Băiatul cu filmele
Era înainte de "Star Trek" şi înainte de "Războiul stelelor", era pe vremea "Rachetei albe", serialul de duminică dimineaţa, de la mijlocul anilor '80, în epoca celor maximum două ore zilnice de program televizat. Era pe vremea când încă nu se auzise de "cablu", când filmele bune se vedeau pe ascuns, la video, prin camera vreunui coleg cu fraţi mai mari şi mai descurcăreţi sau prin garajul câte unui mic "dizident" din anii de final ai dictaturii lui Nicolae Ceauşescu.
Cum ziceam, nu ştiam de "Start Trek", dar ştiam bine ce înseamnă o navă spaţială, mă visasem ani la rândul alături de personajele lui Jules Verne, cocoţat pe o rachetă care să mă ducă cât mai departe (fie şi preţ de un vis) de griul şi de răceala lumii în care trăiam. Ştiam ce înseamnă un bord de navă spaţială, cu motoare huruind în fundal, cu manete şi butoane colorate şi cu deschiderea aceea a ferestrei în care, în goana "anilor luminoşi" ai socialismului, licăreau culorile speranţei.
Dar ce aveam să descopăr atunci, pe la 8-9 ani, întrecea orice imaginaţie. Nu multă vreme de când mama aniversase împlinirea unui deceniu de la terminarea liceului, printre colegii cu care se revăzuse, l-a întâlnit şi pe Goby, adolescentul zvăpăiat căruia, la începutul anilor '70, îi scria temele la limba rusă şi pe care îl lăsa să copieze la teze, cât să treacă clasa. Goby era un om "aranjat". Tipul brunet, înalt şi zălud de odinioară avea o meserie pe care o invidia tot oraşul: era "omul cu filmele" de la "Tineretului", cel mai nou şi mai modern cinematograf. Într-o zi ne-am întâlnit cu el pe stradă şi, în amintirea şiragului de note de 6 şi de 7 care i-au "anihilat" cohortele de 3 şi de 4 de la limba Rusă, Goby ne-a invitat să vedem împreună cu el, acolo sus, unde se proiectează peliculele, "Sandokan, tigrul Malayeziei", filmul care aprinsese imaginaţia tuturor puştilor din vremea de atunci.
Cu două ore de emisie TV pe zi, din care mai bine de trei sferturi propagandă pentru Nicolae Ceauşescu şi regimul său, cu cenzură pe tot locul, cu cărţi vândute la pachet împreună cu cămăşi pe care nu le cumpăra, altfel, nimeni, cele patru-cinci filme mai de Doamne-ajută care veneau în oraş erau, imediat, marile evenimente, marile evadări. Aşa era şi "Sandokan", un film de aventuri, probabil mediocru, filmat într-o ţară "nealiniată", pe placul dictatorului, dar care rula întotdeauna cu sala plină. Am tras-o de mână tot drumul pe mama, după mine, să ajungem din timp, nu cumva să coboare Goby în faţă la Cinema "Tineretului" şi să nu ne găsească acolo. Ne-a întâmpinat misterios ca un magician şi ne-a condus sus, pe spirala unor scări, unde îmi zâmbeau, din tablouri proaspăt înrămate, Ovidiu Iuliu Moldovan, Stela Popescu, Ilarion Ciobanu şi Florin Piersic. M-am despărţit de mama în uşa cabinei de control şi am păşit în clar-obscurul uneia dintre cele mai fabuloase aventuri ale copilăriei mele. Două role mari de film ne aşteptau pe podea. Goby m-a rugat să-l ajut, că nu se descurcă singur. Ne-am ostenit - aşa era scenariul lui Goby - să le urcăm pe stativul proiectoarelor. A mai făcut apoi nişte teste şi nişte reglaje, mi-a explicat la ce foloseşte fiecare piuliţă şi fiecare buton ("computerul de bord" al navei sale cosmice), iar la ora fixă, când foşnetul nerăbdător al sălii bătea până sus, la noi, am fost eu cel care a apăsat butonul "Play". O lumină caldă a învăluit atunci sala de cinema, iar eu eram cocoţat taman pe curcubeul visării a sute de oameni. Goby s-a pus să joace table cu unul dintre portari, iar mie mi-a revenit "misiunea" de a raporta orice problemă tehnică, orice mişcare suspectă. Pentru că mi-am îndeplinit misiunea, am pus filme şi a doua zi, şi a treia zi... Zile la rând am fost, în secret, căci făcusem legământ cu prietenul Goby să nu spun la nimeni că mă ia în camera lui de proiecţie, "băiatul cu fimele" de la "Tineretului".
Cum vacanţa de vară galopa în ritmul cailor din "Haiducii" lui Piersic, a venit vremea să mă despart de oraş şi să merg la ţară, la verişorii mei. Acolo, legământul cu Goby nu mai funcţiona, era cu totul şi cu totul altă galaxie. Le-am spus tuturor - şi lui Săndel, şi lui Daci, şi Silviuţei, şi lui Radu, şi Alinei - că eu sunt "băiatul cu filmele". S-au strâns în jurul meu, pe coasta dealului unde păşteam vacile mătuşii Silvia, şi m-au pus să le povestesc filmele, unul câte unul, cu orar şi cu sistem. La ei, la ţară, dacă veneau la căminul cultural două-trei filme tot anul... Le-am povestit "Sandokan", le-am povestit "Lanţul amintirilor" şi "O floare şi doi grădinari" - marile producţii indiene de la Bollywood, care au ţinut cu sufletul la gură întreaga Românie în anii '70, şi, într-un final, după zile întregi de peroraţie, am ajuns la adevărata capodoperă - "El Dorado", un western american, ajuns nu se ştie cum pe marile noastre ecrane.
"El Dorado", filmul cu cowboy, cu împuşcături şi cu toate întorsăturile de situaţie posibile le-a plăcut cel mai mult prietenilor mei de la ţară. Le-a plăcut atât de mult, că m-au rugat cu cerul şi pământul să le mai povestesc filme western, că sigur am mai văzut eu din astea, în cabina magică a lui Goby, nu se poate altfel. Atât de mult m-au rugat şi atât de mult însemnau pentru ei poveştile astea, că, într-o noapte de nesomn, m-am decis să inventez un film de aventuri, numai şi numai pentru ei. Mi-am căutat personaje şi tipologii prin filmele mai vechi şi prin cărţile copilăriei, am inventat nume şi locuri, am calchiat situaţii din Karl May, Jules Verne sau Daniel Defoe, şi dimineaţa aveam un scenariu nou-nouţ.
Verile următoare au fost la fel. Îmi făcusem mâna, aveam deja un portofoliu de filme demn de Sergio Leone, nu-mi permiteam să-mi dezamăgesc audienţa, ajunsă de-acum la câteva zeci de persoane. Filmele mele erau povestite mai departe şi, adesea, eram chemat la "momentul adevărului", să-i lămuresc pe unii şi pe alţii cum s-a încheiat, de fapt, cutare sau cutare fază din cutare sau cutare film. De la o vreme, bâjbâiam cu greu printre personaje şi situaţii, multe inventate ad-hoc, dar autoritatea "băiatului cu filmele" nu a fost niciodată pusă la îndoială.
Vreo trei veri să fi durat "vizionările" cu Ciprian Rus, până când a apărut în sat primul aparat video. Din toată gaşca, mai rămăseseră pe lângă mine doar Daci, Săndel şi Radu, primii mei spectatori de la "proiecţia" cu "Sandokan, tigrul Malayeziei". Asta e, mi-am zis, măcar suntem de o miuţă! Am luat mingea şi ne-am pus pe jucat fotbal, pe disecat faze şi pe analizat meciuri. Poate că, totuşi, cinema-ul nu e pentru mine, m-am gândit... Şi tot atunci m-am decis să mă fac jurnalist sportiv.
CIPRIAN RUS
Tovarăşa
Tovarăşa, eu m-am gândit aşa: că tu ai fost tot timpul bună cu noi, că noi făceam prostii, ne alergam, nu dormeam, ne spărgeam capul şi ne băgam nisip în ochi, şi tu aveai grijă de noi şi ne trăgeai de ureche şi doar un pic de păr, iar pe noi nici nu ne durea foarte tare şi mai mult ne prefăceam că ne doare, ca să ne laşi în pace. Şi tu ne-ai lăsat în pace şi ne-ai învăţat poezii. Odată mi-ai zis că eu o să iau premiu la şcoală şi aşa a şi fost, am luat premiul doi în clasa a doua, şi dup-aia menţiune şi, tot timpul când am luat ceva la şcoală, m-am gândit la tine, că ai avut dreptate. Şi să ştii, tovarăşa, că tu erai şi bună, şi frumoasă, că mie îmi plăcea părul tău foarte creţ şi foarte roşu, şi ştiu că era greu să ţi-l faci, că odată am aşteptat cu Marian două ore, să iasă mama lui de la coafor, şi când a ieşit, tot aşa păr creţ şi roşu avea, şi Marian m-a întrebat: "Vezi ce frumoasă e mama mea?" şi eu i-am zis: "Da, zici că-i tovarăşa Irimescu". Şi, dacă nu mă crezi, poţi să-l întrebi şi pe Marian, că o să-ţi spună şi el că nu mint. Şi doar tu, tovarăşa, dintre toate tovarăşele de la grădiniţă, ne-ai zis să nu mai mâncăm tocană, când eu ţi-am zis că miroase urât. Că tu ştiai că nouă nu ne place nici tocana, nici ghiveciul şi nici borşul cu ştir, şi mereu mereu îi spuneai lui tanti de la bucătărie să ne facă mămăligă cu brânză şi smântână. Că nouă ne plăcea cel mai mult şi mai mult mămăliga cu brânză şi smântână şi am fi mâncat toată ziua până se făcea seară şi veneau mamele noastre să ne ia acasă. Şi, dacă vreau, pot să închid ochii bine bine, şi cu ei închişi pot să văd la fel ca şi cum ar fi deschişi, şi îi văd pe toţi de la grădiniţă, pe toţi pe toţi pe toţi, aşezaţi la măsuţe, şi mă văd şi pe mine, ca şi cum aş fi altcineva, şi văd cum stăm acolo şi lovim cu furculiţele în masă şi strigăm "mă-mă-li-gă, mă-mă-li-gă!", şi atunci te văd şi pe tine cum râzi, şi noi strigăm şi mai tare, şi atunci pe uşă apare tanti de la bucătărie, şi noi facem linişte, ca şi cum ar veni un înger gras, un înger gras care coboară de la bucătărie printre copii, şi doar aşa, într-o linişte mare-mare, tu ne spui "felul doi, mămăligă", şi atunci noi, toţi toţi toţi toţi toţi, urlăm ca apucaţii, şi eu o pup pe Ana Maria de bucurie, că altfel mi-ar fi ruşine şi, de bucurie, nici nu-mi mai dau seama ce am făcut decât acasă, seara, când mi se face ruşine şi mă ia un fel de cald. Şi, tovarăşa, te rog să mă crezi că pe lumea asta nu mi-au plăcut decât două feluri de mâncare: mămăliga cu brânză şi smântână, felul întâi, şi bananele, felul doi. Şi ne-a mai plăcut, tovarăşa, şi mie, şi lui frati-miu, ne-a mai plăcut cartea Sanda Marin, pe care o avea mama, dar nu ştiu dacă se pune că era de mâncare, că noi nu făceam decât s-o deschidem la paginile cu poze, şi erau acolo tarte cu ananas şi îngheţată cu fistic, raţă cu portocale şi fazan în sos de vin, şi noi, frati-miu şi cu mine, luam pozele alea şi le lingeam pe rând, în zile diferite cum ar veni, când ni se făcea nouă poftă.
Şi, de fapt, ce voiam să-ţi spun: că, dacă nu vrei, poţi şi să nu mă ierţi. Pentru că m-am gândit bine bine şi mi-am dat seama că nici eu n-o să te iert pe tine. Niciodată, vreau să zic, orice ai face tu şi oricâtă mămăligă cu brânză şi smântână mi-ai mai da. Nu te iert. Pentru că, nu ştiu dacă mai ţii tu minte, dar într-o iarnă au adus banane la alimentara de la colţ, aia de la câmp, unde s-au construit acum nişte blocuri de nici nu mai ştii că a fost câmp, şi toată lumea a aflat, şi se strânsese acolo, şi eu am simţit, nu ştiu cum să-ţi spun, dar am simţit aşa, ca un fel de vrajă, că o să se aducă banane atunci, şi am ajuns la alimentară, şi când am ajuns, era doar o coadă mică, şi am început să tremur de emoţie şi de bucurie că acolo, înăuntru, sunt banane adevărate. Încet-încet, toată lumea de la blocuri s-a aşezat la coadă în spatele meu şi toată lumea a început să se înjure şi să se îmbrâncească, se împingeau în mine, dar eu eram puternic şi le trăgeam coate, nu mă clinteam deloc, şi chiar simţeam mirosul de banane prin uşă şi mă gândeam la Moş Gerilă şi la cum o să se coacă ele între geamurile de la fereastră sau pe dulap, şi chiar când începuseră să se dea şi lumea se împingea mai tare în mine şi eu le trăgeam şi mai tare coate, atunci ai apărut şi tu, târziu, tovarăşa Irimescu, târziu, şi ai văzut ce loc bun am şi ce bine mi l-am apărat şi te-ai repezit glonţ la mine şi m-ai apucat de ureche şi mi-ai spus printre dinţi: "Ce mama naibii cauţi tu aici, singur?", şi eu ţi-am spus, încet, că mi se înroşise urechea, "Banane", ce altceva să-ţi spun?, şi tu m-ai întrebat dacă mama ştie unde sunt şi eu ţi-am zis că nu, că eu eram mare şi puteam să iau banane şi fără mama, şi tu m-ai întrebat dacă am bani să iau banane şi eu ţi-am zis că n-am, dar că o să iau cu împrumut şi îi aduce mama când vine de la serviciu, şi tu mi-ai zis "Marş acasă şi fă rost de bani, că nu-ţi dă cu împrumut, îţi ţin eu locul", şi eu n-am vrut să mă duc, să las locul meu la coadă, şi tu m-ai tras de ureche din nou şi mi-ai zis "Marş acum", şi eu am fugit, repede repede, să fac rost de bani, şi când m-am întors cu banii, că mi-a dat o vecină şi a venit şi ea cu mine, coada era foarte foarte mare, cea mai mare coadă pe care am văzut-o în viaţa mea, şi tu nu mai erai, cumpăraseşi bananele în locul meu, bananele mele, şi nimeni nimeni nimeni n-a vrut să înţeleagă asta şi a trebuit să ne aşezăm, eu şi cu vecina aia, ultimii. Ultimii ultimii.
Şi prima oară când am mâncat banane, tovarăşa Irimescu, a fost în clasa a treia, când a venit o fată, Miruna, cu una la şcoală, şi a mâncat-o în faţa mea pe toată, şi eu am rugat-o să-mi dea un pic şi ea nu mi-a dat niciun pic, şi la sfârşit a aruncat coaja la gunoi, şi eu m-am dus la gunoi şi am scos coaja de acolo şi am ronţăit-o încet încet încet, până când n-a mai rămas decât coajă goală. Şi mi s-a părut bună, tovarăşa Irimescu, şi, pe cuvântul meu dacă am să te iert vreodată.
MATEI FLORIAN
Guma "Turbo" şi Tom Cruise
Mai ales după-amiezele ploioase de toamnă, întunecate şi reci, mă îndemnau să scot din fundul sertarului clasoarele cu timbre şi cu surprize de gumă "Turbo". Treceam cu privirea peste fiecare imagine, ca şi cum atunci aş fi văzut-o prima oară. Cu fiecare timbru, coliţă sau surpriză, păşeam într-o lume fascinantă, îndepărtată, stranie, dar plină de lumină, culoare şi căldură. Călătoream în nenumărate ţări, eram alături de sportivi celebri, mă scufundam în adâncul oceanelor, zburam deasupra unor peisaje tulburătoare şi, într-un târziu, îmi alegeam o maşină de curse, cu care aş fi putut străbate, cu o viteză supersonică, nu doar şoselele, ci şi graniţa dintre lumea în care trăiam şi lumea cealaltă, inaccesibilă, cuprinsă între copertele clasoarelor. Paginile cartonate, pe care stăteau, prinse în benzi subţiri de celofan, timbrele şi surprizele de gumă, erau pentru mine, la vârsta aceea, singura opţiune de explorare a tărâmurilor de dincolo de blocul statelor comuniste.
Surprizele de gumă "Turbo" erau o modă. Nu se putea să nu am şi eu. Apărută la noi pe la mijlocul anilor '80, guma "Turbo" a stârnit o patimă mult mai mare decât cea pe care ar fi justificat-o gustul ei. Desigur, era un deliciu, prin comparaţie cu guma de provenienţă românească sau chinezească, care se găsea la noi pe toate drumurile. Dar asta cădea pe locul doi, după surpriza cu imaginea unei maşini, pe care o găseai sub învelitoarea fiecărei gume. Guma "Turbo" era greu de procurat, pentru că ajungea în România numai prin intermediul privilegiaţilor care aveau voie să circule şi în ţările capitaliste: mai ales marinarii şi şoferii de tir. Aşadar, era şi mai scumpă. Iar surprizele, atunci când te îndurai să renunţi la ele, deveneau o bună monedă de schimb.
Aveam câţiva colegi cu părinţi bine înşurubaţi în PCR şi care, în virtutea acestei calităţi, se puteau abona la revista de benzi desenate "Pif", o publicaţie de stânga franceză, dar bine făcută. "Pif"-ul era mai mult decât timbrele şi decât surprizele de gumă. Nu doar imagine, ci şi voce. Una care ne făcea şi pe noi să vorbim puţin altfel. Îmi plăcea atât de mult "Pif"-ul încât, de câteva ori, nu m-am mulţumit doar să răsfoiesc câte un număr, pe fugă, ci i-am dat unui coleg două surprize "Turbo", ca să-mi împrumute revista o zi întreagă. Să o cumpăr n-aş fi avut destule surprize. Şi nici nu m-ar fi lăsat inima să le dau pe toate.
***
Cred că eram prin clasa a doua, când am decis să aflu ce e aşa de grozav la ţigările Kent. Îi vedeam pe cei maturi pomenind marca asta cu un respect vecin cu idolatria. Iar când vreunul fuma o ţigară Kent, era înconjurat de priviri semnificative, unele mustind de invidie, altele de apreciere. Într-o zi, rămas acasă doar cu fraţii mei, mai mici decât mine, am căutat prin dulapuri şi am găsit două cartuşe de Kent, care erau valută-forte pentru orice problemă şi de aceea păstrate cu grijă de părinţi, pentru vreun doctor sau cine ştie ce altă ocazie. M-am gândit că un Kent nu merge neînsoţit. Am văzut că ai mei fumau la cafea, dar cafea nu ştiam să fac. Aşa că m-am pregătit să fierb un ceai. Nu că aş fi ştiut cum se face, dar trebuia să fie mai simplu decât cafeaua. În casă era primejdios, că nu ştiam când se pot întoarce mama şi cu tata. Prin urmare, ne-am instalat în magazia de lemne, loc cum nu se poate mai potrivit, ca să aprindem o lampă cu gaz, din aceea pe care odinioară gospodinele încălzeau mâncarea, când nu mai voiau să facă focul în sobă. Am pus pe lampă o cană de porţelan cu apă la fiert şi ne-am aşezat la fumat. Aşezaţi pe câte un butuc, eu, frate-meu şi soră-mea, ne-am aprins câte o ţigară. Ciudat, dar nu ardeau. Se stingeau una, două. Ca unul mai mare şi care, deci, a văzut mai multe, mi-a trecut prin minte că or fi umede ţigările, de aia nu iau foc. Am încercat să aprind mai multe din acelaşi pachet, apoi din pachete diferite. Se adunase un muşuroi de ţigări lângă noi, când s-a spart şi cana de porţelan şi a stins lampa. Curat ghinion! Şi ca dezastrul să fie complet, pe neaşteptate, în magazie a intrat tata. Înalt, aşa cum mi se părea atunci, îmbrăcat din cap până în picioare în alb, mi-a părut întâi un duh răzbunător al lămpii. Era aşa de încruntat şi cu gura strânsă sub mustaţa lui scurtă, că s-a întunecat de tot în magazie. Mai târziu, m-a dumirit tata că am stricat două pachete de ţigări încercând să le aprindem la filtru.
***
Ce băiat din anii '80 nu s-a visat măcar o clipă în rolul lui Tom Cruise, din "Top Gun"? Eu m-am visat. Văzusem filmul la video, la un văr, care avea o astfel de minune de aparat, şi strângea până la 30 de inşi într-o sufragerie mică, de apartament comunist, unde, pentru 50 de lei, stăteam toată noaptea la filme. Multe erau din categoria celor cumpărate la kilogram, dar se mai nimerea şi câte unul care făcea toţi banii. Aşa fusese "Top Gun", al cărui erou principal avea, printre altele, un atu mortal: o superbă geacă de pilot, din piele. Mi-am dorit enorm să am şi eu una, dar era la fel de greu de procurat ca paşaportul pentru Occident. Dacă nu se putea din piele, era bună şi una din pânză de paraşută. Ştiţi, piloţii se mai catapultează uneori, deci paraşuta e atât de intim legată de meseria de pilot, încât e de ajuns să-ţi faci geacă din pânza ei, ca să te simţi niţel pilot. Pe acest raţionament, am mişcat un întreg angrenaj de pile, cunoştinţe şi relaţii - vitale, în regimul comunist - şi am găsit nu numai pânza necesară, ci chiar pe unul care avea o mică afacere clandestină de croit haine din acest material rezistent, impermeabil, care se comporta excelent, pe durata a cel puţin trei generaţii de proprietari. I-am explicat omului ce fel de haină aş vrea: scurtă până în talie, strânsă la mâneci şi la bază, cu o bandă de jerseu, cu buzunare mari, pătrate, în care să pot băga mâinile şi lateral, cu guler larg, pe care, la o adică, să-mi pun o imitaţie de blană. A dat repede din cap că a înţeles, pe jumătate grăbit, pe jumătate plictisit. N-am insistat. După vreo lună, mi-a venit geaca, pentru care am plătit în avans. Un soi de şubă, care îmi ajungea aproape de genunchi, groasă, grea, cu guler tunică, buzunare prea adânci, de anteriu popesc, şi cu o culoare care îţi ardea ochii: albastru metalizat. Nu m-ar fi confundat nimeni cu un pilot, dar măcar drept un îngrijitor de pistă aş fi putut trece.
CLAUDIU TÂRZIU
Cântec de tabără al pionierilor braşoveni din anii '60
Să cântăm cu toţii, prieteni (ieteni, ieteni, ieteni)
Tabăra-n care am trăit
Şi la soare ca pisoii (soii, soii, soii)
Cum noi toţi ne-am încălzit.
Să trăiască (iască, iască)
Bucătarul, care ne-a gătit cartofi
Îi vom duce mulţumire (mire, mire, mire)
Când ajungem la Braşov.
Şi acas' mămica ne găteşte (teşte, teşte, teşte)
Tot mereu cartofi, cartofi
Căci noi ştim cu toţii,
Prieteni (ieteni, ieteni, ieteni)
Că sunt buni şi sănătoşi.