Mâinile de azi, mâinile de mâine
Câmpul
Mama începe de la mâna mea dreaptă, tata de la stânga. Mama şi tata sunt prelungirea mâinilor mele, sunt între ei, la mijloc, îi simt cum se ating prin mine. Mama şi tata îşi vorbesc şi îşi râd, iar fiecare zâmbet şi fiecare cuvânt se scurge printr-o mână şi ajunge la cealaltă, sunt legătura între zâmbetele şi cuvintele lor, fără mine nu s-ar putea atinge, fără mine nu s-ar putea privi cu adevărat, mama mă ţine de mâna dreaptă, tata de cea stângă, şi mergem mai departe, ieşim de pe Aleea Băiuţ şi ajungem în Valea Argeşului, trec autobuze, eu tac, iar ei sunt legaţi de mine, nu se mai pot dezlipi, mâinile mele îi fac pe ei fericiţi, îi fac să fie împreună. Încet, blocurile încep să dispară, la fel şi autobuzele, suntem doar noi trei, ţinându-ne de mână la începutul lumii. Traversăm Valea Oltului şi ajungem pe câmp. Mâna mamei şi mâna tatălui sunt cele mai puternice mâini din lume, ele mă fac să zbor, şi chiar zbor, priviţi-mă, picioarele s-au desprins de la pământ, cerul se apropie de mine, zbor sus, sus, cel mai sus, doar două ancore mă mai leagă de lumea asta, mâna stângă a mamei şi mâna dreaptă a tatălui, mă ţin strâns de ele, ca nu cumva să dispar, să fâlfâi din picioare şi să mă tot duc până dincolo, unde n-o să mai fie nimic. Râd din toată inima, râde şi mama, râde şi tata, "zboară băieţelul, zboarăăă", iar eu tot zbor, pentru că mâinile lor sunt cele mai puternice mâini din lume, ele îşi fac avânt şi mă aruncă până în vârful cerului, nasul meu gâdilă o rază de soare şi ştiu că prins de mâinile astea n-o să mi se întâmple nimic rău, niciodată. Mama şi tata au obosit, mâinile lor mă mângâie, îmi ciufulesc părul, prin ele se scurge toată iubirea din lume, toată iubirea de care am nevoie, sunt atât, atât de mic şi mă simt atât, atât de mare, încât simt că de acum nu mai am cum să cresc, că mai mare de atât n-o să mă mai fac şi c-o să rămân aici, pe câmpul ăsta, cu mama în dreapta şi tata în stânga, tot restul vieţii mele. Mi se pare limpede că o să fie aşa. Se înserează încet şi pe lângă noi trec gâşte. Ne întoarcem, traversăm Valea Oltului şi ajungem pe Valea Argeşului, blocurile se fac la loc, exact aşa cum erau înainte, tata îşi aprinde o ţigară, nu mă mai ţine de mână, mama tace şi ea, intrăm în scara blocului, ajungem acasă, îmi privesc mirat mâinile, mâinile din care s-au născut mama şi tata, mâinile astea prin care i-am simţit iubindu-se şi iubindu-mă, mâinile astea care au tot zburat până la soare şi înapoi. Mă uit la ele, sunt nişte mâini la fel ca toate mâinile, mişc un deget şi degetul se mişcă, sunt un pic trist, aş vrea ca totul să fie la fel ca mai înainte, noroc că mi-e somn, noroc că mama mă înveleşte cu grijă, noroc că adorm aproape imediat, noroc că lucrurile astea nu se uită niciodată, ni-cio-da-tă.
Grota
Sunt aici, cu fata asta, ne-am rătăcit de grup şi am ajuns doar noi, într-o grotă pustie. Aş vrea să-i vorbesc despre frig, despre cât de frig ar putea să fie şi nu mai e, doar pentru că am intrat într-o peşteră mică şi ne privim unul pe altul, aş vrea să-i spun ceva nemaiauzit, numai că vorbele m-au părăsit, din ele n-a rămas decât un abur, un abur pe care-l suflu încet înspre ea, un abur care umple încet grota, un abur ca o ceaţă, o ceaţă care şterge toate lucrurile din jur. Îmi simt mâinile zvâcnind şi nu ştiu ce să fac cu ele, e o căldură ciudată aici, lângă ea, şi doar afară e frig, e încă zăpadă şi suntem pe munte, încet, aburul devine totuna cu tăcerea, nici nu mai ştiu unde se sfârşeşte una şi începe cealaltă, aş vrea să-i vorbesc, iar mâinile mele să dea la o parte aburul, să nu mai văd nimic, iar în degete să-mi crească ochi, ochii ăştia să o privească pe ea, mai aproape şi mai aproape, să-i atingă faţa, să-mi crească pleoape din unghii, iar pleoapele astea să devină una cu pleoapele ei. Mâinile îmi zvâcnesc, nu ştiu ce să fac cu ele, încerc să mă adun, să mă întorc unde eram, undeva pe munte, într-o peşteră mică, împreună cu o fată. Pe mine mă cheamă cum mă cheamă, pe ea o cheamă cum o cheamă, asta am stabilit deja, mai departe nu mai înţeleg nimic, încerc să fac ceva, la naiba, sunt bărbat, ce o să creadă despre mine şi, apoi, cu o voce pe care nu o recunosc, o voce care nu e a mea, o voce care vine de undeva dintr-o altă lume, o întreb dacă nu vrea o ţigară. Ea vrea o ţigară, mâinile mele găsesc pachetul, e ceva ciudat aici, nu-mi recunosc mâinile, nu pricep ce e cu pachetul de ţigări, la ce foloseşte, mâinile mele, însă, ştiu mai bine, chiar dacă eu am uitat tot, îi întind ei o ţigară, îmi aprind şi eu una, fumăm în tăcerea asta, cu abur de vorbe nerostite şi fum de ţigară, măcar se întâmplă ceva, măcar nu m-am făcut de ruşine, uite, fumăm, o fată şi un băiat, singuri, într-o peşteră mică, fumăm şi e bine, îi vorbesc apoi despre cum aburul de la frig şi fumul de ţigară ar putea deveni totuna, îi vorbesc în gând, dar ea mă aude, suflăm fumul, iar el se amestecă cu aburul, din ce în ce mai aproape, ea închide ochii, închid ochii şi eu, mâinile mele au început să vadă, iar unghiile au căpătat pleoape, pleoapele mele îi ating pleoapele ei, mâinile mele sunt vii, cele mai vii, mâinile mele sunt eu, doar ele, iar eu o descopăr pe ea. E atâta tăcere şi e aşa de cald aici, tot fumul şi aburul se strâng laolaltă, lumea s-a făcut dintr-odată mică şi încape toată într-un sărut lung, nesfârşit, dintre un băiat şi o fată, adăpostiţi într-o grotă de munte. Lucrurile s-au oprit şi nu mai există nimic altceva, trec sute şi mii de ani până când, de undeva, de departe, dintr-un alt timp şi o altă lume, auzim cum ceilalţi ne strigă. Ştim că trebuie să ne întoarcem la ei, ştim că nu avem încotro, de acolo am pornit, acolo trebuie să ne întoarcem. Ieşim din grotă, mâinile mele intră cuminţi în buzunar, ca şi cum nu s-ar fi întâmplat nimic. A început să se însereze aici pe munte, să fulguiască uşor, trebuie să ne grăbim ca să ajungem la cabană, mâine trebuie să ne întoarcem în oraş, mâine, mâinile noastre n-or să mai fie la fel, mâinile noastre se vor mai atinge, dar nu vor mai fi niciodată la fel.
Zăpada
Aici, acum, e noapte şi n-a fost nicicând altcumva. Tocmai am închis uşa casei de pe deal şi am păşit afară, în afara lumii, acolo unde a început totul şi nimic n-a mai trecut de atunci. Suntem primii oameni de pe pământ, până la noi n-au mai existat paşi şi nici oameni, noi am inventat urmele, noi am făcut zăpada să scârţâie. Zăpada scrijeleşte uşor tăcerea, tăcerea toarce, e o pisică albă, uriaşă, pitită într-o noapte grea, fără sfârşit, zăpada se lasă înduplecată, ne face loc, se dă la o parte, zăpada ştie că aşa trebuie să fie, că noi suntem primii şi ultimii care au voie să treacă pe aici, că urmele noastre trebuiau să se întâmple, că numai nouă ni s-a dat voie să trecem prin noaptea asta de la începuturi, şi păşim şi înţelegem şi nu ne vine să credem că lumea ne-a aşteptat pe noi să ieşim dintr-o casă de pe deal, ca să ajungem într-o casă de la vale, ca să ni se arate în toate încremenirea ei de la începuturile începuturilor, atunci când nu existau nici timp, nici fiinţe şi nici lucruri, ci doar liniştea asta copleşitoare cu miros de ger, de noapte şi de oameni. Oamenii suntem noi şi ne întoarcem spre casă. Cerul a dispărut, la fel şi munţii, la fel şi pădurea, undeva, într-o altă lume, a rămas o amintire îndepărtată a unei case şi a unor oameni care vorbesc, lemnele care ard în sobă, televizorul aprins, oare ce or fi însemnând toate astea, când zăpada toarce sub paşii tăi ca o pisică albă, uriaşă, ai vrea s-o mângâi şi o mângâi, degetele ei şi degetele tale se strâng sub crusta de gheaţă, degetele ei şi degetele tale mângâie o pisică albă, pisica toarce, urmele rămân, e cel mai întuneric întuneric pe care ai păşit vreodată în viaţa ta, nu i-ai face faţă singur, te-ar copleşi, te-ar supune, te-ar sminti, d-aia e atât de bine că n-am fost lăsaţi de izbelişte, că atunci când s-a făcut lumea, acum, de pildă, ne-au fost daţi oameni care să ne fie alături, tu pentru ei, ei pentru tine, şi simţi toate astea, şi simţi că păşeşti în afara timpului, şi simţi că numai aşa putem fi ceea ce suntem, ieşind din ceea ce ni s-a dat şi oprindu-ne, dincolo, că momentele astea sunt cele care te fac ceea ce eşti, că ăsta e rostul tău pe lume, să le cauţi, să le cauţi neîntrerupt, să ieşi din legile care ţi s-au dat, să le opreşti pentru o clipă, cât să înţelegi cine eşti, cât să înţelegi de unde vii, cât să înţelegi încotro te îndrepţi, cât să înţelegi că nu eşti plămădit din timp, din linia aia dreaptă care te duce, te tot duce spre moarte, ci din bucurie, din iubire, din vise şi din vrajă, că doar preaplinul lor se ridică deasupra lumii în care ne-a fost dat să trăim, că doar preaplinul lor te justifică şi te face nemuritor, cât să înţelegi că, odată ce ai ajuns aici, lucrurile chiar se opresc, chiar dacă, mai apoi, se continuă. Şi se continuă pentru că nu ai încotro, pentru că te-ai născut aici şi alţi oameni, oameni de la începutul timpului, exact ca tine acum, în noaptea asta plină de zăpadă, au muşcat dintr-un fruct oprit şi au făcut timpul să treacă. Astea-s regulile, nu li te poţi împotrivi, e de ajuns să ştii că te poţi întoarce, e de ajuns să ştii că, orice s-ar întâmpla de acum încolo, noaptea asta, plină de zăpadă, noaptea asta de la începuturile timpurilor, în care păşeşti tu şi ea, va rămâne cu tine, în tine, acum şi pururea şi în vecii vecilor, amin. Păşeşti, păşeşti mai departe, şi ştii, cu fiecare pas pe care îl faci, că nu trebuie să-ţi doreşti ca timpul să se oprească, pentru că el, oricum, se opreşte pentru tine atunci când eşti pregătit. Zăpada a început să scânteieze verde, galben şi albastru, din ea, din zăpadă, se nasc acum şi alte fiinţe care merg cu tine mai departe spre casă, fiinţe mici, din ceaţă colorată, pitici. Îţi simţi mâna îngheţată şi vie cum se întinde prin noapte după mâna ei. Mâinile se ating, se dezmiardă, se încălzesc: ca să opreşti timpul, nu trebuie să fii singur, îţi spui, intri în casă, faci focul, ea face de mâncare, te-ai întors, simţi că toate lucrurile sunt ca mai înainte, simţi cum viaţa curge mai departe, ţi-e ciudă că nu poţi să o opreşti.
M-am tot oprit de atunci şi ştiu că am să mă opresc şi de acum încolo. N-am încotro, despre asta e vorba. Şi ştiu că am să mă întorc acolo, câte zile voi mai avea, atât timp cât mâinile astea două vor mai vedea, simţi şi vor mai scrie.
MATEI FLORIAN
Călătorie într-o icoană
La lumina lumânărilor, icoanele de pe pereţi se adânceau tot mai mult, până deveneau culuoare lungi, pe care eram chemat să-mi grăbesc paşii. Micul paraclis unde vecernia continua rămânea în urmă, dar la fel de clar ca şi cum nu l-aş fi părăsit. Cântecele maicilor de la strană căpătau, cu fiecare pas făcut, profunzimile unui ecou tot mai îndepărtat, pentru a sfârşi în bătăile ritmate ale inimii mele. Însă chipurile monahiilor îmi erau la fel de aproape, la distanţă de o mână întinsă.
De pe trup îmi cădeau solzi mari, de plumb - unul la fiecare pas. În locul lor părea că îmi cresc aripi, căci corpul îmi plutea peste seara de noiembrie. Nu ştiam încotro merg şi de ce, dar îmi făcea bine. De fapt, "mersul" nu era înaintare, ci scufundare. Nu mă îndreptam către ceva, ci mă reîntâlneam pe mine. Aproape de nerecunoscut. Un bărbat foarte tânăr, subţire, cu un profil translucid şi un zâmbet în care se strânsese toată fericirea lumii. O figură care respira prospeţime, bucurie, dragoste, linişte, încredere şi putere. În privirea limpede - nici urmă de patimă, în atitudine - nici o şovăială, în decor - nici o umbră.
Nu, nu era o nălucire, ci portretul celui care fusesem cândva. Spălat de mâlul anilor pe care i-am adunat de atunci, vindecat de toate rănile suferite între timp, luminat de forţa unei rugăciuni rostite într-o bisericuţă de mânăstire.
Slujba aceea de seară a dărâmat toate zidurile şi a deschis toate uşile după care îl ascunsesem pe omul care am fost - cel mai bun din viaţa mea de până acum. Un om după care am tânjit mereu şi pe care nu l-am îngropat în mine cu bună ştiinţă, ci din neputinţă.
Nu ştiu de ce atunci, numai atunci, glasul baritonal al părintelui, cântecele îngereşti ale călugăriţelor, pâlpâirea luminii de ceară curată, pictura sobră de pe pereţi, mirosul tămâiei ridicat din cădelniţă m-au decojit, strat cu strat, până la mine, cel adevărat. Până la mine, cel care am fost şi care am rămas întrucâtva, deşi m-am uitat. Până la mine, cel care pot redeveni oricând, numai să vreau.
Am fost de multe ori la Mânăstirea Diaconeşti (Bacău), unde, în urmă cu câţiva ani, mi s-a întâmplat episodul pe care vi l-am istorisit. Mi-a plăcut întotdeauna, în acest "Athos" al mireselor lui Hristos. Şi m-am bucurat mai ales de slujbele de seară şi de noapte, la care nu participă decât obştea şi puţinii pelerini care
sunt găzduiţi în mânăstire. Se creează atunci în biserică o atmosferă de familie îngenuncheată la icoană, în care credinţa, dragostea şi speranţa încep să te locuiască din nou, dacă te-au părăsit vreodată.
Cu toate acestea, niciodată, până în seara aceea de noiembrie a anului 2010, şi nici de atunci încoace, nici la Diaconeşti, şi nici în atâtea mânăstiri extraordinare în care am poposit, nu m-am mai întâlnit cu tânărul acela de care mi-e dor.
Îmi doresc ca momentul în care l-am revăzut să fi devenit veşnicie. Toate căutările, căderile, durerile, frământările şi înfruntările de până atunci ar fi fost şterse. Mi-aş fi reluat viaţa din clipa în care eram pe culmea ei. Şi poate că aş fi izbutit să rămân pe această culme.
CLAUDIU TÂRZIU