în casa soţiei, care este din sat. Am vrut la casa parohială, pentru că aici e locul preotului. Începutul a fost cu greutăţi, dar primul Crăciun pe care l-am trăit a şters toată necazurile. Eu nu am mai văzut aşa ceva nicăieri, deşi sunt născut şi crescut tot la sat, aici, în Hunedoara. Când vine Ajunul, creştinii din Ostrov se împart pe generaţii. Cei mai mici, copiii de grădiniţă, sunt primii care vin cu colindul. Vin doar la preot, după care merg acasă şi-şi colindă familiile. Următorul grup de colindători e din şcoala primară. Ei merg prin tot satul. Apoi urmează tinerii din gimnaziu şi liceu, uneori şi studenţii, apoi vine grupul celor proaspăt căsătoriţi, şi noaptea se încheie cu cei care sunt pe la 40 de ani. Ultimii colindă bătrânii, care cântă doar în biserică, în a doua zi de Crăciun. Toată noaptea Ajunului, răsună satul de colinde până dimineaţa, iar în prima zi, chiar de Naşterea Domnului, până pe la 3-4 după masă încă se aud colinde. Ar trebui să fiţi la noi de Crăciun, pentru că satul Ostrov e un loc aparte în întreaga ţară. Când am venit pentru prima oară aici, sătenii mi-au spus că va fi ceva cu totul deosebit, dar nu m-am aşteptat să fie chiar aşa de frumos. Îmi amintesc că am plâns în noaptea aceea, văzându-mi curtea plină cu feciori frumoşi, îmbrăcaţi toţi în straie româneşti, cu căciuli împodobite cu pană, colindând toţi într-un suflet."
La colindat, în opinci
Era de-o şchioapă când înota prin nămeţii cât el de mari, strigând cât îl ţineau bojocii: "Hai la piţărăi! Hai la piţărăi!". Începeau dis de dimineaţă, când abia se crăpa de ziuă, iar cerul era încă nedesfăcut de puterea nopţii. Fumul de la sobele încă încinse aburea satul, iar omătul, proaspăt şi neumblat, se aşternea în faţa lor ca o minune albă. La început era linişte, o linişte ruptă de la începuturile lumii, care era repede spartă de glasurile copiilor ce umpleau uliţele din Coroieşti, satul natal al părintelui Ovidiu, aflat aproape de Ostrov. Aşa începea ziua de Ajun. Cu piţărăii. Aşa-i numesc ţăranii pe năpârstocii care colindă, chiar în zorii zilei dinaintea Crăciunului.
"Treceam prin faţa caselor şi strigam pe drum, iar oamenii ieşeau afară cu corfa cu ciocolată, cu mere, cu nuci... fiecare dădea ce avea. Când eram mic, mama făcea colăcei, că nu aveam bomboane. Făcea nişte colăcei micuţi, cum sunt prescurile acelea mici. Doamne, cum le mai mâncam, când eram prinşi de frig! Erau nişte zăpezi mari, cât noi de înalte... Noi le spărgeam dimineaţa, făceam pârtie şi ne croiam drum prin tot satul.
Eram îmbrăcaţi cu toţii în strai popular. Mama îmi făcea cămeşă cu tunică, mai domneşte, aşa, cu năsturaşi, bufantă şi cu pliuri, pe care o călca de stătea tare pe mine şi mă freca! Dumnezeule, de abia o mai ţineam pe mine până treceau piţărăile! Pe deasupra aveam căput, un suman ţesut cu bumbi seini care se făceau din lână de ţurcană. Aveam şi căciulă din blană de miel. Îmi făceau părinţii mei în fiecare an, de Crăciun, căciulă nouă. Iar în picioare aveam opinci cu ştrâmfi - ciorapi de lână - pe care îi legam cu curele până sub genunchi. Opincile le cumpărau de la târgurile mari, cum era cel de Vinerea Mare de la Pui. Cu ciorapi de lână în opinci ne simţeam uşori, parcă zburam în ele! Nu ne era frig, chiar dacă ajungea zăpada la genunchi. Toţi copiii purtau opinci. Îmi amintesc că, mai târziu, sanitarul nostru din sat, care era activist de partid, îi cumpărase verişorului meu o pereche de păpuci. Dar eu nu am avut păpuci în copilărie. Doar opinci."
Ajunul cu pogăcele
"În copilăria mea, mămica făcea podoabele de brad. Cocea întâi nişte pogăcele - biscuiţi - din alea cu forme de inimioară, de steluţă, băga aţă prin ele şi împodobea bradul. Ai mei tăiau apoi hârtie creponată şi făceau lănţişoare şi puneau şi pogăcelele. Ne bucuram de ele, Doamne, Dumnezeule! Pogăcelele erau din aluat întins şi tăiat cu formele, şi erau de tot felul: păpuşi, steluţe, inimioare. Bomboane de pom nu am prins, până târziu. Ei, şi trebuia să mă culc, cu forţa trebuia să mă culc, şi să mă întorc cu faţa la perete, că doar acolo, cu mine în casă, făceau bradul. Mă culcam şi adormeam şi apoi mă sculau ai mei, noaptea, şi eram aşa de bucuros că vedeam bradul în casă...
În seara de Crăciun veneau neamurile cu colindul la noi. Mama făcea plăcinte, făcea cozonac, făcea pupi în casă, pe cuptorul cu lemne, în ler, aşa-i ziceam. Mirosea în toată casa. Şi veneau neamurile seara, colindau la noi, după aceea plecau în sat la alt neam şi tot aşa, iar dimineaţa mergeam la biserică, încă de la ora nouă. Toţi părinţii şi toţi tinerii mergeau atunci la biserică. Tatăl meu cânta în strană, că era dascăl, şi mă lua cu el. Mama mă îmbrăca frumos şi plecam. La biserică aşteptam să vină preotul, că în satul meu, noi mergeam întotdeauna la biserică înainte să vină el, îl aşteptam noi. Aşa era obiceiul."
"De Crăciun vine Fiul lui Dumnezeu şi coboară pe Pământ"
- Părinte Bora, de ce credeţi că avem nevoie de tradiţiile populare din preajma sărbătorilor?
- Ele sunt ca o cunună pe care noi o facem în jurul sărbătorilor bisericii - o cunună nemuritoare a prezenţei lui Dumnezeu, pe care-L simţim înăuntrul nostru. Pentru că-L simţim pe Dumnezeu în noi şi între noi, ne bucurăm, iar la o mare bucurie nu poţi să nu faci ceva. Când te bucuri simţi nevoia să dăruieşti. Tocmai de aceea, noi înjghebăm această cunună a iubirii când ne întâlnim împreună: nu ne mai urâm, nu ne mai vorbim de rău, pentru că este noaptea de Crăciun, când împreună mergem să colindăm. E un lucru minunat! Chiar dacă acum trăim într-o lume dispersată, când oamenii au devenit mai egoişti, mai introvertiţi, în noaptea de Crăciun, nu se mai întâmplă aşa. Sărbătoarea înmoaie sufletele. Atunci, ceea ce e al meu, e şi al celuilalt. Nu mai există individualism. În noaptea de Crăciun, toate se iartă şi vin toţi împreună la colindat, pe generaţii.
Eu cred că nu numai sufletul are nevoie de marile sărbători ale bisericii, ci şi trupul. Pentru asta ne-a aşezat biserica posturile, pentru curăţirea sufletească şi trupească. Suntem acum în postul Crăciunului, într-o perioadă de aşteptare. Ei bine, când aştepţi să-ţi vină cineva în casă, te pregăteşti! Noi ne pregătim sufleteşte prin post şi rugăciune, pentru că de Crăciun vine Fiul lui Dumnezeu şi coboară pe Pământ!
Gândiţi-vă că Naşterea Mântuitorului Iisus Hristos este strâns legată de naşterea fiecărui copil pe lume. S-a născut ca orice copil, a copilărit cum o face orice copil de rând, a crescut cum creşte oricetânăr, apoi a suferit cum suferă fiecare om, şi în final a murit şi a înviat, schimbând astfel lumea din temelii. Prin El, naşterea şi învierea sunt două lucruri care ţin acum şi de viaţa noastră: prin naştere venim în lume, iar prin moarte mergem spre înviere.
Fiecare mare sărbătoare ne aminteşte de câte ceva din viaţa Mântuitorului sau a Maicii Domnului. Ne oprim în faţa câte unui moment important din viaţa lui Hristos şi stăm un pic să ne reculegem. Viaţa are nevoie de asta. Ca o maşină care trebuie să se mai şi oprească din când în când, ca să poată funcţiona mai departe.