Oprește-te, clipă!

Redactia
- Au existat în viața dvs. momente pe care să fi dorit să le transformați în eternitate? -

Mâinile de azi, mâinile de mâine

Câmpul
Mama începe de la mâna mea dreap­tă, tata de la stânga. Mama și tata sunt prelungirea mâinilor mele, sunt între ei, la mijloc, îi simt cum se ating prin mine. Mama și tata își vorbesc și își râd, iar fiecare zâmbet și fiecare cu­vânt se scurge printr-o mână și ajunge la cea­laltă, sunt legătura între zâm­be­tele și cuvintele lor, fără mine nu s-ar putea atinge, fără mine nu s-ar putea pri­­vi cu adevărat, mama mă ține de mâ­na dreaptă, tata de cea stângă, și mer­­gem mai departe, ieșim de pe Aleea Băiuț și ajungem în Valea Arge­șului, trec au­tobuze, eu tac, iar ei sunt legați de mine, nu se mai pot dezlipi, mâinile mele îi fac pe ei fericiți, îi fac să fie îm­preună. Încet, blocurile încep să dispară, la fel și autobuzele, suntem doar noi trei, ținându-ne de mână la în­ceputul lumii. Traversăm Valea Oltului și ajungem pe câmp. Mâna mamei și mâna tatălui sunt cele mai puternice mâini din lume, ele mă fac să zbor, și chiar zbor, priviți-mă, picioarele s-au desprins de la pământ, cerul se apropie de mine, zbor sus, sus, cel mai sus, doar două ancore mă mai leagă de lu­mea asta, mâna stângă a mamei și mâ­na dreaptă a tatălui, mă țin strâns de ele, ca nu cumva să dispar, să fâlfâi din picioare și să mă tot duc până dincolo, unde n-o să mai fie nimic. Râd din toată inima, râde și mama, râde și tata, "zboa­ră băiețelul, zboarăăă", iar eu tot zbor, pentru că mâi­nile lor sunt cele mai puternice mâini din lume, ele își fac avânt și mă aruncă până în vârful ce­rului, nasul meu gâdilă o rază de soare și știu că prins de mâinile astea n-o să mi se întâmple nimic rău, nicio­dată. Ma­ma și tata au obosit, mâinile lor mă mângâie, îmi ciu­fulesc părul, prin ele se scurge toată iubirea din lu­me, toată iubirea de care am nevoie, sunt atât, atât de mic și mă simt atât, atât de mare, încât simt că de acum nu mai am cum să cresc, că mai mare de atât n-o să mă mai fac și c-o să rămân aici, pe câmpul ăsta, cu mama în dreap­ta și tata în stânga, tot restul vieții mele. Mi se pare limpede că o să fie așa. Se înserează încet și pe lângă noi trec gâște. Ne întoarcem, tra­versăm Va­lea Ol­tului și ajungem pe Valea Ar­geșului, blocurile se fac la loc, exact așa cum erau înainte, tata își aprin­de o ți­gară, nu mă mai ține de mână, mama tace și ea, in­trăm în scara blocului, ajun­gem acasă, îmi privesc mirat mâi­nile, mâinile din care s-au năs­cut mama și tata, mâi­nile astea prin care i-am simțit iubindu-se și iu­bin­du-mă, mâinile astea care au tot zburat până la soare și înapoi. Mă uit la ele, sunt niște mâini la fel ca toate mâi­nile, mișc un deget și degetul se mișcă, sunt un pic trist, aș vrea ca totul să fie la fel ca mai îna­inte, no­roc că mi-e somn, noroc că mama mă învelește cu gri­jă, noroc că adorm aproape ime­diat, noroc că lu­crurile as­tea nu se uită niciodată, ni-cio-da-tă.

Grota
Sunt aici, cu fata asta, ne-am rătăcit de grup și am ajuns doar noi, într-o grotă pustie. Aș vrea să-i vorbesc despre frig, despre cât de frig ar putea să fie și nu mai e, doar pentru că am intrat într-o peșteră mică și ne pri­vim unul pe altul, aș vrea să-i spun ceva nemaiau­zit, numai că vor­bele m-au părăsit, din ele n-a rămas decât un abur, un abur pe care-l suflu încet înspre ea, un abur care umple în­cet grota, un abur ca o ceață, o ceață ca­re șterge toa­te lucru­rile din jur. Îmi simt mâi­nile zvâc­nind și nu știu ce să fac cu ele, e o căldură ciudată aici, lângă ea, și doar afară e frig, e încă zăpadă și suntem pe munte, încet, aburul devine totuna cu tă­cerea, nici nu mai știu unde se sfârșește una și începe cea­laltă, aș vrea să-i vor­besc, iar mâinile mele să dea la o parte abu­rul, să nu mai văd nimic, iar în degete să-mi crească ochi, ochii ăștia să o pri­vească pe ea, mai aproape și mai aproape, să-i atin­gă fața, să-mi crească pleoape din unghii, iar pleoa­pele astea să devină una cu pleoa­pele ei. Mâinile îmi zvâcnesc, nu știu ce să fac cu ele, în­cerc să mă adun, să mă întorc unde eram, undeva pe munte, într-o peșteră mică, împreună cu o fată. Pe mi­ne mă chea­mă cum mă cheamă, pe ea o chea­mă cum o cheamă, asta am stabilit deja, mai departe nu mai în­țeleg nimic, încerc să fac ceva, la naiba, sunt băr­bat, ce o să creadă despre mine și, apoi, cu o voce pe care nu o recunosc, o voce care nu e a mea, o voce care vine de un­deva din­tr-o altă lume, o întreb dacă nu vrea o țigară. Ea vrea o țigară, mâi­nile mele găsesc pachetul, e ceva ciu­dat aici, nu-mi recunosc mâinile, nu pri­cep ce e cu pa­chetul de țigări, la ce folosește, mâinile mele, însă, știu mai bine, chiar dacă eu am uitat tot, îi în­tind ei o ți­gară, îmi aprind și eu una, fumăm în tă­cerea asta, cu abur de vor­be nerostite și fum de țigară, măcar se în­tâm­plă ceva, măcar nu m-am făcut de ru­șine, uite, fu­măm, o fată și un bă­iat, singuri, într-o peș­teră mică, fumăm și e bine, îi vorbesc apoi despre cum abu­rul de la frig și fumul de țigară ar putea deveni totuna, îi vorbesc în gând, dar ea mă aude, suflăm fumul, iar el se amestecă cu aburul, din ce în ce mai aproape, ea în­chi­de ochii, închid ochii și eu, mâi­nile mele au început să va­dă, iar un­ghi­ile au căpătat pleoa­pe, pleoa­pele me­le îi ating pleoa­pele ei, mâi­nile me­le sunt vii, cele mai vii, mâi­nile mele sunt eu, doar ele, iar eu o des­copăr pe ea. E atâta tă­­cere și e așa de cald aici, tot fu­­mul și aburul se strâng lao­laltă, lu­mea s-a făcut dintr-odată mi­că și încape toa­tă într-un sărut lung, ne­sfârșit, dintre un bă­iat și o fată, adă­postiți în­tr-o grotă de mun­te. Lucrurile s-au oprit și nu mai există nimic alt­ceva, trec sute și mii de ani până când, de undeva, de departe, din­tr-un alt timp și o altă lume, auzim cum cei­lalți ne strigă. Știm că trebuie să ne întoar­cem la ei, știm că nu avem încotro, de acolo am por­nit, acolo tre­buie să ne întoar­cem. Ieșim din grotă, mâi­­nile mele intră cuminți în buzunar, ca și cum nu s-ar fi întâmplat ni­mic. A început să se în­se­reze aici pe munte, să fulguiască ușor, tre­buie să ne grăbim ca să ajun­gem la ca­ba­nă, mâine trebuie să ne în­toarcem în oraș, mâi­ne, mâinile noastre n-or să mai fie la fel, mâinile noastre se vor mai atin­ge, dar nu vor mai fi ni­ciodată la fel.

Zăpada
Aici, acum, e noapte și n-a fost nici­când altcumva. Tocmai am închis ușa casei de pe deal și am pășit afară, în afara lumii, acolo un­de a început totul și nimic n-a mai trecut de atunci. Suntem primii oameni de pe pă­mânt, până la noi n-au mai existat pași și nici oa­meni, noi am inventat urmele, noi am fă­cut zăpada să scârțâie. Zăpada scrijelește ușor tăcerea, tăcerea toarce, e o pisică albă, uriașă, pi­tită într-o noapte grea, fă­ră sfârșit, zăpada se lasă în­du­plecată, ne face loc, se dă la o parte, zăpada știe că așa trebuie să fie, că noi sun­tem primii și ultimii care au voie să treacă pe aici, că urmele noastre trebuiau să se întâmple, că numai nouă ni s-a dat voie să trecem prin noap­tea asta de la începuturi, și pășim și înțe­le­gem și nu ne vine să credem că lumea ne-a aștep­tat pe noi să ieșim dintr-o casă de pe deal, ca să ajungem în­tr-o casă de la vale, ca să ni se arate în toate încre­menirea ei de la în­cepu­turile începuturilor, atunci când nu existau nici timp, nici ființe și nici lucruri, ci doar li­niștea asta copleși­toare cu miros de ger, de noapte și de oameni. Oame­nii suntem noi și ne întoarcem spre casă. Cerul a dispărut, la fel și munții, la fel și pădurea, un­deva, într-o altă lume, a rămas o amintire îndepăr­tată a unei case și a unor oameni care vor­besc, lemnele care ard în sobă, tele­vi­zo­rul aprins, oare ce or fi în­semnând toa­te astea, când zăpada toarce sub pașii tăi ca o pisică albă, uria­șă, ai vrea s-o mângâi și o mângâi, de­getele ei și dege­tele tale se strâng sub crusta de ghea­ță, degetele ei și de­getele tale mân­gâie o pisică albă, pisica toarce, ur­me­le rămân, e cel mai întuneric în­tuneric pe care ai pă­șit vreodată în viața ta, nu i-ai face față singur, te-ar copleși, te-ar supune, te-ar smin­ti, d-aia e atât de bine că n-am fost lăsați de izbeliște, că atunci când s-a făcut lumea, acum, de pildă, ne-au fost dați oameni care să ne fie alături, tu pentru ei, ei pentru tine, și simți toate astea, și simți că pășești în afara timpului, și simți că numai așa putem fi ceea ce suntem, ieșind din ceea ce ni s-a dat și oprindu-ne, din­colo, că momentele astea sunt cele care te fac ceea ce ești, că ăsta e rostul tău pe lume, să le cauți, să le cauți ne­întrerupt, să ieși din legile care ți s-au dat, să le oprești pentru o clipă, cât să înțelegi cine ești, cât să înțelegi de unde vii, cât să înțelegi încotro te îndrepți, cât să înțelegi că nu ești plă­mădit din timp, din linia aia dreaptă care te duce, te tot duce spre moarte, ci din bucu­rie, din iubire, din vise și din vrajă, că doar prea­pli­nul lor se ridică deasupra lumii în care ne-a fost dat să trăim, că doar preaplinul lor te justifică și te face ne­muritor, cât să înțelegi că, odată ce ai ajuns aici, lu­crurile chiar se opresc, chiar dacă, mai apoi, se con­tinuă. Și se conti­nuă pentru că nu ai încotro, pentru că te-ai născut aici și alți oameni, oameni de la în­ceputul timpului, exact ca tine acum, în noap­tea asta plină de zăpadă, au mușcat dintr-un fruct oprit și au făcut tim­pul să treacă. As­tea-s regulile, nu li te poți îm­potrivi, e de ajuns să știi că te poți întoarce, e de ajuns să știi că, ori­ce s-ar întâmpla de acum încolo, noaptea asta, pli­nă de zăpadă, noaptea asta de la în­ceputurile tim­purilor, în care pășești tu și ea, va rămâne cu tine, în tine, acum și pururea și în vecii ve­cilor, amin. Pășești, pă­șești mai depar­te, și știi, cu fiecare pas pe care îl faci, că nu trebuie să-ți dorești ca timpul să se opreas­că, pentru că el, oricum, se oprește pentru tine atunci când ești pre­gătit. Zăpada a început să scân­teieze ver­de, galben și albastru, din ea, din ză­padă, se nasc acum și alte ființe care merg cu tine mai de­parte spre casă, fiin­țe mici, din ceață colo­rată, pitici. Îți simți mâ­n­a înghețată și vie cum se în­tinde prin noapte du­pă mâna ei. Mâi­nile se ating, se dez­miardă, se încăl­zesc: ca să o­prești timpul, nu tre­buie să fii singur, îți spui, intri în casă, faci focul, ea fa­ce de mâncare, te-ai întors, simți că toate lucrurile sunt ca mai înainte, sim­ți cum viața curge mai departe, ți-e ciudă că nu poți să o oprești.
M-am tot oprit de atunci și știu că am să mă opresc și de acum încolo. N-am încotro, despre asta e vorba. Și știu că am să mă întorc acolo, câte zile voi mai avea, atât timp cât mâinile as­tea două vor mai vedea, simți și vor mai scrie.

MATEI FLORIAN

Călătorie într-o icoană

La lumina lumânărilor, icoanele de pe pereți se adânceau tot mai mult, până deveneau culuoare lungi, pe care eram chemat să-mi grăbesc pașii. Mi­cul paraclis unde vecernia continua ră­mânea în urmă, dar la fel de clar ca și cum nu l-aș fi părăsit. Cântecele mai­cilor de la strană căpătau, cu fiecare pas făcut, profunzimile unui ecou tot mai îndepărtat, pentru a sfârși în bătăile rit­mate ale inimii mele. Însă chipurile monahiilor îmi erau la fel de aproape, la distanță de o mână întinsă.
De pe trup îmi cădeau solzi mari, de plumb - unul la fiecare pas. În locul lor părea că îmi cresc aripi, căci corpul îmi plutea peste seara de noiembrie. Nu știam încotro merg și de ce, dar îmi fă­cea bine. De fapt, "mersul" nu era îna­intare, ci scufundare. Nu mă îndrep­tam către ceva, ci mă reîntâlneam pe mine. Aproape de nerecunoscut. Un bărbat foarte tânăr, subțire, cu un profil trans­lu­cid și un zâmbet în care se strânsese toată fericirea lumii. O figură care respira prospețime, bucurie, dra­goste, liniște, încre­dere și pu­tere. În privirea limpede - nici ur­mă de pa­timă, în atitudine - nici o șo­vă­ia­lă, în decor - nici o umbră.
Nu, nu era o nălucire, ci por­tretul celui care fusesem cândva. Spălat de mâlul anilor pe care i-am adunat de atunci, vindecat de toate rănile suferite între timp, luminat de forța unei ru­găciuni rostite într-o bisericuță de mâ­năstire.
Slujba aceea de seară a dă­râmat toate zidurile și a deschis toate uși­le după care îl ascun­se­sem pe o­mul care am fost - cel mai bun din via­ța mea de până acum. Un om după care am tânjit mereu și pe ca­re nu l-am îngropat în mine cu bună știință, ci din neputință.
Nu știu de ce atunci, numai atunci, glasul baritonal al părintelui, cântecele îngerești ale călugărițelor, pâlpâirea lu­mi­nii de ceară curată, pictura sobră de pe pereți, mirosul tămâiei ridicat din că­­delniță m-au decojit, strat cu strat, pâ­­nă la mine, cel adevărat. Până la mi­ne, cel care am fost și care am rămas în­­­trucâtva, deși m-am uitat. Până la mi­ne, cel care pot redeveni oricând, nu­mai să vreau.
Am fost de multe ori la Mânăstirea Diaconești (Bacău), unde, în urmă cu câțiva ani, mi s-a întâmplat episodul pe care vi l-am istorisit. Mi-a plăcut întot­deauna, în acest "Athos" al mireselor lui Hristos. Și m-am bucurat mai ales de slujbele de seară și de noapte, la ca­re nu participă decât obștea și puținii pelerini care sunt găzduiți în mânăstire. Se creează atunci în biserică o atmos­fe­ră de familie îngenuncheată la icoană, în care credința, dragostea și speranța încep să te locuiască din nou, dacă te-au părăsit vreodată.
Cu toate acestea, niciodată, până în seara aceea de noiembrie a anului 2010, și nici de atunci încoace, nici la Diaconești, și nici în atâtea mânăstiri extraordinare în care am poposit, nu m-am mai întâlnit cu tânărul acela de ca­re mi-e dor.
Îmi doresc ca momentul în care l-am revăzut să fi devenit veșnicie. Toa­­­te căutările, căderile, durerile, fră­mân­­tările și înfruntările de până atunci ar fi fost șterse. Mi-aș fi reluat viața din cli­pa în care eram pe culmea ei. Și poa­te că aș fi izbutit să rămân pe această culme.

CLAUDIU TÂRZIU