Era luna decembrie a anului 1279, când Charles al II-lea d'Anjou, prinţ de Salerno şi conte de Provence, poposea cu toată suita sa în micuţul sat Saint-Maximin, din ţinutul Aix. Luni întregi, evlaviosul nobil îşi răscolise provincia, iscodind bătrânii despre vechile legende, cercetând zapisuri, cutreierând biserici şi abaţii. Toţi provensalii îi confirmaseră ceea ce ştia şi el din copilărie - că Sfânta Maria Magdalena îşi petrecuse ultimii treizeci de ani din viaţă chiar aici, în Provence, într-o peşteră din Muntele Sainte-Baume şi că murise apoi în braţele Sfântului Maximin, care o îngropase undeva în apropierea actualei biserici din sat. Un loc cinstit de pelerini odinioară, dar care fusese răvăşit, cu veacuri în urmă, de sarazini, acum era mai mult o ruină. Ceva îl mişca pe prinţ în toată această căutare nebunească. Mai degrabă o credinţă înfierbântată, decât o raţiune liniştită.
Cronicarii spun că, într-o zi, nemulţumit de căutările celor din suită, prinţul însuşi şi-a lepădat hlamida şi a pus mâna pe lopată, începând să sape în apropiere de ruinele bisericii. Era pe 9 decembrie 1279. A săpat cu furie, până când lama hârleţului a izbit sec într-un sarcofag de marmură. I-au ridicat cu greu capacul, iar mireasma care s-a răspândit i-a uimit pe toţi. Cronicile spun că în locul duhorii putrezite care învăluie vechile morminte, sarcofagul era parfumat "ca un magazin de esenţe aromate". Charles a ştiut atunci că a descoperit trupul unui sfânt. Un craniu ros de vreme, cu o parte a tâmplei şi cu limba neputrezite, dădea mărturie pentru harul dumnezeiesc ce-l învăluise în timpul vieţii. Înlăuntrul sarcofagului, chiar în mijlocul relicvelor, au găsit un glob înfăşurat în ceară. Prinţul l-a luat în mâinile tremurânde şi l-a desfăcut. În interior era inscripţionată o propoziţie scurtă, în limba latină - "Hic requiescit corpus Mariae Magdalenae" (Aici odihneşte trupul Mariei Magdalena). Căutarea luase sfârşit. Găsiseră moaştele celei "întocmai cu apostolii". După o vreme, scotocind prin sarcofag, au dat peste o bucată de plută cu o inscripţie pe care, din nebăgare de seamă, nu o cercetaseră la început. Ea le-a dezlegat misterul mormântului:
"În ziua de 6 decembrie a anului 710 de la Naşterea Mântuitorului, în timpul nopţii şi în mare secret, sub domnia prea-piosului rege al francezilor Eudes, în vremea năvălirilor perfidei naţii a sarazinilor, acest trup al multiubitei şi venerabilei sfinte Maria Magdalena a fost, de teama pomenitei naţii, mutat din mormântul său de alabastru, în acest mormânt de marmură (...), pentru că aici era mai bine ascuns."
Moaştele Sfintei Maria Magdalena stătuseră uitate timp de cinci secole, până când râvna lui Charles al II-lea d'Anjou, prinţ de Salerno şi conte de Provence, le-a scos la lumină. Noua comoară se cuvenea cinstită, aşa că nobilul stăpân a hotărât să ridice deasupra ei o catedrală imensă, mărturie peste veacuri a iubirii sale de Dumnezeu. Astăzi, atât catedrala, cât şi sfintele moaşte, sunt inima creştină a ţinutului Provence.
Sfânta de aur
Saint-Maximin este astăzi un superb orăşel medieval, aflat la poalele Muntelui Sainte-Baume, unde, potrivit tradiţiei occidentale, a pustnicit timp de treizeci de ani Sfânta Maria Magdalena. Când te apropii de el, străbătând câmpiile de lavandă din Provence, căsuţele de piatră, acoperite toate cu olane, lasă să se întrevadă, maiestuoasă şi masivă, silueta catedralei. De departe, ea pare o imensă arcă ce a reuşit să străbată negura timpului, pentru a ne aduce astăzi, în mileniul al treilea, preţioasele moaşte ale sfintei care l-a văzut întâia dată pe Hristos ridicat din morţi. Astăzi, orăşelul Saint-Maximin este liniştit şi, în cursul săptămânii, aproape pustiu. Pe străduţele sale strâmte, mărginite de mici prăvălii cochete, se scurgeau, odinioară, toate sufletele măcinate de dorul credinţei din Europa medievală. Imediat după descoperirea moaştelor, s-au perindat pe aici, veniţi să se închine, mai mulţi papi, sute de cardinali, şi aproape toţi regii Franţei. Cronicile descriu suite fastuoase, cu sute de cai şi domniţe însoţite de cavaleri înzăoaţi, principi iluştri, veniţi din tot Apusul să vadă minunea descoperită de Charles al II-lea. Şi, laolaltă cu ei, cerşetori şi leproşi, plebe de rând şi negustori bogaţi, oameni simpli, căutând mântuirea trupului de boli sau a sufletului de durerile veacului. Ei nu veneau la Saint-Maximin ca la mormântul unui sfânt obişnuit. Nu. Aici era Maria Magdalena, cea "întocmai cu apostolii", prima fiinţă de pe acest pământ, care l-a văzut pe Hristos înviat şi, mai ales!, care a şi crezut în miracolul ridicării Lui din morţi, propovăduindu-l ucenicilor. Pelerinii nu o căutau pe ea în primul rând, ci pe Hristos însuşi. Doreau să atingă şi să sărute creştetul pe care Iisus Domnul îl mângâiase de atâtea ori, creştetul pe care degetele sale înviate îl atinseseră în dimineaţa Paştilor. Moaştele de la Saint-Maximin erau dovada palpabilă a faptului că toată credinţa creştină se întemeiază pe un miracol cert.
Intru şi eu în catedrala uriaşă, care pe dinlăuntru se alungeşte nesfârşit, unduindu-se spre cer, prin tăcerea rece a coloanelor de piatră. Vitraliile imense ale celor 66 de ferestre fac zidurile aproape inexistente, transparente, aşa cum şi le-a dorit Charles al II-lea. Prin măreţia ei rece şi liniştită, prin splendoarea ei sobră, pătrunzi în visul Europei medievale - acela de a atinge cerul, de a te nemuri prin credinţă. Straniu vis în aceste timpuri bicisnice... Dacă odinioară catedrala mustea de pelerini, astăzi, ea este aproape pustie, vizitată rar, de multe ori doar de turişti. Şi lipsa lor, a creştinilor, o face parcă tristă în frumuseţea ei.
Ca să ajung la moaştele sfintei, trebuie să cobor într-o criptă din adâncul pământului. Aici este mormântul din care a început totul. Pe lângă pereţii reci, tăiaţi în piatră, se înşiră sarcofagele de marmură ale sfinţilor care au întovărăşit-o pe Maria Magdalena. În fundul acestei încăperi, simple şi austere, ca ultimii ani de viaţă ai sfintei, se zăreşte luciul stins al aurului raclei. E singura sclipire în tainiţa de piatră. Un soi de chivot, în care aripi aurite de înger ţin creştetul sfintei care l-a iubit pe Iisus şi l-a însoţit mereu. Sub craniul Mariei, aşezate într-un sipet de sticlă, se află o parte a tâmplei sfintei. Tradiţia spune că acolo a fost atinsă de Hristos, în acea dimineaţă tainică a Învierii, când Domnul însuşi i-a spus - "Nu mă atinge, căci încă nu m-am înălţat la ceruri!" Şi în locul în care mâna sfântă şi ridicată din morţi, mâna sfântă şi veşnic vie a Mântuitorului i-a atins creştetul, carnea s-a nemurit. Nu s-a descompus împreună cu restul trupului, ci a rămas până astăzi, cale de două mii de ani, un semn peste veacuri al faptului că Iisus nu a fost un simplu profet, mare făcător de minuni, ci Dumnezeu cel adevărat, Iubire nesfârşită în trup de om. Şi, ca un Dumnezeu adevărat, a Înviat a treia zi din mormânt.
Maria din Magdala
Maria s-a născut şi a crescut pe malul Mării Galileei, într-un micuţ oraş numit Magdala, de unde i se trage şi supranumele. Pentru poporul evreu erau timpuri grele. Apăsaţi de stăpânirea romană, se revoltau des şi erau pedepsiţi exemplar. Aşa se face că poporul aştepta mai degrabă o izbăvire de la Dumnezeu, decât de la oameni.
Viaţa Mariei va fi fost la fel ca a oricărui copil iudeu - îmbibată în rugăciuni şi înfăşurată în rânduieli străvechi, moştenite de la Moise şi îmbogăţite de ştiutorii legii. De la părinţi şi, mai târziu, din discuţiile din sinagogă, va fi aflat şi ea de Mesia, cel aşteptat de toţi, Dumnezeu înomenit, venit din cer pe pământ să mântuie poporul evreu de orice stăpânire. Deşi ştiau că Mesia va veni pentru a le lua păcatele, iudeii aşteptau de la El şi izbăvirea de romani.
Aşa se face că, atunci când l-a întâlnit pe Iisus, ea era deja pregătită. Era gata să străpungă cu ochii duhului coaja de carne care-L învăluia şi să vadă, aşa cum puţini erau în stare, lumina Lui, lumină de Dumnezeu Întrupat. Din evanghelii ştim că ea a crezut în Hristos deplin, că l-a urmat îndată şi până la capăt, iar Mântuitorul a răsplătit-o, alungându-i demonii, spălându-i toate păcatele şi pregătind-o pentru o misiune atât de înaltă, încât propriii ucenici nu vor fi în stare să o poarte.
Maria Magdalena L-a ascultat, L-a iubit şi L-a urmat pe Iisus până la capăt. Averea ei a devenit averea micului cerc de ucenici care-l urmau pe Hristos, oriunde mergea. A lăsat în urmă şi case, şi trai bun, pentru sălaşele ponosite, în care înnoptau înconjuraţi de poporul muncit de boli şi suferinţe. A văzut cu ochii ei cum Domnul le deschide ochii orbilor, cum vindecă lepra printr-un singur cuvânt şi, mai ales, cum le deschide ochii inimilor celor întunecaţi de păcate, aducându-le mântuirea. La fel ca ceilalţi, poate că va fi sperat şi ea că Iisus din Nazareth e Mesia cel aşteptat care, aşa cum ştia de mică, îi va scăpa nu numai de patimi şi boli, ci şi de romani. Dar, spre deosebire de apostoli, la ea nu prinsese rădăcini această nădejde. Maria Magdalena ştia că Mesia, cel atât de mult aşteptat, nu venise pentru a lupta cu nimeni şi cu nimic. Nu, Domnul era aici, pe pământ, doar pentru a iubi şi a suferi cu întreaga omenire, iudei sau păgâni, aşa cum iubise şi suferise încă de la zidirea lui Adam. Această înţelegere adâncă va fi pecetea care-i va hotărî ei destinul.
Apostol pentru apostoli
Răstignirea a căzut ca un trăsnet pe ucenicii Mântuitorului. Deşi le vorbise despre ea, le-a fost greu să vadă cum El, Domnul slavei, a fost batjocorit şi chinuit ca cel din urmă criminal din Iudeea. Hotărât lucru, de romani nu aveau cum să mai scape. Nu cu ajutorul Mântuitorului. Poate că femeile îl înţeleseseră cel mai bine în suferinţa Lui pe Hristos. Maica sa fusese pe Golgota împreună cu toate ucenicele apropiate. Dintre apostoli, doar Ioan cutezase să stea la picioarele crucii. Restul se risipiseră înfricoşaţi. Felul în care Domnul îşi îmbrăţişase moartea, cununându-se cu ea ca o mireasă, era peste putinţa lor de pătrundere.
De aceea, în dimineaţa Învierii, toţi apostolii stăteau ascunşi de frica prigonitorilor. Primele care şi-au luat inima în dinţi au fost femeile, care au plecat să-i ungă lui Hristos trupul cu uleiuri aromate, căci în vinerea îngropării nu mai apucaseră. Prima care L-a întâlnit a fost Maria Magdalena. Intrase în mormânt şi văzuse giulgiurile zăcând pe lespedea rece şi o cuprinsese teama că arhiereii furaseră trupul Domnului. Au podidit-o lacrimile. Şi prin plânsul acela, în care durerea se prefăcea în deznădejde, cu ochii împăienjeniţi, L-a văzut. La început, a crezut că e grădinarul, aşa că s-a îndreptat spre el, spunându-i - "Dacă Tu L-ai luat, spune-mi unde L-ai pus şi eu Îl voi ridica. Iisus i-a zis: Maria! Întorcându-se, ea I-a zis evreieşte: Rabuni! (adică, Învăţătorule). Iisus i-a răspuns: Nu te atinge de Mine, căci încă nu M-am suit la Tatăl Meu. Mergi la fraţii Mei şi le spune: Mă sui la Tatăl Meu şi Tatăl vostru şi la Dumnezeul Meu şi Dumnezeul vostru".
Întâlnirea a răvăşit-o. A alergat la apostoli şi le-a spus totul. Nu au crezut-o. Au luat-o de nebună, dar ea ştia, după focul din inimă, după lacrimile care acum curgeau doar de bucurie, că nu se înşeală. Că Rabuni biruise moartea ca un Domn şi Stăpân al ei. Şi că de aici înainte, timpul şi lumea toată aveau să se schimbe. Iar mărturia ei se va aşeza la temelia acestei schimbări.
Galia
Tradiţia provensală spune că la patrusprezece ani de la Înviere, mai marii templului din Ierusalim au stârnit o prigoană cumplită asupra creştinilor. Sfântul Ştefan fusese ucis cu pietre, Sfântul Iacob sfârşise decapitat. Atunci i-au prins şi bătut pe mulţi dintre apostoli. Au căzut prizonieri şi Lazăr, cel înviat din morţi, împreună cu Marta, sora lui. Maria Magdalena a încercat să-i viziteze pe ascuns, în timpul nopţii, dar a fost prinsă şi ea şi închisă. În temniţa lor se mai aflau Maximin, unul dintre cei şaptezeci de ucenici apropiaţi ai lui Hristos, două dintre femeile mironosiţe care-l văzuseră pe Iisus înviat - Maria lui Iacob, şi Maria Salomeea, şi Sidoniu, orbul din naştere, căruia Hristos îi deschisese ochii trupului şi ai inimii. Pentru că mai marii templului din Ierusalim se temeau să-i execute, de frica mulţimii care se creştinase, i-au condamnat la o moarte lentă şi crudă. În anul 44 de la naşterea Mântuitorului, au fost urcaţi cu sila într-o barcă fără pânze şi fără cârmă şi apoi au fost duşi în largul mării şi abandonaţi în voia valurilor. Urmau să moară încet, de foame şi sete. Dar Domnul le rânduise un alt destin... Purtată de vânturi şi curenţi şi, mai ales, mişcată de voia divină, barca a călătorit repede, din Palestina până pe ţărmul Franţei de astăzi, în delta Rhônului. Când picioarele osândiţilor au atins pământul, Hristos le-a ivit din nisipuri un izvor cu apă dulce, pentru a le potoli setea îndurată atâta vreme. Pe locul acela, provensalii au ridicat o frumoasă catedrală - Saintes-Maries-de-la-Mer. Aici au rămas să vestească evanghelia Maria lui Iacob şi Maria Salomeea, iar moaştele lor sunt, până astăzi, mărturie a dragostei lor pentru Mântuitorul. Marta a plecat la Tarascon să propovăduiască, iar Lazăr, împreună cu Maria Magdalena, au mers la Marsilia.
Aici a ţinut sfânta prima ei predică de pe pământul Galiei. Pe esplanada unui mic templu grecesc, închinat unei zeiţe păgâne, aşezat aproape de una din porţile cetăţii, ea le-a vorbit oamenilor despre Iisus. Nu vorbea din cărţi, ci din adâncul inimii, din propria ei viaţă. Ea, care l-a atins pe Hristos cel Înviat, a pus atâta dragoste şi foc de credinţă în predica ei, încât guvernatorul cetăţii s-a convertit pe loc şi a cerut să fie botezat, împreună cu o mare mulţime păgână. Aşa a început creştinismul în Galia. Şi pentru că era mult popor în cetatea Marsiliei, popor care aştepta să i se vorbească despre Hristos, Lazăr cel înviat din morţi a rămas aici episcop.
Sihăstrie în peşteră
Maria Magdalena ar fi putut avea mii de ucenici în Marsilia, alături de Lazăr, sau în Aix, alături de Maximin. Ar fi putut propovădui evanghelia până la moarte, văzând cum, în urma ei, un lung şir de creştini schimbă din rădăcini imperiul care-l condamnase pe Iisus la răstignire. Dar a ales altă cale. Fără să intre în amănunte, tradiţia provensală spune că Maria Magdalena s-a retras din lume, luând calea sihăstriei. A urcat ca o sălbăticiune versantul abrupt al Muntelui Sainte-Baume şi, în mijlocul unei păduri de nepătruns, şi-a găsit o peşteră, în care s-a cufundat în rugăciune.
Greu de pătruns în adâncul acestei hotărâri. Poate că dorul de Hristos îi va fi covârşit fervoarea evanghelizării sau cine ştie, s-a gândit că poate sluji bisericii mai mult prin rugăciune, decât prin cuvânt. Un lucru e sigur. În toţi anii petrecuţi în peştera din Sainte-Baume, treizeci la număr, Domnul îi va fi fost tovarăş nedespărţit. Tradiţia spune că, de multe ori, îngerii veneau pentru a o hrăni şi pentru a-i răpi sufletul la ceruri, acolo unde se îndulcea de vederea feţei lui Iisus cel Înviat. Anii aceia de nevoinţă au sfinţit locul. Piatra peşterii s-a îmbibat de prezenţa ei delicată, iar pelerinii care cercetau în trecut mormântul ei din Saint-Maximin se opreau întotdeauna şi la peştera din Sainte-Baume.
Catedrala verde
Drumul până la peştera sfintei urcă sinuos. E când pieptiş, când alene, ca viaţa. Te cheamă la însingurare şi rugă. După jumătate de ceas, pădurea se desface şi ajungi la picioarele unei lame stâncoase şi abrupte, pe care stau aninate chiliile dominicanilor, paznicii peşterii. De aici urci pe trepte abrupte. Sfânta se va fi căţărat ca o ciută, dornică să lase lumea în urmă, urcând avântat spre marginea de cer a muntelui.
Încet, suflând cu greu, ajung la peşteră. E uriaşă, ca o cupolă de catedrală. Înăuntru, deşi e vară, respiraţia aruncă vălătuci de abur. Spatele îmi îngheaţă împreună cu inima. Aici a trăit Maria Magdalena ultimii ani ai vieţii. Fără mâncare, fără haine, învăluită doar în propriul păr, trecând nopţile cu rugăciuni şi cântări îngereşti.Viaţă de sihastru. Îngenunchez pe stânca umedă şi-mi ating degetele de apa izvorului apărut în peşteră, ca un dar al Mântuitorului. Singura ei mângâiere trupească, apărută în urma unui miracol. Apa e bună, rece şi limpede, ieşită direct din piatră. Fără ea, sfânta ar fi trebuit să-şi părăsească zilnic peştera. Acest izvor i-a îngăduit să se însingureze aici deplin.
Tradiţia spune că singurul om cu care se întâlnea sfânta era Maximin, unul din cei şase tovarăşi de drum, ucenic al Domnului, din grupul larg al celor şaptezeci, pe care Biserica îi numeşte tot apostoli. Maximin devenise episcop în Aix şi îngrijea de turma creştină din cetate. El i-a dat sfintei ultima împărtăşanie. Maria Magdalena a murit în braţele lui. Acesta i-a zidit un mormânt frumos, săpat în piatră, peste care a fost construită mai apoi o biserică. Apoi, peste Provence au venit persecuţiile, iar uitarea şi pământul au acoperit locul în care Maria Magdalena îşi dormea somnul de veci.